Jaarlijkse Algemene Vergadering: Volkswagen bevestigt de vooruitzichten voor 2020 en bekrachtigt toekomstige investeringen

Jaarlijkse Algemene Vergadering: Volkswagen bevestigt de vooruitzichten voor 2020 en bekrachtigt toekomstige investeringen

(Vertaalde versie)

  • Groep blijft positief bedrijfsresultaat verwachten voor 2020
  • Leveringen en orderontvangsten in september naar verwachting hoger dan het voorgaande jaar
  • Opwaartse trend die zich naar verwachting zal voortzetten tijdens de rest van het jaar
  • Investeringen in e-mobiliteit en digitalisering bevestigd ondanks COVID-19-pandemie
  • CEO Diess: "De transformatie van de Groep wordt door corona niet afgeremd, maar versneld. Veel verstrekkender dan de verandering van de aandrijving is het feit dat de auto zich in de komende tien jaar zal ontwikkelen tot een volledig geconnecteerd mobiliteitsdevice."

 

De Volkswagen-groep heeft vandaag zijn vooruitzichten voor 2020 bevestigd en de geplande toekomstige investeringen ondanks de COVID-19-pandemie bekrachtigd. "Zowel in 2019 als in 2020 hebben we belangrijke stappen gezet om een toonaangevende leverancier van elektrische, digitale mobiliteit te worden en belangrijke mijlpalen te bereiken", zei Herbert Diess, CEO van de Groep, tijdens de virtuele Jaarlijkse Algemene Vergadering van Volkswagen Aktiengesellschaft. "De transformatie van de Groep wordt door corona niet afgeremd, maar versneld." De Groep is van plan om tegen 2024 33 miljard euro te investeren in e-mobiliteit en wil marktleider worden op het gebied van batterijaangedreven elektrische voertuigen. Een andere belangrijke succesfactor is het nieuwe VW.OS-besturingssysteem dat door Car.Software.Org wordt ontwikkeld en voor het eerst zal worden gebruikt in het Artemis-project van Audi. Niet minder dan 14 miljard euro zal worden geïnvesteerd in de opbouw van IT-expertise en in autonoom rijden. "Het feit dat de auto zich in de komende tien jaar zal ontwikkelen tot een volledig geconnecteerd mobiliteitsdevice, zal veel ingrijpender zijn dan louter de verandering van de aandrijving", aldus Diess. Volkswagen verwacht dat de opwaartse trend zich tijdens de rest van het jaar zal voortzetten en bevestigde de vooruitzichten voor een positief bedrijfsresultaat voor 2020.

 

 

De ontwikkeling van het bedrijf in het huidige boekjaar heeft duidelijk de effecten van de COVID-19-pandemie gevoeld, hoewel de zaken in de tweede helft van het jaar weer aantrokken. De wereldwijde leveringen in de eerste acht maanden daalden met 21,5 procent tot 5,6 miljoen (vorig jaar: 7,1) voertuigen. De Groep presteerde beter dan de markt en rapporteerde een groei van 0,4 procentpunt in zijn wereldwijde marktaandeel ten opzichte van het voorgaande jaar, waarmee dit aandeel uitkwam op 13 procent. De premium- en luxemerken noteerden tijdens de crisis kleinere dalingen dan de volumemerken en Truck & Bus. China, de grootste individuele markt van de Groep, noteerde de kleinste regionale daling van de leveringen, met 11,5 procent tot eind augustus. Ongeveer één op de vijf nieuwe auto's komt daar van de Groep. In die periode noteerde de Groep de scherpste daling van 30,9 procent op zijn West-Europese thuismarkt die zwaarder werd getroffen door de COVID-19-pandemie. Toch groeide ook daar het marktaandeel met 0,8 procentpunt tot 23,7 procent. Aan het einde van het tweede kwartaal bedroeg de nettoliquiditeit van de autodivisie een respectabele 18,7 miljard euro. Het terugschroeven van de voorraden heeft daar sterk toe bijgedragen.

De Groep heeft een 100-puntenplan geïmplementeerd om de leveringsketens stabiel te houden en dealers en klanten te blijven voorzien van producten. Volkswagen heeft ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen, bijvoorbeeld door een voormalige fabriek in Zuid-Afrika om te bouwen tot een tijdelijk ziekenhuis, beademingsapparatuur en medische maskers te produceren en hulpgoederen ter waarde van 40 miljoen euro te doneren. Ook handelspartners werden ondersteund met uitgebreide programma's. De CEO bedankte zijn medewerkers voor hun inzet. "De 670.000 werknemers van Volkswagen hebben net in de coronacrisis heel hard gepresteerd", aldus Diess.

De Groep verwacht dat de orderinkomsten en leveringen in september hoger zullen zijn dan het voorgaande jaar en verwacht dat de opwaartse trend zich tijdens de rest van het jaar zal voortzetten. Volkswagen heeft dan ook zijn doelstelling bevestigd om winstgevend te blijven in de som van alle onderdelen van de Groep en een positief bedrijfsresultaat te boeken in 2020. "Alle middellange- en langetermijnprognoses blijven met grote onzekerheid omgeven en zijn afhankelijk van het toekomstige verloop van de pandemie", voegde Diess eraan toe.

De raad van bestuur en raad van commissarissen stelden de algemene vergadering van aandeelhouders voor om een dividend uit te keren van 4,80 euro per gewoon aandeel en 4,86 euro per preferent aandeel. De onderneming heeft daarmee het eerder aangekondigde dividendvoorstel voor het boekjaar 2019 aangepast, dat oorspronkelijk 6,50 euro per gewoon aandeel en 6,56 euro per preferent aandeel bedroeg. Het winstsaldo van 855 miljoen euro zal worden overgedragen naar de rekening van volgend jaar. Bij wijze van duiding zei Diess: "Deze beslissing is niet gebaseerd op een gebrek aan financiële draagkracht van de Groep. Het oorspronkelijke dividendvoorstel was gebaseerd op de goede resultaten van het succesvolle boekjaar 2019. Het nieuwe voorstel houdt nu rekening met de enorme impact die de pandemie heeft gehad en nog steeds heeft op ons bedrijf."

 

Verklaringen over strategische onderwerpen en merken

In de bedrijfsvoertuigensector ligt de nadruk op de implementatie van de Global Champion-strategie om de synergieën tussen Scania en MAN nog beter te benutten en verder efficiëntiepotentieel aan te boren. "In de raad van bestuur van de Groep heeft Gunnar Kilian nu de leiding over de Truck & Bus-divisie en werkt hij systematisch aan de herstructurering van onze truckactiviteiten. Samen met de nieuwe TRATON-CEO, Matthias Gründler, en de nieuwe CEO van MAN, Andreas Tostmann, zal de focus nu liggen op het verbeteren van de efficiëntie van de gevestigde constructeur MAN uit München", aldus Diess. Hij omschreef een mogelijke overname van de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Navistar als een belangrijke stap in de uitvoering van de strategie.

Verwijzend naar de elektrificatie bij Porsche zei Diess: "Van alle merken van het concern heeft het merk zich veruit de meest ambitieuze elektrificatiestrategie opgelegd. Porsche schat dat uiterlijk in 2025 meer dan de helft van alle nieuwe Porsches geëlektrificeerd zal zijn, hetzij uitsluitend aangedreven door batterijen of als plug-in hybrides.”

Over de rol van Audi zei Groep-CEO Diess: "Het technische en technologische speerpunt zijn van de Groep: dat is het doel van Audi en zijn nieuwe raad van bestuur, voorgezeten door Markus Duesmann. Het nieuwe team is in het voorjaar aan het werk gegaan met de ambitie om Audi weer naar de top van de premiummarkt te leiden." Van bijzonder belang hierbij is het Artemis-project onder leiding van Alexander Hitzinger. "Artemis gaat een elektrische auto van de volgende generatie ontwikkelen en werkt daarvoor samen met Car.Software.Org aan de ontwikkeling van de E3 2.0-software. Deze software zal in de hele Volkswagen-groep worden uitgerold." De auto wordt het eerste voertuig van het concern, dat gebruikmaakt van VW.OS, het nieuwe besturingssysteem van Volkswagen. Het Artemis-project is nauw vervlochten met Car.Software.Org waarin de Volkswagen-groep zijn bestaande software-competentie en acquisities op dit gebied bundelt.

Diess kenmerkte de huidige situatie van de merken Sports & Luxury als volgt: "Onze emotionele luxeauto's van Bentley, Lamborghini en Bugatti weten de crisis uitstekend te verteren. De geboekte omzet van Ducati's motorfietsactiviteiten ligt aanzienlijk hoger ten opzichte van het voorgaande jaar.”

Diess' uiteenzetting over het kernmerk Volkswagen richtte zich op de lancering van de eerste twee modellen op basis van het modulaire e-aandrijvingsplatform MEB: "De lancering van de ID.31 is van fundamenteel belang voor de toekomst van VW en het behalen van de klimaatdoelstellingen. Van dit volledig elektrische voertuig werden al meer dan 30.000 exemplaren besteld. Na de ID.3 presenteerde Ralf Brandstätter als nieuwe CEO van het merk Volkswagen vorige week al het tweede model uit de ID-familie: de ID.42. De ID.4 is een wereldauto die bijna gelijktijdig in Europa, China en de Verenigde Staten op de markt wordt gebracht."

Diess feliciteerde ŠKODA, het traditierijkste merk van de Volkswagen-groep, dat dit jaar zijn 125e verjaardag viert, met de positieve respons op zijn eerste MEB-voertuig. ŠKODA heeft onlangs zijn eerste elektrische SUV op basis van het MEB voorgesteld, de Enyaq3 die typische ŠKODA-waarden zoals overtuigende technologie, veel ruimte en een goede prijs-kwaliteitverhouding combineert. "Ik wens de nieuwe CEO Thomas Schäfer veel succes bij het verder scherpstellen van deze waarden", aldus Diess.

Groep-CEO Diess gaf ook commentaar op de oriëntatie van de merken SEAT en CUPRA: "SEAT staat voor emotionele producten en waagt zich met CUPRA steeds meer in hogere prijssegmenten. CUPRA zal een elektrisch en elektriserend automerk worden dat weet te bekoren met emotionele ontwerpen, de nieuwste technologie en een moderne, stedelijke uitstraling. De elektrificatie van CUPRA begint met de CUPRA Leon als een plug-inhybride4 en de volledig elektrische el-Born5, die volgend jaar wordt gelanceerd.”

Volgens Diess werden vorig jaar belangrijke beslissingen genomen over de oriëntatie van het merk Volkswagen Commercial Vehicles: "Waarschijnlijk vindt de meest radicale verandering in de Volkswagen-groep plaats bij de lichte bedrijfsvoertuigen in Hannover. De beslissingen over het partnerschap met Ford, de elektrificatie van het VW Busje en de voorbereiding voor de zelfrijdende technologie om mensen en goederen te vervoeren met ArgoAI bepalen de richting. Als nieuwe CEO leidt Carsten Intra de lichte bedrijfsvoertuigen door deze verandering." De samenwerking met Ford is vooral belangrijk omdat het de ontwikkelingskosten voor beide partners aanzienlijk verlaagt en hen de kans biedt te profiteren van schaalvoordelen.

Volkswagen was de eerste autoconstructeur die zich heeft geëngageerd voor de klimaatdoelstellingen van het Akkoord van Parijs. Met betrekking tot de Green Deal van de EU zei Diess: "Met ons snel groeiende gamma van elektrische voertuigen en de krachtige transformatie van de waardeketen is de Volkswagen-groep beter voorbereid op de te verwachten invoering van strengere doelstellingen voor de CO2-vloot dan de concurrentie. De inspanningen om de waardeketen te transformeren moeten echter verder worden opgevoerd om de Green Deal van de Europese Commissie te ondersteunen."

 

Ter afsluiting van zijn toespraak onderstreepte de CEO het belang van de digitale transformatie voor de industrie: "De verandering van de aandrijving is de gemakkelijkste verandering die de traditionele autoconstructeurs moeten doorvoeren. Het feit dat de auto zich in de komende tien jaar zal ontwikkelen tot een volledig geconnecteerd mobiliteitsdevice, zal veel ingrijpender zijn. Volkswagen moet niet alleen transportomhulsels kunnen aanbieden, maar ook het brein dat het voertuig veilig stuurt met artificiële intelligentie. Volkswagen wil de auto, het brein en de diensten combineren en een unieke mobiliteitservaring van het nieuwe tijdperk bieden. Daarom moeten we evolueren naar een digitaal bedrijf dat wereldwijd miljoenen mobiliteitsdevices betrouwbaar bedient, altijd in contact blijft met klanten en de dienstverlening, het voertuigcomfort en de veiligheid wekelijks of zelfs dagelijks verbetert".

 

 

  1. Volkswagen ID.3: gecombineerd stroomverbruik 15,4-14,5 kWh/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot 0 g/km, efficiëntieklasse A+
  2. Volkswagen ID.4: gecombineerd stroomverbruik 16,9 - 16,2 kWh/100km; gecombineerde CO2-uitstoot 0 g/km, efficiëntieklasse A+
  3. ŠKODA ENYAQ iV 80: gecombineerd stroomverbruik 15,5 kWh/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot 0 g/km, efficiëntieklasse A+
  4. CUPRA Leon Hybrid: dit voertuig is nog niet te koop in de EU
  5. CUPRA el-Born: dit voertuig is nog niet te koop in de EU
Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf