VW blijft e-platform verder ontwikkelen

VW blijft e-platform verder ontwikkelen

Met de ontwikkeling van het modulaire platform voor elektrisch aangedreven voertuigen, MEB, heeft het merk Volkswagen pionierswerk verricht voor de elektromobiliteit én een echte gamechanger op de weg gebracht

Dit platform, dat exclusief voor elektrische voertuigen werd ontworpen, is zo flexibel dat er verschillende modellen op kunnen worden gebouwd, van de compacte auto’s tot de busjes. Eind 2019 vierde het eerste MEB-model - de ID.3 - zijn wereldpremière. Intussen werden ruim een half miljoen modellen van de ID.-familie op dit platform afgeleverd. Het MEB-platform heeft zich dus bewezen en wordt nu naar het volgende niveau getild: MEB+. Volkswagen investeert sterk in de verdere ontwikkeling van dit succesvolle platform om het volledige potentieel ervan te benutten en het platform nog concurrentiëler te maken. Hieronder lichten we toe welke ideeën aan de basis van het succesvolle MEB-concept liggen, welke voordelen het voor klanten inhoudt en welke verbeteringen MEB+ in petto heeft.

 

Story image

 

Een voor allen

De best mogelijke elektrische auto bouwen tegen de best mogelijke prijs – dit doel hadden de Volkswagen-ingenieurs zich gesteld toen ze aan de slag gingen met de ontwikkeling van het modulaire platform voor elektrisch aangedreven voertuigen. Hierbij stonden naast comfort en dagelijks gebruiksgemak twee aspecten centraal: het rijbereik en de efficiëntie. Die bepalen namelijk het gebruikscomfort van een elektrische auto. Zo werd al snel duidelijk dat er zoveel mogelijk plaats moest worden gecreëerd voor het batterijsysteem: "We hadden hier voor het eerst de gelegenheid om het voertuig praktisch rondom de batterij te ontwikkelen", zegt Frank Blome, die in 2020 als hoofd van de afdeling ‘batterijcellen’ een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling. Met het MQB-platform bestond er al een modulaire voertuigbasis die zichzelf had bewezen en waarvan het basisconcept kon worden toegepast op het exclusief voor elektrische auto’s ontwikkelde platform. Niettemin was het nodig de voertuigarchitectuur van nul af en consequent te herzien om een optimaal resultaat te bereiken. Het batterijsysteem werd onder de vloer, tussen de assen ondergebracht; wielbasis en spoorbreedte zijn eenvoudig aan te passen. Zo kunnen de meest diverse voertuigconcepten worden omgezet op een en hetzelfde platform, van de compacte stadsauto tot de ruime SUV of het familiebusje voor kampeeravonturen. Met MEB wist Volkswagen de basis te creëren voor een kostenefficiënte productie die elektrische mobiliteit betaalbaar maakt en tegelijk iedere klant een auto kan aanbieden die is afgestemd op zijn individuele behoeften.

 

Story image

 

Verscheidenheid ondanks eenheid

Aangezien veel merken van de Volkswagen-groep letterlijk op het MEB kunnen bouwen, hebben klanten de keuze uit een gevarieerde waaier aan modellen en talrijke configuratie-opties om hun voertuig te personaliseren. Vandaag worden er al een tiental voertuigmodellen op het elektrische platform gebouwd: alle modellen van de ID.-familie van VW, meerdere elektrische auto’s van andere merken van de groep (Audi, CUPRA, ŠKODA) en de ID. Buzz van Volkswagen Commercial Vehicles. Tot dusver werden bij het merk Volkswagen alleen al meer dan 500.000 auto’s van de ID.-familie op het elektrische platform afgeleverd. Voor alle merken van de groep samen zijn dat meer dan 670.000 voertuigen.

 

Een groot voordeel van het MEB is het modulaire batterijconcept, dat het mogelijk maakt de capaciteit van de batterij optimaal aan te passen aan het gebruiksdoel. Wie bijvoorbeeld met zijn ID.3 hoofdzakelijk in de stad rondrijdt en alleen korte afstanden aflegt, heeft al genoeg met een batterij van 58 kWh. Dit maakt de aankoop van de auto gunstiger. Wie vaak langere routes rijdt, kan bij de configuratie dan weer kiezen voor een grotere batterij van 77 kWh.

Het rijbereik van de verschillende batterijen schommelt tussen ruim 400 en ruim 550 kilometer. Bovendien is er door de typische MEB-constructie beduidend meer plaats in het interieur dan bij een auto met verbrandingsmotor die gelijkaardige afmetingen kent: de passagiers genieten van een comfortabele open space, die hen in de ID.3 evenveel ruimte biedt als in een Passat, maar dan met de buitenafmetingen van een Golf.

Niet alleen is het rijden met een elektrische wagen van Volkswagen milieuvriendelijk, in Europa worden de voertuigen al met een CO2-neutrale balans aan de klanten geleverd. Om dit te realiseren wordt er in de productie gebruik gemaakt van groene stroom. De CO2-uitstoot die Volkswagen als fabrikant en die de leveranciers bij de productie tot op heden nog niet kunnen vermijden, wordt gecompenseerd met bijvoorbeeld gecertificeerde klimaatprojecten. Voor het interieur werden bovendien uitsluitend materialen van niet-dierlijke oorsprong gebruikt.

 

Story image

 

De volgende generatie van het MEB is in aantocht

In de komende jaren gaat Volkswagen sterk investeren in de verdere ontwikkeling van het succesvolle e-platform: MEB wordt MEB+. In overeenstemming met het oorspronkelijke idee zullen voornamelijk de oplaad- en opslagtechnologie en de digitale infrastructuur worden verbeterd. Het MEB+ zal onder meer een grote vooruitgang van de geautomatiseerde rijfuncties waarmaken. Bij het MEB+ zal bovendien gebruik worden gemaakt van de nieuwe generatie batterijen van Volkswagen, de zogenaamde ‘eenheidscel’, die een rijbereik tot 700 km mogelijk maakt. Het nieuwe platform zal ook de oplaadtijden ten goede komen. In de toekomst zijn oplaadsnelheden van 175-200 kW mogelijk.

Daarnaast wordt het gamma modellen op MEB-basis aanzienlijk uitgebreid: tegen 2026 zal Volkswagen tien nieuwe elektrische modellen op de markt brengen, waaronder een instapmodel van ongeveer € 25.000. Ook in het performance- en premiumsegment zijn nieuwe auto’s gepland. Dit resulteert in beduidend meer individuele keuzemogelijkheden, comfort, kwaliteit en betrouwbaarheid – stuk voor stuk gekende waarden die de klanten van Volkswagen in de toekomst mogen blijven verwachten.

 

 

 

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf