Racen met elektrische aandrijving: dubbele wereldpremière voor de nieuwe Volkswagen ID. R

Racen met elektrische aandrijving: dubbele wereldpremière voor de nieuwe Volkswagen ID. R

(Vertaling)

  • Eerste première: systematisch doorontwikkelde versie van de zuiver elektrisch aangedreven Volkswagen ID. R
  • Duidelijk doel: het ronderecord voor elektrische voertuigen op de Nürburgring verbreken
  • Tweede première: nieuwe elektrische sportwagen kan vanaf nu virtueel over de Nordschleife worden gestuurd
  • Een persboekje met informatie over de ID. R en de ID.-familie kan worden gedownload

Volkswagen heeft op de Nürburgring de doorontwikkelde versie van de elektrische racewagen ID. R voorgesteld. Het sportieve uithangbord van de toekomstige, volledig elektrische productfamilie van Volkswagen zal op de 20,832 kilometer lange Nordschleife proberen een nieuw ronderecord neer te zetten voor elektrische auto’s. Om Romain Dumas in staat te stellen de huidige besttijd van 6:45,90 minuten scherper te stellen, heeft Volkswagen Motorsport de ID. R stelselmatig doorontwikkeld. Op 25 april ondernam de ID. R zijn eerste testritten op de Nordschleife van de Nürburgring. Virtueel is de nieuwe ID. R echter al lang zijn rondjes aan het malen. Voor het eerst werd een raceauto tegelijkertijd ook voorgesteld in een realistische computersimulatie die gratis kan worden gedownload.

De opdracht van de ID. R als speerpunt van de volledig elektrische ID.‑productfamilie van Volkswagen gaat nog een stap verder”, zegt Volkswagen Motorsport-directeur Sven Smeets. “Ook in 2019 zal de ID. R het enorme potentieel van elektrische aandrijving aantonen en uitstootvrije technologie koppelen aan sterke emoties. De Nordschleife van de Nürburgring is de volgende etappe in de reis van de ID. R die bij Volkswagen ook symbool staat voor de manier waarop elektrische aandrijving in de racerij van de toekomst een plaats krijgt. De ID. R voor het eerst op dit legendarische circuit zien, wordt ongetwijfeld een kippenvelmoment.”

De 500 kW (680 pk) sterke elektromotor van de ID. R werd aan de absoluut unieke kenmerken van de Nordschleife aangepast. Zijn energievoorraad slaat de ID. R aan boord op in twee lithium-ionbatterijblokken. Voor de opbouw van deze blokken werd geput uit de knowhow die Volkswagen opdeed in zijn serieproductie. De samenstelling van de blokken is vergelijkbaar met de technologie aan boord van de toekomstige seriemodellen uit de ID.-familie.

 

Nieuwe aerodynamica en Formule 1-technologie

Het opvallendste kenmerk van de geëvolueerde versie van de ID. R is de stroomlijn die op een hogere topsnelheid werd afgestemd. “In het voorbije jaar draaide het op het bochtige bergparcours en op de ijle hoogten van de Pikes Peak vooral om maximale grip”, verduidelijkt François-Xavier Demaison, technisch directeur bij Volkswagen Motorsport. “Op de Nordschleife zal de ID. R een gemiddelde snelheid halen van meer dan 180 km/u, met op de rechte stukken een topsnelheid die oploopt tot 270 km/u. Daarom hebben we de aerodynamica volledig opnieuw ontwikkeld, inclusief het DRS (Drag Reduction System) dat bekend is uit de Formule 1. Bovendien hebben we het energiemanagement geoptimaliseerd dat de vermogensafgifte van beide elektrische motoren en de energierecuperatie bij het remmen aanstuurt.”

Romain Dumas kent de Nordschleife van de Nürburgring haast als geen ander. De Fransman won immers al twee keer de beroemde 24-urenrace op dit circuit. Toch vat hij de eerste testrit met de ID. R met het nodige ontzag aan. “Ik heb in de simulator al ontelbare keren de Nordschleife gerond aan het stuur van de ID. R. Maar toch ervaar je pas op het circuit zelf het juiste gevoel bij de enorm hoge bochtsnelheden. Het is indrukwekkend om te ervaren in welke mate de ID. R in vergelijking met 2018 werd doorontwikkeld. Ik kan nauwelijks wachten om de ID. R eindelijk ook op de Nordschleife zelf te besturen”, zegt Dumas.

 

Digitale wereldpremière: ID. R kan virtueel over de Nordschleife worden gereden

Toch zal niet enkel Dumas de kans krijgen om de ID. R over de Nordschleife te sturen. Racefans kunnen nu al in de voetsporen van de professional treden, maar dan op een virtuele manier. Naar aanleiding van de wereldpremière van de doorontwikkelde ID. R is Volkswagen voor de gratis te spelen racesimulator RaceRoom een online racesimulatie gestart waarbij de gamer zelf aan het stuur van de ID. R het 20,832 kilometer lange Nordschleife-circuit aflegt en zich meet met Romain Dumas, met virtualrealitybril als de gamer dat wil. De auto in de simulator is gebaseerd op de originele gegevens van de ID.R en de ingenieurs van Volkswagen Motorsport hebben de game-ontwikkelaars verregaande inzichten gegeven in de rijfysica van de elektrische sportwagen; allemaal met de bedoeling de rijervaring thuis op de computer zo realistisch mogelijk te kunnen nabootsen. Alle info hierover is terug te vinden op: www.raceroom.com/volkswagen.

 

Persboekje downloaden: “Electric to the max – The Record-Chasing ID.R”

 

 

 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy