Van ‘Trabi’ tot ID.3 – CO2-neutraal

Van ‘Trabi’ tot ID.3 – CO2-neutraal

Volkswagen bouwt vandaag dé aantrekkelijke, betaalbare elektrische auto voor ‘iedereen’. Een E-auto voor miljoenen mensen, niet enkel voor miljonairs. Daarvoor wordt de fabriek in Zwickau momenteel omgebouwd tot de eerste, grootste, productiefste en – vooral – milieuvriendelijkste ‘elektrische’ fabriek van Europa.

 

Nog in 2019 zullen in de Volkswagen-fabriek in Zwickau de eerste volledig elektrische ID.-modellen van de band rollen. De ID.3 zal de spits afbijten. Vanaf 2021, in de laatste ontwikkelingsfase, zullen er 330.000 zuiver elektrische auto’s per jaar geproduceerd worden. Op dat moment zullen de werknemers in Zwickau zes modellen produceren voor drie automerken: Volkswagen, Audi en Seat. In totaal investeert de Volkswagen-groep 1,2 miljard euro in de hypermoderne vestiging in Saksen.

Ten tijde van de DDR werd hier de legendarische Trabant 1.1 gebouwd, in de volksmond ‘Trabi’ genoemd. Sinds de heroprichting van de fabriek in 1990 verlieten in Zwickau meer dan 5,5 miljoen auto’s de productiehal, voornamelijk Volkswagens Golf, Golf Variant en Passat. De oppervlakte van de fabriek bedraagt 1,8 miljoen vierkante meter (wat overeenkomt met 252 voetbalvelden). 1,4 miljoen vierkante meter daarvan is bebouwd. Tot midden 2018 rolde de Passat hier van de band, nu enkel nog de Golf en Golf Variant. In het late najaar wordt de productie van de ID.3 opgestart. Parallel wordt de Golf Variant hier nog verder geproduceerd tot halverwege 2020.

 

Elke dag 1.500 voertuigen

De toekomstige zuiver elektrische modellen uit Zwickau kunnen rekenen op een efficiënte, stabiele en duurzame productie. De maximale productiecapaciteit zal verhoogd worden van 1.350 voertuigen per dag vandaag tot 1.500 voertuigen. En omdat het aantal te bouwen modellen in Zwickau zal toenemen van drie naar zes, blijft de tewerkstelling in de fabriek stabiel – ook al zijn elektrische voertuigen eenvoudiger te produceren.  

De verbouwingen begonnen al in de zomer van 2018 met de modernisering van de productielijnen. Vanaf augustus, na de jaarlijkse vakantie, is de eerste van twee montagelijnen voor de productie van de ID. beschikbaar. Hiervoor werden de koetswerk-, spuit- en assemblageafdeling en de infrastructuur grondig gemoderniseerd en vernieuwd. Onder andere de lopende band moest aan de elektrische auto’s aangepast worden.

De tweede productielijn in de vestiging zal tegen eind 2020 in dezelfde zin omgebouwd worden, en zal datzelfde jaar nog in gebruik genomen worden. 9.000 ton nieuw staal werd gebruikt, 50.000 vierkante meter productieruimte werd opgetrokken en 1.625 robots werden geïnstalleerd. Bij de verbouwingen zijn 50 partnerbedrijven betrokken. Een groot deel van de bestaande infrastructuur werd hergebruikt, ook in andere vestigingen van de groep.

Ingolf Keller, hoofd nutsvoorzieningen in de Zwickau-fabriek, heeft een goed overzicht over de moderniseringen in de fabriek. Wat de collega’s en externe partners maandenlang planden en op een paar jaar tijd neergezet zullen hebben, heeft een doel: de productie in Zwickau in de toekomst zo goed als CO2-neutraal maken.

 

Daarvoor liepen er, en lopen er nog steeds, zes grote projecten:

Groene stroom: de fabriek in Zwickau wordt door Volkswagen Kraftwerks GmbH van stroom voorzien. Die laatste biedt sinds een aantal jaren 100% groene stroom aan, die afkomstig is van waterkrachtcentrales en windmolen- en zonneparken. Deze groene stroom is TÜV-gecertificeerd. Hoewel hij iets meer kost, kiest Volkswagen Saksen (Zwickau-, Dresden- en Chemnitz-sites) sinds april 2017 resoluut voor deze groene stroom. “Hij is volledig CO2-neutraal en helpt ons om ons doel – Think Blue Factory worden – te bereiken”, verklaart Keller. De cijfers spreken voor zich: jaarlijks bespaart de Zwickau-vestiging alleen al 106 ton CO2 door het gebruik van groene stroom die momenteel de helft van de volledige stroombehoefte dekt. De andere helft produceert Zwickau via een eigen warmte-krachtinstallatie. Deze wordt door aardgas aangedreven, wat veel beter is voor het klimaat dan kolen. De eigen krachtcentrale heeft nog een ander groot voordeel: ze voldoet ook voor 70 procent aan de verwarmingsbehoeften van de Zwickau-fabriek. “Als we het gas enkel zouden gebruiken om te verwarmen, zouden we niet dit efficiëntieniveau halen, en zou de CO2-uitstoot veel hoger liggen”, aldus Ingolf Keller.

De nieuwe – of in het kader van de verbouwingen uitgebreide – productiehallen worden gebouwd volgens de recentste energiebesparende voorschriften (isolatie, vensters, gebouwschil). Ze beperken het verbruik van elektriciteit, water en verwarmingsenergie naargelang van het gebruik. Daarnaast bespreken de werknemers maandelijks hoe het verbruik nog meer verlaagd kan worden. De waterkringloop werd bijvoorbeeld zo afgesteld dat er minder drinkwater verbruikt wordt doordat er meer water gerecycleerd wordt. En in het weekend worden alle hydraulische installaties nu centraal uitgeschakeld. Met succes, want het stroomverbruik bedraagt dan nog slechts 20 procent van een werkdag, een zeer mooie score binnen de volledige groep.

Aardgas wordt gezien als een van de grootste verbruikers in het productieproces. Bij de thermische naverbranding tijdens het spuitproces werd de temperatuur van de uitlaatgassen geoptimaliseerd. Ze is nog steeds hoog genoeg om de beoogde kwaliteit te garanderen, maar er worden minder schadelijke stoffen de lucht in geblazen. In totaal wordt ook minder gas verbruikt.

Nieuwe installaties zijn nu steeds met zogeheten frequentiegeregelde ventilatoren en pompen uitgerust. Hoewel ze duurder zijn om aan te kopen in vergelijking met de vroegere draaistroommotoren, verbruiken ze enkel de stroom die nodig is, omdat ze precies naar behoefte afgesteld kunnen worden.

Tot slot zijn er de talloze luchtcompressoren: ook zij werden recent geoptimaliseerd op energievlak, en stoten nu beduidend minder CO2 uit.

„Als in 2020 alle verbouwingen rond zijn, mikken we voor deze fabriek op een certificering door de officiële `Deutsche Gesellschaft für nachhaltiges Bauen´ (Duitse Vereniging voor Duurzaam Bouwen)”, vertelt Keller.

Maar ook nu al, met de start van de ID.3-productie, functioneert de Zwickau-fabriek bijna CO2-neutraal. Keller: “Ons aardgas, dat we nog niet CO2-neutraal kunnen verkrijgen, compenseren we vanaf nu met de aankoop van certificaten.”

Het doel is om in de toekomst enkel nog CO2-neutraal gas aan te kopen. Het aanbod op de markt is echter nog niet groot genoeg. Als het aanbod binnen een paar jaar groeit, zal de Zwickau-fabriek volledig CO2-neutraal zijn, ook zonder certificaten

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf