Volkswagen Bedrijfsvoertuigen investeert in 2019 meer dan 1,8 miljard euro in de toekomst van het merk

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen investeert in 2019 meer dan 1,8 miljard euro in de toekomst van het merk

  • Strategie GRIP 2025+ synoniem voor het omvangrijkste transformatieprogramma in de geschiedenis van het merk
  • Materiële investeringen en ontwikkelingskosten van meer dan 1,8 miljard euro voor nieuwe producten, verbouwing van de fabrieken en nieuwe businessmodellen in het jaar 2019
  • Volkswagen Bedrijfsvoertuigen geeft vorm aan de transformatie na een sterk boekjaar: gestegen leveringen, omzet op het niveau van vorig jaar
  • Sedran: “Onze strategie geeft een antwoord op de veranderingen in de sector: we evolueren van louter constructeur naar aanbieder van mobiliteitsdiensten”

Op basis van een overtuigend boekjaar 2018 bepaalt Volkswagen Bedrijfsvoertuigen zijn toekomstige koers voor het merk. Strategie GRIP 2025+ zet de omschakeling uiteen: nieuwe producten, verbouwing van de fabrieken, ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsdiensten. Thomas Sedran, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen: “We kunnen de omschakeling aan de top van onze industrie bewerkstelligen omdat we financieel sterk zijn en kunnen bogen op de synergieën van het concern. Met onze nieuwe strategie volgen we een helder plan en versnellen we het tempo aanzienlijk. We evolueren van louter constructeur naar aanbieder van mobiliteitsdiensten. Alleen dit jaar investeren we hiervoor meer dan 1,8 miljard euro.”

 

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft in boekjaar 2018 onder moeilijke omstandigheden het op één na beste resultaat uit zijn geschiedenis behaald. De omzet lag met 11,9 miljard euro vrijwel op het niveau van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat daalde lichtjes tot 780 miljoen euro in vergelijking met 853 miljoen vorig jaar. Grotere voorinvesteringen voor nieuwe producten, negatieve wisselkoerseffecten en de effecten van de nieuwe testmethode WLTP hebben erop gewogen. Met ongeveer 500.000 afgeleverde voertuigen heeft Volkswagen Bedrijfsvoertuigen het resultaat van vorig jaar overtroffen. Hiermee onderstreept het bedrijf zijn positie als marktleider lichte bedrijfsvoertuigen in Europa.

 

Voor dit jaar verwacht het merk minstens zoveel afleveringen als vorig jaar, en dit in een context die steeds veeleisender wordt. Tegelijk wordt 2019 ook een beslissend jaar voor Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Onder het motto ‘We transporteren succes’ biedt strategie GRIP 2025+ antwoorden op de substantiële uitdagingen van de sector: klimaatbescherming, digitalisering, nieuwe mobiliteitsdiensten en autonoom rijden. Op maat gesneden aanbiedingen voor zakelijke klanten en emotionele voertuigen voor gezin en vrije tijd blijven hierbij de kernbusiness van het merk. Ze worden echter steeds meer geüpgraded met innovatieve mobiliteits- en transportdiensten.

 

In dit kader wordt de concernbrede ontwikkeling voor autonoom rijden in Hannover gebundeld. Alexander Hitzinger, de nieuwe voorzitter ontwikkeling van het merk, heeft die taak voor de hele groep op zich genomen. Voor het uitbouwen van nieuwe mobiliteitsdiensten maakt Volkswagen Bedrijfsvoertuigen bovendien gebruik van de knowhow van MOIA. Na succesvolle tests in Hannover start de dochter van Volkswagen in Hamburg met 100% elektrische shuttlebussen op basis van de Crafter.

 

De geplande samenwerking met nieuwe partner Ford versterkt bovendien de concurrentiepositie van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Beide fabrikanten vervolmaken zich in hun regionale sterktes en producten. De eerste contracten zijn ondertekend, zoals het ontwikkelingscontract Pickup als opvolger van de Amarok. Voor de toekomst zijn er nog samenwerkingsopportuniteiten, bijvoorbeeld bij aanvullende voertuigprojecten, autonoom rijden of het gemeenschappelijke gebruik van elektrische mobiliteitsplatformen.

 

Meest opvallende teken als start voor het elektrische tijdperk vanaf 2022 is de ID. BUZZ die in Hannover wordt geproduceerd. Hij is de 100% elektrische versie van de legendarische Transporter-reeks. “De ID. BUZZ is beslist het belangrijkste product van de komende jaren”, aldus Thomas Sedran. “Hij is tegelijk het symbool voor de toekomst van het merk: uitstootvrij, extreem innovatief en zeer emotioneel. Ook de Bulli van de volgende generatie wordt bij ons geboren. Love is back!“

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy