Volkswagen blijft volop in de toekomst investeren

Volkswagen blijft volop in de toekomst investeren

  • Geplande investeringen en ontwikkelingskosten ter waarde van bijna 60 miljard euro tussen 2020 en 2024, alleen al voor toekomstthema’s zoals hybridisering, elektromobiliteit en digitalisering
  • Het aandeel geplande uitgaven voor toekomstthema’s neemt in planningsronde 68 toe tot zo’n 40 procent, na ongeveer 30 procent in de eerdere planningsrondes

De Volkswagen-groep blijft volop investeren in zijn toekomst. In het kader van planningsronde 68 werd de investeringsplanning voor de jaren 2020 tot 20241 vastgelegd en door de raad van toezicht besproken, waarna ze er instemmend kennis van namen. De komende vijf jaar wil het bedrijf bijna 60 miljard euro investeren in de toekomstthema’s hybridisering, elektromobiliteit en digitalisering. Dat is goed voor iets meer dan 40 procent van de investeringen in vaste activa en van het volledige onderzoeks- en ontwikkelingsbudget in de planningsperiode. In vergelijking met de vorige planningsronde van de groep betekent dat een stijging van ongeveer 10 procent. Ongeveer 33 miljard euro daarvan gaat alleen al naar het thema elektromobiliteit.

 

“We gaan vastberaden door met de transformatie van de Volkswagen-groep en concentreren ons met onze investeringen op de toekomstonderwerpen van de mobiliteit. Daarmee beogen we de consequente uitvoering van de strategie van de groep”, vertelde Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de raad van toezicht van de Volkswagen-groep.

“De komende jaren verhogen we nog één keer het tempo met onze investeringen. De hybridisering, elektrificatie en digitalisering van onze vloot vormen daarbij een steeds belangrijker zwaartepunt. Wij willen onze schaalvoordelen benutten en zo groot mogelijke synergiën op poten zetten. In een verslechterende economische omgeving werken wij tegelijk aan een stijging van onze productiviteit, efficiëntie en kostenpositie, om zo onze doelstellingen veilig te stellen”, zei Herbert Diess, CEO van de Volkswagen-groep.

Verder werd ook de langetermijnplanning voor de komende tien jaar aangepast. De groep wil tegen 2029 tot 75 puur elektrische modellen op de markt brengen en daarnaast nog zo’n 60 hybrides. Het aantal geplande elektrische voertuigen stijgt door de verlenging van de observatieperiode tot 2029 naar ongeveer 26 miljoen exemplaren. Daarenboven wil Volkswagen tegen 2029 bijna 6 miljoen hybride voertuigen verkopen.

Zo’n 20 miljoen van de tot 2029 geplande elektrische voertuigen zijn gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB) van de groep. Een groot deel van de overige 6 miljoen voertuigen staat op het high-performance platform PPE. De in het buitenland gebouwde elektrische auto’s komen uit de fabrieken in Mlada Boleslav, Chattanooga, Foshan en Anting. In Duitsland worden de EV’s gebouwd in Zwickau, Emden, Hannover, Zuffenhausen en Dresden. Voor Emden werd al bevestigd dat daar vanaf 2022 de elektrische A-SUV (ID. Next)2 gebouwd zal worden. Die was reeds in gecamoufleerde vorm te zien op de IAA. De beslissing over een nieuwe fabriek voor meerdere merken zou tegen het einde van het jaar vallen.

 

  1. Niet opgenomen in het consolidatiebereik en daarom ook niet in de genoemde planning: de joint ventures in China. Deze financieren de investeringen in fabrieken en producten met eigen middelen.
  2. Concept
Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy