Wereldpremière tijdens de 24-urenrace: Volkswagen presenteert de nieuwe Golf GTI Clubsport op de Nürburgring
- 380 pk sterk: de Golf GTI Clubsport 24h, een exclusieve racewagen, zal starten in de 24-urenrace op de Nürburgring om de 50ste verjaardag van de Golf te vieren
- 300 pk sterk: de nieuwe versie van de Golf GTI Clubsport1 wordt gelanceerd met een aangescherpt design, een verbeterd onderstel en een nieuw infotainmentsysteem
- 265 pk sterk: ook nieuw is de klassieke Golf GTI1; met 20 pk extra vermogen accelereert dit iconische model nu in slechts 5,9 seconden naar 100 km/u
- High-end koplampen: de nieuwe IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen2 bieden een krachtige grootlichtbundel met een bereik dat 15 procent groter is
GTI – het volgende hoofdstuk. Hij kan van alle compacte sportwagens wereldwijd rekenen op de grootste schare fans en wordt beschouwd als het origineel in zijn klasse: de Golf GTI is het ultieme icoon, met meer dan 2,3 miljoen verkochte exemplaren. Nu wordt een nieuwe evolutiefase gelanceerd, waarbij het vermogen van de Golf GTI1 is gestegen van 180 kW (245 pk) naar 195 kW (265 pk). De voorverkoop ging in Europa van start op 14 mei. Amper een paar dagen later volgt alweer het volgende GTI-hoogtepunt, met de wereldpremière van de nieuwe Golf GTI Clubsport op de Nürburgring, in het kader van de legendarische 24-urenrace. Dat is het begin van een echt GTI-weekend: op 1 juni onthult Volkswagen de 221 kW (300 pk) sterke Golf GTI Clubsport1 voor de ogen van duizenden bezoekers, die het GTI-topmodel vervolgens van dichtbij kunnen aanschouwen op de Nürburgring Boulevard. De wereldpremière staat helemaal in het teken van de viering van de 50ste verjaardag van de Golf (gelanceerd in 1974). Om deze gelegenheid extra luister bij te zetten nemen drie klassieke Golf-modellen op 2 juni deel aan de 3-urenrace ADAC 24h-Classic, net voor de hoofdrace. En dat is nog niet alles, want aansluitend neemt een werkelijk unieke Golf deel aan de 24-urenrace: de Golf GTI Clubsport 24h, met een vermogen van 279 kW (380 pk). De racewagen werd oorspronkelijk ontworpen door Volkswagen Motorsport en is nu naar een nog hoger niveau getild. Als eerbetoon aan een halve eeuw Golf hebben de organisatoren hem het startnummer 50 gegeven. Waarvoor dank van Volkswagen.
Perfectie tot in het kleinste detail. Specifieke details van de Golf GTI en de Golf GTI Clubsport werden doelgericht doorontwikkeld. Volkswagen heeft het iconische exterieur aangescherpt. De ledkoplampen en ledachterlichten zijn nieuw ontwikkeld en ontworpen. Klanten kunnen optioneel ook kiezen voor de nieuwste generatie van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen, die een krachtige grootlichtbundel bieden met 15 procent meer bereik dan bij de voorganger. De ontwikkelaars in Wolfsburg hebben bovendien de infotainmentsystemen en tegelijk ook de centrale bedieningshub van beide compacte sportwagens volledig vernieuwd: alles is nu intuïtiever, eenvoudiger en beter. De rekenkracht van het infotainmentsysteem is nu als het ware net zo snel als het acceleratie- en remvermogen van de twee Golf GTI’s. Een kernkenmerk van alle Golf GTI-modellen is het uitstekende prestatievermogen van het onderstel, met standaardfuncties zoals het elektronische sperdifferentieel op de voortrein en de progressieve besturing; Volkswagen is er bovendien in geslaagd om de set-up van het onderstel van beide modellen nog verder te verfijnen. De GTI-modellen worden aangedreven door de nieuwste versie van de 2.0-turbobenzinemotor (TSI), intern bij Volkswagen bekend als EA888 LK3 evo4. Het potentieel van die viercilindermotor blijkt uit zijn toepassing in de autosport. Hier levert de 380pk-versie van de EA888 LK3 evo4 de Golf GTI Clubsport 24h het vermogen dat hem in de handen van coureurs als Benny Leuchter (Duitsland) en Johan Kristoffersson (Zweden) tot een van de snelste auto’s in zijn klasse zal maken tijdens de 24-urenrace op de Nordschleife. De GTI zal tijdens de race overigens worden gevoed door een nieuw ontwikkelde brandstof van Shell: E20. Die bevat twee keer zoveel bio-ethanol (gewonnen uit plantenafval) als E10.
GTI-treffen in Wolfsburg. En het feest gaat gewoon door. Na de 24-urenrace en de wereldpremière van de nieuwe Golf GTI Clubsport gaan de festiviteiten rond een halve eeuw Golf verder met een nieuw hoogtepunt: het GTI Fanfest 2024, van 26 tot 28 juli. Het is het eerste internationale GTI-treffen in zijn soort dat niet zal plaatsvinden aan de Wörthersee, maar wel in Wolfsburg, de geboorteplaats van de Golf. Ook daar zullen de schijnwerpers gericht zijn op de nieuwe Golf GTI, de nieuwe Golf GTI Clubsport en de Golf GTI Clubsport 24h. Al het nieuws over de verbeterde Golf GTI en Golf GTI Clubsport volgt hier.
HET AANGESCHERPTE GTI-EXTERIEUR
Voorpartij met nieuw verlichtingsdesign. Het exterieur van de nieuwe Golf GTI en Golf GTI Clubsport verschilt onderling door hun apart ontworpen voorbumper en dakspoiler. Beide modellen zijn nu bovendien uitgerust met nieuw ontwikkelde en ontworpen LED Plus-koplampen. Hun design is rechtlijniger en visueel opvallender gemaakt, met koplampbehuizingen die nu naar binnen toe visueel overlopen in het radiatorrooster. Een horizontale ledstrip in de grille is standaard, met daarboven de voor de Golf GTI typische rode lijn, een GTI-kenmerk dat teruggaat tot de radiatorroosterrand van de eerste Golf GTI uit 1976. Voor het eerst is ook het VW-logo vooraan verlicht. Daartoe worden de V en W en de cirkel rond de letters aan de buiten- en binnenkant omgeven door fijne lichtcontouren. Het verlichte VW-logo en de nieuwe ledkoplampen creëren zo een onmiskenbare Golf-lichtsignatuur. Een andere blikvanger op verlichtingsgebied is de nieuwste versie van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen, die als optie verkrijgbaar is. Nieuw is dat ze hier kunnen rekenen op een krachtige grootlichtbundel met een bereik van ongeveer een halve kilometer, wat aanzienlijk verder is dan een conventionele grootlichtfunctie.
Voorskirts als onderscheidend kenmerk. Onder de koplampen hebben de Golf GTI en Golf GTI Clubsport elk hun eigen unieke look. De 265 pk sterke GTI wordt aan de uiteinden van de bumper gekenmerkt door gelakte luchtdeflectoren (wings), die naar binnen toe vlak zijn en naar buiten toe oplopen. De voorspoiler tussen de wings is eveneens in koetswerkkleur gelakt en vertoont het design van een splitter in autosportstijl. Uiterst links en rechts in het in de bumper geïntegreerde honingraatradiatorrooster (matzwart) heeft de Golf GTI optionele x-vormige mistlampen, die bestaan uit vijf leds in het honingraatdesign dat typisch is voor GTI-modellen. De volledige luchtinlaat, inclusief wings en frontsplitter, is omgeven door een matzwart sierelement. De Golf GTI Clubsport verschilt hier van de Golf GTI door zijn grotere en naar binnen wijzende pijlvormige wings. De voorspoiler, het radiatorrooster in de bumper en de omringende sierelementen zijn afgewerkt in hoogglanzend zwart.
Achterpartij met nieuwe ledachterlichten. Achteraan vormen de nieuw ontwikkelde ledachterlichten het nieuwe gemeenschappelijke element van beide Golf GTI-versies. In combinatie met de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen zijn optioneel ook nieuwe 3D-achterlichten met dynamische knipperfunctie verkrijgbaar. Hun welcome- en goodbye-effecten kunnen worden gepersonaliseerd via de voertuiginstellingen (op het infotainmentsysteem). Er is keuze uit drie verschillende effecten. De Golf GTI wordt ook gekenmerkt door een volledig gesloten dakspoiler waarvan de bovenzijde in koetswerkkleur is gelakt en de onderzijde zwart is. De Golf GTI Clubsport heeft een aanzienlijk grotere spoiler, die op een smalle rib na open is naar het dak toe, zodat er lucht doorheen stroomt. Hier is de buitenkant afgewerkt in hoogglanzend zwart. De downforcewaarden van beide spoilers zijn aangepast aan de respectieve prestaties van de twee GTI-modellen. Een opvallend kenmerk onderaan: de eindpijpen van het uitlaatsysteem. De Golf GTI en de Golf GTI Clubsport zijn uitgerust met een dubbel uitlaatsysteem, met telkens één eindpijp links en rechts van de achterdiffusor. Voor de Golf GTI Clubsport is een Akrapovič-sportuitlaatsysteem beschikbaar als onderdeel van het Race-pack (optioneel). Ook achteraan zijn de sierelementen onder de gelakte oppervlakken evenals de diffusor afgewerkt in matzwart op de Golf GTI en in hoogglanzend zwart op de Golf GTI Clubsport.
Zijaanzicht met nieuwe 19-duimsvelgen. In zijaanzicht zijn de nieuwe GTI-modellen te herkennen aan de drie voortaan aparte rood-op-chroom letters ‘GTI’ vlak bij de A-stijlen. De voorgangers droegen hier een smalle badge. Wat de velgen betreft, zijn er verschillen in de configuratie van de twee Golf GTI’s: de Golf GTI is standaard uitgerust met de 17-duimsversie van de lichtmetalen velg Richmond, terwijl de Golf GTI Clubsport de fabriek in Wolfsburg verlaat met een visueel onderscheidende en gepolijste 18-duimsversie van de Richmond-velg. Optioneel zijn voor beide GTI-versies nog verscheidene andere velgen in 19-duimsmaat beschikbaar. Een compleet nieuwe ontwikkeling is de lichtmetalen velg Queenstown, die voor beide modellen verkrijgbaar is. Met zijn markante design van vijf ovale halve cirkels doet dat ontwerp denken aan de klassieke velg van het type Detroit, die werd geïntroduceerd voor de vijfde generatie van de Golf GTI. De nieuwe velgen worden gekenmerkt door gepolijste oppervlakken op zwarte binnenvlakken. De Golf GTI Clubsport kan ook worden geconfigureerd met de volledig nieuw ontwikkelde gesmede velg Warmenau in 19 duim. Met een gewicht van slechts acht kilogram per stuk zijn die gesmede velgen ongeveer 20 procent lichter dan vergelijkbare lichtmetalen velgen, waardoor de onafgeveerde massa wordt beperkt. Tussen de wielen van beide modellen strekken zich zwarte drempelverbreders uit, die net zoals de sierelementen voor- en achteraan zijn afgewerkt in matzwart op de Golf GTI en in hoogglanzend zwart op de Golf GTI Clubsport. Bovendien wordt de Clubsport gekenmerkt door decoratiefolie boven de drempels.
HET GTI-INTERIEUR MET COMPLEET NIEUW INFOTAINMENTSYSTEEM
Nieuwe infotainmentsystemen. Volkswagen heeft de hard- en software van de infotainmentsystemen van de Golf GTI volledig nieuw ontwikkeld. Ze zijn nu gebaseerd op het modulaire infotainmentsysteem van de vierde generatie (MIB4). Hun bediening is aanzienlijk verbeterd en vereenvoudigd dankzij gloednieuwe graphics en een nieuwe menustructuur voor het aanraakscherm. Het uiterst intuïtieve infotainmentsysteem zal voor beide GTI-modellen beschikbaar zijn in twee verschillende versies: Ready 2 Discover (standaard geïnstalleerd, met navigatie beschikbaar als upgrade) en Discover (met standaard navigatiefunctie). Beide systemen zijn uitgerust met een in diagonaal 32,8 cm (12,9 duim) groot aanraakscherm. De nieuwe displays in tabletstijl hebben een visueel vrijstaand design. De schermen zijn verdeeld in twee aanraakbalken – de Top Bar bovenaan en de Bottom Bar onderaan – met het grote startscherm in het midden. De bestuurder kan zijn favoriete directe toegangen uitgebreid toewijzen aan de Top Bar en het startscherm. Groot voordeel voor de gebruiksvriendelijkheid van het systeem: de individueel geconfigureerde Top Bar en statische Bottom Bar blijven continu weergegeven wanneer de bestuurder verschillende functies in de vorm van apps op het startscherm opent. Ook de aanraakschuifregelaars voor de temperatuur- en volumeregeling werden nieuw ontwikkeld: ze zijn nu verlicht en ergonomischer in het gebruik. Een andere nieuwe functie is de spraakassistent IDA2, die bediend kan worden via natuurlijke spraak. Het optionele systeem maakt het mogelijk om veel functies van de auto te bedienen en beantwoordt vragen over alle denkbare onderwerpen. Hiervoor maakt het systeem gebruik van online databases en ChatGPT (AI). Als optie biedt Volkswagen voor beide Golf GTI-modellen een 480W-audiosysteem2 van Harman Kardon aan.
Personaliseerbare Digital Cockpit Pro. De Golf GTI en Golf GTI Clubsport hebben de nieuwste generatie van digitale instrumenten aan boord: de standaard Digital Cockpit Pro (beeldschermdiagonaal: 26 cm/10,2 duim). De bestuurder kan met behulp van de View-knop op de eveneens nieuwe versie van het multifunctionele sportstuur kiezen uit drie verschillende grafische basisconfiguraties (infoprofielen): Classic met ronde instrumenten, Progressive met weergavetegels en GTI. Het infoprofiel GTI heeft in het midden een groot rond instrument in de vorm van een klassieke toerenteller (tot 8.000 t/m), waarin centraal de rode letters ‘GTI’ en de momentane snelheid worden weergegeven. Links en rechts ernaast bevinden zich kleinere ronde instrumenten, die kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld de momentane turbodruk in bar en het op dat moment gevraagde koppel in newtonmeter weer te geven. Voor de nieuwe GTI-modellen is als optie ook een head-updisplay in de voorruit verkrijgbaar, waarop momentane informatie zoals snelheid, navigatiesymbolen en instructies van de rijhulpsystemen worden weergegeven.
Typisch GTI-logo. Het interieur van de Golf GTI is standaard voorzien van hoogwaardige sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een Scalepaper-ruitpatroon dat typisch is voor GTI-modellen, met rode stiksels in de grijs-zwarte ruitjes. Rode sierstiksels op de stoelen, de middenarmsteun, de voetmatten en het multifunctionele stuurwiel onderstrepen dat het hier gaat om het interieur van een Golf GTI. Het sportstuurwiel van beide GTI-versies is op negen en drie uur afgewerkt met geperforeerd leder en biedt een comfortabele grip. Op de stuurbeugel onderaan prijken het GTI-opschrift en rode accenten. Schakelpeddels aan het stuur vergemakkelijken handmatige ingrepen in de semi-automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen (DSG). De standaard sfeerverlichting aan boord dompelt de displays en alle andere verlichte delen van het interieur (dashboard, deurpanelen, interface voor mobiele telefoons en voetruimte) onder in een spectrum van 30 vrij configureerbare kleuren, waaronder uiteraard ook het perfect bij een GTI passende rood. Een exclusief GTI-kenmerk is de werking van de standaard Engine/Start/Stop-knop: zodra de deuren worden geopend, pulseert die rood totdat de turbomotor wordt gestart. Standaard zijn ook de pedaalkappen van geborsteld roestvrij staal en de zwarte dakhemel. Het interieur van de nieuwe Golf GTI Clubsport verschilt van dat van de 265 pk sterke GTI door de standaard ArtVelours-bekleding van zijn hoogwaardige sportstoelen; ook de deurinzetstukken zijn uitgevoerd in dit elegante en robuuste materiaal. Een lederen bekleding en airconditioning (verwarming en ventilatie) zijn optioneel verkrijgbaar voor beide Golf GTI-modellen. Eveneens optioneel is opnieuw de interieurbekleding in echt carbon beschikbaar.
DE LEGENDARISCHE GTI-TURBOMOTOR IN TWEE VERMOGENSNIVEAUS
265 pk in de Golf GTI. De Golf GTI en Golf GTI Clubsport worden aangedreven door de nieuwste evolutiefase van de turbomotor EA888: de generatie evo4. De EA888 evo4 is een viercilinder-benzinemotor met directe injectie (TSI). De vierde generatie van deze iconische motor wordt gekenmerkt door ultramoderne brandstofinjectoren, die het benzine-luchtmengsel met een druk van 350 bar inspuiten in de verbrandingskamers. De Golf GTI beschikt over een vermogen van 195 kW (265 pk). Het maximumkoppel van de 1.984 cm3 grote motor in de Golf GTI bedraagt 370 Nm.
300 pk in de Golf GTI Clubsport. Parameters zoals motorsturing, laaddruk en andere interne ingrepen drijven het vermogen van de turbomotor in de Golf GTI Clubsport op tot 221 kW (300 pk). Het maximumkoppel bedraagt 400 Nm.
2.0 TSI plus zeventraps DSG. Beide GTI-versies van de EA888 evo4 zijn gekoppeld aan een extreem snel schakelende DSG-versnellingsbak met zeven verhoudingen, waarvan de spreiding perfect is afgestemd op hun acceleratiekarakteristieken. Een sprint van 0 naar 100 km/u doet de nieuwe Golf GTI in 5,9 seconden, terwijl de nieuwe Golf GTI Clubsport al na 5,6 seconden de 100 km/u aantikt. De topsnelheid van beide modellen is elektronisch begrensd op 250 km/u. Met het Race-pack (optioneel), dat exclusief voor de Golf GTI Clubsport wordt aangeboden, wordt deze begrenzing opgeheven en stijgt de topsnelheid naar 267 km/u.
HET SLIM GENETWERKTE SPORTONDERSTEL VAN DE GTI
Prestaties op autosportniveau. Een MacPherson-voortrein en een vierarmige achteras vormen de basislay-out van het GTI-sportonderstel. Beide GTI-modellen bieden ook een individuele ESC-sturing om de overeenkomstige systeeminterventies aan te passen voor circuitgebruik. Beide modellen leveren superieure remprestaties: de GTI met 265 pk is uitgerust met een 17-duims remsysteem, terwijl de 300 pk sterke GTI beschikt over een 18-duims systeem. Vier van de belangrijkste kenmerken van beide GTI-versies zijn de progressieve besturing, de rijdynamiekmanager, een sperdifferentieel op de voortrein en de optionele adaptieve onderstelregeling DCC. Die vier componenten werden allemaal doorontwikkeld en aangepast aan het respectieve GTI-model.
Progressieve besturing. Een progressieve besturing is standaard voorzien in de Golf GTI en Golf GTI Clubsport. Conventionele stuurinrichtingen werken met een vaste overbrengingsverhouding. De GTI-stuurinrichting maakt daarentegen gebruik van een progressieve overbrengingsverhouding. Die vermindert de benodigde stuurkracht aanzienlijk bij het manoeuvreren en parkeren. Op bochtige landwegen en in bochten zorgt de directere configuratie van de progressieve besturing echter voor een merkbare toename van de dynamische respons. Qua technologie onderscheidt de progressieve besturing zich van de basisstuurinrichting door een variabele vertanding van het tandheugel-en-rondselsysteem en een krachtigere elektromotor. In de nieuwe Golf GTI en Golf GTI Clubsport is de progressieve besturing verder geperfectioneerd. Deze keer bestond het ontwikkelingsteam onder meer uit onderstelingenieur Sven Bohnhorst, die eerder senior testrijder was bij Bugatti. Met zijn inbreng was het mogelijk om een aantal bijzonder positieve eigenschappen van de stuurinrichting van de Bugatti Pur Sport over te brengen naar de progressieve besturing. Het uitgangspunt van de nieuwe set-up was de introductie van nieuwe stuursoftware om te voldoen aan de wettelijke UNECE-eisen (cyberbeveiliging). De nieuwe software werd daarnaast ook gebruikt om de eigenschappen van het GTI-stuursysteem uitgebreid te verfijnen. Zo konden het voor het DNA van de GTI kenmerkende lineaire en precieze stuurgedrag en de spontane respons op stuurinput merkbaar verbeterd worden.
Sperdifferentieel op voortrein. De Golf GTI en Golf GTI Clubsport hebben standaard een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de voortrein. Vergeleken met zuiver mechanische systemen biedt het GTI-sperdifferentieel voordelen zoals een variabel sperniveau afhankelijk van de ESC- (elektronische stabiliteitscontrole) en XDS+-functies (elektronisch differentieelslot). Daardoor is het mogelijk om het soort negatieve invloeden op de stuurprecisie die optreden bij mechanische differentieelsloten, volledig te vermijden. Dankzij een meervoudige plaatkoppeling optimaliseert het sperdifferentieel de tractie en wegligging in snelle bochten, waardoor de prestaties verbeteren en er uiteindelijk extra rijplezier wordt geboden. Bovendien elimineert het sperdifferentieel op de voortrein de tractienadelen van voertuigen met voorwielaandrijving. In de 300 pk sterke Golf GTI Clubsport wordt via de rijdynamiekmanager een prestatiegerichte sturing van het differentieelslot toegepast. Die is nu ook aangepast voor de GTI met 265 pk.
Rijdynamiekmanager. De slimme besturingscentrale van het GTI-onderstel is de modulaire rijdynamiekmanager. Daarmee worden tijdens elk rijmanoeuvre de functies van het sperdifferentieel op de voortrein, de elektronische differentieelsloten (XDS+) en de zijdelingsedynamiekcomponenten van de optioneel eveneens elektronisch gestuurde DCC-schokdempers op een gecoördineerde manier aangestuurd. Zoals hierboven beschreven werd al een bijzonder prestatiegerichte toepassing gebruikt in de rijdynamiekmanager van de Golf GTI Clubsport. De bijbehorende aansturing van het sperdifferentieel op de voortrein door de modulaire rijdynamiekmanager is nu ook overgebracht naar de 265 pk sterke GTI. Dankzij de nieuwe toepassing kan het sperdifferentieel op de voortrein nog gerichter worden ingezet om de stuurrespons, het lineaire stuurgedrag en de superieure prestaties bij hoge snelheid te beïnvloeden. Tegelijkertijd werden de functiemodules voor het controleren van de rijomstandigheden en het schatten van de wrijvingscoëfficiënt herzien om een gevoeligere regeling mogelijk te maken.
Adaptieve onderstelregeling DCC. De adaptieve onderstelregeling DCC reageert continu op het wegdek en de rijsituatie en houdt daarbij rekening met onder meer stuur-, rem- en acceleratiemanoeuvres. In de Golf GTI en Golf GTI Clubsport worden de zijdelingsedynamiekcomponenten van het DCC-onderstel ook gecoördineerd en dus geoptimaliseerd door de rijdynamiekmanager. Met behulp van het ingestelde rijprofiel kan de bestuurder de koetswerkbewegingen naar eigen smaak beïnvloeden. De vereiste demping wordt voor elk wiel in fracties van een seconde berekend en aangepast op de vier schokdempers. Zo biedt de adaptieve onderstelregeling altijd het hoogste niveau van rijcomfort en in samenspel met de rijdynamiekmanager een optimale rijdynamiek. Voor een nog harmonieuzere integratie van het DCC in de aangepaste omgeving van het stuursysteem en de modulaire rijdynamiekmanager werd de toepassing van de gestuurde schokdempers in de nieuwe GTI-modellen grondig herzien. Daarbij lag de focus op de implementatie van een spontanere respons van het voertuig op stuurcommando’s en een nog grotere levendigheid. Beide zijn duidelijk merkbaar aan boord van de nieuwe Golf GTI en Golf GTI Clubsport.
De rijprofielen. In de Golf GTI en Golf GTI Clubsport zijn de rijprofielen Eco, Comfort, Sport en Individual beschikbaar. Bovendien is de Golf GTI Clubsport uitgerust met de modus Special als extra kenveld van het rijprofiel Sport. Door middel van het optionele DCC wordt het onderstel ook opgenomen in de rijprofielregeling. De modus Comfort biedt niet alleen een hoog comfortniveau voor dagelijkse verplaatsingen, maar ook nog steeds een goede stuurprecisie. In het profiel Sport wordt het DCC-onderstel nog stugger, waarbij de rolneiging van het koetswerk verder wordt beperkt. De GTI-modellen worden levendiger en handelbaarder en blijven neutraal tot aan de limiet. In het profiel Sport zijn de verder verbeterde tractie en de beperking van het onderstuur tijdens het accelereren goed merkbaar. In het profiel Individual kan de bestuurder zijn eigen afstelling nauwkeurig instellen en opslaan met een digitale schuifregelaar. Onder het niveau Comfort wordt het koetswerk zo maximaal ontkoppeld voor nog meer comfort, terwijl de set-up boven Sport nog dynamischer en zeer direct is. In dat geval wordt de rolneiging tot een minimum beperkt in combinatie met maximale levendigheid. In het profiel Special van de Golf GTI Clubsport zijn de systemen die van belang zijn voor de rijdynamiek, afgestemd op de zeer specifieke eigenschappen van het circuit van de Nürburgring Nordschleife. De maximale prestaties ter compensatie van het golvende wegdek dat typisch is voor de Nordschleife, worden bereikt aan de hand van een speciale verticale afstelling van de adaptieve onderstelregeling DCC en een aangepaste zijdelingsedynamiekafstelling van de rijdynamiekmanager.
- Voertuigen die worden gelanceerd
- Optionele uitrusting