Kever in een kist: 70 jaar export van auto's als bouwpakket bij Volkswagen

Kever in een kist: 70 jaar export van auto's als bouwpakket bij Volkswagen

 

  • Completely Knocked Down’: sinds 1950 exporteert Volkswagen personenauto's in losse onderdelen en monteert die in het buitenland
  • Doel: de markten ontsluiten en het wereldwijde productienetwerk van Volkswagen met elkaar verbinden
  • Ongeveer 25.000 overzeese containers per jaar naar tien landen en 27 locaties
  • Tot op heden zijn ongeveer 200 miljoen wagens geëxporteerd
  • High-tech transport met robotica en artificiële intelligentie

 

Sinds 1950 levert het merk Volkswagen personenauto's in het buitenland voertuigen die in losse onderdelen zijn gedemonteerd om ze in het land van bestemming te monteren. Dat proces heet "Completely knocked down (CKD)” - volledig gedemonteerd. Was het in het begin slechts een kwestie van het aanboren van nieuwe markten, tegenwoordig zorgt CKD ook voor de levering van het wereldwijde productienetwerk van Volkswagen - en is het een belangrijke verkoopfactor: tot nu toe zijn er ongeveer 200 miljoen voertuigen over de hele wereld geëxporteerd. Elk jaar komen er ongeveer drie miljoen onderdelen of voertuigen bij. De eerste auto die in onderdelen uit een kist werd geassembleerd was de legendarische Kever.

 

Het gebruik van CKD kan verschillende redenen hebben: gebrek aan rentabiliteit voor de bouw van een eigen fabriek in het betrokken land, te kleine hoeveelheden, hoge kosten voor een nieuwe uitrusting van de productie ter plaatse of ook douane- en invoervoorschriften.

 

Alles komt samen in Wolfsburg

Zo werkt het: alle CKD bestellingen van de overzeese fabrieken worden centraal in Wolfsburg verwerkt. Daar zorgt het voorraadbeheer voor de beschikbaarheid van voertuigonderdelen bij de Europese fabrieken en leveranciers. De voertuigonderdelen worden vervolgens in een van de acht distributiecentra gebundeld, verpakt, in containers geladen en per schip, trein of vliegtuig overzee en naar Rusland verscheept, waar ze worden geassembleerd. Alleen al in de distributiecentra in Wolfsburg, Salzgitter en Kassel werken 660 mensen. Andere locaties zijn Duisburg, Emden, Fallersleben, Wilhelmshaven en Martorell (Spanje). Deze acht verpakkingsbedrijven leveren in totaal ongeveer 1,7 miljoen kubieke meter goederen per jaar - het equivalent van ongeveer 25.000 overzeese containers. Het duurt ongeveer acht weken vanaf de ontvangst van de bestelling om het voertuig in het land van bestemming te leveren. In totaal worden ongeveer 90 verschillende voertuigprojecten van de overzeese fabrieken door CKD vanuit Europa geleverd.

 

Eerst kwam de Kever uit de kist

Het begon allemaal in 1950, toen de eerste Kever in delen in Ierland aankwam. Daarna volgden leveringen aan Zuid-Afrika, Argentinië, Brazilië en Mexico. Met name voor Zuid-Amerika was de assemblage van de gedemonteerde voertuigen ook de basis voor de grote productiebedrijven van vandaag, zoals Volkswagen do Brasil of Volkswagen de México. Vandaag zijn er 27 assemblagelocaties in tien landen: de grootste CKD assemblagefabriek bevindt zich in Zuid-Afrika, waar onder andere de Polo wordt geproduceerd voor alle markten van de rechtsgestuurde wagens. Een ander exportsucces is de Tiguan, die ook door CKD in Rusland en Mexico wordt geassembleerd. Andere locaties zijn in de VS, China, Brazilië, Argentinië, India, Maleisië en Indonesië.

 

Van handwerk tot high-tech

Waar de onderdelen vroeger met de hand in kisten werden verpakt, heeft hightech het allang overgenomen: state-of-the-art robots ondersteunen het inladen van componenten in de verpakkingsfabrieken. Hiervoor zijn deze voorzien van een speciale handbevestiging, die de voertuigdelen in verschillende vormen en maten kan vastgrijpen. Dit ontlast het team ter plaatse, vooral bij het verpakken van zware voertuigonderdelen. Bovendien gebruiken robots artificiële intelligentie om de e-mailcommunicatie met leveranciers te vereenvoudigen. Ze lezen ze virtueel en reageren zelfstandig: als een leverancier bijvoorbeeld reageert op een bestelaanvraag per e-mail dat een partij in meerdere deelleveringen wordt geleverd, wordt deze informatie automatisch herkend door Natural Language Processing (NLP) en onmiddellijk opgeslagen in het SAP-systeem van de productiecontrole.

 

Burkhard Hüsken, hoofd van CKD bij Volkswagen Personenauto's: “In het verleden werd de coördinatie met de overzeese fabrieken gedaan met één of twee faxen per week. Vandaag werken we in real time met onze productievestigingen en controleren we ongeveer 9.000 onderdeelnummers voor wereldwijde verzending. De taken van de medewerkers zijn in het proces voortdurend veranderd - van pure kistenmakers naar 'datalogistiekers'.”

DB2020AL01333_large
DB2020AL01333_large
DB2020AL01334_large
DB2020AL01334_large
DB2020AL01335_large
DB2020AL01335_large
DB2020AL01336_large
DB2020AL01336_large
DB2020AL01337_large
DB2020AL01337_large
DB2020AL01338_large
DB2020AL01338_large
DB2020AL01339_large
DB2020AL01339_large
DB2020AL01340_large
DB2020AL01340_large
V20-32N - Käfer in Kisten V20-32N - Käfer in Kisten.docx - 620 KB V20-32N - Käfer in Kisten (2p) V20-32N - Käfer in Kisten (2p).pdf - 184 KB V20-32F - Käfer in Kisten V20-32F - Käfer in Kisten.docx - 620 KB V20-32F - Käfer in Kisten (3p) V20-32F - Käfer in Kisten (3p).pdf - 204 KB

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy