Volkswagen op het 40ste motorensymposium in Wenen: geautomatiseerd rijden, hybride aandrijving en de start van een nieuw tijdperk elektromobiliteit

Volkswagen op het 40ste motorensymposium in Wenen: geautomatiseerd rijden, hybride aandrijving en de start van een nieuw tijdperk elektromobiliteit

  • Met de 48 volt sterke mild-hybridaandrijving schakelt Volkswagen naar de volgende fase in de grootschalige elektrificatie van zijn vloot
  • Volkswagen geeft voor het eerst inkijk in het MEB
  • In de volgende stap duwt Volkswagen de ontwikkeling consequent richting doorgedreven geautomatiseerd rijden
(Nederlandstalige versie)

Autonoom rijden op niveau 3 en 4, een 48V-aandrijving en een platform uitsluitend voor e-voertuigen: Volkswagen toont op het 40ste Weense motorensymposium de weg naar een geconnecteerde en CO₂-neutrale mobiliteit. Een belangrijke bijdrage tot duurzame mobiliteit biedt het mild-hybridsysteem (mHEV). Naargelang de rijstijl kan er afgerond tot 0,4 liter brandstof per 100 km worden bespaard en kan de CO₂-uitstoot worden teruggebracht. Bovendien biedt Volkswagen voor het eerst inkijk in het MEB-platform (modulair platform voor elektrische aandrijving) dat de basis zal vormen voor autonoom rijden.

 

“We willen elke klant de mobiliteit geven die hij verwacht. En in elke markt net die mobiliteit aanreiken die er nodig is. Daarom zetten we in onze aandrijvingsstrategie in op een brede technologiemix”, legt Dr. Frank Welsch, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, uit. Hij zal de opening van het symposium inleiden in het Weense Hofburg. “Het aandrijvingsportfolio gaat hierbij van gedeeltelijk geëlektrificeerde aandrijvingen zoals mHEV tot de 100% elektrische voertuigen gebaseerd op ons nieuw ontwikkelde e-platform MEB.”

 

Met de 48 volt sterke mild-hybridaandrijving (mHEV) in combinatie met de benzinemotor 1.5l TSI evo geeft Volkswagen het startschot voor de volgende fase van hybridisering van zijn aandrijvingen. Het conventionele 12V-boordnet wordt daarbij aangevuld met een 48V-boordnet. 48 volt is immers de spanning die nodig is voor het functioneren van de riem aangedreven starter-generator (RSG) die de enige dynamo in de secundaire aandrijving vervangt.

 

Die RSG kent twee centrale aandrijfmodi: recuperatie en boost. Tijdens de recuperatie fungeert de RSG als generator die een deel van de kinetische energie kan opvangen. De recuperatie-energie wordt als elektrische energie in een aparte lithium-ionbatterij van 48 volt opgeslagen die onder de voorste passagiersstoel is geïnstalleerd. Bij het boosten wordt deze energie ingezet om de RSG aan te drijven en de TSI te ondersteunen. Andere intelligente functies van de RSG ondersteunen de TSI-motor bij het starten waar hij de functie van startmotor overneemt. Hierbij spaart hij brandstof en doet hij het starten nog soepeler verlopen.

 

De reeds gekende freewheelfunctie (uitgeschakelde motor) biedt de mHEB ook. Deze modus laat het voertuig bij uitgeschakelde motor geheel uitstootvrij freewheelen wat nadrukkelijk bijdraagt tot de verbruiksverlaging met 0,4 liter/100 km. Voor de verbinding tussen het 48V-boordnet en de overige elektriciteit van het voertuig is een DC/DC-omvormer nodig die de 48 volt omzet naar 12 volt.

 

De efficiëntste methode om CO₂-uitstoot terug te dringen ziet Volkswagen in het globaal uitbouwen van de batterij-elektrische aandrijving (BEV). De basis voor de elektrische auto’s van de volgende generatie is het MEB. De wezenlijke kenmerken van dit platform zijn de plaatsbesparende, in de vloerbodem ondergebrachte hoogvoltagebatterijen, de compacte e-aandrijving op de achter- en optioneel vooras en ook het standaard beschikbare CCS-laadsysteem voor snelladen. Bovendien vormt het de basis voor de nieuwe end-to-endarchitectuur voor de elektronica E³ en het aandrijfsysteem vw.OS waarmee nieuwe mobiliteitsdiensten en rijhulpsystemen kunnen worden uitgebouwd. Zo evolueert Volkswagen van louter aanbieder van voertuigen naar mobiliteitsaanbieder en creëert hiermee de voorwaarden voor geautomatiseerd rijden.

 

Hoeveel ontwikkeling Volkswagen in de industrialisering van de elektrische aandrijvingen van zijn productiemodellen heeft gepompt, toont bijvoorbeeld de primaire aandrijving van het MEB op de achteras. “Hier treedt een permanent opgewekte synchrone machine in actie die zich door een grote vermogensdichtheid, hoge werkingsgraad en haar duurvermogen over een breed toerentalbereik van 16.000 t/min onderscheidt”, verduidelijkt Karsten Bennewitz, hoofd ontwikkeling hybride- en elektrische aandrijvingen. Het eerste voertuig gebaseerd op het MEB is de ID.3. Met een rijbereik van 330 tot meer dan 550 km (WLTP), een vermogen van 150 kW en een topsnelheid van 160 km/u zal hij lokaal uitstootvrij rijden mogelijk maken.

 

Al meer dan 20 jaar ontwikkelt Volkswagen rijhulpfuncties en vandaag biedt het onder de koepelnaam IQ.DRIVE een breed gamma rijhulpsystemen aan dat de bestuurder van het voertuig in alle mogelijke situaties bijstaat. Deze systemen vormen vandaag al de voorbode van geautomatiseerd rijden en uiteindelijk autonoom rijden. In de toekomst zullen autonome voertuigen actief deelnemen aan het verkeer in de meest verschillende situaties zoals op de autosnelweg of in een parkeergarage. Het voertuig zal van de bestuurder meer en meer taken overnemen.

 

De sprong van het gedeeltelijk geautomatiseerde niveau 2, dat vandaag reeds beschikbaar is, naar de volgende niveaus 3 en 4 houdt bijzonder technische maar ook wettelijke en ethische voorwaarden in. Voor de niveaus 3 en 4 moet er bij het uitvoeren van een rijopdracht immers voor het eerst - en minstens tijdelijk - een overdracht van verantwoordelijkheid zijn van de bestuurder aan de automatische rijfunctie.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy