Vierwielaangedreven pick-up met hoogtechnologische uitrusting: Volkswagen Commercial Vehicles lanceert nieuwe Amarok

  • Pick-up als multitool: de Amarok wordt gelanceerd met hypermoderne rijhulpsystemen en bedieningselementen
  • Koppelrijk en efficiënt: drie viercilinder-turbodieselmotoren (TDI), een zescilinder-TDI en een viercilinder-turbobenzinemotor
  • 4MOTION voor alle wegen: vierwielaandrijving met individueel instelbare aandrijfmodi en sleepvermogen tot 3.500 kilogram
  • Alles inbegrepen: de Amarok wordt in Europa standaard gelanceerd met ledkoplampen en een turbodiesel met een vermogen van 125 kW (170 pk)
  • Twee topversies: PanAmericana (offroadstijl) en Aventura (exclusieve stijl) met specifieke voorzijde
  • In België wordt voorlopig enkel de Style & Aventura gecommercialiseerd

De nieuwe Amarok maakt zich op voor zijn lancering. Een pick-up die nergens voor terugdeinst, een automobiel werktuig, doordacht van cabine tot laadbak. Aangedreven door krachtige, efficiënte turbomotoren en twee verschillende vierwielaandrijfsystemen. Naargelang de uitrusting zorgen meer dan 25 rijhulpsystemen, schermen met een diagonaal tot 12,3", een praktische mix van digitale en analoge bedieningselementen en hoogwaardige materialen voor een duidelijke upgrade ten opzichte van zijn voorganger, waarvan ruim 830.000 exemplaren werden verkocht.

Multitool voor zakelijke gebruikers

Dankzij een laadvermogen tot 1,19 ton, een sleepvermogen van 3,5 ton en een nog beter doordachte laadbak leent de nieuwe Amarok zich voor elke denkbare activiteit op en naast het werk. Met zijn nieuwe aandrijf-, rijhulp- en bedieningssystemen, de typische robuustheid van een pick-up en de multifunctionele laadbak is de charismatisch vormgegeven Amarok van de tweede generatie een ultramoderne multitool voor zakelijk gebruik.

Vierwielaandrijving en twee topversies

Volkswagen Commercial Vehicles heeft de nieuwe Amarok ontworpen om geen enkel terrein uit de weg te gaan. Daarom wordt hij in Europa en in vele andere delen van de wereld standaard geleverd met vierwielaandrijving in plaats van louter achterwielaandrijving. Tot vijf efficiënte vier- en zescilinder-turbomotoren leveren de nodige kracht voor professionele en privéactiviteiten. Bovendien is de nieuwe Amarok is verkrijgbaar in vijf uitrustingsniveaus. Dat zijn de lijnen Amarok, Life en Style en de topversies PanAmericana (offroadstijl) en Aventura (exclusieve stijl). De nieuwe Amarok is ontworpen als vierdeurs pick-up met dubbele cabine (DoubleCab) en – voor markten buiten Europa – als tweedeurs met enkele cabine (SingleCab).

Langer en ruimer

Met zijn totale lengte van 5.350 millimeter is de nieuwe Amarok 96 millimeter langer dan zijn voorganger. De wielbasis won op haar beurt 173 millimeter en is nu 3.270 millimeter lang. Daardoor is de dubbele cabine nu ruimer. De wielbasis groeide dus meer dan het koetswerk, waardoor de overhangen korter zijn. Dat resulteert in scherpere verhoudingen en betere terreincapaciteiten, aangezien de hellingshoeken van de Amarok DoubleCab werden verbeterd tot 30 graden (vooraan) en 26 graden (achteraan).

Vier- en zescilindermotoren

Naargelang de markt is er voor de nieuwe Amarok1/2 keuze tussen maximaal vier TDI-turbodieselmotoren (vier of zes cilinders) en een TSI-turbobenzinemotor (vier cilinders). Al deze motoren onderscheiden zich door hun efficiëntie en koppel. Op de Afrikaanse markten wordt bijvoorbeeld de basismotor aangeboden: een TDI met 110 kW (150 pk)1. Een trapje hoger op de prestatieladder staat voor vele markten in de wereld (waaronder Europa) de 2,0-liter viercilinder-TDI met 125 kW (170 pk)2. Als derde TDI-vermogensniveau biedt Volkswagen Commercial Vehicles een viercilinder met dubbele turbo, die in Europa 151 kW (205 pk)2 ontwikkelt. De nieuwe top-TDI is een V6 die in zijn Euro 6-versie2 177 kW (240 pk) levert. In landen zoals Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika halen de twee krachtigere TDI-motoren zelfs een vermogen van 155 kW (210 pk)1 respectievelijk 184 kW (250 pk)1. En voor markten waar benzinemotoren het pick-upsegment domineren, is er een viercilinder-TSI met 222 kW (302 pk)1.

Nieuwe tientrapsautomaat

De Amarok met 110 kW wordt aangeboden met een vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving. De 125kW- en 151kW-TDI's worden in Europa en veel andere landen standaard aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld. Voor de TDI met 125 kW is op bepaalde markten ook een optionele zestrapsautomaat verkrijgbaar. De 2.0 TDI met 151 kW kan dan weer als optie worden besteld met een nieuwe tientrapsautomaat. De TDI met 155 kW, de V6 TDI en de turbobenzinemotor worden altijd standaard geleverd met de tientrapsautomaat.

Sleepvermogen van 3,5 ton

In Europa mogen alle automatische versies van de Amarok aanhangwagens tot 3,5 ton slepen. Buiten Europa bedraagt het maximale sleepvermogen ook voor de versies met een handgeschakelde versnellingsbak 3,5 ton. In vergelijking met de vorige Amarok-generatie is de maximaal toegelaten massa van de sleepcombinatie wereldwijd van 6,0 naar 6,5 ton gestegen. Het maximale laadvermogen van de pick-up met dubbele cabine is tot 1,19 ton gestegen.

Twee vierwielaandrijvingen

In Europa en vele andere landen is de Amarok standaard uitgerust met vierwielaandrijving (4MOTION). Naargelang de motorversie worden echter twee verschillende 4MOTION-systemen gebruikt: een inschakelbare vierwielaandrijving met drie aandrijfmodi en een topversie met vier aandrijfmodi. Als extra vierde modus (4A) biedt de topversie een variabele en dus automatische vermogensverdeling over de voor- en achteras via een meervoudige plaatkoppeling. Een optioneel sperdifferentieel en intelligente rijmodi (‘Drive Modes’) maken de vierwielaandrijving compleet.

Ruim twintig nieuwe rijhulpsystemen

Naargelang de uitrusting zorgen meer dan 25 rijhulpsystemen voor nog meer comfort en veiligheid. Meer dan twintig van deze systemen zijn nieuw voor de tweede Amarok-generatie, waaronder de automatische snelheidsregelaar met afstandsbewaring (Intelligent Speed Control Assistant), de parkeerhulp die het in- en uitparkeren vereenvoudigt, de 360°-camera (Area View), de rijstrookwisselassistent en de verkeersbordenherkenning.

Opvallende neus

Het koetswerk van de pick-up oogt bijzonder krachtig. “Voor de nieuwe generatie hebben we het archetypische ontwerp van de Amarok ingrijpend gewijzigd. Hij ziet er nu merkbaar expressiever en indrukwekkender uit”, aldus Albert Kirzinger, Chief Designer bij Volkswagen Commercial Vehicles. De nieuwe, charismatische neus is een statement op zich. Bijzonder opvallend is de strakke en zeer rechtlijnige motorkap met zijn duidelijke Volkswagen-DNA.

Onmiskenbaar lichtontwerp

Hetzelfde geldt voor de horizontale spijlen in het radiatorrooster, die naadloos aansluiten op de geïntegreerde ledkoplampen, die voor alle uitvoeringen standaard zijn. De Amarok PanAmericana en Amarok Aventura zijn net als de landspecifieke Amarok Style van deze generatie voorzien van nieuwe IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen. Zij staan garant voor een interactieve wegverlichting en een onmiskenbaar lichtontwerp. Onder de horizontale spijlen gaat het radiatorrooster naargelang de uitvoering over in een andere horizontale structuur van de voorzijde of – bij de PanAmericana en de Aventura – in een X-vormig design. Boven de nummerplaathouder van beide topmodellen staat het opschrift ‘Amarok’ in reliëf, links en rechts geflankeerd door de ledmistlampen (standaard vanaf het uitrustingsniveau Life).

Typisch zij- en achteraanzicht

De halfronde wielkasten op de flanken zijn een typisch designkenmerk van de Amarok. Anders dan bij veel andere pick-ups beschrijft de bovenkant van de wielkasten hier een bijna rechte lijn in plaats van een halve cirkel. Ook ogen de spatschermverbreders boven de lichtmetalen velgen tot 21 duim erg uitgesproken en zijn ze rond de wielkasten bekleed met een robuuste kunststof. De achterkant laat evenmin twijfel bestaan over zijn afkomst: het opschrift ‘Amarok’ is in reliëf aangebracht onder het VW-logo en neemt bijna de hele breedte van de achterklep in. De buitenkant van de achterzijde omvat de achterlichten, die tot ver op de flanken doorlopen. Op de topversies PanAmericana en Aventura zijn ze standaard voorzien van een C-vormige signatuur en ledtechnologie.

Interieur voor professionele doeleinden

Het designteam van Volkswagen Commercial Vehicles heeft een functioneel en hoogwaardig interieur gecreëerd, met praktische bedieningselementen en digitale schermen. De materiaalkeuze leunt dicht aan bij die van luxe-SUV's zoals de Volkswagen Touareg. De lay-out van het dashboard is duidelijk gestructureerd, overzichtelijk en ergonomisch afgestemd op de bestuurder. Zelfs de basisversie beschikt over de Digital Cockpit van 8 inch (vanaf de Style-uitvoering volledig digitaal en 12,3 inch) en het touchscreen met portretindeling van het infotainmentsysteem (10,1 inch, 12,0 inch vanaf de Style-uitvoering). Bovendien heeft Volkswagen Commercial Vehicles de nieuwe Amarok voorzien van een intuïtieve combinatie van digitale functies en ergonomisch ontworpen druk- en draaiknoppen. Zo wordt het volume van het infotainmentsysteem nog steeds geregeld via een draaiknop, terwijl de functies van de vierwielaandrijving en de voornaamste menu's voor parkeren, klimaatregeling, rijhulpsystemen en rijmodi worden bediend via drukknoppen. Naargelang de uitvoering zijn deze robuuste schakelaars afgewerkt met chroomaccenten.

Exclusief soundsysteem van Harman Kardon en lederen stoelen

Ook andere uitrustingselementen passen in het hoogwaardige plaatje, zoals het 640 wattaudiosysteem van Harman Kardon, dat standaard is op de Amarok PanAmericana en de Amarok Aventura. Eveneens standaard in beide uitvoeringen is het dashboard in hoogwaardig imitatieleder met contrasterende stiknaden. De premiumpositionering van het model uit zich ook in de nieuwe stoelen: de bestuurder en voorpassagier van de Amarok zitten op ergonomisch ontworpen stoelen, die in de hogere uitrustingsniveaus maximaal tienvoudig elektrisch verstelbaar zijn. Bovendien biedt de dubbele cabine achterin heel wat ruimte en comfort voor drie volwassenen. In de uitvoering Style is het middenstuk van de stoelen standaard bekleed met het microfleece ArtVelours. In de Amarok PanAmericana en de Amarok Aventura heeft Volkswagen Commercial Vehicles een even verfijnde als robuuste lederen bekleding gebruikt.

Grote laadbak en tot 1,19 ton laadvermogen

Ook de laadbak achter de DoubleCab of SingleCab toont zich opmerkelijk ruim. Net als bij de vorige generatie biedt de laadbak van 1.227 millimeter tussen de wielkasten voldoende ruimte voor een overlangs of overdwars geladen europallet. Met gesloten achterklep bedraagt de lengte van de laadbak 1.624 millimeter voor de DoubleCab en 2.332 millimeter voor de SingleCab. De SingleCab-versie kan met andere woorden twee dwarsgeplaatste europallets vervoeren. De lading wordt op haar plaats gehouden met robuuste sjorringen in de laadvloer en de zijwanden. Ook is de maximale hoogte van de laadklep met maar liefst 21 millimeter toegenomen tot 529 millimeter.

Het accessoiregamma voldoet aan alle wensen

Interessant voor globetrotters: de statische dakbelasting is gestegen tot 350 kilogram – voldoende voor een daktent bijvoorbeeld. Voorzieningen zoals lichtmetalen velgen tot 21 duim, terreinbanden tot 18 duim en een breed scala aan trekhaken zullen af fabriek of via het accessoireprogramma leverbaar zijn. Bovendien kan de laadbak worden uitgerust met tal van handige voorzieningen, zoals een fietshouder, een multifunctioneel draagsysteem, diverse rolafdekkingen en een brede waaier aan stylingbars en een sportsbar (die laatste is exclusief voorbehouden aan de Amarok Aventura). Tot slot komt er opnieuw een hardtop voor de laadbak, waardoor de pick-up verandert in een SUV met het laadvolume van een bestelwagen.

Progressieve marktintroductie

De nieuwe Amarok wordt gebouwd in Zuid-Afrika. Parallel met de voortdurende toename van de dagelijkse productiecapaciteit begint Volkswagen Commercial Vehicles de wereldwijde marktintroductie. Die gaat eind dit jaar nog van start in enkele landen, maar de meeste markten volgen in 2023. Tegen volgende zomer zal de nieuwe pick-up in bijna alle relevante landen te bestellen zijn.

Exterieur: afmetingen en design

Helemaal nieuw en toch typisch Amarok

Het design van de nieuwe pick-up van Volkswagen Commercial Vehicles laat er geen twijfel over bestaan: dit is een Amarok. En toch heeft Volkswagen Commercial Vehicles elke millimeter van deze tweede generatie van zijn allrounder opnieuw ontworpen, opnieuw gedefinieerd en opnieuw vormgegeven. Een blik op de afmetingen volstaat om te zien dat de Amarok is geëvolueerd: met een lengte van 5.350 millimeter (5.362 inclusief nummerplaathouder vooraan) is het koetswerk 96 millimeter langer dan dat van zijn voorganger. De wielbasis heeft op haar beurt 173 millimeter gewonnen en is nu 3.270 millimeter lang. Dat creëert ook meer ruimte. De breedte van het nieuwe model bedraagt 1.910 millimeter (2.208 millimeter inclusief buitenspiegels). In de hoogte meet de Amarok naargelang de velg-bandcombinatie tussen 1.751 en 1.884 millimeter. Met dakantenne (+205 millimeter) is dat maximaal 2.089 millimeter.

Korte overhangen

Aangezien de wielbasis van de pick-up meer is gegroeid dan de totale lengte, zijn de overhangen van het koetswerk korter geworden: ze bedragen nu 865 millimeter vooraan en 1.215 millimeter achteraan (DoubleCab). Dat zorgt voor scherpere verhoudingen en nog betere offroadcapaciteiten, afhankelijk van de lading, de wielmaten en het onderstel. Concreet kan de Amarok DoubleCab schermen met een oprijhoek tot 30 graden vooraan en een afrijhoek tot 26 graden achteraan. De overschrijdingshoek tussen de assen bedraagt maximaal 21 graden. De terreincapaciteiten werden verder geperfectioneerd door de doorwaaddiepte voor rijden door water te vergroten van 500 tot 800 millimeter. De bodemvrijheid van de Amarok DoubleCab bedraagt tot 237 millimeter naargelang de uitrusting en de banden. De draaicirkel bedraagt 12,93 meter.

Charismatisch ontwerp

Het exterieur van Volkswagens pick-up oogt bijzonder krachtig. “Voor de nieuwe generatie hebben we het archetypische ontwerp van de Amarok ingrijpend gewijzigd. Hij ziet er nu merkbaar expressiever en indrukwekkender uit”, aldus Albert Kirzinger, Chief Designer bij Volkswagen Commercial Vehicles, over het resultaat.

De Amarok in vooraanzicht

De motorkap van de pick-up onderscheidt zich door zijn aanzienlijke hoogte en onmiskenbare Volkswagen-DNA. De horizontale spijlen bovenaan het radiatorrooster en de naadloos aansluitende ledkoplampen, die standaard zijn voor alle uitvoeringen, stralen charisma uit. Naast de klassieke ledlampen biedt Volkswagen op de Amarok PanAmericana, de Amarok Aventura en de landspecifieke Amarok Style standaard de interactieve IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen. Dat high-end verlichtingssysteem laat de wegen 's nachts baden in een licht dat zo helder is als daglicht, en dat zonder tegenliggers te verblinden. De frontcamera detecteert daarbij tegenliggers, voorliggers en verkeersborden en laat de afzonderlijke ledmatrixelementen dienovereenkomstig overschakelen tussen dim- en grootlicht. Bovendien creëren de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen een unieke lichtsignatuur.

X-design van de topversies

Onder de horizontale spijlen van het radiatorrooster worden de topversies gekenmerkt door een specifiek design. De Amarok PanAmericana en Aventura onderscheiden zich hier door een X-vormig design. Het X-element in de Amarok Aventura is uitgevoerd in de lichte tint Light Grey Metallic, terwijl de Amarok PanAmericana de donkere accentkleur Wizzard Grey gebruikt. Boven de nummerplaat van beide topmodellen prijkt het opschrift ‘Amarok’ in reliëf, links en rechts geflankeerd door mistlampen, die in dit geval eveneens ledtechnologie gebruiken. Bovendien zijn in het onderste deel van de voorkant (vanaf de Life-uitvoering) twee zogeheten sjorringen geïntegreerd, die zwaarder belast kunnen worden dan de conventionele sleepringen (basisuitvoering Amarok: slechts één sjorring).

De Amarok in zijaanzicht

Bijzonder opvallend op de flanken zijn de halfronde wielkasten, die de nieuwe Amarok overneemt van zijn voorganger. Anders dan bij veel andere pick-ups beschrijft de bovenkant van de wielkasten hier een bijna rechte lijn in plaats van een cirkelvorm, een typisch designkenmerk van de Amarok. Boven de lichtmetalen velgen tot 21 duim en de terreinbanden die voor het eerst worden aangeboden (tot 18 duim, standaard voor PanAmericana), zitten uitgesproken wielkastverbreders en zijn de wielkasten afgewerkt met robuuste, zwarte kunststof. Ze vormen ook het breedste deel van de Amarok-carrosserie en dragen bij tot de gespierde en krachtige uitstraling van het nieuwe model. Bovendien zijn de Amarok PanAmericana en de Amarok Aventura ook in zijaanzicht gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. De sportsbar van de Amarok Aventura is in koetswerkkleur gespoten en vormt vanuit stilistisch oogpunt een elegante verlenging van de dubbele cabine boven de laadbak. De Amarok Aventura heeft ook een chroomafwerking op de deuropeners, de buitenspiegelkappen, de sierlijsten onder de zijruiten en de sierlijsten op de treden. Bovendien wordt de Aventura gekenmerkt door lichtmetalen 20-duimsvelgen (standaard) of exclusieve 21-duimsvelgen (optioneel), allebei met een hoogglanzende afwerking. Aan de voorzijde van de Amarok PanAmericana wordt de accentkleur Wizzard Grey gebruikt voor het X-element. Bij wijze van contrast zijn de stylingbar op de laadbak, die is vormgegeven als een stabiel buisprofiel, de zijtreden en de deurgrepen in het zwart uitgevoerd. Eveneens in het zwart: de achterbumper, de buitenspiegelkappen en de lichtmetalen 18-duimsvelgen met hun terreinbanden. Al deze elementen benadrukken de offroadlook van de Amarok PanAmericana.

Dak

De dakrails zijn uitgevoerd in aluminium. Het draagsysteem kan tijdens het rijden met maximaal 85 kilogram worden belast. Bij stilstand stijgt het laadvermogen tot maximaal 350 kilogram, zodat het onder meer mogelijk wordt om een grote daktent te gebruiken.

De Amarok in achteraanzicht

Ook aan de achterkant is de nieuwe Amarok duidelijk herkenbaar. De brede laadklep zit tussen de grote achterlichtclusters. In het geval van de Amarok PanAmericana en de Amarok Aventura zijn de achterlichten uitgevoerd in verduisterde ledtechnologie met een C-vormige signatuur. Het opschrift ‘Amarok’ is over bijna de gehele breedte in reliëf op de achterklep aangebracht. Bij sommige uitrustingsniveaus hebben de ontwerpers een praktische (metrische) liniaal geïntegreerd in de achterklep De gemakkelijk bereikbare handgreep van de achterklep bevindt zich in het midden boven het grote VW-logo en wordt door stevige staalkabels vergrendeld. Anders dan bij zijn voorganger is de achterklep zelf standaard geïntegreerd in de centrale vergrendeling vanaf het uitrustingsniveau Life. De laadbak van de nieuwe Amarok kan voor het eerst ook worden beveiligd met een elektrisch te openen en te sluiten rolafdekking. Deze kan worden geopend en gesloten via schakelaars op de sleutel, vanaf de bestuurdersstoel of rechtstreeks op de laadbak zelf. De achterbumper, die in het midden een opstapje heeft, is in het zwart uitgevoerd. Bij de Amarok Style en de Amarok Aventura zijn de buitenste bovenzijden van de bumper verfijnd met chroomelementen.


Interieur: technologieën en ruimte

Bediening: harmonieuze mix van digitaal en analoog

In de Amarok maakt Volkswagen Commercial Vehicles gebruik van een intuïtieve mix van digitale functies en ergonomisch ontworpen druk- en draaiknoppen. Zo worden het volume van het infotainmentsysteem en de instellingen van de vierwielaandrijving gekozen met ergonomisch ontworpen bedieningselementen. Onder het infotainmentscherm, links en rechts van de volumeregeling, staan diverse analoge klikschakelaars: de schakelaar voor de gevarenwaarschuwing en de toegang tot de parkeerfuncties, de klimaatfuncties, de rijmodi (‘Drive Modes’) en de rijhulpsystemen. Deze robuuste schakelaars krijgen in de hogere uitrustingsniveaus een chroomlook. Altijd standaard aan boord: het multifunctionele stuurwiel met gebruiksvriendelijke toetsen. Vanaf het uitrustingsniveau Life wordt ook de parkeerrem elektronisch bediend, omdat dit nieuwe hulpfuncties mogelijk maakt en meer ruimte schept op de middenconsole, bijvoorbeeld voor de vierwielaandrijvingsmodi, die via een draaiknop en bijbehorende toetsen worden ingeschakeld. Met de draaischakelaar kiest de bestuurder naargelang de Amarok-uitvoering tussen achterwielaandrijving (2H) en vierwielaandrijving (4A, 4H, 4L). De Drive Modes worden bediend via het centrale scherm. Daar is ook meer informatie over de respectieve functies beschikbaar. Met drie aparte knoppen kan de bestuurder naast de draaischakelaar ook het ESC-systeem, de afdaalhulp voor hellingen (Hill Descent Control) en het sperdifferentieel bedienen. Bij Amarok-uitvoeringen met het sleutelloze vergrendelings- en startsysteem Keyless Access (vanaf het uitrustingsniveau Style) kan men de autosleutel gewoon op zak houden: de motor wordt dan gestart en uitgeschakeld via een overeenkomstige knop op de stuurkolom.

Displays – altijd digitaal

De Digital Cockpit van 8 inch (digitale instrumenten met een schermdiagonaal van 20,32 centimeter) behoort tot de standaarduitrusting. Vanaf de uitvoering Style heeft de Digital Cockpit een diagonaal van 12,3 inch (31,242 centimeter). Eveneens standaard is een hypermodern infotainmentsysteem met een verticaal touchscreen van 10,1 inch (13,6 centimeter breed, 21,7 centimeter hoog). De Amarok Style, Amarok PanAmericana en Amarok Aventura beschikken standaard over een touchscreen van 12 inch (16,1 centimeter breed, 25,8 centimeter hoog). Bovendien zijn de Amarok PanAmericana en de Amarok Aventura ook uitgerust met een exclusief hoogwaardig geluidssysteem van Harman Kardon met acht luidsprekers (inclusief subwoofer) en een vermogen van 640 watt. Zo kan men ze veranderen in een concertzaal met vierwielaandrijving.

Apps aan boord – standaard

De systemen zijn altijd uitgerust met Android Auto (Google) en CarPlay (Apple) voor de integratie van smartphone-apps (ook draadloos te gebruiken). Eveneens standaard in Europa is de volgende generatie mobiele online diensten van Volkswagen: VW Connect. Het VW Connect Basis-pack omvat het eCall-noodoproepsysteem en online spraakbediening. Alle Amaroks met het 12"-infotainmentsysteem inclusief navigatiefunctie zijn in Europa ook uitgerust met VW Connect Navigation. Dat omvat online verkeersinformatie, online routeberekening, online kaartupdates, online opzoeking van POI’s, informatie over parkeerplaatsen en tankstations en realtime weersinformatie. Ook de We Connect ID. App voor smartphones is geïntegreerd in die functie. De Amarok is standaard uitgerust met de Online Control Unit (OCU) en geïntegreerde eSIM, zodat infotainmentupdates in Europa over the air kunnen worden uitgevoerd.

Onder stroom – USB-A en USB-C, 12 volt, 120/230 volt

De nieuwe Amarok heeft een USB-A- en een USB-C-aansluiting om elektronische toestellen op te laden. Ze bevinden zich onder het infotainmentsysteem en worden gebruikt voor gegevensoverdracht. Smartphones kunnen hier ook inductief worden opgeladen (optie). Bovendien zijn er, naargelang de uitrusting, een of meer 12V- en 120/230V-aansluitingen in het interieur en de laadbak. Van de maximaal drie 12V-aansluitingen bevindt zich er standaard een naast de USB-aansluitingen in de middenconsole voor de voorste inzittenden en een op de achterzijde van de middenconsole voor de achterpassagiers. Er is ook een optionele 12V-stopcontact in de laadbak. Vanaf de Amarok Style zit er achterin ook standaard een 120/230V-interface (150 watt).

Manueel en elektrisch verstelbare stoelen

De stoelen werden eveneens opnieuw ontworpen. Ze bieden alle passagiers het gebruikelijke Volkswagen-comfort. Naargelang de uitrusting zijn de bestuurders- en passagiersstoel vooraan vier-, zes-, acht- of tienvoudig verstelbaar. De handmatig verstelbare stoelen beschikken al vanaf de Amarok Life over een verstelbare lendensteun. Bovendien telt de elektrische stoelverstelling (lendensteun, lengte, hoogte, helling van de rugleuning, helling van het zitkussen) tot tien verstelmogelijkheden, die beschikbaar zijn voor de versies Style, PanAmericana en Aventura. Met een beenruimte tot 879 millimeter en een schouderbreedte van 1.381 millimeter biedt de achterbank van de Amarok DoubleCab plaats aan drie volwassenen. Wie de ruimte achterin wil gebruiken voor transportdoeleinden, kan de bank opklappen.

Opbergvakken

Zelfs in zijn jongste generatie werpt de Amarok zich op als een onberispelijk werktuig, compromisloos afgestemd op private avonturen, het dagelijkse leven en het werk. Een overvloed aan opbergvakken maakt het leven aan boord gemakkelijker. Zo beschikt de Amarok vanaf de Life-uitvoering over een dakconsole voor diverse gebruiksvoorwerpen zoals een zonnebril. In de zonnekleppen kunnen tolkaartjes of voertuigdocumenten worden opgeborgen. Een vak op het dashboard dient als opbergschaal. Aan passagierszijde zijn er twee gesloten handschoenkastjes. De middenconsole onder het infotainmentsysteem vooraan herbergt ook een vak met de optionele inductieve smartphonelader (standaard vanaf de Style-uitvoering). Achterin de middenconsole bevinden zich twee bekerhouders, een opbergvak voor kleine voorwerpen zoals munten en een ruim vak onder de centrale armsteun voor grotere voorwerpen. Opbergvakken in de voorportieren, waaronder flessenhouders, vervolledigen het scala aan opbergmogelijkheden voorin. Achterin beschikt de Amarok over kaart- en tabletvakken in de rugleuningen van de voorstoelen, kleine smartphonevakken in de rugleuningen van de lederen versies, een centrale armsteun met twee bekerhouders, opbergvakken in de deurpanelen en twee opbergvakken onder de achterbank. Een van de opbergvakken onder de achterbank herbergt het boordgereedschap en de gevarendriehoek.

Multifunctionele laadbak

De laadbak achter de dubbele cabine is 1.624 millimeter lang en 1.227 millimeter breed tussen de wielkasten (binnenmaten). Zo past een europallet (1.200 x 800 millimeter) dwars of overlangs op de laadbodem. De laadbak van de Amarok met enkele cabine is 2.332 millimeter lang en eveneens 1.227 millimeter breed tussen de wielkasten (binnenmaten). Hij biedt plaats aan twee europallets die dwars achter elkaar worden geladen. De hoogte van de zijwanden bedraagt maximaal 529 millimeter.

Stevige sjorogen

De lading wordt vastgesjord met ringen in de bodem en de zijwanden van de laadbak. Per kant werden drie sjorringen stevig verankerd in de laadbak. Die zes ringen bieden een totaal sleepvermogen van 400 kilogram. Bovendien is er aan elke kant een rail met schuifklemmen in het bovenste deel van de laadbak, die elk een belasting van 250 kilogram aankunnen. Het railsysteem is uitgerust met vier van deze klemmen.

Laadvermogen van 1,19 ton

Het maximale laadvermogen van de Amarok is gestegen van 1,0 tot 1,19 ton. Om het in- en uitladen te vergemakkelijken, kan de Amarok, die naargelang de versie tussen 2.184 en 2.540 kilogram weegt, optioneel worden uitgerust met een ledlamp in elke zijwand van de laadbak (standaard voor de PanAmericana en Aventura).


Aandrijf- en ophangingssystemen: TDI, TSI, tot tien versnellingen en 4MOTION

Vijf nieuwe Amarok-motoren

De nieuwe Amarok1/2 wordt, naargelang de markt, gelanceerd met maximaal vier efficiënte turbodieselmotoren (TDI) en een turbobenzinemotor (TSI). Het dieselgamma begint bij drie viercilinders-in-lijn met common-railinjectie en een cilinderinhoud van 1.996 cm3. De krachtigste TDI-motor2 is een nieuwe V6 met een cilinderinhoud van 2.993 cm3. Benzinerijders1 kunnen opteren voor een viercilinder van 2.261 cm3. In veel landen, waaronder de Europese markten, worden alle versies standaard geleverd met een inschakelbare vierwielaandrijving (drie verschillende aandrijfmodi) of – als topversie – met een uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving (vier verschillende aandrijfmodi). Afhankelijk van de motorversie en uitrusting biedt de Amarok de keuze uit handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbakken en zes- of tientrapsautomaten. De twee krachtigste dieselmotoren worden naargelang de markt telkens aangeboden met twee vermogensniveaus van 151 kW2/155 kW1 en 177 kW2/184 kW1.

2.0 TDI met 110 kW1 (niet beschikbaar in België)

De basis-TDI, die speciaal werd ontworpen voor diverse Afrikaanse markten, ontwikkelt 110 kW (150 pk)1 vanaf 3.500 t/min. Het maximumkoppel van 350 Nm is beschikbaar tussen 1.500 en 2.750 t/min. De TDI van 110 kW is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving.

2.0 TDI met 125 kW2(niet beschikbaar in België)

Op de meeste markten in de wereld, waaronder ook Europa, fungeert een TDI-motor met 125 kW (170 pk)2 als instapmotor voor de nieuwe Amarok. Deze krachtbron levert zijn maximumvermogen vanaf 3.500 t/min. Tussen 1.750 en 2.500 t/min ontwikkelt de viercilinder een maximumkoppel van 405 Nm. In Europa is de 125kW-motor standaard gekoppeld aan de elektronisch inschakelbare 4MOTION-vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Buiten Europa zal de TDI met 125 kW optioneel leverbaar zijn met een zestrapsautomaat1 en met vier- of achterwielaandrijving.

2.0 TDI met 151 kW2

De krachtigste viercilinder-TDI heeft een dubbele turbo en levert 151 kW (205 pk)2 in de Euro 6-versie. In de rest van de wereld levert deze motor dat 155 kW (210 pk)1. Hier worden twee turboladers met variabele geometrie (VTG) gebruikt. Het volledige vermogen is beschikbaar vanaf 3.750 t/min. Het maximumkoppel van 500 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 2.000 t/min. De Amarok met 151 kW werkt samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een (optionele) tientrapsautomaat. In Europa is de TDI altijd gekoppeld aan de uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving (4MOTION). Het vermogen wordt via een elektromechanische verdeelbak verdeeld over de voor- en achteras.

3.0 TDI met 177 kW2

De 3.0 V6-motor met common-railinjectie en VTG-turbosysteem wordt aangeboden als top-TDI. De twee cilinderrijen staan in een hoek van 60 graden ten opzichte van elkaar. De zescilinder ontwikkelt 177 kW (240 pk)2 in de Euro 6-versie. In de rest van de wereld is dat 184 kW (250 pk)1. Het vermogen is in beide gevallen beschikbaar vanaf 3.250 t/min. Het maximumkoppel van 600 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 2.250 t/min. Dat vermogen wordt standaard overgebracht via een tientrapsautomaat en de uitgebreide inschakelbare 4MOTION-vierwielaandrijving.

2.3 TSI met 222 kW1(niet beschikbaar in België)

In markten waar het pick-upsegment een grote vraag naar benzinemotoren vertoont, zal Volkswagen Commercial Vehicles de Amarok ook aanbieden met een 2,3-liter viercilinder-turbobenzinemotor. Deze TSI ontwikkelt 222 kW (302 pk)1 vanaf 5.900 t/min en een maximumkoppel van 452 Nm bij 3.350 t/min. De continu variabele klepregeling optimaliseert het vermogen en het koppel en verlaagt tegelijkertijd de emissies en het brandstofverbruik. De turbobenzinemotor wordt standaard geleverd met de tientrapsautomaat en een uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving.

80 liter brandstof, 19,3 liter AdBlue

Net als zijn voorganger hebben alle versies van de Amarok een brandstoftank van 80 liter. Het volume van de AdBlue-tank in de TDI-modellen werd met 6,3 liter vergroot tot 19,3 liter, een toename van bijna 50 procent.

Twee 4MOTION-systemen

In Europa en andere landen is de Amarok standaard uitgerust met vierwielaandrijving (4MOTION). Naargelang de motorversie worden echter twee verschillende 4MOTION-systemen gebruikt: een inschakelbare vierwielaandrijving met drie aandrijfmodi en een topversie met vier aandrijfmodi. Als vierde modus biedt de uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving bijkomend een intelligente vermogensverdeling naar de vier wielen dankzij een meervoudige plaatkoppeling. De aandrijfmodus bepaalt hoe de aandrijfkracht van de twee vierwielaandrijvingen wordt verdeeld over de vooras (onafhankelijke McPherson-ophanging) en de achteras (versterkte starre as). Met een druk op de knop kan op de achteras van beide systemen een (optioneel) sperdifferentieel worden ingeschakeld om het aandrijfvermogen gelijkmatig te verdelen over beide wielen van de as. Dit betekent dat de Amarok offroad zelfs vooruit geraakt als slechts een van de achterwielen contact heeft met de grond. De vierwielaangedreven Amarok-versies zijn ontworpen om hellingen tot 30 graden te beklimmen. Tegelijkertijd zorgt de vierwielaandrijving ervoor dat de nieuwe Amarok, naargelang de uitvoering, ook trailers tot 3,5 ton kan slepen. In vergelijking met de vorige generatie werd het maximaal toelaatbare totaalgewicht van het voertuig en de aanhangwagen ook verhoogd tot 6,5 ton.

Uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving

In vergelijking met de standaardversie biedt het 4MOTION-systeem met uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving een vierde modus (4A) waarin een intelligente meervoudige plaatkoppeling de aandrijfkracht over de vier wielen verdeelt. De uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving maakt rijden in de 4A-modus – bijvoorbeeld op lange trajecten of bij gebruik van aanhangwagens – nog comfortabeler, omdat het vermogen op variabele wijze wordt verdeeld dankzij de bijkomende meervoudige plaatkoppeling die in de verdeelbak is geïntegreerd. Het 4MOTION-systeem met de extra aandrijfmodus wordt in Europa gebruikt op de motorversies vanaf 151 kW. Met een draaischakelaar in de middenconsole kan de bestuurder kiezen uit vier aandrijfmodi: standaard is de reeds beschreven 4A-modus ingeschakeld. In deze modus verdeelt het systeem het aandrijfvermogen op variabele en dus automatische wijze over de vier wielen op basis van de grip en acceleratie. Een andere modus is 4H. Daarbij stuurt de 4MOTION-aandrijving het motorvermogen gereduceerd naar de wielen om bijvoorbeeld optimaal het hoofd te bieden aan besneeuwde wegen (hoge tractie bij normale snelheden en op rechte wegen). Als derde niveau is er de 4L-modus, die geschikt is voor offroadgebruik (hoog koppel bij lage snelheden), om veeleisende onverharde wegen aan te kunnen. In de vierde modus, 2H, toont de Amarok zich bijzonder efficiënt. In deze modus, die voornamelijk voor droge wegen is bedoeld, wordt alleen de achteras aangedreven. Zoals afgebeeld heeft de uitgebreide inschakelbare vierwielaandrijving een elektromechanische verdeelbak met twee verhoudingen en een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling. Afhankelijk van de instelling wordt het aandrijfkoppel – zoals beschreven – alleen naar de achteras (2H) of naar beide assen (4A, 4H, 4L) gestuurd.

4A
In de aandrijfmodus 4A brengt de verdeelbak met meervoudige plaatkoppeling het motorvermogen op variabele wijze over naar de aandrijfassen, op basis van de grip en de snelheid. Om brandstof te besparen wordt in normale omstandigheden meer koppel naar de achteras gestuurd, maar de vooras wordt in luttele seconden ingeschakeld wanneer dat nodig is.

4H
In de modus 4H is de meervoudige plaatkoppeling gesloten. Daardoor worden de voorste en achterste aandrijfassen aan elkaar gekoppeld en levert de wagen altijd een maximale tractie.

4L
De 4L-modus werkt op dezelfde wijze als de 4H-modus. Bovendien wordt het aan de verdeelbak geleverde koppel via een planeetwielstelsel geleid om de overbrengingsverhouding te veranderen van 1:1 in 3,06:1. De 4L-modus optimaliseert dus de rijeigenschappen op het terrein en in de bergen.

2H
Als er slechts een as wordt aangedreven, is de Amarok bijzonder zuinig. Om dat bij ideale weg- en weersomstandigheden mogelijk te maken, wordt het aandrijfkoppel in de 2H-modus alleen op de achterwielen overgebracht.

Inschakelbare vierwielaandrijving

Het tweede 4MOTION-systeem is een elektronisch inschakelbare vierwielaandrijving met drie aandrijfmodi. Ook dit systeem maakt gebruik van een elektronische verdeelbak die verbonden is met de hoofdtransmissie en die het motorkoppel over de voor- en achteras verdeelt. Dit systeem schakelt standaard de achterwielaandrijving (2H) in. 4H (onroad) en 4L (offroad) worden gebruikt om het rijden op veeleisende routes te vergemakkelijken. Bij het overschakelen van achterwielaandrijving naar vierwielaandrijving grijpt de verdeelbak van de Amarok via een koppeling in op de vooras. In de vierwielaandrijvingsmodus 4L verandert de overbrengingsverhouding ten opzichte van de 4H-modus van 1:1 in 2,73:1.

Zes verschillende rijmodi

De nieuwe Amarok is standaard uitgerust met de zogeheten Drive Mode Control-functie. Naargelang de configuratie van de pick-up zijn er tot zes van deze rijmodi beschikbaar: Eco, Normal, Mud/ruts, Sand, Slippery en Load/trailer. Zij maken het gemakkelijker om de juiste aandrijfmodus te kiezen, omdat hun benaming al herkenbaar is afgestemd op specifieke rijsituaties. Ook de functionaliteit van het sperdifferentieel op de achteras (standaard op de PanAmericana, als optie verkrijgbaar op andere modellen met vierwielaandrijving) maakt deel uit van de vierwielaandrijvingsmodi. De bestuurder drukt gewoon op de Mode-knop voor de versnellingspook en kan dan door de modi navigeren. Ook kunnen de rijmodi via het touchscreen worden geactiveerd.

Eco
De naam zegt het al: de Eco-modus helpt de bestuurder het brandstofverbruik te beperken en het rijbereik te vergroten. Naargelang de Amarok-uitvoering wordt daarbij standaard de automatisch inschakelbare vierwielaandrijving (4A) of de achterwielaandrijving (2H) geactiveerd. De offroadmodus (4L) is niet beschikbaar in de Eco-modus.

Mud/ruts
De rijmodus ‘modder/sporen’ helpt om door modderig, ruw of oneffen terrein te rijden. Standaard wordt de 4H-aandrijving ingeschakeld. In de modus Mud/ruts is het sperdifferentieel op de achteras automatisch actief tot een bepaalde snelheid en bij 4L bij elke snelheid.

Normal
De Amarok start altijd in de ‘normale’ modus. Deze configuratie biedt de ideale balans tussen rijplezier en comfort. Naargelang de versie van het aandrijfsysteem wordt standaard de automatische vierwielaandrijving (4A) of de achterwielaandrijving met wegoverbrengingsverhouding (2H) geactiveerd. De modi 4H en 4L kunnen worden ingeschakeld.

Sand
De ‘zand’-stand wordt aanbevolen voor terreinritten op zacht, droog zand of in diepe sneeuw. De vierwielaandrijving met wegoverbrengingsverhouding (4H) is automatisch actief. Ook het sperdifferentieel op de achteras is automatisch actief in dit geval. Deze modus maakt het gemakkelijker om de Amarok uit moeilijk terrein te rijden zonder vast te lopen.

Slippery
Op ijs en sneeuw is de modus ‘glad’ een welkom hulpmiddel. Hiermee worden verharde wegen bedoeld die bedekt zijn met ijs of sneeuw. Technische achtergrond: in de modus Slippery is de respons van het gaspedaal minder direct. Bovendien worden de versnellingen aangepast aan gladde oppervlakken. Naargelang de Amarok-uitvoering is dan standaard de automatische vierwielaandrijving (4A) of de inschakelbare vierwielaandrijving met wegoverbrengingsverhouding (4H) actief. De stand 2L kan eveneens worden geactiveerd.

Load/trailer
Dankzij gewijzigde schakelkarakteristieken van de automatische transmissie ondersteunt de modus ‘lading/aanhangwagen’ de bestuurder wanneer de Amarok met een volle lading en/of aanhanger wordt bestuurd. In deze modus wordt pas bij hogere toerentallen opgeschakeld om het volledige vermogen van de turbomotoren te benutten. In de Load/trailer-modus kan de motorrem nog gerichter worden gebruikt: door terug te schakelen wordt het remeffect intensiever naarmate de bestuurder het rempedaal harder intrapt. In het algemeen zijn alle aandrijfmodi hier beschikbaar. Deze modus zal op sommige markten later in het programma worden opgenomen.

Elektromechanische stuurbekrachtiging
Zowel op de weg als op het terrein biedt de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging een soepele ondersteuning. Dankzij de elektronische regeling werkt de stuurinrichting zuiniger en intelligenter dan een hydraulisch systeem. Bovendien maakt de elektromechanische stuurbekrachtiging de integratie van hulpsystemen zoals Park Assist of Lane Assist mogelijk.

Nieuw remsysteem
De Amarok met vierwielaandrijving is uitgerust met inwendig geventileerde schijfremmen rondom. Op de zwevende remklauwen van de achterste schijfremmen werd de elektrische parkeerrem gemonteerd (vanaf uitrustingsniveau Life). In tegenstelling tot zijn voorganger gebruikt de nieuwe Amarok nu ook een elektrische rembekrachtiging in plaats van een vacuümbekrachtiging. Dat leidt tot een snellere en betere respons van het remsysteem.

Rijhulpsystemen: technologieën voor meer comfort en veiligheid

Meer dan twintig nieuwe rijhulpsystemen
Naargelang de uitrusting tillen de rijhulpsystemen van de nieuwe Amarok het comfort naar een merkbaar hoger niveau. Ook kunnen ze de veiligheid gevoelig verhogen, zij het altijd binnen de systeemgrenzen. De meeste rijhulpsystemen – meer dan twintig – zijn nieuw voor de pick-up. Enkele voorbeelden zijn de Intelligent Speed Assist, de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen en Lane Assist Pro met adaptieve rijstrookbegeleiding. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor het toezicht op de systemen. Een kort overzicht van de belangrijkste rijhulpsystemen in de nieuwe Amarok:

  • ACC – automatische afstandsregeling (Active Cruise Control) met behulp van gegevens van een radarsensor en de frontcamera.
  • Area View – 360-gradenzicht rondom dankzij vier camera's.
  • Uitwijkhulp – systeemuitbreiding van Front Assist, ondersteunt plotse uitwijkmanoeuvres om obstakels te vermijden.
  • Auto Hold – automatische activering van de remmen zodra de Amarok stilstaat en het rempedaal wordt losgelaten.
  • Hill Descent Control – met dit systeem kan de bestuurder de snelheid instellen en automatisch handhaven voor het afrijden van steile hellingen in een breed scala aan wegomstandigheden.
  • Hill Start Assist – bij het vertrekken van een helling wordt de rem automatisch tijdelijk vastgehouden totdat de Amarok actief rijdt.
  • Blind Spot Detection – de rijstrookassistent waarschuwt voor voertuigen in de zogeheten dode hoek. Als het systeem bij rijstrookwissels een ander voertuig detecteert, wordt een waarschuwing gegeven en wordt zo nodig automatische stuurassistentie verleend.
  • Dynamic Light Assist – het toepassingsgebied van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen omvat dynamische grootlichtregeling.
  • eCall – bij een ongeval met airbagontplooiing verstuurt het systeem een noodoproep. Daarbij worden de voertuiggegevens en de locatie doorgegeven aan de verantwoordelijke hulpdiensten.
  • ESC – elektronische stabilisatieregeling met remassistent, ABS (incl. offroad ABS), tractiecontrole ASR en EDS.
  • Front Assist – omgevingsmonitoring, inclusief noodremfunctie in de stad met voetganger- en fietserdetectie.
  • Snelheidsregelaar – vanaf 20 km/u kan de gewenste snelheid worden opgeslagen.
  • Intelligent Speed Assistant – ACC plus integratie van de verkeersbordenherkenning en navigatiegegevens.
  • IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen – deze intelligente lichtregeling maakt nachtelijke ritten comfortabeler en veiliger, bijvoorbeeld met het automatisch geregelde permanente grootlicht.
  • Light Assist – automatische grootlichtregeling schakelt automatisch over tussen dim- en grootlicht.
  • Vermoeidheidsdetectie – het systeem waarschuwt de bestuurder zodra een vertraagde reactie (lees: slaperigheid) wordt gedetecteerd.
  • Anti-multicrashremfunctie – na een aanrijding worden de remmen automatisch geactiveerd om verdere aanrijdingen te voorkomen.
  • Park Assist – de parkeerhulp ondersteunt de bestuurder zowel bij parallel als haaks parkeren. Het geactiveerde systeem neemt de besturing over.
  • Park Assist Plus – de parkeerhulp Plus regelt volledig automatisch het inparkeren in parallelle en dwarse parkeerplaatsen en het uitrijden uit parallelle parkeerplaatsen biedt hij onderstening. Wanneer het systeem actief is, stuurt, accelereert, remt en schakelt het in de plaats van de bestuurder (schakelen enkel bij de automatische transmissie).
  • Park Pilot met manoeuvreerremfunctie – als de Park Pilot bij het achteruitrijden stilstaande of bewegende obstakels detecteert, activeert hij een akoestische waarschuwing. Vervolgens wordt een waarschuwingslampje geactiveerd en wordt er automatisch geremd.
  • Park Pilot vooraan / voor- en achteraan – via sensoren voor- en achteraan detecteert de Amarok obstakels bij het manoeuvreren. De bestuurder ontvangt akoestische waarschuwingssignalen van het parkeerhulpsysteem. Daarnaast is er ook een visuele afstandsindicator.
  • Rear View – de achteruitrijcamera bevindt zich in het VW-logo in de achterklep van de Amarok. Vaste en actieve markeringslijnen ondersteunen de bestuurder bij manoeuvres.
  • Bandenspanningscontrole – controle van de bandenspanning.
  • Snelheidsbegrenzer – om een bepaalde snelheid niet onbedoeld te overschrijden, wordt de snelheidsbegrenzer geactiveerd.
  • Lane Assist – waarschuwt de bestuurder wanneer hij van zijn rijstrook dreigt af te wijken door tegen te sturen en/of het stuurwiel te laten trillen.
  • Lane Assist Pro met Adaptive Lane Guidance – frontradar, frontcamera en stuursensoren bieden een permanente stuurassistentie om de Amarok in het midden van zijn rijstrook te houden. Als de intelligente snelheidsassistent (Intelligent Speed Assist) en de adaptieve rijstrookbegeleiding samen worden geactiveerd, nemen ze de automatische zijdelingse en overlangse geleiding van de auto over.
  • Verkeersbordenherkenning – het systeem herkent verkeersborden met snelheids- en inhaalinformatie via de frontcamera en geeft deze weer op het dashboard.

Uitrustingsniveaus: Amarok, Life, Style, PanAmericana en Aventura

Voor elk wat wils

De nieuwe Amarok komt op de markt in vijf uitrustingsniveaus. Onderaan het gamma staat de versie Amarok, gevolgd door Life en Style. De topversies zijn de uitvoeringen PanAmericana (offroadkarakter) en Aventura (onroadkarakter).

Acht Amarok-kleuren

Het kleurgamma begint bij de standaard niet-metaalkleur Clear White. Daarnaast zijn er zeven metaalkleuren beschikbaar: Midnight Black, Bright Blue, Light Grey, Dark Grey, Deep Red, Bright Beige en Mid Blue.

Amarok – de basisversie in detail(niet beschikbaar in België)

Zelfs de basisversie Amarok is aan de buitenkant uitgerust met features zoals ledkoplampen vooraan, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een bescherming voor de achterwand van de cabine. Bovendien heeft de basisversie een reling aan de buitenkanten van de laadbak. De Amarok-versie staat op stalen 16-duimsvelgen.

Net als het exterieur is ook het interieur van de Amarok rijkelijk uitgerust. De standaarduitrusting omvat de Digitale Cockpit (digitale instrumenten met 8"-scherm), het infotainmentsysteem met een touchscreen van 10,1", plus (naargelang de markt) digitale radio-ontvangst (DAB+), een internetverbinding, vier luidsprekers (SingleCab: twee luidsprekers), het multifunctionele stuurwiel en een zesvoudig verstelbare bestuurdersstoel. De functionele uitrusting omvat systemen zoals de achteruitrijcamera, Front Assist, de snelheidsregelaar en de parkeersensoren achteraan. In de EU verbeteren aanvullende elektronische systemen zoals ACC en Lane Assist eveneens het comfort. Op het gebied van veiligheid heeft de Amarok naast de front-, knie-, zij- en gordijnairbags nu ook een middenairbag aan boord voorin, die voorkomt dat de bestuurder en voorpassagier bij een ongeval tegen elkaar botsen. De middenairbag wordt op sommige markten gemonteerd en bevindt zich aan de binnenkant van de rugleuning van de bestuurdersstoel.

Amarok Life – de eerste upgrade(niet beschikbaar in België)

In vergelijking met het basismodel onderscheidt de Amarok Life zich door details zoals ledmistlampen, in koetswerkkleur gespoten voorbumpers en verwarmbare buitenspiegels met omgevingsverlichting. De Life-uitvoering beschikt bovendien over lichtmetalen 17-duimsvelgen Combra. De achterruiten zijn donker getint (privacyglas).

In het interieur onderscheidt de Life-versie van de Amarok zich onder meer door haar stoelbekleding. Beide voorstoelen zijn ook achtvoudig verstelbaar (inclusief lendensteun). De rand van het multifunctionele stuurwiel is bekleed met leder.

De bijkomende functionele uitrusting van de Life-versie omvat onder meer de Park Pilot vooraan, de integratie van de achterklep in de centrale vergrendeling, de regensensor, de automatische koplampregeling en de automatisch dimmende binnenspiegel. In het totaal zorgen zes luidsprekers voor een betere geluidskwaliteit. De twee sjorringen vooraan zijn afgestemd op terreingebruik.

Amarok Style – de tweede upgrade

De uitrusting van de Amarok Style is nog uitgebreider. Het exterieur wordt gekenmerkt door de standaard IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen (afhankelijk van de markt). De achterbumper is bekleed met chroomaccenten en de laadbak met kunststof (inclusief 12V-stopcontact). Bovendien verlaat de Amarok Style de fabriek in Zuid-Afrika met gepolijste lichtmetalen 18-duimsvelgen Amadora. De Amarok Style kan optioneel ook worden besteld met een verchroomde stylingbar.

Deze uitvoering beschikt over de volledig digitale Digital Cockpit (12,3 inch), een touchscreen van 12 inch voor het infotainmentsysteem en een telefooninterface om smartphones inductief op te laden. Het middenstuk van de stoelen is bekleed met microfleece ArtVelours. De bestuurdersstoel is tienvoudig elektrisch verstelbaar en de passagiersstoel is achtvoudig manueel verstelbaar. Vanaf de Style-uitvoering zijn beide voorstoelen bovendien voorzien van kaartvakken op de achterzijde van de rugleuning. De versnellingspookknop is afgewerkt in leder.

Voor extra comfort zorgen de stoelverwarming voor de voorstoelen, de automatische klimaatregeling met twee zones (links/rechts), de voorruit van isolerend glas en het sleutelloze vergrendelings- en startsysteem Keyless Access. Het comfort wordt in de Style-versie op alle markten bovendien verhoogd door rijhulpsystemen zoals ACC, Lane Assist, Side Assist en verkeersbordenherkenning.

Amarok PanAmericana – de globetrotter(niet beschikbaar in België)

Samen met de Amarok Aventura positioneert de Amarok PanAmericana zich bovenaan het gamma. Aan de buitenkant is de PanAmericana te herkennen aan zijn centrale voorbumper met X-design in Wizzard Grey, zijn ledachterlichten, zijn zwarte 18-duimsvelgen Amadora met terreinbanden – voor het eerst af fabriek leverbaar – en zijn zwarte stylingbar en treden. Een flankfolie met het opschrift ‘PanAmericana’ behoort eveneens tot de standaarduitrusting.

In het interieur oogt de Amarok PanAmericana verfijnder dan de Style-variant dankzij het Cricket-leder, dat perfect aansluit bij het globetrotterkarakter van deze topversie. Beide voorstoelen zijn ook verwarmbaar en tienvoudig elektrisch verstelbaar. Daarnaast wordt de PanAmericana gekenmerkt door het dashboard bekleed met aangenaam aanvoelend en bijzonder hoogwaardig uitziend kunstleder, inclusief geïntegreerde stiknaden. De hemelbekleding van het interieur is uitgevoerd in het zwart in plaats van grijs. Eveneens standaard zijn de navigatiefunctie voor het infotainmentsysteem met 12"-scherm, het geluidssysteem van Harman Kardon met acht luidsprekers en de sfeerverlichting. De laadbak is uitgerust met ledverlichting. De Amarok PanAmericana vult de uitrusting van de Amarok Style ook aan met Intelligent Speed Assist, de parkeerhulp Park Assist en Area View. Last but not least wordt de 4MOTION-vierwielaandrijving in de Amarok PanAmericana standaard geleverd met een sperdifferentieel achteraan en de extra offroad Cruise Control.

Amarok Aventura – de elegantste versie

De Amarok Aventura is bijzonder exclusief uitgerust. In vergelijking met de Amarok Style wordt hij standaard geleverd met gepolijste lichtmetalen 20-duimsvelgen Bendigo. De lichtmetalen 21-duimsvelgen Varberg zijn als optie verkrijgbaar, een exclusiviteit voor de Aventura-uitvoering. Net als de Amarok PanAmericana is ook de Aventura voorzien van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen en ledachterlichten. Ook de voorbumper met X-design deelt hij met de PanAmericana, al is die hier in de lichte kleur Light Grey Metallic gespoten. De Aventura onderscheidt zich bovendien van alle andere versies door verchroomde buitenspiegelkappen en deurgrepen, een in koetswerkkleur gespoten sportsbar en chroomlijsten op de treden. Ook de achterbumper werd afgewerkt met chroom. Net als de Style-uitvoering kan ook de Aventura-versie worden uitgerust met een optionele stylingbar in chroom.

En net als bij de PanAmericana is het dashboard van de Aventura bekleed met zacht, aangenaam aanvoelend kunstleder met sierstiksels die voor een elegant contrast zorgen. Voor de stoelen en deurinzetstukken gebruikt Volkswagen Commercial Vehicles het elegante Savona-leder. De hemelbekleding van het interieur is ook hier uitgevoerd in het zwart in plaats van grijs. Net als bij de PanAmericana omvat de overige uitrusting de navigatiefunctie voor het infotainmentsysteem met 12"-scherm, het geluidssysteem van Harman Kardon met acht luidsprekers, de sfeerverlichting en de ledverlichting in de laadbak. Eveneens aanwezig in de Aventura zijn de intelligente snelheidsassistent (afhankelijk van de markt) en Area View. Op bepaalde markten is een ander standaard rijhulpsysteem in de Amarok Aventura de automatische parkeerhulp Park Assist Plus. Een sperdifferentieel is als optie verkrijgbaar op de Aventura.

Accessoires voor elk avontuur

Kopers zullen de Amarok verder kunnen personaliseren met een brede waaier aan accessoires. Het gamma omvat tal van voorzieningen, waaronder een daktent. Voor de laadbak zullen ook een ladesysteem, een gereedschapskist, een fietshouder en een multifunctioneel draagsysteem beschikbaar zijn. Daarnaast komt er een handmatige en elektrische rolafdekking voor de laadbak, een hardtop met ramen, bekleding voor de vloer en binnenwanden van de laadbak en een verlichtingssysteem. Bovendien kunnen tal van styling- en sportsbars geconfigureerd worden. Het assortiment wordt vervolledigd door elektrische lieren en diverse trekhaken.

 

  1. Deze aandrijfversie wordt niet aangeboden op de Duitse markt.
  2. Het voertuig wordt nog niet te koop aangeboden. De verbruiks- en kilometergegevens zijn nog niet beschikbaar.

PB Amarok 2022.docx

DOCX - 649 Kb

Footage Amarok Moods.mp4

MP4 - 448 Mb

Teaser Amarok HQ.mp4

MP4 - 76 Mb

Teaser Amarok LQ.mp4

MP4 - 55 Mb

This is Amarok.mp4

MP4 - 124 Mb

Footage Amarok Aventure Stills.mp4

MP4 - 980 Mb

Footage Amarok Gruppe.mp4

MP4 - 231 Mb

Footage Amarok Alu.mp4

MP4 - 348 Mb

Amarok Design Opening.mp4

MP4 - 98 Mb

Footage Amarok white Offroad.mp4

MP4 - 909 Mb

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf