Wereldpremière van een nieuwe GTI: de eerste up!-GTI is een eerbetoon aan de oorspronkelijke GTI (update tekst)

Wereldpremière van een nieuwe GTI: de eerste up!-GTI is een eerbetoon aan de oorspronkelijke GTI (update tekst)

 

·         DNA van een icoon: de 115 pk-sterke up! GTI1 sluit conceptueel aan bij het erfgoed van de eerste Golf GTI (110 pk)

·         Wereldpremière van het studiemodel up! GTI op de legendarische GTI-bijeenkomst in Wörthersee (van 24 tot 27 mei)

41 jaar na het debuut van de eerste Golf GTI is de cirkel rond: op de GTI-bijeenkomst in Wörthersee van dit jaar (van 24 tot 27 mei) stelt Volkswagen in wereldpremière een compacte atleet in het formaat van de oorspronkelijke GTI voor: de up! GTI. Het concept en vermogen van de 85 kW (115 pk) sterke up! zijn afgestemd op de in 1976 geïntroduceerde Golf GTI I met 81 kW (110 pk). De bijna-serierijpe studie is een eerbetoon aan dit icoon – met aantrekkelijke afmetingen, een laag gewicht, krachtige motor, sportonderstel en de typische attributen van een GTI (o.a. de rode lijst in het radiatorrooster en zetelbekleding in ruitpatroon ‘Clark’). Het is duidelijk dat deze atleet een nieuwe dimensie van rijplezier introduceert in de compacte klasse. Een typisch GTI-kenmerk is het sportonderstel. Het bezorgt de auto enerzijds een wendbaarheid die aan een kart doet denken en biedt anderzijds een hoge mate van comfort.

Met de up! GTI overbrugt Volkswagen vier decennia: toen de eerste GTI in de jaren ‘70 gelanceerd werd, maakte hij de snelle wegen van deze wereld voor velen toegankelijk – vooral de inhaalstrook van de Duitse autosnelwegen. Daar waar tot dusver grote limousines en dure sportwagens het tempo bepaalden, zette nu de compacte Volkswagen alles op zijn kop. De GTI was meteen te herkennen aan zijn rode lijst in het radiatorrooster, de dubbele zwarte lijsten op de zijdrempels en achteraan aan een eveneens zwart frame op de kofferklep. Met een leeggewicht van slechts 810 kg zorgden zijn 110 pk voor een acceleratie van nul tot 100 km/u in slechts 9,0 s. Topsnelheid: 182 km/u. De kleuren bij de marktintroductie: ‘Mars Red’ en ‘Diamond Silver’. Later ontpopten ook wit en zwart zich als typiche GTI-koetswerkkleuren.

De nieuwe up! GTI – vanbuiten en vanbinnen even groot als de oorspronkelijke GTI – zet deze filosofie van een lichte en ongecompliceerde sportwagen met een compact formaat verder. Hij wordt aangedreven door een turbomotor (TSI) met krachtige 200 Nm koppel. De basisparameters en rijprestaties lezen als een naar de moderne tijd gekatapulteerde Golf GTI I. Gewicht: 997 kg (wegens veel meer hoogresistente staalsoorten en extra airbags). Maximumsnelheid: 197 km/u. 0 – 100 km/u: 8,8 seconden. Kleuren: wederom klassiek en typisch voor de GTI – de uni-kleuren ‘Tornado Red’ en ‘Pure White’, alsook de metallic-kleuren ‘Dark Silver’, ‘Black Pearl’ en – als nieuwe GTI-kleur – ‘Costa Azul’ (blauw).

De sterkste up! is te herkennen aan de typische GTI-insignes. Vooraan heeft hij bijvoorbeeld de rode horizontale lijst in het radiatorrooster met honingraatpatroon, met daarboven ingewerkt het GTI-logo. Aan de zijkant zijn het de dubbele zwarte strepen boven de brede drempellijsten waarmee de up! de originele GTI citeert. De buitenspiegelbehuizingen zijn in glanzend zwart gelakt en ook de lichtmetalen 17-duimsvelgen werden nieuw ontworpen. Die ogen bijzonder knap in de wielkasten, dankzij de 15 mm lagere sportophanging van de up! GTI . GTI-elementen zijn er ook aan de achterkant: hier gaat het onder andere ook om een rode lijst en een grotere dakspoiler die de neerwaartse druk op de achteras verhoogt en daardoor voor optimale rijeigenschappen zorgt. In het interieur behoren elementen zoals het met leder beklede sportstuur, een GTI-schakelpook en zetelbekleding met het legendarische ‘Clark’-patroon tot de typische kenmerken. Het is een feit: hij ziet er niet alleen uit als een GTI – hij rijdt ook zo. Een nieuw origineel.

 

1 up! GTI: Het voertuig wordt nog niet te koop aangeboden en is bijgevolg niet onderworpen aan de richtlijn 1999/94 EG

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy