Volkswagen begint een systeemverschuiving richting elektrische mobiliteit: ID.3 in productie genomen in Zwickau

Volkswagen begint een systeemverschuiving richting elektrische mobiliteit: ID.3 in productie genomen in Zwickau

Vertaling

  • Ceremonie met bondskanselier Angela Merkel
  • Zwickau wordt binnenkort de grootste productiesite voor elektrische auto’s in Europa
  • De conversie naar de productie van elektrische auto’s versterkt de Duitse auto-industrie en creëert een solide cluster voor elektrische voertuigen
  • Herbert Diess geeft tekst en uitleg: “Met de ID.3 dragen we in ruime mate bij tot de doorbraak van de elektrische mobiliteit”

Het elektrische offensief van Volkswagen schakelt een versnelling hoger: de serieproductie van de ID.31 is van start gegaan. De eerste auto van de nieuwe generatie elektrische voertuigen (een witte ID.3) liep van de band in het bijzijn van bondskanselier Angela Merkel en Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van de groep. De Volkswagen-groep verwacht tegen 2028 wereldwijd zo’n 22 miljoen elektrische voertuigen aan de man te brengen, om zo bij te dragen tot de grootschalige implementatie van de elektrische mobiliteit. Daarbij speelt de fabriek van Zwickau een sleutelrol: voor het eerst wordt een grote productievestiging voor auto’s volledig gewijd aan de elektrische mobiliteit. Dat was mogelijk dankzij een investering van 1,2 miljard euro. Volgend jaar zouden in Zwickau al ongeveer 100.000 elektrische voertuigen van de band moeten rollen. Vanaf 2021 zullen dat er elk jaar 330.000 zijn. Zo zal de vestiging uitgroeien tot de grootste en meest operationele fabriek voor elektrische auto’s in Europa, en een pionier in de transformatie van het wereldwijde productienetwerk van Volkswagen.

“De ID.3 zal in ruime mate bijdragen tot de doorbraak van de elektrische mobiliteit. Hij zal milieuvriendelijke individuele mobiliteit mogelijk maken voor miljoenen mensen en vormt een mijlpaal voor onze onderneming, die tegen 2050 volledig klimaatneutraal wil zijn”, verklaarde Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van de groep, tijdens de ceremonie in Zwickau.

 

Koolstofneutrale productie van de ID.3

De ID.3 rust op het modulaire platform voor elektrische voertuigen (MEB) van Volkswagen, een zuiver elektrisch platform dat de mogelijkheden van de elektrische mobiliteit maximaal benut. Zo pakt de ID.3 tegelijk uit met een groot rijbereik, een erg ruim interieur en een dynamisch rijgedrag. De basisversie wordt in Duitsland aangeboden voor minder dan 30.000 euro. De ID.3 zal in de zomer van 2020 bijna simultaan worden gelanceerd op alle Europese markten. Meer dan 35.000 internationale klanten hebben reeds een ID.3 gereserveerd en een voorschot gestort.

De ID.3 vestigt nieuwe normen op het gebied van duurzaamheid: de productie is koolstofneutraal, wat betekent dat de auto aan klanten wordt geleverd met een koolstofneutrale voetafdruk. Dat houdt onder meer in dat voor de bijzonder energieverslindende productie van de batterijcellen van de ID.3 enkel groene elektriciteit wordt gebruikt. Waar de emissies van het productieproces nog niet kunnen worden vermeden, worden ze gecompenseerd, met name door investeringen in het beschermingsproject voor de Katingan Mataya-bossen op het Indonesische eiland Borneo.

 

De 8.000 werknemers volgen een kwalificatietraject

Met de progressieve transformatie van de fabriek van Zwickau wijdt Volkswagen voor het eerst een grote autofabriek integraal aan de productie van elektrische voertuigen. Er werd ongeveer 1,2 miljard euro geïnvesteerd in de ombouw. Tijdens de laatste uitbreidingsfase, die in 2021 van start gaat, zullen in Zwickau zes modellen op basis van het MEB-platform gebouwd worden voor drie merken uit de groep. Een kwalificatietraject bereidt de 8.000 werknemers voor op de bouw van elektrische voertuigen en het werken met hoogspanningstechnologieën. In totaal zal het team van Zwickau tegen eind 2020 zo’n 13.000 opleidingsdagen hebben gevolgd, om een langdurige tewerkstelling in de fabriek van Zwickau te garanderen.

“De ID.3 is een hoogtechnologisch voertuig, gebouwd in een hoogtechnologische fabriek. Met zo’n 1.700 robots, transportsystemen zonder bestuurder en volledig geautomatiseerde productieprocessen biedt Zwickau een voorsmaakje van hoe de serieproductie van elektrische voertuigen er in de nabije toekomst zal uitzien”, aldus Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, en verantwoordelijk voor elektrische mobiliteit. “Tenslotte zijn de mensen die de auto’s bouwen, de sleutel tot het succes. Ons Saksische team heeft de twee jaar durende conversie met heel wat knowhow en toewijding georganiseerd, en de start van de productie is het orgelpunt van dat proces. Dit is het resultaat van uitzonderlijk teamwerk.”

 

Solide cluster voor elektrische voertuigen in de Duitse autosector

Met zijn vastberaden intrede in de wereld van de elektrische mobiliteit draagt Volkswagen bij tot de bescherming van het milieu en creëert de groep langetermijnperspectieven voor de ongeveer 100.000 werknemers in de Duitse fabrieken. “Duitsland moet de motor van de verandering zijn en de volledige waardeketen van de elektrische mobiliteit beheersen. Om die reden bouwen we onze elektrische voertuigen in Duitsland en hebben we tegelijk de beslissing genomen om de elektromotoren en de batterijsystemen en -cellen zelf te ontwikkelen en te produceren. Zo zullen we de komende jaren een solide cluster voor elektrische voertuigen uitbouwen in Duitsland”, verduidelijkte Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen.

Behalve de productie in de fabriek van Zwickau zullen ook de onderdelenfabrieken van Brunswick, Kassel, Salzgitter en Wolfsburg betrokken zijn bij de productie van de ID.3. Zij vervaardigen de essentiële onderdelen zoals de elektromotoren en batterijsystemen. De productievestigingen van Emden en Hannover zullen vanaf 2022 elektrische voertuigen beginnen te bouwen. Samen met Northvolt bouwt de groep ook een grote fabriek voor batterijcellen in Salzgitter.

 

  1. De auto is nog niet te koop in Europa.

Meer informatie, speeches, fotos en videos op:  id3.vw-newsroom.com.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy