Première: Kever onder stroom

Première: Kever onder stroom

  • Volkswagen Group Components levert complete elektrische aandrijving voor klassieke Kever
  • Concept maakt elektrificatie van verschillende klassieke voertuigen mogelijk
  • Ombouw op maat wordt uitgevoerd door partnerbedrijf eClassics

Samen met partnerbedrijf eClassics presenteert Volkswagen Group Components een totaalconcept voor de elektrificatie van klassieke Volkswagen Kevers. Voor de aanpassing worden uitsluitend op elkaar afgestemde nieuwe productieonderdelen van Volkswagen Group Components gebruikt. De elektrische aandrijving, de versnellingsbak met één overbrengingsverhouding en het batterijsysteem zijn gebaseerd op de nieuwe VW e-up!. De ombouw van de klassieke Kevers wordt uitgevoerd door de specialist eClassics. Een bijna-productierijpe studie van de e-Kever is voor het eerst te zien op het internationale autosalon IAA in Frankfurt.

“De geëlektrificeerde Kever combineert onze fascinatie voor onze oldtimers met de mobiliteit van morgen. Onder de motorkap bevinden zich innovatieve e-componenten van Volkswagen Group Components, waarmee we bestaande klassieke voertuigen elektrisch emotioneel opladen”, verklaart Thomas Schmall, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Group Components. “Tegelijkertijd bieden we Kever-eigenaars een professionele retrofitoplossing aan met serieonderdelen van topkwaliteit.”

 

Nieuwe VW e-up! als technische basis

De technische basis voor de aanpassing wordt gevormd door de beproefde productieonderdelen van de nieuwe e-up! van Volkswagen. Ze worden vervaardigd in de verschillende fabrieken van Volkswagen Group Components. Zo komen de elektromotor en de versnellingsbak met één overbrengingsverhouding uit Kassel, terwijl de onderdelen voor het batterijsysteem vanuit Braunschweig worden aangeleverd.

De componenten uit Kassel en Braunschweig vormen in de e-Kever een aandrijftechnische alliantie, waarbij de elektromotor een piekvermogen van 60 kW/82 pk haalt. Het batterijsysteem wordt in de autovloer geïntegreerd en bestaat uit maximaal 14 modules, elk met een capaciteit van 2,6 kWh. Zo leveren alle modulen van de lithium-ionbatterij samen een energie-inhoud van maximaal 36,8 kWh. Het hogere vermogen en het toegenomen gewicht als gevolg van de elektrificatie vereisen een aanpassing en versterking van het onderstel en de remmen. Ondanks het nieuwe totaalgewicht van 1.280 kg trekt de geëlektrificeerde Kever in amper 4 seconden op tot 50 km/u en in iets meer dan 8 seconden tot 80 km/u. De e-Kever heeft een topsnelheid van 150 km/u en een rijbereik van meer dan 200 km, ruim voldoende voor een ontspannen cruisetocht met deze oldtimer onder stroom. En als de e-Kever onderweg toch zonder stroom zou vallen, dan kan hij snel weer opgeladen worden met behulp van de aangepaste CSS-snellaadcomponenten. Zo kan de e-Kever in ongeveer een uur de nodige energie opslaan voor meer dan 150 km.

 

Concept overdraagbaar naar andere klassieke voertuigen

In principe is op basis van dit concept ook een retrofitelektrificatie van andere klassieke voertuigen mogelijk. Schmall: “We werken nu al samen aan een aangepast platform voor de Bulli. Ook voor de Porsche 356 is een e-versie mogelijk.” Daarnaast wordt het gebruik van het modulaire e-platform MEB overwogen. Dit opent vooral meer perspectieven met betrekking tot prestaties en rijbereik.

 

Ombouw wordt uitgevoerd door gespecialiseerd partnerbedrijf

Terwijl Volkswagen Group Components de productieonderdelen van de elektrische aandrijving en het batterijsysteem levert, vindt de eigenlijke aanpassing van de Kever plaats bij het partnerbedrijf eClassics uit Renningen, bij Stuttgart. Bij de realisatie van de geëlektrificeerde Kever kwam veel knowhow kijken. Volkswagen Group Components heeft veel ervaring van zijn gespecialiseerde medewerkers laten doorstromen en stond eClassics bij met raad en daad. “Het maakt ons trots dat we dit project samen met Volkswagen Group Components op de wielen hebben gezet. En we hopen binnenkort veel e-Kevers op straat te zien”, voegen de twee zaakvoerders van eClassics GmbH & Co KG, Dennis Murschel en Martin Acevedo, nog toe.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf