Volkswagen viert 50 jaar Passat - Techno Classica 2023
|
Dit jaar is Volkswagen opnieuw van de partij op Techno Classica. Op ‘s werelds grootste beurs voor klassieke auto’s viert Volkswagen Classic de 50e verjaardag van het model Passat onder het motto ‘Immer wieder neu’ (‘Steeds vernieuwend’). In 1973 werd met de Passat een volledig nieuwe, watergekoelde modelfamilie gelanceerd, die sindsdien wereldwijd een indrukwekkend succesverhaal heeft geschreven. Daarom zullen in Essen vijf uitgelezen Passat-exemplaren tentoongesteld worden.
Na een pauze van drie jaar is het eindelijk weer zover: Volkswagen staat dit jaar van 12 tot en met 16 april op Techno Classica en presenteert zich met zijn historische modellen als een ‘merk met een hart’. De aanwezigheid op de beurs in Essen staat helemaal in het teken van de Passat. De designklassieker voor alledaags gebruik kan terugblikken op een succesvolle 50-jarige modelgeschiedenis.
In 1973 vormde de Passat het begin van een groot productcampagne van Volkswagen. Hij luidde ook een nieuw technologisch tijdperk in. De Italiaanse autodesigner Giorgetto Giugiaro was verantwoordelijk voor het ontwerp van het nieuwe modelgamma. Giugiaro’s oorspronkelijke concept, bekend onder de ontwikkelingscode (EA) 272, werd op het laatste moment geweerd uit kostenoverwegingen. Maar Giugiaro ontwikkelde uiteindelijk een rationeler model op basis van de Audi 80 B1, met een harmonieus aflopende achterpartij en een licht gewijzigde voorkant. Tot op de dag van vandaag wordt de originele Passat beschouwd als een designicoon. Andere creaties van Giugiaro waren de Scirocco I en de Golf I, die een jaar later zouden volgen. De Volkswagen Passat debuteerde in 1973 als hatchback-berline met twee of vier deuren. Die werd in januari 1974 gevolgd door de breakversie met de naam Passat Variant.
‘Immer wieder neu’ (‘Steeds vernieuwend’): dat is het motto waaronder Volkswagen Classic hulde brengt aan de jubilaris. De Passat was en is een auto voor het leven. Hij werd van meet af aan geprezen om zijn allround kwaliteiten en heeft zijn positieve eigenschappen in de loop van acht generaties steeds verder ontwikkeld. Een auto waarmee Volkswagen door de decennia heen keer op keer nieuwe, gedurfde accenten heeft gelegd en die zijn beproefde troeven ook naar de toekomst zal overbrengen.
Op de stand van Volkswagen Classic staan vijf museumstukken die de beginjaren van de Passat-geschiedenis illustreren:
Passat B1 LS van 1973
Nieuwe aandrijving, nieuw design: de serieproductie van het nieuwe model Passat ging van start op 14 mei 1973. De hatchback-gezinsberline werd gelanceerd met een kleine achterklep zonder doorlaadmogelijkheid. De versie met een grote achterklep die tot aan de dakrand reikte en de achterruit omvatte, was vanaf januari 1975 productieklaar.
Volkswagen Classic toont in Essen een heel bijzonder model: de nestor van de familie. De Passat B1 LS van 1973 uit de collectie van de Stichting Volkswagen AutoMuseum draagt het chassisnummer 2 en is daarmee de oudste Passat ter wereld.
Passat B1 L Variant van 1974
Ruimtelijkheid is zijn troef: in januari 1974 introduceerde Wolfsburg de ongemeen praktische en fraai gelijnde breakversie van de Passat. De zogeheten Variant was meteen een geweldig succes en veroverde gedurende meerdere modelgeneraties de harten van talloze gezinnen.
De Passat B1 L Variant van 1974 in Atlas White uit de collectie van Volkswagen Classic heeft al op meerdere rijevenementen aangetoond dat klassiek rijplezier mogelijk is met 40 kW (55 pk).
Passat B2 CL Formel E van 1983
Moderne technologieën en efficiëntie: de Passat B2 werd in oktober 1980 gepresenteerd. De tweede generatie van de Passat is visueel aanzienlijk groter dan zijn relatief compacte voorganger B1 en daardoor nauwelijks herkenbaar. De Passat II werd gelanceerd als hatchback-berline en als vijfdeurs Variant. In combinatie met de 55 kW (75 pk) sterke 1.6-motor werd de Passat B2 aanvankelijk ook in een Formel E-versie aangeboden. Met deze ‘Formel E’ liep Volkswagen vooruit op innovaties zoals de latere stop-startsystemen.
De Passat B2 CL Formel E in Diamond Silver metallic maakt deel uit van de Volkswagen Classic-voertuigcollectie en viert in Essen eveneens een jubileum: met zijn eerste inschrijving op 5 april 1983 is hij nu 40 jaar oud.
Passat B3 Variant GT G60 Syncro van 1991
Dynamiek en sportiviteit: de Passat heeft zijn sportieve kwaliteiten bewezen in tal van modelversies. Altijd weer superieur, mét zin voor understatement. De derde generatie van de Passat kwam in 1988 op de markt. Design, uitrusting, technologie en interieur: alles was volledig nieuw ontwikkeld.
Hij was alleen leverbaar als vierdeurs drievolumeberline en als Variant. De uitrustingslijn GT toonde de sportieve kant van de Passat. Het felbegeerde topmodel was vanaf 1989 de Passat G60, met zijn 118 kW (160 pk) sterke 1.8-motor en Syncro-vierwielaandrijving.
De Passat B3 Variant GT G60 Syncro van 1991 uit de collectie van Volkswagen Classic heeft al meermaals bewezen dat hij de harten de liefhebbers sneller doet slaan.
Stichting AutoMuseum Volkswagen: Passat B2 ‘Electronic’ van 1983
Dit jaar is de Stichting AutoMuseum vertegenwoordigd op de stand van Volkswagen. En ook hier wordt ter gelegenheid van het jubileum van de Passat een heel bijzonder voertuig tentoongesteld: de Passat B2 ‘Electronic’, een one-off van 1983.
De conceptcar van 1983 was een lifestyleversie van de Passat, met vierwielaandrijving, turbodrukvoeding en uitgebreide micro-elektronica, zoals navigatie, infotainment en talrijke elektrische bedieningselementen. Een toekomstvisie die zeker een grote schare fans zou hebben gehad.
Goed gezelschap in Hal 3
Volkswagen Classic tekende voor het laatst in 2019 present op Techno Classica. Onder het motto ‘Leidenschaft verbindet’ (‘Passie verbindt’) zijn dit jaar voor het eerst verschillende merken van de Volkswagen-groep samen vertegenwoordigd op één stand in Essen: Volkswagen Classic, Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimers, Audi Tradition, Škoda, Autostadt, Stichting AutoMuseum en Volkswagen Classic Parts zijn allemaal te vinden in Hal 3.
Techno Classica vindt plaats van 12 tot 16 april op de Duitse beurslocatie Messe Essen. Meer dan 1.250 exposanten uit meer dan 30 landen zullen vertegenwoordigd zijn op een oppervlakte van ongeveer 120.000 m², verdeeld over tien tentoonstellingshallen, de Grugahalle en vier buitenterreinen. Daarnaast zullen meer dan 200 oldtimerclubs en vele onderdelenhandelaren van de partij zijn om de naar verwachting 200.000 bezoekers te verwelkomen. Bovendien zullen ongeveer 2.700 historische voertuigen te koop worden aangeboden.