Wereldpremière van de conceptcar ID. 2all: de elektrische auto van Volkswagen voor minder dan 25.000 euro
- ID. 2all toont de nieuwe VW-designtaal, voorstelling van de productieversie in 2025
- Tot 450 kilometer rijbereik, even ruim als een Golf, niet duurder dan een Polo
- Premium innovaties zoals Travel Assist, IQ.LIGHT of E-Routeplanner
- Productieversie zal gebaseerd zijn op het ‘MEB Entry’-platform
- Versnelling van de elektrische campagne: tien nieuwe elektrische modellen tegen 2026
Volkswagen zet het succesverhaal van zijn compacte auto’s voort in het tijdperk van de elektromobiliteit en biedt met de conceptcar ID. 2all1 een eerste blik op een volledig elektrische Volkswagen van minder dan 25.000 euro. Eerste feiten: voorwielaandrijving, tot 450 kilometer rijbereik, innovatieve technologische kenmerken zoals Travel Assist, IQ.LIGHT of E-Routeplanner en een nieuwe Volkswagen-designtaal. De productieversie zal gebaseerd zijn op het zogeheten ‘MEB Entry’-platform en is een van de tien nieuwe elektrische modellen die VW tegen 2026 op de markt zal brengen.
Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen: “Wij transformeren het bedrijf snel en ingrijpend, met als duidelijk doel om van Volkswagen een echte Love Brand te maken. De ID. 2all toont waar we met het merk naartoe willen: dicht bij de klant staan en toptechnologie bieden in combinatie met een fantastisch design. We voeren de transformatie snel door om de elektromobiliteit aan een breed publiek aan te bieden.”
Volkswagen zal de productieversie van de ID. 2all in 2025 voor de Europese markt voorstellen. Het merk mikt op een vanafprijs van minder dan 25.000 euro.
Imelda Labbé, bestuurslid voor Sales, Marketing en After Sales: “Wij dragen de typische VW-waarden over naar de nieuwe wereld van de mobiliteit: topkwaliteit en afwerking, uitmuntende software en digitale diensten met echte meerwaarde. Daarbij ligt de focus altijd op de behoeften en wensen van onze klanten.”
De ID.2all wordt ontwikkeld op basis van de jongste evolutie van het modulaire platform voor elektrische aandrijvingen (MEB).
Kai Grünitz, bestuurslid voor Technische Ontwikkeling: “De ID. 2all wordt het eerste MEB-voertuig met voorwielaandrijving. Wij benutten de grote flexibiliteit van ons modulaire e-drivesysteem en zullen met het zogenaamde MEB Entry-platform nieuwe normen bepalen op het gebied van technologie en dagelijkse bruikbaarheid.”
Met het doorontwikkelde MEB Entry-platform wordt een bijzonder efficiënte aandrijf-, batterij- en oplaadtechnologie toegepast in deID. 2all. Hij beschikt over een 166 kW / 226 pk sterke elektromotor en volgens de WLTP-berekeningen kan hij een rijbereik halen tot 450 kilometer.
Volkswagen legt ook weer meer nadruk op design.
Andreas Mindt, designhoofd bij Volkswagen: “De ID. 2all geeft een voorproefje van VW’s nieuwe designtaal, die gebaseerd is op de drie hoekstenen ‘stabiliteit’, ‘sympathie’ en ‘enthousiasme’.”
Exterieurdesign: sympathiek gezicht, veel dynamiek en nieuwe C-stijlsignatuu
Een element van deze nieuwe designtaal is het ontwerp van de voor de eerste Golf ontwikkelde C-stijl. De ID. 2all is de eerste Volkswagen met een nieuwe interpretatie van deze signatuur. Andere designkenmerken van de conceptcar: een koetswerk dat zelfverzekerd en krachtig op zijn wielen staat, een sympathiek gezicht, een flinke portie dynamiek en een tijdloze elegantie.
Interieurdesign: royale ruimte, hoogwaardige kwaliteitsindruk, intuïtieve bediening
Ook het interieur heeft een helder design en wordt gekenmerkt door een hoogwaardige kwaliteitsindruk, een intuïtief infotainmentsysteem met klassieke volumeregeling en een apart bedieningspaneel voor de airco. Het royale koffervolume bedraagt 490 tot 1.330 liter en overtreft dat van voertuigen uit hogere klassen.
Versnelde elektrische campagne: tien nieuwe elektrische modellen tegen 2026
De productieversie van de ID. 2all is een van de tien nieuwe elektrische modellen die VW tegen 2026 op de markt zal brengen. Dit jaar alleen al zijn er de nieuwe ID.3, de ID. Buzz met lange wielbasis en de topklasseberline ID.7. In 2026 volgt dan de elektrische compacte SUV en ondanks alle uitdagingen werkt VW ook aan een elektrische auto van minder dan 20.000 euro. Daarmee zal de autoconstructeur beschikken over het breedste gamma van elektrische voertuigen ten opzichte van de concurrentie en mikt het bedrijf op een e-autoaandeel in Europa van 80 procent. Eerder rekende Volkswagen met een marktaandeel van 70 procent.
Technische kenmerken ID. 2all |
|
Aandrijving | MEB Entry-platform, voorwielaandrijving |
Vermogen | 166 kW / 226 pk |
Rijbereik | ca. 450 km (WLTP) |
Oplaadtijd | van 10 naar 80% in ca. 20 min. |
0-100 km/u | < 7 sec. |
Topsnelheid | 160 km/u |
Lengte | 4.050 mm |
Breedte | 1.812 mm |
Hoogte | 1.530 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Koffervolume | 490 tot 1.330 liter |
Wielen | 225/40 R20 |
- ID. 2all – Het voertuig is een conceptcar en wordt niet te koop aangeboden.
ID.2 all World Premiere VW.mp4.mp4
MP4 - 15 Mb
Press Release ID. 2all - NL.pdf
PDF - 220 Kb
Press Release ID. 2all - NL.docx
DOCX - 630 Kb
EN_ID2_WP_Presskit.docx
DOCX - 99 Kb
EN_ID2_WP_Presskit.pdf
PDF - 174 Kb
ID.2 Media Footage_HD.mp4
MP4 - 2.2 Gb