Succesvolle productcampagnes in 2017: Volkswagen heeft zijn koers voor de toekomst uitgezet

Succesvolle productcampagnes in 2017: Volkswagen heeft zijn koers voor de toekomst uitgezet

Dinsdag 2 januari 2018 —  

·         De nieuwe Polo als aanwinst in het segment van de stadswagens

·         Een update tilt de Golf naar een nieuw technologisch niveau

·         De compacte Virtus vormt startschot voor modeloffensief in Brazilië

·         SUV-offensief met de T-Roc, Tiguan Allspace & Atlas/Teramont

·         De Arteon als nieuwe GT in de businessklasse

·         De up! GTI en de nieuwe Touareg openen het nieuwe jaar

·         I.D.-serie zet vanaf 2020 de doorbraak van e-mobiliteit kracht bij

Volkswagen startte in 2017 één van de meest succesvolle productoffensieven in de geschiedenis van het merk. Daarbij debuteerden een aantal nieuwe modellen zoals de compacte SUV T-Roc, de zesde generatie van de Polo, de avant-gardistische Arteon en de grote SUV-serie Atlas (USA) / Teramont (China). Eén van de belangrijkste auto’s wereldwijd, de Golf, werd bovendien in alle versies naar een nieuw, technologisch niveau gebracht. In Brazilië werd ondertussen een volledig nieuwe, compacte sedan op de markt gebracht: de Virtus. Dit transcontinentale modeloffensief zorgde onder meer voor een toename van 4 procent bij de uitleveringen van personenwagens over de eerste 11 maanden van dit jaar, goed voor een totaal van 5.417.900 wagens. Bovendien concretiseerde Volkswagen in 2017 het tijdsschema voor de invoering van de volledig elektrisch aangedreven modellen van de nieuwe I.D. -serie. De highlights van Volkswagen uit 2017 in een notendop:

Polo. Volkswagen ontwikkelde een gloednieuwe Polo. De Polo boekte in 2017 op technisch gebied een grote vooruitgang met een waaier aan bijstandssystemen, digitale instrumenten, met glas afgewerkte infotainmentsystemen, verschillende connectiviteitsmogelijkheden en innovatieve aandrijvingen zoals de - afhankelijk van de brandstofbron - bijna CO2-neutrale 1.0 TGI turbomotor op aardgas (66 kW/90 pk) en de 2.0 TSI in de GTI-variant (147 kW/200 pk).

Golf, Golf Variant, Golf Sportsvan. In 1974 werd de eerste Golf op de markt gebracht. Ondertussen werden er meer dan 34 miljoen exemplaren van deze bestseller geproduceerd (cijfers tot en met 30 september 2017). In 2017 ontwikkelde Volkswagen voor alle versies van de Golf, Golf Variant en Golf Sportsvan een technische en cosmetische update. Nieuwigheden in de aandrijving: efficiënte 1.5 TSI-motoren met cilinderuitschakeling. Opmerkelijk duurzaam is de nieuwe 1.5 TSI ACT BlueMotion benzinemotor met microhybridetechnologie (96 kW/130 pk) en stop-startsysteem. Zulke innovatieve motoren passen bij de Golf: geen enkele andere auto ter wereld wordt tegelijkertijd als benzinewagen, dieselwagen, wagen op aardgas, plug-inhybride en elektrische wagen aangeboden.

Virtus. In november maakte de nieuwe Virtus in Sao Paulo zijn wereldpremière. De compacte sedan werd ontwikkeld - zoals de huidige Polo en Golf - op het modulaire MQB-platform van Volkswagen. Met een lengte van 4,48 meter positioneert deze fastback zich tussen de Golf en de Golf Variant. De nieuwe Virtus maakt deel uit van het productoffensief dat in 2017 in Brazilië gestart werd. Tegen 2020 zullen daar 20 nieuwe modellen van Volkswagen op de markt gebracht worden.

T-Roc, Tiguan Allspace, Atlas/Teramont. Het SUV-gamma werd dit jaar sterk uitgebreid. Het startschot van dit offensief werd reeds in 2016 gegeven met het debuut van de tweede generatie van de Tiguan. In 2017 breidde Volkswagen het aanbod van dit succesmodel uit met Tiguan Allspace, een langere vijf- en zevenzitter (USA: all-new Tiguan / China: Tiguan L). In de klasse onder de Tiguan werd ondertussen de nieuwe T-Roc gelanceerd - een compacte design-SUV met een urban look. In het segment boven de Tiguan pronkt sinds 2017 eveneens een nieuwe SUV: de Atlas (USA) en zijn zustermodel Teramont, dat voor de Chinese markt ontwikkeld werd, telkens met maximum zeven zitplaatsen.

Arteon. Tussen de Passat, die wereldwijd in verschillende uitvoeringen aangeboden wordt, en de speciaal voor China ontwikkelde Phideon, werd in 2017 een nieuwe GT gelanceerd: de Arteon. Deze vijfzitter combineert het design van een sportwagen met de elegantie en de ruimte van een fastback. Dankzij verstrekkend gekoppelde bijstandssystemen zijn bij de Arteon de eerste, deels geautomatiseerde rijfuncties mogelijk. Een voorbeeld hiervan is de fileassistent, waarmee de Arteon - binnen de limieten van het systeem - zich automatisch door ‘stop & go’-verkeer kan voortbewegen (tot 60 km/u).

Up! GTI, Touareg. In 2018 gaat de productcampagne op volle toeren verder. Eerst en vooral zal Volkswagen met de lancering van de Up! GTI (85 kW/115 pk) de klasse van de kleine wagens een dynamische boost. De voorverkoop is reeds gestart. Het voorjaar staat verder volledig in het teken van de derde generatie van de Touareg, die tot en met de kleinste leds nieuw ontwikkeld werd.

I.D., I.D. CROZZ, I.D. BUZZ. Daarnaast heeft Volkswagen zijn koers voor de toekomst uitgezet op gebied van elektromobiliteit. Dhr. Herbert Diess, voorzitter van het bestuur van het merk, concretiseerde dit jaar op het salon van Frankfurt (IAA) het debuutjaar van de eerste Zero-Emission-SUV van Volkswagen: de I.D. CROZZ zal nog in 2020, hetzelfde jaar als de compactere I.D., op de markt gebracht worden. Ondertussen maakten Dhr. Diess en Dhr. Eckhard Scholz, voorzitter van het bestuur van bedrijfsvoertuigen, in augustus in Californië bekend dat de Zero-Emission-Van I.D. BUZZ - een herinterpretatie van het gekende Volkswagen-busje - dé highlight van 2022 zal zijn. Spannende vooruitzichten.