Volkswagen maakt het interieur van de ID.-modellen nog duurzamer

Volkswagen maakt het interieur van de ID.-modellen nog duurzamer

  • In 2023 vinden nog meer gerecycleerde materialen hun weg naar ID.3, ID.4, ID.5 en ID.7
  • Volkswagen zet in op gerecycleerde materialen van petflessen
  • Elke gerecycleerde grondstof voldoet aan dezelfde kwaliteits- en hoogwaardigheidscriteria als nieuw materiaal

Volkswagen maakt de volledig elektrische ID.-familie nog duurzamer. Dat geldt ook voor de materiaalkeuze in het interieur. De ID.3, ID.4, ID.5 en ID.71 krijgen nog dit jaar selecte innovaties die voor het eerst met de ID. Buzz2 in serieproductie zijn gegaan. Zoals bijvoorbeeld de stoelbekleding: hier gebruikt VW onder andere Seaqual®-garen, dat voor 10 procent is gemaakt van ingezameld zeeafval en voor 90 procent van gerecycleerd polyestergaren. De CO2-uitstoot tijdens de productie is bijna een derde lager dan bij het traditionele afwerkingsmateriaal.

 

Silke Bagschik, hoofd van Product Line E-Mobility, legt uit: “Door veel gerecycleerde materialen en geen dierlijk leder te gebruiken in de interieurs van onze ID.-modellen zorgen we voor een nog betere ecobalans van onze voertuigen, terwijl we daarbij zeer strenge eisen stellen aan hoogwaardigheid en kwaliteit op lange termijn. De feedback van onze klanten sterkt ons in onze wil om deze duurzame benaderingen in de toekomst verder uit te bouwen.”

 

ID. Buzz als pionier voor recyclage-innovaties

In het interieur van de ID. Buzz gebruikt Volkswagen al veel nieuwe materialen die nu ook geleidelijk worden ingevoerd in de andere modellen van de ID.-familie. Zo wordt in het interieur van het nieuwe ‘Busje’ op talrijke plaatsen gebruikgemaakt van alternatieve materialen, gemaakt van zeeafval of oude petflessen (meer bepaald 63 flessen van 500 ml). De bovenste stof van de stoelbekleding is gemaakt van Seaqual®-garen, dat voor 10 procent bestaat uit ingezameld zeeafval en voor 90 procent uit gerecycleerd polyestergaren. Dit bespaart bij de productie 32 procent CO2-uitstoot in vergelijking met gewone oppervlaktematerialen. Bij de stoelbekleding met ArtVelours Eco® bedraagt het recyclagegehalte 71 procent. Bovendien zijn de oppervlakken van de dakhemel en de vloerbekleding in de ID. Buzz gemaakt van 100 procent gerecycleerd polyester. Ook in de isolatielaag van het tapijt zitten gerecycleerde kunststoffen. Hetzelfde geldt voor onderdelen als de bodembekleding en de wielkastvoeringen.

Bovendien gebruikt Volkswagen voor sierelementen op de deuren, het dashboard en het stuurwiel van de ID. Buzz niet langer chroom, waarvan de productie schadelijk is voor het milieu. Ter vervanging dient een vloeibare chroomlooklak met een bindmiddel op biologische basis. Sommige van deze recyclage-innovaties van de ID. Buzz zullen nu hun weg vinden naar de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.7.

 

Film over duurzame materialen in de ID. Buzz

 

Gerecycleerde grondstoffen als volwaardig alternatief

Gerecycleerde grondstoffen zijn verwerkte afvalmaterialen die worden hergebruikt in nieuwe producten. In het geval van kunststoffen zijn dat bijvoorbeeld petflessen of oude visnetten. Dit kunststofafval wordt verwerkt tot korrels, die dan opnieuw worden gebruikt. Afhankelijk van de vereisten kunnen onderdelen gedeeltelijk of volledig uit gerecycleerde grondstoffen bestaan. In het interieur moeten de gerecycleerde materialen in principe dezelfde eigenschappen vertonen als gewone materialen. Enerzijds betreft dit hun look-and-feel, anderzijds hun slijtvastheid en levensduur.

 

Volkswagen op de Way to ZERO

Tegen 2030 wil Volkswagen de CO2-uitstoot per voertuig met 40 procent verminderen en uiterlijk in 2050 wil het bedrijf koolstofneutraal zijn. Om deze doelen te bereiken analyseert en optimaliseert VW de volledige levenscyclus van zijn voertuigen: van researchfase via ontwikkeling en productie tot recyclage na einde gebruik. Daarbij streeft Volkswagen naar gesloten materiaalkringlopen voor alle gebruikte grondstoffen.

 

 

  1. ID.7 – Het voertuig wordt nog niet te koop aangeboden.
  2. ID. Buzz Pro – Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 21,7-20,6; CO2-uitstoot in g/km (gecombineerd): 0. Voor het voertuig zijn alleen nog de verbruiks- en uitstootwaarden volgens WLTP beschikbaar; geen NEDC-cijfers meer.

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf