Volkswagen versnelt transformatie naar software-georiënteerde mobiliteitsleverancier

Volkswagen versnelt transformatie naar software-georiënteerde mobiliteitsleverancier

(Vertaalde versie)

  • ACCELERATE-strategie: Volkswagen pakt toekomstvraagstukken digitalisering, nieuwe businessmodellen en autonoom rijden resoluut aan
  • Software-integratie en digitale klantervaring worden fundamentele vaardigheden
  • Datagebaseerde businessmodellen moeten extra bronnen van inkomsten aanboren
  • Volkswagen maakt autonoom rijden tegen 2030 voor veel mensen beschikbaar
  • De e-campagne wordt verder versneld: verkoop van 100% elektrische auto's zal stijgen tot meer dan 70 procent in Europa tegen 2030; meer dan 50 procent in China en de VS
  • Financiële doelstellingen bevestigd: ten minste 6 procent bedrijfsrendement vanaf 2023, vaste en materiaalkosten moeten verder dalen, productiviteit moet jaarlijks met 5 procent omhoog
  • Ralf Brandstätter, CEO Volkswagen: “Wij voeren het tempo op en zullen Volkswagen in de komende jaren meer dan ooit veranderen. Met ACCELERATE geven we nu een verdere impuls aan de digitalisering."

 

Volkswagen gaat verder met zijn transformatie naar een softwaregeoriënteerde mobiliteitsleverancier. Met de nu voorgestelde ACCELERATE-strategie bereidt de onderneming zich tijdig en consequent voor op de ingrijpende veranderingen in de automobielindustrie. Net zoals Volkswagen vastberaden verder is gegaan met zijn wereldwijde campagne voor elektrische auto's, zet het bedrijf nu vaart achter andere belangrijke thema's voor de toekomst: de integratie van software in het voertuig en de digitale klantervaring worden belangrijke fundamentele vaardigheden. Volkswagen wil datagebaseerde businessmodellen gebruiken om nieuwe klantengroepen aan te spreken en extra bronnen van inkomsten aan te boren. Bovendien zal Volkswagen autonoom rijden voor het eind van dit decennium voor veel mensen beschikbaar maken. "E-mobiliteit was nog maar het begin, de echte verandering moet nog komen. Met ACCELERATE voeren we het tempo op de weg naar de digitale toekomst op", zegt Ralf Brandstätter, CEO van Volkswagen. “Wij zullen Volkswagen in de komende jaren meer dan ooit veranderen.”

Met zijn TRANSFORM 2025+-strategie had Volkswagen zijn verregaande transformatie en de grootste e-campagne van de sector sinds 2016 in gang gezet. Met ACCELERATE wil Volkswagen zich nu omvormen tot het ‘meest begeerde merk voor duurzame mobiliteit’. Voor de versnelde transformatie streeft Volkswagen drie strategische waardefactoren na – ‘de waarde van het merk’, ‘schaalbare platforms’ en ‘waardevol bedrijf’ – die door concrete maatregelen en ambitieuze doelstellingen worden ondersteund.

 

Software-integratie moet fundamentele vaardigheid van Volkswagen worden

Met zijn volume zorgt Volkswagen voor de nodige schaalvergroting van de software in de groep. Software-integratie in het voertuig en de digitale klantervaring worden zo de fundamentele vaardigheden van het bedrijf, dat het voortouw neemt bij de ontwikkeling voor dit doel van het klantgerichte digitale ecosysteem. In dit opzicht is de ID.-familie een pionier aan het worden. Met het oog hierop heeft Volkswagen de agile projectunit ID.Digital opgericht, die vanaf de zomer van 2021 om de 12 weken ‘over-the-air’ updates zal verstrekken. Op die manier blijft de auto tijdens zijn levenscyclus altijd up-to-date en wordt hij steeds beter met nieuwe functies. Verwacht wordt dat over amper twee jaar een volledig geconnecteerde vloot van meer dan 500.000 voertuigen op de weg zal rijden, waardoor Volkswagen directe feedback van klanten kan omzetten in nieuwe functies.

 

Businessmodel 2.0: nieuwe klanten en extra bronnen van inkomsten

Door de auto te ontwikkelen tot een product dat op software gebaseerd is, schept Volkswagen de voorwaarden voor nieuwe, datagebaseerde businessmodellen. De toegangsdrempels voor individuele mobiliteit moeten worden verlaagd – met tegelijkertijd heel aantrekkelijke gebruikspakketten voor de klanten. Op die manier wil het bedrijf extra inkomsten genereren in de gebruiksfase – voor oplaad- en energiediensten, voor softwarematige functies die klanten naar behoefte kunnen boeken, of voor geautomatiseerd rijden.

 

Volkswagen zal ook de complexiteit van zijn aanbodstructuur sterk verminderen. Toekomstige voertuiggeneraties zullen in aanzienlijk minder versies worden geproduceerd. De individuele configuratie wordt niet langer bepaald door de hardware op het ogenblik van de aankoop. De auto heeft vrijwel alles al aan boord en de klant kan op elk moment gewenste functies ‘on demand’ toevoegen via het digitale ecosysteem in de auto. Daardoor vermindert de complexiteit in de productie significant.

 

Duidelijk plan om de winstgevendheid te verhogen

Tegen 2025 investeert Volkswagen ongeveer 16 miljard euro in de thema's van de toekomst: e-mobiliteit, hybridisering en digitalisering. Om de hoge investeringen voor de toekomst te kunnen dragen, blijft de onderneming met ACCELERATE consequent werken aan haar efficiëntie. De operationele marge van ten minste 6% die wordt nagestreefd, moet tegen 2023 worden gehaald en daarna blijvend worden veiliggesteld.

 

De nadruk ligt op het versterken van de veerkracht bij marktschommelingen. Met dat doel voor ogen wil Volkswagen de vaste kosten tegen 2023 met 5 procent verlagen, de productiviteit van de fabrieken jaarlijks met 5 procent verhogen, de materiaalkosten met 7 procent optimaliseren en alle regio's blijvend winstgevend maken. In Zuid-Amerika en de VS mikt Volkswagen al op break-even in het lopende fiscale jaar. In Noord-Amerika wordt er nu al winst gemaakt met ongeveer 15 procent minder omzet, in Zuid-Amerika zelfs met ongeveer 30 procent minder.

 

Nog snellere uitbreiding van e-mobiliteit

Volkswagen zal zijn wereldwijde e-campagne opnieuw sterk opvoeren: tegen 2030 zal het aandeel van 100% elektrische auto’s in de verkoop in Europa stijgen tot meer dan 70 procent – een verdubbeling ten opzichte van het vorige plan van 35 procent. In de VS en China mikt het bedrijf in dezelfde periode op een aandeel in elektrische voertuigen van meer dan 50 procent. Bovendien zal Volkswagen elk jaar ten minste één nieuw BEV-model op de markt brengen: de ID.4 GTX1 met vierwielaandrijving doet zijn intrede in de eerste helft van 2021, gevolgd door de sportieve ID.51 in de tweede helft van het jaar. In het najaar zal de ID.6 X / Cross1, een elektrische SUV met zeven zitplaatsen voor de Chinese markt, worden gelanceerd. Plannen voor een elektrische auto onder de ID.32 met een instapprijs vanaf 20.000 euro worden met twee jaar vervroegd - naar 2025. Volkswagen optimaliseert het platform voor elektrische aandrijving MEB voortdurend op het vlak van acceleratie, oplaadprestaties en rijbereik. Volkswagen zal ook zijn troeven uitspelen als platformkampioen in de volgende generatie door een performant 100% elektrisch platform te produceren: het Scalable Systems Platform. Eerste gebruik: 2026 in Trinity, het prioritair project van het bedrijf.

 

Parallel met de versnelde e-campagne wordt ook het wagenpark van verbrandingsmotoren verder ontwikkeld. Daarom krijgen alle kernmodellen - zoals de Golf, Tiguan, Passat, Tayron en T-Roc – nog een opvolger. Ralf Brandstätter: “We hebben de verbrandingsmotor nog wel een tijdje nodig, maar dan zo efficiënt mogelijk. Daarom krijgt de volgende generatie van onze kernproducten – en dat zijn allemaal wereldmodellen – ook de nieuwste generatie plug-inhybride technologie, met een elektrisch rijbereik tot 100 kilometer."

 

 

 

Trinity zal autonoom rijden gemeengoed maken

Alles wat Volkswagen voor de toekomst heeft gepland, zullen de klanten in 2026 voor het eerst in een voertuig kunnen ervaren. In Trinity komen alle factoren samen. Het voertuig zal in drie opzichten nieuwe maatstaven vastleggen: technologisch, in het 2.0 businessmodel en in nieuwe productiemethoden in de hoofdfabriek in Wolfsburg.

 

Trinity zal automatisch rijden van niveau 2+ vanaf het begin mogelijk maken en niveau 4 in de toekomst. "Trinity wordt voor onze klanten een soort tijdmachine, die hen tijd geeft en stress bespaart. Deze technologie mag niet het voorrecht van enkelen worden, en daarom maken we haar door schaalvergroting voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk", aldus Ralf Brandstätter.

 

Met ongeveer 6 miljoen verkochte voertuigen per jaar beschikt Volkswagen vandaag over de nodige volumes om autonoom rijden, dat veeleisend is in termen van ontwikkeling, op te schalen en wereldwijd uit te rollen. Met dat doel zal Volkswagen het voortouw nemen bij de totstandbrenging van een neuraal netwerk in zijn volledig geconnecteerde voertuigvloot, te beginnen met Trinity in 2026. In de toekomst zullen voertuigen via dit systeem voortdurend gegevens uitwisselen - bijvoorbeeld over de verkeerssituatie, obstakels of ongevallen. Volkswagen creëert zo een zelflerend systeem met miljoenen voertuigen, waarvan de klanten van alle merken van het concern zullen kunnen genieten.

 

Ralf Brandstätter: "Volkswagen zal fundamenteel veranderen. Wij zullen niet alleen opkomen voor klimaatvriendelijke e-mobiliteit, maar vooral ook voor fascinerende digitale klantervaringen, voor nieuwe businessmodellen en autonoom rijden voor velen. In de afgelopen jaren hebben we een sterke basis gelegd. Met ACCELERATE geven we de digitalisering nu een verdere impuls."

 

 

  1. Deze modellen worden niet te koop aangeboden.
  2. ID.3 – gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km (NEDC): 17,7 - 14,5; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0; Efficiëntieklasse: A+
Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf