Première van de nieuwe Golf GTI, GTE en GTD: Volkswagen digitaliseert de sportieve iconen

Première van de nieuwe Golf GTI, GTE en GTD: Volkswagen digitaliseert de sportieve iconen

Drie nieuwe Golf-versies, drie karakters – belangrijke feiten in een overzicht

  • Benzine, hybride en diesel. Golf GTI en deels elektrische Golf GTE nu even krachtig, Golf GTD met grote efficiëntie op lange trajecten
  • Innovision Cockpit. Golf GTI, GTE en GTD standaard met digitaal instrumentenbord en infotainmentsysteem van 10 duim
  • Always on. We Connect-diensten introduceren streaming, webradio en andere onlinediensten op de GTI, GTE en GTD
  • Hartslag van de digitale wereld. Nieuwe stop-startknop pulseert rood voor het starten van de motoren
  • Charismatisch design. Nieuwe bumpers, nieuwe dakspoiler, nieuwe diffuser en nieuwe opschriften
  • Licht als chroom. Golf GTI, GTE en GTD hebben voor het eerst een verlichte dwarslat in het radiatorrooster (standaard)
  • Leds in X-opstelling. Vijf opvallend opgestelde leds vormen de mistlichten in de bumpers (optie)

Golf GTI

  • Icoon – Generatie 8. De nieuwe Golf GTI is een pure, efficiënte en hoogtechnologische compacte sportwagen uit het digitale tijdperk
  • Turbobenzine. De GTI-motor is 180 kW (245 pk) sterk. Hij drijft het onvervalste origineel van de compacte sportwagen aan
  • Sneller schakelen. DSG met nieuwe shift-by-wire-schakeling krijgt in Golf GTI specifieke kenmerken
  • Stijlvolle kracht van het licht. Ledkoplampen en ledachterlichten, sfeerverlichting op koetswerk en in interieur
  • GTI-charisma. Open voorbumper met GTI-wings en honingraat, GTI-diffuser met uitlaatpijpen links en rechts
  • Autosportdetails. Zwarte, scherp afgesneden zijschorten vormen één lijn met frontsplitter en achterdiffuser
  • GTI-stuur. Nieuw multifunctioneel sportstuur in leder met aanraakbediening, geperforeerd leder en GTI-beugel in chroom/rood
  • GTI van een nieuw tijdperk. Digital Cockpit en 30-kleurige sfeerverlichting inclusief GTI-specifieke modus

 

Golf GTE

  • Geëlektrificeerde sportieveling. Nieuwe performante plug-inhybride verbindt elektrische duurzaamheid met grote dynamiek
  • Turbobenzine plus elektromotor. 180 kW (245 pk) sterke Golf GTE heeft het prestatieniveau van de Golf GTI bereikt
  • Plaatselijke nuluitstoot. Batterij met 50 procent meer opslagcapaciteit (13 kWh) vergroot elektrisch rijbereik tot ongeveer 60 kilometer
  • Start altijd elektrisch. Performante plug-inhybride aandrijving van de Golf GTE start steeds elektrisch en dus uitstootvrij
  • Voorspellende hybridesturing. De slimme elektronica van de GTE betrekt gps- en routegegevens bij de sturing van de aandrijflijn
  • IQ.DRIVE (optie). Travel Assist biedt ondersteuning in de Golf GTE met geassisteerd sturen, gasgeven en remmen (tot 210 km/u)
  • GTE-kenmerken. GTE zonder zichtbare uitlaatpijpen (GTI met uitlaatpijpen links en rechts, GTD met dubbele uitlaat links)
  • GTE-instrumenten. Digital Cockpit en infotainment met GTE-specifieke data rond efficiëntie en rijbereik

 

