Touareg R – Plug-inhybride model van Volkswagen R combineert maximale dynamiek met elektrische efficiëntie (Vertaling)
Touareg R – belangrijke feiten in een overzicht
- Intelligente e-performance. Nieuwe Touareg R realiseert een ideale combinatie van een hoog vermogen en elektrische efficiëntie
- Tijdelijk uitstootvrij. 340 kW (462 pk) sterke Touareg R rijdt op typische pendeltrajecten uitstootvrij
- Nieuw vlaggenschip. De Touareg R is het efficiënte vlaggenschip van het merk Volkswagen en de eerste hybride onder de R-modellen
- Grote dagelijkse bruikbaarheid. De Touareg R is met een sleepvermogen van 3,5 ton en vierwielaandrijving op elke taak berekend
- Onvergelijkbaar levendig. Voelbare krachtreserves bij het optrekken dankzij een maximumkoppel van 700 Nm
- Travel Assist tot 250 km/u. Touareg is de eerste Volkswagen die ondersteund rijden tot 250 km/u mogelijk maakt
- Exclusief interieur. Nieuw hybride model standaard met zwarte lederuitrusting en siernaden in Crystal Grey
- Charismatisch koetswerk. Touareg R met opvallende luchtinlaten, zwarte koetswerkaddenda en tot 22 duim grote velgen
Volkswagen vervolledigt het gamma van zijn vlaggenschip Touareg met een nieuw topmodel: de Touareg R. De 340 kW (462 pk) sterke plug-inhybride aandrijving van de allrounder biedt een innovatieve combinatie van soevereine kracht en elektrische efficiëntie. De nieuwe SUV start met een voldoende opgeladen batterij steeds in de zuiver elektrische E-Mode en dus uitstootvrij. De batterijcapaciteit is zo voorzien dat de Touareg R de gemiddelde dagelijkse trajecten van forenzen elektrisch kan afleggen. Net zoals elke Touareg is ook de nieuwe R-versie standaard uitgerust met de permanente vierwielaandrijving 4MOTION. Dankzij 4MOTION en de krachtige aandrijflijn (700 Nm koppel) is ook de Touareg R gehomologeerd voor een maximaal sleepgewicht van 3,5 ton. Dit hoge sleepvermogen haalt het topklassemodel eveneens in de E-Mode. Bovendien is de Touareg de eerste plug-inhybride SUV ter wereld die ook met de sleepassistent Trailer Assist kan worden uitgerust. Een andere innovatie: voor het eerst is de Touareg met Travel Assist verkrijgbaar. Als eerste Volkswagen kan het topklassemodel tot 250 km/u ondersteund rijden (met automatische geleiding in langs- en dwarsrichting).
Eerste R-model met plug-inhybride. Het nieuwe vlaggenschip is ontwikkeld door het performancemerk Volkswagen R, dat traditioneel de sportiefste modellen van het Volkswagen-gamma ontwikkelt. De Touareg R staat daarbij voor een paradigmaverschuiving: dit is het eerste model van Volkswagen R met een plug-inhybride aandrijving, en tegelijk verovert een hybride model voor het eerst de positie van krachtigste Volkswagen. De Touareg R is hoogkwalitatief en buitengewoon uitgebreid uitgerust, onder meer met het exterieurdesignpack Black Style, evenals lichtmetalen 20-duimsvelgen (Braga) en het R-Line-interieuruniversum (met onder andere Vienna-leder met naden in Crystal Grey). Hij komt in de tweede helft van 2020 op de markt.
Intelligente e-performance. Met de Touareg R vindt de plug-inhybride aandrijving zijn weg naar een derde Europese Volkswagen-modellijn, na de Golf en de Passat. De Touareg R is in het Volkswagen-PHEV-spectrum niet alleen het eerste vierwielaangedreven model, maar tegelijk ook een nieuwe mijlpaal van de in 2019 begonnen heroriëntatie van Volkswagen R. Jost Capito, directeur van het performancemerk van de constructeur: “Vandaag verbreden wij nadrukkelijk het spectrum van Volkswagen R. Na de compacte SUV-modellen T-Roc R en T-Roc Cabriolet R-Line stelt Volkswagen R op korte tijd met de Touareg R nog een sport utility vehicle voor, met een heel eigen positionering en een onvergelijkbaar charisma.” De Touareg R staat daarbij voor een nieuwe, intelligente e-performance in het segment van de grote reis-SUV’s.
Authentiek, avant-gardistisch, dagelijks bruikbaar. Volkswagen R is verantwoordelijk voor de optische en technische configuratie, en dus ook voor de conceptuele richting van het nieuwe model. De Touareg R zelf is gebaseerd op de in 2018 voorgestelde derde generatie van de in 2002 voor het eerst op de markt gelanceerde modellijn. Alle huidige Touaregs bieden een even dynamisch als elegant design, maximale veiligheid, een buitengewoon comfort op lange afstanden, de modernste connectiviteit en een ingrijpend gedigitaliseerde cockpit. Het totaalconcept is bovendien afgestemd op een grote dagelijkse bruikbaarheid. Ongeveer 60 procent van alle Touareg-eigenaars in Duitsland en 40 procent in heel Europa gebruikt de SUV ook als sleepwagen. Dat zijn opmerkelijk hoge waarden. De Touareg wordt opvallend vaak bestuurd door sportieve en actieve mensen, die belang hechten aan maximale veiligheid, het beste rijcomfort, een intuïtieve bediening en een optimale connectiviteit. De nieuwe Touareg R werd bedacht voor de technisch aangelegde groep binnen dit cliënteel. Zij krijgen voor het eerst een performancemodel dat tijdelijk elektrisch en dus lokaal uitstootvrij kan rijden. De nieuwe Touareg R voldoet aan de uitstootnorm Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC.
Aandrijvingsspectrum uitgebreid. Vandaag is de SUV-lijn verkrijgbaar met een turbobenzinemotor (TSI) en drie turbodiesels (TDI). De V6 TSI ontwikkelt een vermogen van 250 kW (340 pk). Als V6 TDI is de Touareg beschikbaar met twee verschillende vermogens: 170 kW (231 pk) en 210 kW (286 pk). De tot nog toe krachtigste Touareg is een V8 TDI met 310 kW (421 pk). Met de nieuwe Touareg R breidt Volkswagen dit spectrum naar boven uit.
Maximale R-dynamiek. De Touareg R biedt als typisch Volkswagen R-model de allerbeste dynamiek. Bijna zoals met een druk op een knop – op te roepen via het e-pedaal/gaspedaal – kan de bestuurder indien gewenst het volle vermogen van de elektromotor (100 kW (136 pk)) en de V6-turbobenzine (250 kW (340 pk)) oproepen en ze verenigen in een Boost-functie. Zo worden de dynamische reserves van de auto – bij snel en dus veilig inhalen – gebundeld tot een maximaal systeemvermogen van 340 kW (462 pk). Het maximale systeemkoppel bedraagt 700 Nm.
Hybride en vierwielaandrijving. De hybride aandrijving van de Touareg R bestaat eigenlijk uit een 2.995 cm3 grote V6-turbomotor, de elektromotor en een onder de koffervloer geïntegreerde lithium-ionbatterij (14,1 kWh energiecapaciteit). De vermogenselektronica zet de gelijkstroom uit de batterij om in wisselstroom voor de elektromotor. De krachtoverbrenging verloopt via de 8-trapsautomaat (met Tiptronic) en via een transferbak naar de voor- en de achteras (permanente vierwielaandrijving 4MOTION). Als transferbak voor de vermogensstroom tussen de voor- en de achteras fungeert een centraal sperdifferentieel met asymmetrisch-dynamische koppelverdeling (Torsen). Maximaal 70 procent van de aandrijfkracht gaat naar de vooras, en tot 80 procent naar de achteras.
Tot 140 km/u zuiver elektrisch. Wanneer de Touareg R wordt gestart, gebruikt hij bij een voldoende opgeladen batterij uitsluitend de elektromotor. Dat garandeert dat de SUV vooral op korte trajecten zoveel mogelijk uitstootvrij rijdt. Deze hybride strategie biedt bovendien de grootste besparingsmogelijkheden. De Touareg R kan bij snelheden tot 140 km/u zuiver elektrisch rijden. Daarboven, of op om het even welk moment na een kickdown, schakelt hij automatisch de V6 TSI erbij. De topsnelheid van de SUV is elektronisch begrensd op 250 km/u.
Snelle omschakeling tussen E-Mode en Hybrid. Via de menuknop van het 4MOTION Active Control op de middenconsole of via het bijhorende menu in het infotainmentsysteem komt de bestuurder in het controlecentrum van de hybride functies en de rijprofielkeuze. Beide zaken zijn overzichtelijk naast elkaar in een gedeeld scherm ondergebracht. De hybride functies omvatten de E-Mode voor zuiver elektrisch rijden en de modus Hybrid voor het optimale en automatische samenspel tussen de elektromotor en de V6. Als de bestuurder in de Hybrid-modus op het veld ‘E-Mode’ tikt, dan schakelt de Touareg R bij snelheden tot 140 km/u over op de zuiver elektrische aandrijving, op voorwaarde dat de batterij voldoende opgeladen is. Tikt hij echter op het veld ‘Hybrid’ in de E-Mode, dan schakelt de SUV over naar deze bedrijfsmodus.
Aansturen van de batterij in de modus ‘Hybrid’. Onder de beide schermvelden ‘E-Mode’ en ‘Hybrid’ wordt een in tien trappen opgedeelde batterij weergegeven. Daarmee kan de bestuurder intuïtief de laadtoestand op dat moment opmaken uit het aantal felblauw oplichtende batterijsegmenten (0 tot 100 procent). Als de batterij bijvoorbeeld voor 40 procent opgeladen is, dan lichten vier segmenten felblauw op. De bestuurder heeft in de modus ‘Hybrid’ bovendien de mogelijkheid om de laadtoestand via drie symbolen naast de batterij op peil te houden (via het gelijkheidsteken ‘=’) of in stappen van 20 procent te verhogen (pijl naar boven ‘Ù’) of tot een bepaald niveau te laten zakken (pijl naar beneden ‘Ú’). Wanneer hij op ‘Ù’ tikt en het percentage verhoogt tot bijvoorbeeld 80 procent (acht segmenten), dan wordt de batterij door de V6 TSI en door recuperatie tot aan de ingestelde trap op het scherm opgeladen. Tikt de bestuurder daarentegen op ‘Ú’ en selecteert hij bijvoorbeeld nog twee segmenten, dan kan de energie tot het ingestelde minimum van 20 procent worden opgebruikt. Om ervoor te zorgen dat de batterij op de bestemming nog de gewenste energiereserve bevat, houdt de batterijmanager bij actieve routebegeleiding via het navigatiesysteem voorspellend ook rekening met gegevens over de wegen en de topografie. Op basis van de routegegevens wordt dan het batterijgebruik aangepast om een optimaal elektrisch rijbereik te behalen.
Snel veranderen van rijprofiel. Via het 4MOTION Active Control controleert de bestuurder zoals eerder omschreven ook de rijprofielkeuze van de Touareg R. Na een druk op de menuknop komt hij zoals uitgelegd via het infotainmentsysteem in de rijprofielkeuze. Daar vindt hij standaard de wegprofielen Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual, evenals de offroadprofielen Offroad en Snow. Via de rijbelevingsschakelaar op de middenconsole kan de bestuurder deze modi ook rechtstreeks aansturen: door de ronde knop naar links te draaien komt hij in de wegprofielen. Door hem naar rechts te draaien openen de offroadprofielen. Wanneer de Touareg R daarnaast uitgerust is met het optionele Offroad-pack (met onder meer een beschermplaat onder de aandrijflijn), dan kunnen aanvullend nog de offroadprofielen Grind en Zand worden geactiveerd.
Hybride weergave in Innovision Cockpit. De Touareg R is standaard uitgerust met de Innovision Cockpit. Die bestaat uit het digitale instrumentenbord (Digital Cockpit, scherm van 12 duim) en het scherm van het infotainmentsysteem (Discover Premium, TFT-aanraakscherm van 15 duim). De bestuurder krijgt speciaal op de Touareg R en zijn hybride functies afgestemde informatie in het infotainmentsysteem via de weergave ‘Energiestroom’ (weergave van energiereserve in de batterij en de energievoorziening van de aandrijving en het laden van de batterij) en de e-Rijbereikmonitor (weergave van elektrisch rijbereik, het rijprofiel en de mogelijkheid om het rijbereik te vergroten door energieverbruikers uit te schakelen). In de Digital Cockpit kan in het links opgestelde combimenu ‘Powermeter/Toerenteller’ de huidige status van het hybride systeem worden afgelezen. Het opvragen (bij het optrekken) en het opslaan (bij het vertragen) van elektrische energie in de Hybrid-modus worden dan weergegeven. Daarnaast worden ook het resterende elektrische rijbereik en het bereik op brandstof getoond.
Enige plug-inhybride SUV met Trailer Assist. De nieuwe Touareg R is de enige plug-inhybride SUV ter wereld met optionele Trailer Assist. De SUV manoeuvreert via Trailer Assist een aanhanger nagenoeg automatisch achterwaarts in een parkeervak of op een oprit. In de E-Mode gebeurt dat bovendien geruisloos. Om de Touareg R met aanhanger achterwaarts te manoeuvreren, stopt de bestuurder achter de inham van de parkeerplek van de aanhangwagen en schakelt hij de achteruitversnelling in. Door de Park Assist-knop in te drukken wordt het systeem geactiveerd. In het scherm wordt nu de verstelknop voor de buitenspiegels getoond. De bestuurder krijgt daarbij instructies hoe de gewenste stuurhoek kan worden ingesteld met behulp van de spiegelverstelknop, die hier een joystick wordt. Zodra hij de schakelaar beweegt, verschijnt op het scherm een symbool met een aanhangwagen, dat de huidige en de door de bestuurder ingestelde hoek van de sleep toont. Met behulp van de spiegelverstelknop geeft de bestuurder de gewenste rijrichting aan van zijn span. De Trailer Assist neemt de ingestelde stuurhoek over. De automatische besturing van de sleep gebeurt dan via de sturing van Park Assist en met behulp van de elektromechanische stuurbekrachtiging. In de eerste manoeuvreerfase kiest de bestuurder de draaihoek (tot 75°) om achterwaarts in een bepaalde richting af te draaien of een bocht te nemen. Wanneer de aanhanger dan recht in de richting van het doel staat, trekt de bestuurder om af te sluiten de spiegelverstelknop naar achteren. Nu rijdt het geheel recht achteruit in de richting van de aanhanger, zonder dat nog manueel gecorrigeerd hoeft te worden.
Travel Assist tot 250 km/u. Nieuw in de Touareg is de optionele Travel Assist. Tot nog toe maakte dit systeem ondersteund rijden tot 210 km/u mogelijk. In de Touareg is deze ondersteuning op Duitse snelwegen voor het eerst ook beschikbaar tot een snelheid van 250 km/u. De Travel Assist grijpt onder meer in op de automatische afstandsregelaar ACC (geleiding in langsrichting) en de spoorassistent Lane Assist (geleiding in dwarsrichting). De Travel Assist wordt geactiveerd via het nieuwe multifunctionele stuur. Om wettelijke en veiligheidsgerelateerde redenen moet de bestuurder het systeem permanent controleren door minstens één hand op het stuurwiel te houden. Dankzij nieuwe capacitieve sensoren in het stuur van de Touareg volstaat het dat de bestuurder het stuur licht aanraakt.
Uitgebreide standaarduitrusting. De nieuwe topversie van het model en van het merk wordt met een uitgebreide en gepersonaliseerde standaarduitrusting op de markt gebracht. Het anders optionele uitrustingspakket ‘R-Line’ en het voor andere modellen ook bij te betalen exterieurdesign-Pack ‘Black Style’ vormen de basis van de standaardconfiguratie.
R-exterieuruitrusting. Het exterieurpack omvat bumpers in R-styling, bumper- en deuronderdelen in koetswerkkleur, luchtinlaten met zwarte lamellen, zwarte sierlijsten rond de zijruiten en zwarte buitenspiegelkappen. Bijzonder sierlijk is het radiatorrooster met zijn zwarte sierlijst. In de Touareg R komt daar nog een zwarte sierlijst onder aan de voorbumper bij, net zoals R-logo’s (op het radiatorrooster, op de kofferklep en op de zegeltjes op de voorvleugels en de deuren) en verduisterde ledachterlichten. Verder zijn ook de lichtmetalen 20-duimsvelgen van het type ‘Braga’ (zwart binnenin/buitenkant gepolierd; alternatief matgrijs binnenin/buitenkant gepolierd), de wielkastverbreders in koetswerkkleur en de trapeziumvormige designuitlaatpijpen standaard.
R-interieuruitrusting. Het R-specifieke uitrustingsuniversum bestaat in het interieur uit de volgende elementen: decoratiepanelen van het instrumentenbord en deurpanelen in Silver Wave-aluminium, afdekklep van de middenconsole in hoogglanzend zwart en zilverlook, Vienna-leder voor de comfortstoelen met R-logo in de hoofdsteunen, laaddrempelbeschermer in roestvrij staal, een nieuwe generatie van het lederen multifunctionele stuur (verwarmbaar, met schakelhendels, R-logo en knop voor optionele Travel Assist), verlichte drempels in roestvrij staal met R-logo, pedalen in geborsteld roestvrij staal en witte sfeerverlichting. De naden van de lederen stoelen zijn in Crystal Grey uitgevoerd, net zoals de rand van de vloermatten en de siernaden van de armsteunen, de versnellingspook en de deurbekleding.
Uitgebreide functionele uitrusting. In vergelijking met de uitrusting van de klassieke Touareg komt de Touareg R ook met een uitgebreide functionele uitrusting op de markt. Aan boord zijn onder meer de Innovision Cockpit met Digital Cockpit (digitaal instrumentenbord van 12 duim) en het infotainmentsysteem Discover Premium (TFT-aanraakscherm van 15 duim) standaard, net zoals IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen (interactieve cameragestuurde dim- en grootlichten), een panoramisch schuif-/kanteldak en een automatische airco met 4 zones (Air Care Climatronic).
Exclusieve R-opties. De typische Volkswagen R-kleur Lapiz Blue Metallic (optie) is binnen de modellijn exclusief aan de Touareg R voorbehouden. Eveneens als optie verkrijgbaar op het nieuwe topmodel zijn de 21-duimsvelgen Suzuka (oppervlak gepolierd of zwart) en de voor het eerst aangeboden 22-duimsvelgen Estoril (zwart of zwart gepolierd). Exclusief voor de Touareg heeft Volkswagen R daarnaast de zwarte lederen binnenafwerking Puglia ontwikkeld. Dit natuurleder wordt plantaardig en dus duurzaam met olijfolie gelooid. Als bijzonder optisch kenmerk hebben de stoelen een even sierlijk als sportief ruitmotief, dat ook in de deurbekleding opduikt. Een verdere verfijning van de lederuitrusting Puglia is een in Sepang Blue uitgevoerde bies op de stoelwangen. De dunne blauwe siernaad die dwars over het instrumentenbord loopt, is daarop afgestemd. De hoofdsteunen zijn bovendien versierd met het R-logo.
Optionele hightech elementen. Verdere highlights van de Touareg zijn als optie technologieën zoals een 780 watt sterke Dynaudio-geluidsinstallatie, de nachtzichthulp Nightvision (herkent personen en dieren in het duister via een warmtecamera), voor het eerst de eerder vermelde Travel Assist (tot 250 km/u semiautonoom sturen en koers houden, versnellen en vertragen) en een kruispuntassistent (reageert op dwarsverkeer voor de Touareg). In elke Touareg is verder verkeersbordherkenning standaard, net zoals de spoorassistent Lane Assist. Dankzij een centrale sturing ervaart de bestuurder alle rijhulpsystemen en ook de netwerktechnologieën zoals de IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen als een homogene eenheid. De systemen zijn als elektronische assistenten permanent actief, om onopgemerkt op de achtergrond ondersteuning te bieden. Zo maken ze reizen veiliger, comfortabeler en intuïtiever dan ooit tevoren.