Volkswagen Truck & Bus gaat alliantie aan met Navistar

Volkswagen Truck & Bus gaat alliantie aan met Navistar

 

Sinds 1 maart 2017 is de alliantie tussen Volkswagen Truck & Bus en de Amerikaanse constructeur Navistar een feit. De Duitse afdeling bezit vandaag 16,6 % van de aandelen van Navistar.

De verantwoordelijke autoriteiten hebben deze strategische alliantie goedgekeurd tussen Volkswagen Truck & Bus GmbH (Man, Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus, en de merken RIO) en de Amerikaanse constructeur van commerciële voertuigen Navistar International Corporation. Volkswagen Truck & Bus betaalt 15.76 USD per aandeel en verwerft zo een aandeel van 16,6 % in Navistar. De prijs van deze transactie bedraagt 256 miljoen dollar en wordt doorgevoerd in de vorm van een kapitaalsverhoging.

Volgens Troy Clarke, President en CEO van Navistar “is deze alliantie met Volkswagen Truck & Bus een belangrijke stap in de geschiedenis van onze firma. Het biedt zowel op korte als op lange termijn verschillende voordelen voor beide bedrijven. Nu de overeenkomst is gesloten, gaan we zo snel mogelijk samenwerken met het oog op een wereldwijde schaalvergroting. Zo kunnen we de competitiviteit verhogen en kunnen we topproducten, technologie en service nog bereikbaarder maken voor onze klanten.”

Navistar zal kunnen profiteren van de technologische voordelen van Volkswagen Truck & Bus op vlak van motorisaties. Men onderzoekt ook mogelijkheden op andere domeinen zoals autonoom rijden, connectiviteit en alternatieve brandstoffen. Volkswagen Truck & Bus kan via deze alliantie zijn productievolume opdrijven. Op die manier kan men consumenten wereldwijd milieuvriendelijke en intelligente mobiliteitsoplossingen aanbieden.

 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy