Wereldpremière – Volkswagen Commercial Vehicles viert het debuut van de meest digitale Caddy aller tijden

Wereldpremière – Volkswagen Commercial Vehicles viert het debuut van de meest digitale Caddy aller tijden

 

  • Volledig nieuw: Volkswagen Commercial Vehicles presenteert de innovatieve vijfde generatie van de meer dan drie miljoen keer geproduceerde Caddy
  • Hightech hardware: Dynamisch getekende nieuwe Caddy voortaan gebaseerd op modulaire architectuur voor dwarsgeplaatste motoren MQB
  • Meer ruimte: Nieuwe Caddy, Caddy Cargo en Caddy Maxi scoren met geperfectioneerd package
  • Ideaal als bestelwagen: In de Caddy Maxi is nu ruimte voor twee dwars ingeladen europalletten
  • Duurzame diesel: Stikstofoxide-uitstoot van de TDI-motoren duidelijk gereduceerd via twindosing
  • Connectivity: Innovision Cockpit maakt de Caddy tot de smartphone van zijn segment
  • Veiliger en comfortabeler: 6 van de 19 rijhulpsystemen zijn nieuw aan boord van de vijfde Caddy

Hij scoort als bestelwagen, gezinsauto, pendelbusje en camper met zijn grenzeloze veelzijdigheid: de Caddy van Volkswagen Commercial Vehicles. Tot op heden zijn er al meer dan drie miljoen exemplaren van gebouwd. Vandaag toont Volkswagen Commercial Vehicles in wereldpremière de vooruitstrevende vijfde generatie van de volledig nieuwe Caddy. Elk detail is van nul af aan volledig opnieuw ontwikkeld. De bestseller is namelijk voor het eerst gebaseerd op de modulaire architectuur voor dwarsgeplaatste motoren MQB. Daardoor ziet de Caddy-wereld er volledig anders uit, want dankzij de MQB-architectuur vindt nieuwe high-end technologie haar weg naar het model: innovatieve rijhulpsystemen vergroten de veiligheid en het comfort; geconnecteerde infotainment- en gedigitaliseerde bedieningssystemen maken van de Caddy een smartphone op wielen en het nieuwe twindosing maakt de turbodieselmotoren (TDI) schoner dan ooit tevoren. Het koetswerk is volledig nieuw en opvallend sportief ontworpen. Parallel werden ook de cockpit, de ergonomie en de binnenruimte in het zeer moderne interieur ingrijpend verbeterd. Desondanks blijft het unieke Caddy-DNA voor 100 procent bewaard. Veelzijdigheid, functionaliteit en praktische bruikbaarheid: de Caddy als allrounder is de multitool onder de bestelwagens voor de stad en de gezinsbusjes.

“Het was onze bedoeling om werken en leven met de nieuwe Caddy eenvoudiger, praktischer en individueler dan ooit te maken. Ons motto was daarbij: Work – life – unlimited”, zo omschrijft Dr. Thomas Sedran, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Commercial Vehicles, de overkoepelende strategische doelstellingen voor de volledig nieuw ontwikkelde vijfde generatie van de Caddy. De nieuwe Caddy wordt in 2020 eerst gelanceerd in Duitsland, Oostenrijk en Polen. Voor het eind van het jaar volgen dan aan een hoog tempo nog andere markten. Bij de belangrijkste markten horen Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, België, Nederland, Turkije en Italië.

 

Charismatisch design en nieuwe koetswerkelementen

Uiterlijk is de overstap naar de MQB-architectuur al zichtbaar in de langere korte wielbasis en de daardoor meer dynamisch aanvoelende proporties van de nieuwe Caddy. De designers hebben de technische voorzet gebruikt om op deze basis een volledig nieuw koetswerk te bedenken, dat charismatischer is dan ooit. Qua techniek en uitrusting onderscheidt het koetswerk van de zevenzitter zich door talrijke nieuwe features. Daarbij horen als optie de elektrische sluithulp voor de schuifdeuren en de kofferklep, evenals een bijzonder groot panoramadak met een glasoppervlak van 1,4 m2, dat zich over de eerste en tweede zitrij uitstrekt. Al even nieuw zijn de tot 18 duim grote lichtmetalen velgen en de – op de topversies standaard gemonteerde – ledkoplampen en -achterlichten. Voor het eerst aan boord: de sleutelloze start- en ontgrendelfunctie Keyless Access (afgekort tot Kessy) en de zogenaamde Digital Cockpit. Tot slot is ook de nomenclatuur van de personenautoversies gewijzigd: Trendline wordt Caddy, Comfortline wordt Life en Highline wordt Style.

 

Groter interieur met gedigitaliseerde hightech cockpit

Vanbinnen overtuigt de vijfde generatie van de allrounder door nieuwe hightech oplossingen en duidelijk meer ruimte. De lange versie Caddy Maxi biedt bijvoorbeeld plaats voor twee europalletten, die naar keuze in het midden en achterin dwars, of in het midden dwars en achterin overlangs kunnen worden ingeladen. De architectuur voor de weergave- en bedieningselementen is volledig nieuw ontwikkeld. Daarbij bestaan de interactieve interfaces voor de bestuurder en de passagier uit de nieuwe Digital Cockpit (optioneel volledig digitaal instrumentenbord) en de radio- en infotainmentsystemen met schermen van 6,5 tot 10,0 duim. Uit de fusie tussen de Digital Cockpit en het topnavigatiesysteem van 10 duim ontstaat zo een volledig nieuw digitaal landschap van weergave- en bedieningselementen: de Innovision Cockpit. De Caddy zoekt daarbij heel bewust toenadering tot de Golf. Via de Online Connectivity Unit (OCU) met geïntegreerde eSIM kunnen de infotainmentsystemen gebruikmaken van de onlinediensten en -functies van Volkswagen We. Op die manier is de Caddy ‘always on’.

Al evenzeer een nieuwigheid voor de Caddy: digitale aanraakvlakken voor de licht-, zicht- en audiofuncties en de menu’s. De draaiknop voor het licht heeft zijn tijd gehad; het knoppenveld voor licht en zicht neemt zijn rol over, links voorin naast het stuurwiel. Op die manier zijn de menupunten in de centrale stuureenheid bijzonder comfortabel en voor bestuurder en passagier snel bereikbaar via de sneltoetsen. Nieuwe, performante en door aanraking regelbare ledbinnenverlichting, ergonomische stoelen en een stopcontact voor externe 230V-apparaten maken het leven aan boord nog comfortabeler. Nieuw is ook een dakventilatie voor een betere koeling en snellere standverluchting achterin.

 

Meer veiligheid en comfort dankzij vele nieuwe rijhulpsystemen

6 van de 19 rijhulpsystemen zijn nieuw in de Caddy. Daarbij hoort Travel Assist, dat voor het eerst in een Volkswagen Commercial Vehicle ondersteund rijden over het hele snelheidsbereik mogelijk maakt. In combinatie met Travel Assist is het nieuw ontworpen multifunctionele stuur van de Caddy bovendien met capacitieve sensoren uitgerust. De bestuurder moet het systeem om wettelijke en veiligheidsgerelateerde redenen namelijk permanent controleren. Dankzij de capacitieve sensoren wordt een precieze en moeiteloze aanraakherkenning gevrijwaard, waardoor onterechte waarschuwingen vermeden worden. Ook aanwezig in de nieuwe Caddy zijn de uit de Crafter bekende sleepassistent Trailer Assist om aanzienlijk makkelijker achterwaarts te kunnen manoeuvreren en de spoorwisselhulp met uitparkeerhulp: allemaal innovatieve systemen die het rijden eenvoudiger en veiliger maken (Details: zie ‘rijhulpsystemen’).

 

Twindosing verlaagt de stikstofoxide-uitstoot van de TDI-motoren ingrijpend

Al even innovatief als de rijhulpsystemen zijn de nieuwe viercilindermotoren van de Caddy: het gaat om krachtbronnen van de jongste generatie, die uiteraard reeds voldoen aan de Euro 6-uitstootnormen van 2021 en die allemaal met partikelfilters uitgerust zijn. Bijvoorbeeld de turbodiesels (TDI): voor het eerst wordt in de 55 kW/75 pk tot 90 kW/122 pk sterke TDI-motoren het nieuwe twindosing ingezet. Via twee SCR-katalysatoren en de hierdoor gerealiseerde dubbele AdBlue-injectie worden de stikstofoxiden (NOx) duidelijk gereduceerd in vergelijking met het vorige model. De TDI’s van de Caddy van Volkswagen Commercial Vehicles horen op die manier bij de schoonste dieselmotoren ter wereld. Al even efficiënt en duurzaam: een turbobenzine (TSI) met 84 kW/116 pk en een drukgevoede aardgasmotor (TGI). De nieuwe aandrijftechnologieën hebben duidelijke ecologische en economische voordelen: afhankelijk van de motorversie ligt het verwachte verbruik van de Caddy in vergelijking met zijn voorganger tot 12 procent lager (prognose; gehomologeerde verbruikscijfers naar verwachting vanaf begin juli beschikbaar). Ook het nieuwe koetswerkdesign draagt bij tot de verder verbeterde efficiëntie: de Cx-waarde (voordien 0,33) kon voor de nieuwe Caddy gereduceerd worden tot 0,30 – een referentie in het segment van dit soort voertuigen.

 

Omvangrijkere uitrusting dan ooit voor alle versies

De vijfde generatie van de Caddy zal opnieuw gelanceerd worden in de bestelwagenversies ‘Cargo’ (met gesloten opbouw) en ‘Kombi’ (met passagiersruimte met ramen) alsook in verschillende personenautoversies (Van). De nomenclatuur van de uitrustingsniveaus voor de personenautoversies is herzien: de basis wordt in de toekomst gevormd door de versie ‘Caddy’, een trap hoger volgt de lijn ‘Life’ en tot slot is er de zeer verfijnde ‘Style’. Het is een feit dat alle modellen nog maar eens beter uitgerust zijn dan hun vergelijkbare voorgangers. Zo heeft de Caddy Cargo als optie onder meer nieuwe, volledig metalen kofferdeuren zonder raamopening (betere diefstalbescherming). Verder bestaat de standaarduitrusting van de Cargo uit elektrisch bedienbare ruiten voorin, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een elektronische parkeerrem met Auto-Hold-functie, nieuwe H7-koplampen en een nummerplaatverlichting met ledtechnologie. Nieuw in het aanbod zijn optionele armsteunen op de stoelen.

In de Kombi en de personenautoversie ‘Caddy’ zijn daarnaast nog details zoals een multifunctioneel stuur, twee schuifdeuren, een radiosysteem met 6,5-duimsscherm en vermoeidheidsherkenning standaard. Vanaf het uitrustingsniveau ‘Life’ komen daar nog onder meer lichtmetalen 16-duimsvelgen bij, naast een manuele klimaatregeling, een infotainmentsysteem met een scherm van 8,25-duim, klaptafeltjes voor de tweede zitrij, dakrails (zwart), in koetswerkkleur gelakte bumpers, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een aparte middenconsole met middenarmsteunen en lendensteun voorin.

Wie voor het uitrustingsniveau ‘Style’ kiest, krijgt een Caddy met lichtmetalen velgen van minstens 17 duim (18 duim als optie), ledkoplampen, ledachterlichten, ParkPilot (voor en achter), zilverkleurige dakrails en een chroompack voor het koetswerk. In het interieur behoort in dit geval tot de standaarduitrusting: een multifunctioneel stuur in leder, een automatische klimaatregeling (Air Care Climatronic), App-Connect, voor het eerst een digitaal instrumentenbord (Digital Cockpit) en een stoelbekleding in ArtVelours.

Een belangrijke nieuwigheid voor de Caddy Maxi: bredere schuifdeuren (van 701 naar 840 millimeter).

 

Package geoptimaliseerd voor europalletten

Met de normale wielbasis is de nieuwe Caddy 4.501 millimeter lang, een winst van 93 millimeter in vergelijking met zijn voorganger. Tegelijk groeide de wielbasis dankzij de MQB-architectuur met 73 millimeter tot 2.755 millimeter, wat betekent dat de nieuwe lengte consequent wordt benut. De hoogte van de nieuwe allrounder daalde in de personenautoversie tot 1.797 millimeter (-25 millimeter), maar toch kon de maximale hoogte in het laadruim met 7 millimeter worden vergroot tot 1.273 millimeter. Volkswagen Commercial Vehicles heeft de Caddy verbreed: met zijn 1.855 millimeter komt dat neer op een toename van 62 millimeter. Door die winst en door slimme maatregelen bij de constructie nam de breedte van het laadruim met 50 millimeter toe tot 1.606 millimeter; de breedte tussen de wielkasten groeide met 60 millimeter tot 1.230 millimeter. Tegelijk nam ook de breedte van de kofferopening toe met 51 millimeter tot 1.234 millimeter. Daardoor kan een europallet voortaan ook dwars achter in het laadruim worden vervoerd. Het maximale laadvolume van de Caddy met korte wielbasis bedraagt 3,3 m3 (1.234 millimeter hoog geladen).

De iets later debuterende Caddy Maxi biedt uiteraard nog meer bergruimte (4,0 m3) dan de Caddy met korte wielbasis (2.755 millimeter) dankzij de 215 millimeter langere wielbasis (2.970 millimeter). In dat geval neemt de maximale lengte van het laadruim toe van 1.797 naar 2.150 millimeter. De totaallengte van het koetswerk is hier 4.853 millimeter.

 

Tot vijf flexibel te benutten aparte stoelen achterin

Niet alleen twee europalletten kunnen gemakkelijker dan ooit in de nieuwe Caddy worden opgeborgen, er is ook plaats voor werkmaterieel, de koerierdienstpakketjes van een hele dag, zeven personen met bagage of de mountainbikes voor het weekend. ‘Work – life – unlimited’ in de beste zin van het woord. Als Kombi en compacte Van is de Caddy standaard een vijfzitter, waarbij de tweede zitrij bestaat uit een enkele stoel achter de voorpassagier en daarnaast een tweezitsbank. Als optie worden de Kombi en de compacte Van zevenzitters, dankzij twee aparte extra stoelen op de derde zitrij. Door ze neer te klappen ontstaat een doorlopend laadvlak. De drie zitplaatsen op de tweede rij kunnen bovendien plaatsbesparend worden toegeklapt en naar voren gekanteld, om zo de laadruimte verder te vergroten. Daarnaast kunnen de stoelen van de tweede en derde zitrijen met slechts een paar handelingen eenvoudiger dan ooit worden verwijderd. Als optie kunnen de stoelen op de eerste zitrij van de Caddy Cargo met armsteunen worden uitgerust. Belangrijk voor gezinnen: alle buitenste stoelen achterin en de passagiersstoel hebben Isofix-bevestigingspunten voor een veilige verankering van kinderzitjes, of kunnen daar als optie mee worden uitgerust.

 

RIJHULPSYSTEMEN – AUTOMATISCH MEER COMFORT EN VEILIGHEID

 

De nieuwe Caddy is voor het eerst gebaseerd op de modulaire architectuur voor dwarsgeplaatste motoren MQB. Daardoor kan Volkswagen Commercial Vehicles een stortvloed aan nieuwe rijhulpsystemen aanbieden in de Caddy. Er zijn er 19, waarvan 6 voor het eerst in de Caddy worden toegepast. Een highlight is het nieuwe Travel Assist, dat als innovatie in een bedrijfsvoertuig ondersteund rijden mogelijk maakt over het totale snelheidsbereik. Wie de nieuwe Caddy als sleepvoertuig gebruikt, zal daarnaast de sleepassistent Trailer Assist met open armen ontvangen, want die maakt van achterwaarts manoeuvreren met een aanhangwagen kinderspel.

Een overzicht van de nieuwe rijhulpsystemen in de vijfde generatie van de Caddy:

  • Travel Assist (geautomatiseerd rijden, niveau 2)
  • ACC met Stop & Go (automatische afstandsregeling)
  • Trailer Assist (manoeuvreerhulp voor aanhangers)
  • Spoorwisselhulp (geïntegreerd in radar achteraan)
  • Uitparkeerhulp (geïntegreerd in radar achteraan)
  • Emergency Assist (ondersteund tot stilstand brengen van Caddy bij noodgevallen)

Daarnaast zijn de volgende systemen uit de vorige generatie ook in de nieuwe Caddy beschikbaar, geüpdatet voor de nieuwe generatie:

  • Front Assist
  • ParkPilot
  • Vertrekhulp voor hellingen
  • ESC met ABS, ASR, EDS
  • Grootlichtassistent
  • Lane Assist (spoorassistent)
  • Vermoeidheidsherkenning
  • Multicrashrem
  • Parkeerhulp
  • Bandendrukcontrole
  • Achteruitrijcamera (Rear View)
  • Speed Limiter met snelheidsregelaar
  • Verkeersbordherkenning
Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf