Volkswagen breidt expertise in Silicon Valley uit met nieuw IECC: 20 jaar innovatie wordt in de verf gezet met Type 20-conceptauto1

Volkswagen breidt expertise in Silicon Valley uit met nieuw IECC: 20 jaar innovatie wordt in de verf gezet met Type 20-conceptauto1

  • Nieuw Innovation en Engineering Center California (IECC) weerspiegelt de belangrijkere rol die het gewezen ERL krijgt aangemeten
  • Type 20-concept combineert het Volkswagen-erfgoed met futuristische technologie

Volkswagen Group of America kondigde zopas aan dat het gewezen Electronics Research Laboratory (ERL) een nieuwe naam krijgt die beter aansluit bij de uitgebreidere rol van het centrum. Tegelijkertijd werd een unieke conceptauto onthuld die het erfgoed van Volkswagen combineert met futuristische technologie. Het nieuwe Innovation and Engineering Center California (IECC) wordt het grootste voertuigonderzoekcentrum voor Volkswagen buiten Duitsland en zal als zenuwcentrum fungeren voor de expansie van de onderzoeksmiddelen van Volkswagen in Noord-Amerika. Op die manier wil het merk grote innovaties inzake voertuigtechnologie dichter bij de Amerikaanse klant brengen.

 

“De toekomst van de Volkswagen-groep zal bepaald worden door hoe succesvol wij zijn in het ontwikkelen van nieuwe technologie die helemaal is afgestemd op de eisen van onze klanten”, zei Scott Keogh, voorzitter en CEO van Volkswagen Group of America. “Bij het uitrollen van de volgende generatie elektrische en autonome voertuigen zal innovatie in toenemende mate onze eigenheid definiëren.”

 

Het gewezen ERL was meer dan 20 jaar lang de onderzoek- en innovatiehub voor de Volkswagen-groep in Silicon Valley. Het groeide van slechts 3 werknemers bij de oprichting in 1998 uit tot een centrum met meer dan 180 ingenieurs, sociale wetenschappers, onderzoekers en productdesigners. Over de voorbije twee decennia heeft de campus verschillende centrale voertuigtechnologieën helpen ontwikkelen zoals vooruitziende navigatie en online spraak. Het bouwde ook indrukwekkende technische hoogstandjes zoals ‘Stanley’, de eerste robotauto die in 2005 de DARPA Grand Challenge voltooide door 132 mijl doorheen de woestijn te navigeren zonder menselijke tussenkomst.

 

Het IECC zal bestaan uit twee entiteiten: het Innovation Center California (ICC) en het Engineering Center California (ECC). Het ICC is een van de drie wereldwijde innovatiecenters van de groep dat tot opdracht heeft symbolisch belangrijke en vooruitstrevende projecten uit te werken en te focussen op bilateraal onderzoek en voorontwikkelingsprojecten voor de merken uit de VW-groep. Het ECC zal zich concentreren op de geconnecteerde auto, de intelligente cockpit en projecten rond autonoom rijden en parkeerontwikkeling in de Noord-Amerikaanse regio.

Om meer dan 20 jaar innovatie in de kijker te zetten onthulde het IECC ook de Type 20-conceptauto. De Type 20, die gebaseerd is op een Type 2 Microbus (11 ramen) uit 1962, werd omgebouwd naar een elektrische aandrijving en pakt uit met een waaier aan experimentele elementen zoals tactiele objecten en interactieve elektronica. Deze unieke conceptauto belichaamt de traditie van de Volkswagen-groep om toekomstgerichte innovatie te combineren met iconisch erfgoed, net zoals de op stapel staande ID. BUZZ dat zal doen.

 

Aandrijving & ophanging

De Type 20 beschikt over een integrale BEV-aandrijving bestaande uit een batterij van 10 kWh, een 2.500 Watt sterke onboardlader en een elektromotor die 120 pk en 235 Nm levert.  Bovendien kan hij bogen op een actieve pneumatische ophanging op maat, die samen met Porsche werd ontwikkeld en die de voertuighoogte via software aanpast. Zo kan de Type 20 omhoog komen als de bestuurder in de buurt is.

 

Biometrische identificatie

Als experiment op het vlak van biometrische voertuigtoegang heeft de Type 20 realtimegezichtsherkenning aan boord samen met de digitale ondersteuning om gebruikers op te slaan en te identificeren. Het systeem gebruikt hiervoor een 720p-groothoekcamera die geïntegreerd werd in de tweede zijruit aan bestuurderszijde.  De herkenning gebeurt op basis van het Sensory SDK dat in realtime draait op het prototype van een Nvidia Jetson TXS-pakket.

 

Digitale gesprekshulp

In drie zones - buitenzijde vooraan, cockpit bestuurder en passagierszone achteraan - is de Type 20 voorzien van directionele microfoons. Een intelligente spraakassistent bouwt verder op de bestaande spraakcapaciteit van de VW-groep en kan meer natuurlijke bevelen ontcijferen. Voor commando’s die aan de buitenzijde van het voertuig worden gegeven voorziet het systeem feedback via leds in de koplampen en het iconische Volkswagen-logo.

 

Generatief design

In samenwerking met Autodesk ontwierpen de Volkswagen-designers via generatief design op maat gemaakte wielen, steunelementen voor de buitenspiegels en steunelementen voor in het interieur. Het proces focuste daarbij op maximale kracht voor een minimaal gewicht terwijl het ontwerp zelf de natuurlijke evolutie nabootste om zo te komen tot een organische vormgeving.

 

Holografisch infotainmentsysteem

Een Looking Glass II holografisch display dat 3D-beelden kan genereren zonder dat een speciale bril moet worden gebruikt, werd geïntegreerd in het dashboard van de Type 20.

 

“We zijn enthousiast om als IECC ons volgende hoofdstuk te beginnen, om verder innoverend design te ontwikkelen dat de voertuigen van de Volkswagen-groep klaar zal maken voor de toekomst door gebruik te maken van baanbrekende technologie”, zei Nikolai Reimer, senior ondervoorzitter van het IECC. “De Type 20 is een fantastisch voorbeeld van hoe we ons erfgoed kunnen cultiveren en tegelijkertijd kunnen streven naar technologische vooruitgang.”

 

De Type 20 zal in het IECC worden tentoongesteld om te vieren dat het bedrijf ondertussen al twee decennia lang actief is in Silicon Valley. Hij zal er het gezelschap krijgen van andere hoogstandjes zoals prototypes van vroeger, artefacts van bepaalde projecten en historische modellen.

 

 

  1. Dit persbericht is een vertaling van een persbericht uitgestuurd door Volkswagen of America.
Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy