Wereldpremière van de e-Golf en e-up!

Wereldpremière van de e-Golf en e-up!

Donderdag 29 augustus 2013 — Volkswagen presenteert als dubbele wereldpremière op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA, van 10 tot 22 september) twee nieuwe en extreem efficiënte elektrische auto’s: de e-up! en e-Golf. Europa’s meest succesvolle autoconstructeur introduceert daarmee twee volumemodellen in het tijdperk van de elektromobiliteit. Beide uitstootvrije vijfdeursmodellen zijn rijkelijk uit-gerust en bijgevolg perfect geschikt voor dagelijks gebruik. Zo beschikken ze standaard over een automatische klimaatregeling met standverwarming en -koeling, een radio-navigatiesysteem, voorruitverwarming, leddagrijlichten en in het geval van de e-Golf ook ledkoplampen, een primeur bij het merk. Daarenboven zijn beide nieuwkomers bijzonder energie-efficiënt: de e-up! verbruikt slechts 11,7 kWh stroom per 100 kilometer en is daarmee de nieuwe wereldrecordhouder op het vlak van efficiëntie. Ook de e-Golf scoort uitstekend, met 12,7 kWh/100 km. Bij een elektriciteitsprijs van 0,258 euro/kWh (stand in Duitsland op 31 juli 2013) kost 100 kilometer rijden dan ook amper 3,02 euro met de e-up! en 3,30 euro met de e-Golf.

- Volkswagen elektriseert zijn volumemodellen

- e-Golf. ‘Das e-Auto’: 190 km rijbereik en standaard ledkoplampen

- e-up! De efficiëntiekampioen: 11,7 kWh of 3 euro per 100 km is de nieuwe norm op het vlak van energetische efficiëntie

 

 

 

Made in Germany. Innovatieve aandrijftechnologie behoort tot de kerncompetenties van Volkswagen. Vandaar dat ook de elektrische motoren, aandrijvingen en lithium-ionaccu’s van de e-up! en de e-Golf door het huis zelf werden ontwikkeld en in de grote Duitse onderdelenfabrieken van Volkswagen worden vervaardigd.

 

Typisch Volkswagen. Alle modellen van Volkswagen zijn intuïtief bruikbaar, perfect geschikt voor dagelijks gebruik en goed uitgerust. Die kenmerken zijn ook voor de nieuwe elektrische voertuigen van toepassing. De zero-emissieauto’s van Volkswagen worden op dezelfde productielijnen gebouwd als hun tegenhangers met verbrandingsmotor.

 

De e-Golf in cijfers. De e-Golf wordt aangedreven door een elektromotor van 85 kW/115 pk, die meteen vanaf de start zijn maximale koppel van 270 Nm ontwikkelt. Resultaat: in 10,4 seconden bereikt deze voorwielaangedreven Golf 100 km/u. Op de snelweg is de topsnelheid van de vijfzitter elektronisch begrensd op 140 km/u.

 

De e-up! in cijfers. De e-up!, met vier zitplaatsen, beschikt over een elektromotor van 60 kW/82 pk. Vanuit stilstand stuurt die motor 210 Nm naar de aangedreven vooras. De sprint van 0 tot 100 km/u wordt in 12,4 seconden afgelegd, de topsnelheid bedraagt 130 km/u.

 

Rijbereik op maat van pendelaars. De e-up! kan met één batterijlading (18,7 kWh) 160 km afleggen; de e-Golf raakt dankzij zijn grotere accu (24,2 kWh) 190 km ver. In beide modellen helpen twee bijzonder spaarzame rijmodi (Eco en Eco+) en vier eveneens eenvoudig activeerbare recuperatiestanden (D1, D2, D3 en B) om de maximale actieradius te bereiken. Dat rijbereik is overigens ruim voldoende. Uit een onderzoek van het Duitse verkeersministerie bleek recent immers nog dat 80% van alle autobestuurders dagelijks minder dan 50 kilometer afleggen.

 

Snel laden. Aan de snelste CCS-laadstations (gelijkstroom) is slechts een opont-houd van ongeveer een half uur nodig voor de e-up! of de e-Golf om de accu tot 80% van zijn capaciteit op te laden.

 

Aandrijf- en brandstofstrategie. Volkswagen heeft zijn toekomstplannen en daarmee ook het startpunt van de elektrische voertuigen zoals de e-up! en de e-Golf de voorbije decennia consequent uitgestippeld met behulp van een aandrijf- en brand-
stofstrategie. Die strategie voorziet de invoering van alternatieve aandrijvingen zoals hybride en elektrische systemen of aandrijving op waterstof volgens een realistisch tijdsschema. De puur elektrische aandrijving is in dit scenario zowel een onvermijdelijke als een zinvolle toepassing, zoals de nieuwe e-up! en e-Golf zullen aantonen. In de eerste plaats omdat elektrische auto’s regeneratieve energie gebruiken, die als de milieuvriendelijkste van alle brandstoffen geldt. Bovendien bieden ze de mogelijkheid om drukbewoonde gebieden dankzij emissievrije mobiliteit sterk te ontlasten. Volkswagen zal er voor de toekomst alles aan doen om de meest efficiënte aandrijfsystemen naast elkaar te laten bestaan.

 

Op het ritme van de stad. Feit is dat het doelpubliek voor elektrische auto’s steeds verder groeit, als gevolg van een heersende mentaliteitswijziging waarbij duurzame mobiliteit steeds sterker op de voorgrond komt. Wel moeten de producten die daarvoor ingezet worden aangepast zijn aan de noden en comfortabel bruikbaar blijven. Precies zoals de e-up! en de e-Golf, die perfect zijn afgestemd op het ritme van de stad. De nieuwe uitstootvrije Volkswagens hebben dan ook het potentieel om het segment van de elektrische auto’s een onomkeerbare boost te geven, dankzij hun innovatieve technologie, hun dagelijkse bruikbaarheid en het dynamische rijplezier dat ze bieden.

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2011 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 8,265 miljoen exemplaren (2010: 7,203 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,3% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Meer dan één op vijf nieuwe wagens in West-Europa (23,0%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2011 bedroeg de totale omzet van de Groep 159 miljard euro (2010: 126,9 miljard). De winst na belasting nam in het boekjaar 2011 toe tot 15,8 miljard euro (2010: 7,2 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfs-voertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   De Groep exploiteert 99 productiesites in 18 Europese landen en in 9 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan dagelijks 501.956 werknemers in voor de productie van ca. 34.500 voertuigen, voor voertuiggerelateerde -diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.