Volkswagen start-ups voor een betere mobiliteit

Volkswagen start-ups voor een betere mobiliteit

 

Deze zomer lanceert Volkswagen een incubatieprogramma voor start-ups. Zes teams werden geselecteerd om hun mobiliteitsdiensten te ontwikkelen. Zij worden ondergebracht in de Gläserne Manufaktur en genieten van de steun van de stad Dresden.

De Gläserne Manufaktur (Glazen Fabriek) in Dresden maakt zich op voor de ontvangst van zes nieuwe teams. De site van Volkswagen ontpopt zich tot incubator van start-ups om oplossingen te bieden voor verschillende mobiliteitsproblemen.

 

Na een selectieproces werden zes start-ups gekozen om hun mobiliteitsprogramma te ontwikkelen met de hulp van experts van Volkswagen en de financiële steun van de stad Dresden. “Deze jonge ondernemers gaven blijk van een indrukwekkende innovatiekracht en enthousiasme”, verklaarde Lars Dittert, manager van de Manufaktur. “Dit toont aan dat Volkswagen de juiste richting uitgaat met zijn nieuw incubatieprogramma. Het is de bedoeling om snel innoverende mobiliteitsoplossingen voor Dresden in te voeren.”

 

Onder de verkozen start-ups wil Smart City System de parkeerproblemen aanpakken met een systeem van sensoren dat in real-time vrije parkeerplaatsen opspoort. LoyalGo wil een netwerk van laadstations voor elektrische wagens ontwikkelen, terwijl Ekoio een intelligente rij-assistent op punt heeft gesteld die de bestuurder heel wat nuttige informatie kan verschaffen.

 

Deze jonge bedrijven vervoegen andere start-ups (Tretbox, Geospin en CarlundCarla.de) die even innoverend werken in de Gläserne Manufaktur in Dresden, waar ze de mogelijkheid krijgen hun project te ontwikkelen. Na drie maanden moeten ze dan de vruchten van hun werk tonen. Als die overtuigend zijn, kunnen ze doorgaan met het verder op punt stellen van hun innovatie tot ze klaar is voor commercialisering. Eind 2017 en begin 2018 komen weer andere start-ups bij de incubator van Volkswagen, steeds met het doel de algemene mobiliteit te verbeteren.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy