De e-BULLI (elektrische Combi) creëert nieuwe mogelijkheden voor de toekomst van bepaalde klassieke modellen

De e-BULLI (elektrische Combi) creëert nieuwe mogelijkheden voor de toekomst van bepaalde klassieke modellen

  • Koetswerk en design van de T1 ‘Samba-bus’ smelten samen met moderne elektrische aandrijfcomponenten
  • Nieuwe elektrische T1 slaat brug tussen de elektrische T2 Transporter (1972 tot 1979) en de ID. Buzz (vanaf 2022)

 

Steeds meer eigenaars van een oude VW Transporter, ook bekend onder de namen ‘Bulli’, ‘Combi’ en ‘Busje’, willen kunnen rijden met een uitstootvrije oldtimer die is uitgerust met een moderne elektrische aandrijving. Met de nieuwe e-BULLI toont Volkswagen Commercial Vehicles nu hoe een dergelijke klassieker van de toekomst eruit zou kunnen zien. Volkswagen Commerial Vehicles verzoent het icoon daarbij met de charme van uitstootvrij rijden. Al in 1972 lanceerde Volkswagen een eerste elektrische Transporter. Toen vormde de T2 de basis. De e-BULLI van 2020 is nu gebaseerd op de T1, een ‘Samba-bus’ die in 1966 geproduceerd werd, naar Los Angeles geëxporteerd werd en later naar Europa teruggebracht werd. Nu is hij helemaal heropgebouwd en met een moderne elektrische aandrijving uitgerust. Volkswagen Commercial Vehicles zal de e-BULLI voor het eerst aan het publiek presenteren tijdens de Techno-Classica in Essen, die zou plaatsvinden van 25 tot 29 maart, maar gezien de omstandigheden verplaatst is naar juni.

In metropolen als Parijs of Londen wordt het vanwege allerhande beperkingen steeds moeilijker en vaak ook duurder om met een klassieker te rijden. Over het algemeen willen meer mensen dan ooit daarom een elektrische aandrijving voor hun young- en oldtimer. En dat is waar Volkswagen Commercial Vehicles met de e-BULLI op inspeelt: deze cross-over van een historische basis en elektrische aandrijftechnologie moet een blik bieden op de toekomst van de klassieker.

De elektrische aandrijving van de ‘Samba-bus’ ontstond op basis van de aandrijf- en batterijtechniek van Volkswagen Group Components. Ze bestaat uit standaardonderdelen van de nieuwste elektrische voertuigen van Volkswagen. Zo werd in de e-BULLI het meest geavanceerde ontwikkelingsniveau van uitstootvrije techniek toegepast. Bovendien kreeg de showcar een modern en veilig chassis.

Het designdepartement van Volkswagen Commercial Vehicles ontwikkelde in samenwerking met Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer en het communicatiedepartement een even vooruitstrevend als stijlvol exterieur- en interieurconcept. En zo slaat de e-BULLI een brug tussen de historische elektrische T2 Transporter (1972-1979) en de toekomstige ID. Buzz (vanaf 2020). Een fascinerende symbiose van traditie en moderniteit, zowel optisch en technisch als op het vlak van rijdynamiek.

De eerste schetsen maken duidelijk wat er met de e-BULLI gecreëerd werd in het designcentrum van Volkswagen Commercial Vehicles: een hoogtechnologische klassieker voor tijdreizigers. De designers hebben het exterieur van het icoon met veel fingerspitzengefühl gemoderniseerd. Het zijn details zoals de nieuwe ronde ledkoplampen, die aan de buitenkant blijk geven van de transformatie naar de moderne tijd. Een blik door de ruiten op het interieur toont pas echt dat bepaalde zaken niet zijn zoals men ze in de T1 zou verwachten.

De designers van Volkswagen Commercial Vehicles hebben veel nieuw ontworpen in het interieur, zonder daarbij ook maar een seconde het origineel uit het oog te verliezen. De lederen stoelen behoren tot de nieuwe features; tussen de bestuurdersstoel en de passagiersstoel bevindt zich de volledig nieuwe selectiehendel van de automatische versnellingsbak. De massiefhouten vloer doet denken aan het dek van een schip. In combinatie met een groot vouwdak krijgt deze moderne ‘Samba-bus’ een bijna maritiem karakter. Zich geruisloos voortbewegen en daarbij de natuur voelen, dat is ongetwijfeld een van de belangrijkste belevingen in de e-BULLI.

Ook de cockpit werd behoedzaam aangepast. De snelheidsmeter blijft trouw aan het origineel, maar geeft nu de keuzestanden van de automatische versnellingsbak (P, R, N, D) weer met leds. Een klein maar fijn detail in het midden van de snelheidsmeter: een gestileerd BULLI-logo. Via een in de dakconsole geïntegreerde tablet worden de verschillende functies van de e-BULLI bediend en is een massa informatie te raadplegen.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 


De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini,
Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het
businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het
aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.


- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van
klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De
onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals
Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam
van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5
miljoen EUR in het boekjaar 2019.


- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch
merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel
distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in
2019.


- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer
30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook
investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy