Nieuwe Multivan en Caravelle

Nieuwe Multivan en Caravelle

Maandag 4 mei 2015 —  

- Nieuwe look voor de XXL monovolumes van Volkswagen
- Nieuwe TDI- en TSI-motoren – lager verbruik en stop-startsysteem standaard
- Rijbijstandssystemen voor meer veiligheid, met onder meer Front Assist en ACC
- Infotainment: boordelektronica steeds meer in netwerk
- Nog meer comfort dankzij elektrisch verstelbare zetels, elektrisch bediende kofferklep en buitengewone overzichtelijkheid

Multivan

 

De nieuwe Multivan maakt net zoals zijn voorganger indruk met een riant ruimtegevoel. De eerste rij achterin telt afhankelijk van de uitrustingsversie een of twee afzonderlijke, draaibare zetels. Beide zetels zijn verankerd op aangepaste rails, waarop ze zonder te demonteren onafhankelijk van elkaar gepositioneerd, gedraaid en dankzij rollagers eenvoudig verschoven kunnen worden. De zetels en de zitbank kunnen eveneens verwijderd worden om een extra grote kofferruimte te creëren. Iedere afzonderlijke passagierszetel en de driezitsbank zijn voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten. Wie liever meteen over een kinderzitje beschikt, kan een afzonderlijke zetel met geïntegreerd kinderzitje bestellen. In plaats van de de driezitsbank zijn optioneel ook afzonderlijke zetels verkrijgbaar.

 

De zit-slaapbank is met rollagers bevestigd op de bodemrails en kan in om het even welke positie achterin verankerd worden. De bank laat zich bovendien eenvoudig verstellen: even trekken aan de hendel of lus en ze kan zonder neer te klappen nagenoeg traploos verschoven worden, zowel vanuit de koffer als van in de passagiersruimte. Via een tweede ontgrendelingshendel kan de rugleuning helemaal naar achteren worden geklapt, zodat een haast volledig vlak slaapvlak ontstaat. Wie de Multivan gebruikt om te gaan kamperen, kan ook een verlenging van het slaapvlak bestellen, die eveneens op de rails gemonteerd wordt. De Multivan is naar wens beschikbaar met een of twee elektrisch bediende schuifdeuren.

 

De flexibele indeling van de zetels zorgt voor ongeziene mogelijkheden achterin. Van gewone koffer tot immense bagageruimte, alles is mogelijk. Een optioneel beschikbaar verticaal opgespannen scheidingsnet scheidt de bagage van de passagiers. Een afdekscherm in de koffer beschermt tegen indiscrete blikken. De kofferklep laat zich bijzonder eenvoudig openen en sluiten. Dankzij de optionele elektrische dichttrekhulp kan de klep met duidelijk minder kracht worden toegetrokken en valt ze bovendien duidelijk stiller in het slot. Nog comfortabeler is de elektrische variant waarbij de kofferklep automatisch opent na bediening van de handgreep en weer sluit door even aan de lus te trekken, of opent en sluit door een druk op de knop van de afstandsbediening die in de contactsleutel geïntegreerd is. Aangezien de volledig geopende kofferklep tot bijna 2 m hoog reikt, wordt het zo een stuk eenvoudiger om ze te sluiten.

 


 

Het aanbod elektronische bijstandssystemen is bijzonder omvangrijk. Parkeersensoren voor- en achteraan, Side Assist inclusief inklapbare buitenspiegels en de adaptieve snelheidsregelaar ACC zijn bijvoorbeeld standaard aan boord. Idem voor het audiosysteem Composition Media. Zetels bekleed met alcantara, een multifunctiestuur en schakelpook met contrasterende naden en stoffen voetmatjes met contrasterend boordsel sieren het interieur. Verwarmbare zetels en de klimaatregeling Climatronic zorgen steeds voor de gewenste temperatuur.

 

Caravelle

 

Het aantal zitplaatsen achter in de Caravelle kan naar wens worden aangepast. Alle zitbanken zijn zonder gereedschap uitneembaar. Afhankelijk van de gekozen wielbasis zijn achterin tot drie zetelrijen mogelijk. Dankzij een optioneel bevestigingssysteem kan de driezitsbank – die afhankelijk van de positie ook omgeklapt kan worden – bovendien op iedere rij achterin gebruikt worden. Bovendien kunnen de rugleuningen van alle banken en afzonderlijke zetels op de zitting worden neergeklapt. Hetzelfde geldt voor de rugleuning van de optioneel passagiersbank voorin. Daarenboven is voor de beide zetels aan de schuifdeuren optioneel een 'Easy Entry'-functie verkrijgbaar. In dat geval kan de zetel gedeeltelijk naar voren worden geklapt om de toegang naar de achterliggende zitbank te vereenvoudigen.

 

De uitrustingsniveaus van de Caravelle zijn geïnspireerd op die van de Multivan en heten voortaan Trendline, Comfortline en Highline (deze laatste is beschikbaar vanaf eind 2015). Nieuw in het aanbod is het niveau Caravelle Highline op de motorversies vanaf 110 kW (150 pk), dat bedoeld is voor het segment van hoogwaardige en exclusieve shuttlevoertuigen. Net als de Multivan Highline is hij aan de buitenkant herkenbaar aan de lichtmetalen 17-duimsvelgen 'Cascavel', mistkoplampen, verdonkerde beglazing, twee elektrisch bediende schuifdeuren en een chroomlijst rondom. In het interieur heerst een bijzondere sfeer. Climatronic met 3-zoneregeling, lederbekleding, verlichte deurdrempels en comfortverlichting: rijplezier gegarandeerd ook op lange trajecten. Ook het uit de Multivan Highline overgenomen instrumentenbord maakt indruk. Daarenboven zijn het audiosysteem Composition Colour met 5-duims tft-kleurenaanraakscherm en Bluetooth-handenvrijinrichting en de elektrische sluithulp voor de kofferklep standaard aan boord.

 

Motoren

 

Het motorenaanbod omvat in totaal zes krachtbronnen, vier nieuwe TDI's en twee TSI's. Afhankelijk van hun vermogen kunnen ze gekoppeld worden aan een manuele vijf- of zes-versnellingsbak of de geautomatiseerde DSG-zevenversnellingsbak. Bovendien kunnen heel wat varianten, ongeacht de gekozen versnellingsbak, gecombineerd worden met de 4MOTION-vierwielaandrijving. Alle motoren onderscheiden zich door hun energetische efficiëntie. Over de hele reeks gezien zijn de nieuwe motoren ongeveer een liter zuiniger dan hun voorgangers, ze zijn allemaal uitgerust met een stop-startsysteem.

 

In de markten waar de Euro 6-norm van kracht wordt, krijgen de XXL monovolumes van Volksagen een compleet nieuwe generatie TDI-motoren, intern 'EA288 Nutz' gedoopt. Deze motoren werden speciaal ontwikkeld met het oog op de zwaardere eisen voor bedrijfsvoertuigen. Robuustheid en een lange levensduur waren daarbij prioriteit. De dwars geplaatste en acht graden naar voren gekantelde TDI-motoren (1.968 cm3) worden aangeboden met een vermogen van 62 kW (84 pk), 75 kW (102 pk), 110 kW (150 pk) en 150 kW (204 pk). Ook de benzinemotor is een tweeliter viercilinder. Die levert 110 kW (150 pk) of 150 kW (204 pk). Het maximumkoppel staat al vanaf 1.500 t/min. ter beschikking en varieert van 280 tot 350 Nm. Net als de TDI-motoren beschikken ook de TSI-versies over een stop-startsysteem.

 

Het onderstel van deze wagens weet sinds lang te overtuigen. De adaptieve onderstelregeling DCC voor de 'gesloten' versies biedt nog meer mogelijkheden om de ophanging op de persoonlijke rijstijl af te stemmen, met drie verschillende modi: comfortabel, normaal en sportief. De elektrisch regelbare demping past zich volgens voorgeprogrammeerde settings aan de gekozen rijstijl aan. De 'vooruitziende' DCC zorgt daarenboven voor een nog verdere verbetering van de reeds uitstekende rij- en remeigenschappen.

 

Rijbijstands- en veiligheidssystemen

 

Behalve op de verschillende standaard bijstandssystemen kunnen de Caravelle en Multivan rekenen op tal van andere elektronische assistenten die in het steeds drukkere verkeer helpen om autorijden comfortabeler en veiliger te maken.

 

Het optionele omgevingswaarnemingssysteem Front Assist detecteert via een radarsensor een te geringe afstand tot de voorligger en helpt de remafstand te verkorten. In risicosituaties waarschuwt het systeem de bestuurder optisch en akoestisch en met een lichte remstoot. Reageert de bestuurder niet, dan remt het systeem het voertuig automatisch sterk af om een botsing te vermijden of de gevolgen ervan te milderen.

 

Bij de adaptieve snelheidsregelaar ACC meet een sensor de afstand en de relatieve snelheid ten opzichte van voorliggende voertuigen. De bestuurder stelt de gewenste minimumafstand en snelheid in via de toetsen op het multifunctiestuur. De sensor controleert dan binnen zijn bereik continu de zone voor het voertuig. In combinatie met de DSG remt de ACC het voertuig bijvoorbeeld in files ook tot volledige stilstand af. Afhankelijk van de situatie laat de ACC het voertuig vervolgens binnen een bepaalde tijd ook weer automatisch doorrijden.

 

Een onderdeel van de Front Assist en ACC is de noodremfunctie voor de stad, die bijstand biedt bij snelheden tot 30 km/u. Indien de bestuurder een obstakel te laat opmerkt, remt het systeem de wagen automatisch af om de impact te beperken. Bij ca. 22% van alle ongevallen met lichamelijk letsel gaat het om een aanrijding met meerdere obstakels. Om het risico op dergelijk scenario te verminderen, worden de Caravelle en de Multivan standaard uitgerust met de anti-multicrashremfunctie.

 

Tegen meerprijs is de grootlichtregeling 'Light Assist' verkrijgbaar. Die zorgt met behulp van een camera voor het automatisch in- en uitschakelen van het grootlicht. Nog een optie is de vermoeidheidsdetectie. Die herkent afwijkingen ten opzichte van het normale gedrag en raadt de bestuurder aan om een pauze te nemen indien dat nodig lijkt. De naar wens verkrijgbare spraakversterking helpt de bestuurder om tijdens het rijden zijn blik op de weg te houden tijdens een gesprek. De stem van de bestuurder en van de persoon die achterin spreekt wordt via de luidsprekers van het audiosysteem automatisch versterkt.

 

In combinatie met de radiosystemen Composition Colour of Composition Media en de navigatiesystemen Discover Media en Discover Media Plus kan optioneel de achteruitrijcamera (Rear View) besteld worden. Die wordt geactiveerd door het voertuig in z'n achteruit te schakelen en geeft een precies beeld van de zone achter de wagen. Het op basis van de stuurbewegingen gevolgde traject wordt weergegeven met in het beeld geïntegreerde hulplijnen. Nog meer hulp bij het parkeren bieden de ParkPilot-parkeersensoren, die de bestuurder tijdens het parkeren met geluidssignalen waarschuwen voor hindernissen.

 

De versies met 4MOTION kunnen optioneel worden uitgerust met de afdaalhulp. Die maakt veilig en gecontroleerd bergaf rijden mogelijk door de vier wielen gericht af te remmen – zoals de bestuurder het zelf niet zou kunnen – en het motortoerental te regelen.

 

De elektronische aanhangwagenstabilisering voor de versies met trekhaak maakt eveneens gebruik van componenten van de elektronische stabiliteitscontrole ESC en levert zo een belangrijke bijdrage tot de veiligheid indien met een aanhanger gereden wordt. Vooral in sneeuwrijke en koude gebieden is de verwarmbare voorruit een bijzonder nuttige optie. Ze maakt snel komaf met rijm en ijs en helpt zo de klassieke ventilatie/verwarming. Tegen meerprijs zijn koplampen en achterlichten met ledtechnologie verkrijgbaar.