Nieuwe e-Golf met rijbereik tot 300 km

Nieuwe e-Golf met rijbereik tot 300 km

Zaterdag 26 november 2016  

  • Nieuwe e-Golf biedt zo'n 50 % meer rijbereik
  • Standaard uitgerust met nieuw 9,2"-infotainmentsysteem en gebarenbediening

Volkswagen presenteert in wereldpremière de nieuwste generatie van de e-Golf op het autosalon van Los Angeles. Vergeleken met zijn voorganger biedt het zero-emissiemodel meer vermogen/power, een groter rijbereik en tal van innovatieve functies. Het toegenomen rijbereik is daarbij doorslaggevend. Gemeten volgens de 'New European Driving Cycle' (NEDC) kan de e-Golf met één acculading tot 300 km* afleggen, ca. 50 % meer dan zijn voorganger.

Daarmee wordt de e-Golf, die enkel als vijfdeurs verkrijgbaar is, de eerste keuze voor iedereen die met een eersteklas en volledig uitstootvrije wagen een statement wil maken. Volkswagen gebruikt in de e-Golf modeljaar 2017 een nieuwe lithium-ionaccu waarvan de capaciteit van 24,2 kWh tot 35,8 kWh verhoogd werd. In minder dan een uur is de accu via een snellader (DC / 40 kW) opnieuw tot 80 % opgeladen. 's Nachts of bijvoorbeeld tijdens de werkuren kan de accu aan een Wallbox (AC / 7,2 kW) in minder dan 6 uur volledig worden opgeladen.

De opgeslagen energie wordt nog indrukwekkender dan voorheen in beweging omgezet: de elektrische motor ontwikkelt nu 100 kW, dat is 15 kW meer dan in de eerste versie van de e-Golf. Tegelijk steeg ook het maximumkoppel van de elektrische wagen van 270 Nm naar 290 Nm. Het gemiddelde verbruik van de e-Golf bedraagt 12,7 kWh/100 km (NEDC-meting), en dat zonder enige vorm van uitstoot. Volkswagen heeft voor het modeljaar 2017 ook de prestaties van de e-Golf verbeterd. De emissievrije vijfdeurs sprint van 0 naar 100 km/u in 9,6 s. Zijn maximumsnelheid stijgt tot 150 km/u.

Volkswagen stelde nog maar net een belangrijke update van de Golf voor. Alle relevante wijzigingen zijn ook opgenomen in de nieuwste versie van de e-Golf, met inbegrip van de gewijzigde voor- en achterbumper met nieuw vormgegeven full-ledkoplampen en -achterlichten.

Een bijkomende nieuwigheid in de e-Golf is het digitale instrumentenpaneel Active Info Display. Bovendien beschikt deze Volkswagen als eerste elektrische auto ter wereld over een infotainmentsysteem waarbij de bestuurder bepaalde functies via gebarenbediening kan bedienen. Ook dat nieuwe systeem 'Discover Pro' behoort tot de standaarduitrusting. Daarnaast zal de e-Golf opnieuw beschikken over de ‘e-Remote’ onlinediensten (o.a. starten/stoppen van het laadproces en de standverwarming), Guide & Inform en de smartphone-interface ‘App-Connect’ (met MirrorLink™ voor Android, Apple CarPlay™ en Google Android Auto™).

Met het modeljaar 2017 breidt Volkswagen ook het aanbod aan bijstandssystemen voor de e-Golf uit. Zo zijn voortaan ook Traffic Jam Assist (deels geautomatiseerd rijden tot 60 km/u), Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie en voetgangerdetectie en Emergency Assist (automatische remfunctie bij bv. bewusteloosheid van de bestuurder) beschikbaar.

 

* Het werkelijke verbruik is sterk afhankelijk van externe omstandigheden, zoals de rijstijl en het gebruik van nevenverbruikers zoals de klimaatregeling. In reële omstandigheden zal een rijbereik van gemiddeld 200 km mogelijk zijn. De e-Golf is nog niet gecommercialiseerd. Hij heeft nog geen typegoedkeuring en is bijgevolg niet aan de richtlijn 1999/94/EG onderworpen.