MQB viert tiende verjaardag

MQB viert tiende verjaardag

Een wereldwijde bestseller van Volkswagen viert zijn tiende verjaardag: de modulaire transversale matrix (MQB)

  • Met meer dan 32 miljoen geproduceerde voertuigen is de modulaire transversale toolkit (MQB) het meest succesvolle technologieplatform van Volkswagen
  • MQB staat voor innovatieve technologieën, flexibele aandrijfconcepten en synergieën tussen productlijnen
  • Het succesverhaal van de modulaire matrix gaat verder: van de MQB via de MEB tot de SSP

 

Sinds 2012 vormt hij de gemeenschappelijke basis voor een groot aantal modellen. Meer dan 32 miljoen voertuigen van de Groep werden op dit platform geproduceerd. Het merk Volkswagen heeft tot nu toe meer dan 20 miljoen voertuigen geproduceerd - van de kleine Polo tot SUV's zoals de Atlas (VS) en de Teramont (China). Tegelijkertijd is de modulaire matrixfilosofie ook overgebracht naar de elektrische wereld, met de huidige ID. modellen op basis van de MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten). De volgende generatie zal gebruik maken van het SSP - het Scalable Systems Platform - als de elektrische technologiematrix van de Groep. Hiermee kan het voertuig volledig met zijn ecosysteem verbonden worden en wordt de basis gelegd voor volledig geautomatiseerd rijden (niveau 4).

 

"De introductie van de MQB tien jaar geleden was een cruciale stap", zegt Ralf Brandstätter, Chief Executive Officer van Volkswagen Passenger Cars. "De MQB dient niet alleen als technologiematrix voor onze modellen met verbrandingsmotor met dwarsmotor, het is ook de ruggengraat van onze economische efficiëntie en veerkracht, aangezien de op de MQB gebaseerde voertuigen een belangrijke bijdrage leveren aan de financiering van toekomstige thema's van de ACCELERATE-strategie van het merk, waaronder elektrische mobiliteit, digitalisering, nieuwe bedrijfsmodellen en autonoom rijden.

 

Gelanceerd in de herfst van 2012

Het door Volkswagen ontwikkelde MQB-platform maakte zijn debuut met de Golf VII. Het eerste productievoertuig kwam in oktober 2012 van de band in Wolfsburg. Hiermee werd meteen het potentieel aangetoond van de nieuwe modulaire assemblagematrix: geavanceerde technologie, laag gewicht en dynamisch design - dankzij de kleine overhangen van de carrosserie. Het allereerste MQB-model in de Volkswagen Group was de Audi A3 van de derde generatie - die enkele maanden voor de Golf op de markt kwam. De modulaire assemblagematrix maakte een standaardisering van de productieprocessen op alle gebieden mogelijk, wat in meer flexibiliteit en lagere ontwikkelingskosten resulteerde - niet alleen voor het merk Volkswagen, maar voor de hele Volkswagen-groep. Het motto: nieuwe diversiteit door het intelligent creëren van synergieën.

 

MQB betekent ook aanzienlijke schaalvoordelen.

Zij stellen Volkswagen in staat innovatieve technologieën op de markt te brengen in het volumesegment en zo de vooruitgang verder te democratiseren. Geavanceerde functies, zoals rijhulpsystemen, kunnen in alle voertuigklassen worden aangeboden en kunnen zo in alle segmententoegankelijk gemaakt worden. Ralf Brandstätter benadrukt: "We zullen onze MQB-modellen de komende jaren blijven verbeteren.

 

Het vergemakkelijken van een onafhankelijke merkidentiteit.

De MQB biedt een hoge mate van flexibiliteit. Parameters zoals spoorbreedte, wielbasis, wielgrootte of zit- en stuurwielpositie kunnen individueel worden aangepast - afhankelijk van de positionering en de voertuigklasse van het model - om aan de eisen en wensen van de markt en de klantente voldoen. Veel onderdelen van de carrosserie zijn van staal en platen met hoge en ultrahoge sterkte in variabele diktes gemaakt. Hierdoor is het gewicht van de nieuw geïntroduceerde MQB-modellen gemiddeld met zo'n 50 kilogram gedaald ten opzichte van hun voorgangers. Voor de Golf VII bedroeg de gewichtsvermindering zelfs bijna 100 kilogram - afhankelijk van de specificatie.

 

Nieuwe motoren met gestandaardiseerde inbouwpositie

Ook de inbouwpositie van de motoren is in de modulaire dwarsmatrix gestandaardiseerd. Ze zijn 12 graden naar achteren gekanteld, met de inlaatzijde aan de voorzijde en de uitlaatzijde aan de achterzijde. Om die reden hebben de ontwikkelingsingenieurs in de TSI-motoren van de EA 211-serie - die samen met de MQB debuteerde - de cilinderkoppen 180 graden gedraaid ten opzichte van de vorige EA 111-motor.

 

Benzine, diesel, gas en elektriciteit.

De benzine (TSI), diesel (TDI) en aardgas (CNG) motorvarianten waren meteen in het origineel designconcept ingepland, net als de mild hybrid en plug-in hybrid aandrijvingen. De Golf VII was van 2013 tot 2020 zelfs verkrijgbaar als een volledig elektrische e-Golf.

 

Aantal varianten verminderd

De nieuwe benzine en dieselmotoren (EA 288) werden van standaard interfaces voor de krachtoverbrenging voorzien. Daardoor konden ze worden gecombineerd met dezelfde versnellingsbakken en dezelfde aandrijfassen op de vooras. Het aantal motor- en versnellingsbakvarianten werd daardoor bijna gehalveerd.

 

Efficiënte productie.

Volkswagen en de merken van het concern kunnen met de MQB hun nieuwe modellen en varianten sneller ontwikkelen. De standardisatie is ook een troef voor een efficiëntere productie in alle fabrieken wereldwijd

 

De MQB als model voor de MEB.

Op basis van de ervaringen met de MQB heeft Volkswagen de modulaire elektrische aandrijvingsmatrix (MEB) ontwikkeld voor de volledig elektrische modellen van de ID. modellen. Net als de MQB biedt de MEB een veelzijdige matrix voor de high-volume Group-merken.

"Met de MEB hebben we elektrische mobiliteit wereldwijd geschikt gemaakt voor de massa, en zullen we tegen 2025 in elk voertuigsegment een model aanbieden. Met de SSP zal de volgende generatie van een volledig elektrisch, volledig digitaal en zeer schaalbaar mechatronicaplatform worden geïntroduceerd. Dit platform zal het succesverhaal vanaf 2026 voortzetten en zal nieuwe normen - op het vlak van actieradius, oplaadsnelheid en connected driving experience stellen," voegt Brandstätter eraan toe.

 

Nieuwe dimensie van de modulaire assemblagematrix - de SSP

De MEB vormt ook de basis voor de volgende revolutionaire modulaire toolkit voor elektrische voertuigen, die ook sportieve en luxueuze auto's zal omvatten. Het toekomstige mechatronicaplatform SSP (Scalable Systems Platform) zal state-of-the-art elektronica en software bevatten. In 2026 wil Volkswagen met het Trinity-project zijn eerste model op dit ultraschaalbare platform presenteren. Trinity moet een leidende ster worden voor het merk in alle toekomstige technologische categorieën - van actieradius, oplaadtijden en digitalisering, tot geautomatiseerd rijden.

 

Story image
Story image
Story image

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf