Première: Kever onder stroom
Woensdag 18 september 2019
- Volkswagen Group Components levert complete elektrische aandrijving voor klassieke Kever
- Concept maakt elektrificatie van verschillende klassieke voertuigen mogelijk
- Ombouw op maat wordt uitgevoerd door partnerbedrijf eClassics
Samen met partnerbedrijf eClassics presenteert Volkswagen Group Components een totaalconcept voor de elektrificatie van klassieke Volkswagen Kevers. Voor de aanpassing worden uitsluitend op elkaar afgestemde nieuwe productieonderdelen van Volkswagen Group Components gebruikt. De elektrische aandrijving, de versnellingsbak met één overbrengingsverhouding en het batterijsysteem zijn gebaseerd op de nieuwe VW e-up!. De ombouw van de klassieke Kevers wordt uitgevoerd door de specialist eClassics. Een bijna-productierijpe studie van de e-Kever is voor het eerst te zien op het internationale autosalon IAA in Frankfurt.
“De geëlektrificeerde Kever combineert onze fascinatie voor onze oldtimers met de mobiliteit van morgen. Onder de motorkap bevinden zich innovatieve e-componenten van Volkswagen Group Components, waarmee we bestaande klassieke voertuigen elektrisch emotioneel opladen”, verklaart Thomas Schmall, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Group Components. “Tegelijkertijd bieden we Kever-eigenaars een professionele retrofitoplossing aan met serieonderdelen van topkwaliteit.”
Nieuwe VW e-up! als technische basis
De technische basis voor de aanpassing wordt gevormd door de beproefde productieonderdelen van de nieuwe e-up! van Volkswagen. Ze worden vervaardigd in de verschillende fabrieken van Volkswagen Group Components. Zo komen de elektromotor en de versnellingsbak met één overbrengingsverhouding uit Kassel, terwijl de onderdelen voor het batterijsysteem vanuit Braunschweig worden aangeleverd.
De componenten uit Kassel en Braunschweig vormen in de e-Kever een aandrijftechnische alliantie, waarbij de elektromotor een piekvermogen van 60 kW/82 pk haalt. Het batterijsysteem wordt in de autovloer geïntegreerd en bestaat uit maximaal 14 modules, elk met een capaciteit van 2,6 kWh. Zo leveren alle modulen van de lithium-ionbatterij samen een energie-inhoud van maximaal 36,8 kWh. Het hogere vermogen en het toegenomen gewicht als gevolg van de elektrificatie vereisen een aanpassing en versterking van het onderstel en de remmen. Ondanks het nieuwe totaalgewicht van 1.280 kg trekt de geëlektrificeerde Kever in amper 4 seconden op tot 50 km/u en in iets meer dan 8 seconden tot 80 km/u. De e-Kever heeft een topsnelheid van 150 km/u en een rijbereik van meer dan 200 km, ruim voldoende voor een ontspannen cruisetocht met deze oldtimer onder stroom. En als de e-Kever onderweg toch zonder stroom zou vallen, dan kan hij snel weer opgeladen worden met behulp van de aangepaste CSS-snellaadcomponenten. Zo kan de e-Kever in ongeveer een uur de nodige energie opslaan voor meer dan 150 km.
Concept overdraagbaar naar andere klassieke voertuigen
In principe is op basis van dit concept ook een retrofitelektrificatie van andere klassieke voertuigen mogelijk. Schmall: “We werken nu al samen aan een aangepast platform voor de Bulli. Ook voor de Porsche 356 is een e-versie mogelijk.” Daarnaast wordt het gebruik van het modulaire e-platform MEB overwogen. Dit opent vooral meer perspectieven met betrekking tot prestaties en rijbereik.
Ombouw wordt uitgevoerd door gespecialiseerd partnerbedrijf
Terwijl Volkswagen Group Components de productieonderdelen van de elektrische aandrijving en het batterijsysteem levert, vindt de eigenlijke aanpassing van de Kever plaats bij het partnerbedrijf eClassics uit Renningen, bij Stuttgart. Bij de realisatie van de geëlektrificeerde Kever kwam veel knowhow kijken. Volkswagen Group Components heeft veel ervaring van zijn gespecialiseerde medewerkers laten doorstromen en stond eClassics bij met raad en daad. “Het maakt ons trots dat we dit project samen met Volkswagen Group Components op de wielen hebben gezet. En we hopen binnenkort veel e-Kevers op straat te zien”, voegen de twee zaakvoerders van eClassics GmbH & Co KG, Dennis Murschel en Martin Acevedo, nog toe.