Golf GTD

  • Sportieveling voor de lange afstand. Grote efficiëntie van nieuwe GTD-motor maakt zeer groot rijbereik mogelijk
  • Turbodiesel. 147 kW (200 pk) vermogen en 400 Nm koppel zijn de basiswaarden van de sterkste Golf met TDI-motor
  • Dubbele SCR-katalysator. Twindosing vermindert de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van de TDI ingrijpend in vergelijking met de motor van zijn voorganger
  • Altijd automatisch. De nieuwe Golf GTD wordt standaard geleverd met de 7-trapsversnellingsbak met dubbele koppeling DSG
  • Standaard ledkoplampen. De GTD heeft als optie een verlichte dwarslat in het radiatorrooster, die in de ledkoplampen overloopt
  • GTD-kenmerken. Verluchtingsrooster in honingraatmotief, rode remklauwen, verlicht radiatorrooster en rood pulserende startknop
  • GTD-interieur. 30-kleurige sfeerverlichting en nieuwe Digital Cockpit bieden extra GTD-sfeer
  • Gedigitaliseerde GTD. Nieuwe aanraak- en veegvlakken, schermen en shift-by-wire
     

 

DE NIEUWE GOLF GTI, GOLF GTE en GOLF GTD

Een auto wordt een icoon wanneer het design-DNA en het karakter over de decennia heen herkenbaar blijven. Daarnaast moet een icoon ook steeds weer sterke impulsen geven en zo nieuwe antwoorden bieden op de uitdagingen van de tijd. Zoals de Golf GTI. Al 44 jaar lang slaagt Volkswagen erin om dit icoon van de compacte sportievelingen van generatie op generatie opnieuw uit te vinden, ondanks de continuïteit van het concept. Vandaag debuteert alweer de achtste generatie van de Golf GTI. Hij werd nieuw ontworpen en gebouwd, en consequent gedigitaliseerd en geconnecteerd. Een Golf GTI met de vinger aan de pols. Uit de Golf 1 van 1976 ontstond lang geleden al een voertuigfamilie. In 1982 volgde de eerste Golf GTD met een drukgevoede turbodiesel, in 2014 de eerste Golf GTE met plug-inhybride aandrijving. Daarom is het ook maar logisch dat bij de wereldpremière van de nieuwe Golf GTI ook een nieuwe Golf GTD en GTE hun debuut vieren. Drie Golf-versies, drie karakters, drie efficiënte en zuinige aandrijfsystemen – maar één design- en uitrustingsfilosofie.

GTI. Daar is de nieuwe Golf GTI, een levendige, zuivere, efficiënte, snelle en hoogtechnologische compacte sportwagen voor het digitale tijdperk, met 180 kW (245 pk).

GTE. Met een systeemvermogen van 180 kW is de nieuwe Golf GTE vandaag even krachtig als de Golf GTI. Zijn op sportieve prestaties afgestemde hybride aandrijflijn combineert elektrische duurzaamheid en uitstootvrije afstanden van zo’n 60 kilometer met een grote dynamiek.

GTD. De nieuwe Golf GTD gaat verder als sportieveling voor de lange afstand. Een vermogen van 147 kW (200 pk) plaatst hij tegenover een zeer groot rijbereik.

 

HET EXTERIEUR

Dynamisch front. Het design van de nieuwe sportieve Golf-modellen weerspiegelt puur charisma. De standaard ledkoplampen zijn diep ingebouwd en vormen samen met het radiatorrooster een markante dwarslat. Hoger richting de motorkap loopt een smalle lijn over de lengte van het front, rood in de GTI, blauw in de GTE en zilver in de GTD. Allemaal typische kenmerken zoals ooit de rode rand rond het radiatorrooster van de eerste Golf GTI. Wanneer de dagrijlichten worden geactiveerd, als optie automatisch wanneer de bestuurder met de sleutel op zak nadert, begeleidt een ledstrip in de koplampen de rode, blauwe of zilveren lijn. Voor het eerst wordt ook het radiatorrooster verlicht, als standaard voortzetting van de led-strip. Op die manier ontstaat een volledig nieuw, onmiskenbaar design van de voorverlichting van de Golf GTI, GTE en GTD. Opvallend en onmiskenbaar: het grote ventilatierooster uit één stuk onderaan in het voor dit model zo typische honingraatmotief, aan de buitenkant omkaderd door een zwarte rand, aan de zijkant als opvallende wings uitgevoerd. Bij de nieuwe GTI-kenmerken horen verder de voortaan X-vormige, in het ventilatierooster geïntegreerde mistlichten (optie).

Opvallend silhouet. De zijkant valt op door de standaard lichtmetalen 17-duimsvelgen van het type ‘Richmond’. Als optie worden dat 18-duimsvelgen, of in de Golf GTI en GTD ook 19-duimsvelgen. Roodgelakt: de remzadels van de nieuwe sportieve Golf-modellen. GTI en GTD hebben opzij op de voorvleugels een insigne met hun respectieve drie hoofdletters. De GTE laat die aan zich voorbijgaan en krijgt in de plaats daarvan aan passagierszijde een extra klep voor het laden van de batterij. Verbrede zijschorten in zwart – net zoals in de autosport uitgevoerd als splitters – kenmerken alle drie de modellen. Vooraan vormt zich daaruit de voorspoiler, achteraan de diffuser. Helemaal boven aan het silhouet verlengt een losstaande spoiler de daklijn. Het bijzonder opvallende designelement van de zijkant is echter de typische C-stijl van alle Golf-versies. Die versnelt het koetswerk optisch naar voren en vertaalt de iconische stijl van de oer-Golf en -GTI naar de moderne tijd.

Soevereine achterkant. De nieuwe Golf beschikt over een krachtige schouderpartij en een zeer sterke achterkant. Ook de nieuwe sportieve versies profiteren daarvan en zijn standaard met ledachterlichten uitgerust. Voortaan staat het GTI-, GTE- of GTD-opschrift midden onder het VW-logo, en niet langer aan de bestuurderszijde, zoals voordien. Dankzij de ver naar achteren doorlopende dakspoiler en zijn naar de achterruit toe zwarte omlijsting lijken de Golf GTI, GTE en GTD nog lager dan de minder krachtige versies. Onderaan onderscheiden de nieuwe versies zich van de andere varianten van het model door een sportieve diffuser. Ze verschillen onderling door de pijpen van de uitlaatlijnen: de GTI heeft links en rechts een uitlaatpijp, de GTD heeft er links een dubbele en bij de GTE zijn de uitlaatpijpen niet te zien.

 

HET INTERIEUR

Kenmerken van dynamiek. Van bij het debuut van de Golf GTI past deze auto als een perfect aansluitende jeansbroek. En vanaf het begin creëerde Volkswagen met de vele details in het interieur onverwisselbare kenmerken van dynamiek: het sportstuurwiel met drie dubbele zilveren spaken en het dieper ingebouwde Wolfsburg-teken, de versnellingspookknop in de vorm van een zwarte golfbal en de GTI-sportstoelen met Schots ruitmotief en zwarte zijsteunen – ondertussen allemaal culteigenschappen.

Ja tegen de geschiedenis, ja tegen de toekomst. Hoewel Volkswagen de achtste Golf en daarmee ook de GTI, GTE en GTD in een nog nooit eerder geziene mate heeft gedigitaliseerd en geconnecteerd, en hen op die manier ver in de toekomst gekatapulteerd heeft, zijn aan boord nog vele van de oorspronkelijke kenmerken terug te vinden. Het sportstuur van weleer werd echter wel een nieuw multifunctioneel lederen sportstuur met aanraakbediening en als optie een geïntegreerde Travel Assist-knop, waarmee de krachtige Golf-modellen tot 210 km/u geassisteerd kunnen rijden. De drie zilveren spaken werden behouden. In de GTI is de middelste spaak versierd met een rode binnenkant, in de GTE is die zone blauw en in de GTD zilver. Onontbeerlijk is ook het klassieke ruitmotief op de sportstoelen. ‘Scalepaper’ heet het nieuwe ruitdesign. In de GTI met rode, in de GTE met blauwe en in de GTD met lichtgrijze siernaden in de grijszwarte ruiten. Afhankelijk van het model zijn alle decoratieve stiknaden en zijsteunen ook verkrijgbaar in rood, blauw of zwart.

Vinger aan de pols van een nieuw tijdperk. Bij het openen van de deuren valt in de Golf GTI, GTE en GTD de Innovision Cockpit op. Dat is een fusie van de topversie van de 10,25 duim grote Digital Cockpit (digitaal instrumentenbord) en een 10 duim groot navigatiesysteem. Door een optische en functionele fusie van beide schermen ontstaat een nieuwe, doorlopende digitale architectuur. De eveneens standaard sfeerverlichting dompelt het instrumentenbord en alle andere verlichte zones van het interieur (middenconsole, deurbekleding, koppelbox voor de smartphone en de voetenruimte) onder in een van de 30 instelbare kleuren. De standaard met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverde Golf GTI kreeg een nieuw ontworpen GTI-versnellingspookknop. Als optie kan de GTI worden geleverd met een automatische 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). De GTD is er enkel met deze DSG. In de GTE wordt een speciaal voor de hybride aandrijving ontwikkelde 6-traps-DSG gebruikt. Alle met DSG uitgeruste modellen bieden een shift-by-wire-gestuurde schakeling, waarbij de DSG-pook zelf specifiek werd vormgegeven. De functionaliteit van de standaard stop-startknop werd ontworpen op maat van de aandrijfsystemen van de drie sportieve Golf-versies: na het openen van de deuren pulseert hij rood tot de aandrijflijn wordt gestart.

 

DE STANDAARDUITRUSTING

De basisuitrusting. Elke nieuwe Golf is onder meer uitgerust met rijhulpsystemen zoals de spoorassistent Lane Assist, de noodremhulp Front Assist met voetganger- en fietserherkenning, het elektronische sperdifferentieel XDS en Car2X (lokale communicatie met andere voertuigen en met de verkeersinfrastructuur). Eveneens standaard zijn digitale instrumenten en een infotainmentsysteem met de hier geïntegreerde mobiele onlinediensten en -functies van We Connect en We Connect Plus. Een multifunctioneel stuur, een automatische airco met 1 zone (Climatronic), het sleutelloze startsysteem Keyless-Start, een bluetoothtelefoonvoorbereiding, ledkoplampen, ledachterlichten, leddagrijlichten, ledleeslampjes, evenals twee USB-C-poorten ronden de standaarduitrusting af. Die uitrusting wordt in de GTI, GTE en GTD nog stevig uitgebreid.

De uitgebreide uitrusting. Aan de buitenkant wordt de uitrusting zoals vermeld aangevuld met lichtmetalen 17-duimsvelgen, een specifiek front, een generfde achterdiffuser, een losstaande dakspoiler, de bijhorende type-opschriften, individuele uitlaatpijpsystemen, rode remklauwen en drempelverbreders. Tot de functionele uitrusting behoren een sportonderstel (enkel GTI en GTD, 15 millimeter verlaagd) en het sleutelloze start- en vergrendelsysteem Keyless Acces met bijhorende lichtshow. In het interieur versmelten de topversie van de Digital Cockpit (meerdere schermconfiguraties) en het 10 duim grote navigatiesysteem tot de Innovision Cockpit. De Digital Cockpit is grafisch en qua kleur aangepast aan het respectieve model. Verder onderscheiden de Golf GTI, GTE en GTD zich zoals aan de buitenkant door de specifieke kleuren, die bij de respectieve versie passen: rood (GTI), blauw (GTE) en zilver (GTD). De pedalen zijn altijd in roestvrij staal uitgevoerd.

 

DE AANDRIJFLIJNEN

GTI met turbobenzine. De nieuwe Golf GTI wordt aangedreven door een 180 kW (245 pk) sterke 2.0-turbomotor met directe injectie (EA888 evo4). Het maximumkoppel bedraagt 370 Nm. De viercilinder is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak (MQ350). Als optie staat een 7-trapsversnellingsbak met dubbele koppeling (DSG als DQ381) ter beschikking.

GTE met plug-inhybride. De plug-inhybride aandrijving van de Golf GTE bestaat in essentie uit een 1.4-turbobenzinemotor (TSI als EA211) met 110 kW (150 pk), de hybride module met elektromotor (85 kW) en een 6-traps-DSG (DQ400e) evenals een nieuwe lithium-ionbatterij. De aandrijflijn ontwikkelt een maximaal systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en een maximaal systeemkoppel van 400 Nm. In vergelijking met zijn voorganger is het zuiver elektrische rijbereik er duidelijk op vooruitgegaan: dat ligt voortaan op ongeveer 60 kilometer. Het extra rijbereik wisten de Volkswagen-ingenieurs te realiseren door de verbeterde stroomlijn van de Golf en een 50 procent grotere opslagcapaciteit van 13 kWh voor de batterij. Zuiver elektrisch haalt hij tot 130 km/u. Als de batterij voldoende opgeladen is, start de Golf GTE steeds in de elektrische E-Mode. Wanneer de energie in de batterij onder een bepaald peil gaat of wanneer de snelheid boven de 130 km/u stijgt, dan kiest de aandrijving voor de Hybrid-modus. De bestuurder heeft in deze modus de mogelijkheid om het laadpeil van de batterij via drie symbolen in het scherm van het infotainmentsysteem te behouden (via het gelijkheidsteken ‘=’), te verhogen (pijl naar boven ‘Ù’) of tot een bepaald niveau te laten zakken (pijl naar onderen ‘Ú’). Op die manier wordt het bijvoorbeeld mogelijk om aan het eind van een langere rit elektrisch en dus uitstootvrij een stedelijke bestemming binnen te rijden. Om te garanderen dat de batterij op de bestemming voldoende energie bevat, houdt de batterijmanager bij een ingeschakelde routebegeleiding in het navigatiesysteem ook voorspellend rekening met gegevens over de wegen en de topografie. Op basis van de routegegevens wordt het batterijgebruik aangepast, om zo een optimaal elektrisch rijbereik te bekomen.

GTD met turbodiesel. Het kloppend hart van de langeafstandssporter is een 2,0 liter grote viercilinder-turbodiesel (TDI) met een vermogen van 147 kW (200 pk). De Golf GTD-motor (reeks EA288 evo) overtuigt door een hoog maximumkoppel van 400 Nm, een kracht die de TDI al bij heel lage toerentallen afgeeft. Zoals in alle turbodiesels van de nieuwe Golf is ook de aandrijflijn van de GTD gekoppeld aan twee achter elkaar geplaatste SCR-katalysatoren (SCR = Selective Catalytic Reduction). Dankzij dit nieuwe twindosing-SCR-systeem met dubbele AdBlue-injectie wordt de uitstoot van stikstofoxiden duidelijk verminderd in vergelijking met zijn voorganger. Volkswagen biedt de Golf GTD standaard aan met een 7-traps-DSG (DQ381).

 

HET ONDERSTEL

Verbeterd comfort en meer dynamiek. Volkswagen heeft het onderstel van de Golf GTI, GTE en GTD (een combinatie van een McPherson-vooras en een meerarmige achteras) doorontwikkeld en geperfectioneerd. Voor het eerst wordt een nieuw besturingssysteem voor de rijdynamiek ingezet: de rijdynamiekmanager. Met de rijdynamiekmanager worden zowel de XDS-functie als de zijdelingse dynamische eigenschappen van de gestuurde schokdempers (DCC als optie) aangestuurd. De spreiding tussen maximaal comfort en maximale dynamiek wordt zo duidelijk vergroot, terwijl de rijdynamische eigenschappen worden aangescherpt.

De adaptieve ophanging DCC. De adaptieve ophanging DCC reageert permanent op de weg en de rijsituatie, en houdt daarbij rekening met bijvoorbeeld stuur-, rem- en acceleratiebewegingen. Via de ingestelde rijprofielmodus kan de bestuurder de inperking van koetswerkbewegingen naar eigen voorkeur beïnvloeden. Voor elk wiel wordt in een fractie van een seconde de vereiste demping berekend en op de vier schokdempers ingesteld. Het DCC biedt op die manier altijd het beste rijcomfort, en in samenwerking met de rijdynamiekmanager een optimale rijdynamiek. In de jongste DCC-generatie kan de instelling in de modus INDIVIDUAL nog worden uitgebreid boven op de vaste modi COMFORT, ECO en SPORT. Via de digitale schuifknop kan de bestuurder nauwkeurig een gepersonaliseerde rijmodus instellen en opslaan. Voorbij COMFORT wordt het koetswerk maximaal van de weg losgekoppeld en gaat het rijcomfort nog omhoog. Boven SPORT is er nog een verder verstelbereik met maximale demping voor minimale koetswerkbewegingen en dus een bijzonder direct rijgedrag – pure GTI-, GTD- en GTE-feeling.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf