Volkswagen België steekt de nieuwe ID.3 in Harlekin-outfit

Volkswagen België steekt de nieuwe ID.3 in Harlekin-outfit

  • In 2024 is het precies 30 jaar geleden dat de Volkswagen Polo Harlekin werd geconcipieerd.
  • Volkswagen België en de Belgian VW Club eren die verjaardag met een unieke ID.3 in Harlekin-outfit.
  • De ID.3 Harlekin beleefde zijn publieksdebuut tijdens de Ardenne Roads e-Rallye by Volkswagen ID. met de Planckaerts aan het stuur.
  • De promowagen zal in 2024 te zien zijn op nationale én internationale Volkswagen-events.
  • OPGELET: deze ID.3 Harlekin is geen voorbode van een productiemodel of een speciale serie.

Wat in 1994 begon als een wild idee van een paar Volkswagen-stagiairs is 30 jaar later uitgegroeid tot cult. Originele exemplaren van de Polo Harlekin zijn vandaag erg gegeerd en die van de gelijknamige Kever en Golf nog meer. Voor de 30ste verjaardag van de Polo Harlekin knopen Volkswagen België en de Belgian VW Club bij die traditie aan met een ID.3 in harlekijnkleuren. Na zijn publieksdebuut in de Ardenne Roads e-Rallye by Volkswagen ID. begint de ID.3 Harlekin aan een zomer vol nationale en internationale events.

Kortenberg, 10 juni. De Volkswagen Polo Harlekin werd in de jaren ’90 niet gecommercialiseerd in België. Op 103 rechtsgestuurde auto’s na waren alle 3806 exemplaren exclusief voor Duitsland bestemd, de rest ging naar Engeland. Een jaar later, in 1996, was de Volkswagen Golf III aan de beurt. Van dat model werden er slechts 286 Harlekin-modellen gebouwd, speciaal voor de Amerikaanse en Canadese markt. Mexico creëerde in 1997 zijn eigen Harlekin op basis van de originele Kever die er tot 2003 van de band liep. Daarvan werden er uiteindelijk 141 stuks gebouwd, louter voor promotionele doeleinden. Maar hoe is Volkswagen überhaupt op het idee gekomen om een stadswagen veelkleurig te maken?

Van stageproject tot speciale serie

Met de derde generatie Polo gaf Volkswagen midden jaren ’90 het startschot van het Baukasten-productieprincipe, dat onderdelen makkelijk uitwisselbaar maakte tussen modelvarianten en groepsmerken. Om die aanpak te illustreren, kwamen enkele Volkswagen-stagiairs op het idee om tien Polo’s te voorzien van carrosseriepanelen in verschillende kleuren: één kleur voor de passagierscel en drie andere voor de losse onderdelen. Turquoise stond symbool voor het spuitwerk, blauw voor de motor en het chassis, geel voor het interieur en rood voor extra uitrusting. De Polo Harlekin was geboren, zij het zonder de intentie om er een speciale reeks te maken.

De kleurrijke Polo’s trokken snel de aandacht van de marketingafdeling in Wolfsburg. Die zag er een ideaal vehikel in om de nieuwe generatie te promoten en bestelde nog eens tien Harlekin-exemplaren. De eerste batch werd in 1994 afgemonteerd, de tweede in 1995. Toen de promo-Polo’s werden losgelaten, stonden de telefoons meteen roodgloeiend in Wolfsburg. Volkswagen Duitsland had binnen de kortste keren genoeg bestellingen om 1000 Polo Harlekins te bouwen, maar maakte er tussen 1995 en 1997 uiteindelijk 3806. De eerste 1000 waren genummerd en voorzien van een unieke sleutelhanger, terwijl er 4 kleurcombinaties mogelijk waren. Kopers wisten pas bij aflevering welk patroon ze hadden gekregen. De speciale Harlekin-zetelbekleding, het stuur met blauwe hoepel en de unieke schakelpook waren altijd van de partij.

Harlekin-familie

Voor de Amerikaanse en Canadese markt trok de Golf III in 1996 zijn harlekijnpak aan. Het grote publiek moest even wennen aan de kleurrijke verschijning, maar voor echte VW-fans was het een droom die in vervulling ging. Vandaag resten er minder dan 200 stuks van de Golf Harlekin en worden er almaar meer Polo’s naar Amerika geëxporteerd, waar de Harlekin echt cult is. In Mexico is dat trouwens niet anders, maar dan voor de originele Kever. De Harlekin-versie van de oer-Volkswagen werd er niet uit vier auto’s samengesteld zoals de Polo en de Golf, maar 141 keer paneel per paneel overspoten. Ongeacht het model is een echte Harlekin hoe dan ook zeldzaam in Europa, waardoor de look vaak wordt nagebootst of zelfs samengesteld uit slooponderdelen.

Zover is Volkswagen België natuurlijk niet gegaan voor de ID.3 Harlekin, maar de uitdossing heeft wel een update gekregen. De pasteltinten zijn ingeruild voor modernere kleuren die beter bij de tijdsgeest én de elektrische aandrijving passen. Onder de gewrapte panelen zit er een ID.3 Pro S 150 kW met 77 kWh-accu in Business Premium-uitvoering. Goed voor een maximale autonomie van 561 km en een normverbruik van 15,7 kWh per 100 km. De 204 paarden en 310 Newtonmeters van de achteraan gemonteerde elektromotor zorgen dan weer voor elastische prestaties, het laadvermogen van maximaal 170 kW voor snelle pitstops.

Ode aan het verleden

Met de ID.3 Harlekin brengen Volkswagen België en de Belgian VW Club een ode aan een reeks kleurrijke specials uit het verleden. Niet met de bedoeling om een nieuw Harlekin-model aan te kondigen, maar wel om een zomer vol nationale en internationale evenementen op te leuken. Het publieksdebuut van de ID.3 Harlekin vond plaats tijdens de Ardenne Roads e-Rallye by Volkswagen ID., in en rond Durbuy. Junior en Francesco Planckaert namen er met de ID.3 Harlekin deel aan een manche van de FIA Bridgestone Ecorally, samen met nog een 20-tal andere elektrische Volkswagen en een internationaal gezelschap ecospecialisten.

Te beoordelen aan de enthousiaste reacties van jong en oud heeft de Harlekin zijn debuut niet gemist in Durbuy. De Planckaerts hadden er zelfs een deeltijdse job aan om met iedereen voor de ID.3 te poseren, terwijl de rallyfotografen hun lenzen er gretig op richtten. Nu is het aan de community om de Harlekin happy te houden, door er foto’s en video’s van te posten op de sociale media en die met #ID3harlekin te taggen. Ook journalisten, youtubers en influencers kunnen bij de persdienst van Volkswagen België terecht voor een testrit met deze speciale ID.3, om zelf te ontdekken wat voor positief effect een streepje kleur op de andere verkeersdeelnemers heeft.

Bekijk hier de video met onze Dr. Heritage:

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf