Walter Maria de Silva gaat met pensioen

Walter Maria de Silva gaat met pensioen

Designdirecteur van de groep zorgde voor merkoverschrijdende designcultuur en creatieve zelfstandigheid van ieder merk

Walter Maria de Silva (64), designdirecteur van de Volkswagen-groep, gaat eind november met pensioen. Sinds februari 2007 was de Silva verantwoordelijk voor het design van alle personenwagenmerken van de groep. Walter de Silva blijft wel in een adviserende functie verbonden aan de groep.

 

Walter Maria de Silva werd op 27 februari 1951 geboren in Lecco (Italië) en trad 17 jaar geleden toe tot de Volkswagen-groep, toen hij in 1998 werd aangesteld als hoofd van het SEAT Design Center. In 2002 werd hij verantwoordelijk voor het design van de Audi-groep, met de merken Audi, Lamborghini en SEAT. Zijn nieuwe designtaal voor Audi kwam tot uiting in de zesde generatie van de Audi A6 en in de Audi A5 Coupé. In 2007 werd hij tot designdirecteur van Volkswagen AG benoemd. Walter de Silva zag het zwaartepunt van zijn opdracht als designdirecteur in de creatie en instandhouding van een merkoverschrijdende designcultuur die de zelfstandigheid van ieder merk op hoog creatief niveau veiligstelt.

 

Volkswagen AG-voorzitter Matthias Müller eerde het werk van Walter de Silva met de woorden: "Walter de Silva belichaamt creativiteit en Italiaanse zin voor schoonheid en stijl, maar tegelijk staat hij voor degelijkheid, een systematische aanpak en discipline." De toonaangevende realisaties van de Silva beschreef Müller als volgt: "Walter de Silva is erin geslaagd om bij Volkswagen een merkoverschrijdende designcultuur en designmethodiek te verwezenlijken die uniek is in onze branche. Tegelijk stond hij er borg voor dat de merken en hun designafdelingen steeds een hoge creatieve autonomie behouden hebben."

 

Tot de schitterende voertuigen die uit de pen van de Silva vloeiden, behoren de Alfa 156 (1997) en 147 (2001), de Volkswagen up!, de Polo en de Golf VI en VII, de Audi R8 en de Audi A5, die hij zelf beschouwt als de 'mooiste auto die hij ooit ontworpen heeft'.

 

Walter de Silva mocht voor zijn werk verschillende onderscheidingen in ontvangst nemen. Zo won de door de Silva ontworpen Audi A5 de 'Designpreis der Bundesrepublik Deutschland 2010', de hoogste officiële designonderscheiding in Duitsland. In 2011 kreeg de Silva een van de meest gerenommeerde Italiaanse designprijzen uitgereikt, de 'Compasso d'Oro' (Gouden Cirkel). Een internationale vakjury beschreef Walter de Silva bij de uitreiking van deze prijs voor zijn veertigjarige carrière als 'onbetwistbare voorvechter van het Italiaanse design'.

 

Zijn carrière begon Walter de Silva in 1972 bij het designcentrum van Fiat in Turijn. In 1975 stapte hij over naar Studio R. Bonetto in Milaan. Van 1979 tot 1986 was de Silva hoofd van de afdeling voor industrieel en automobieldesign aan het Instituto Idea in Turijn. Na een tussenstop bij Trussardi Design in Milaan verhuisde hij in 1986 naar Alfa Romeo, waar hij tot 1998 de leiding had over de designafdeling en met de Alfa Romeo 156 (1997) een nieuwe designrichting uittekende voor het merk.

 

 

 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy