Hoogwaardig, sympathiek, digitaal: wereldpremière van de nieuwe ID.3
Vertaling
|
Fris design, hoogwaardiger materialen en rijhulpsystemen van de nieuwste generatie: dat is de nieuwe ID.31. Tweeënhalf jaar na de marktintroductie van de eerste generatie komt de volledig elektrische bestseller van Volkswagen met een uitgebreide upgrade op de markt. Naast de nieuwste software pakt de compacte e-auto uit met een aangescherpt exterieur- en een verfijnd interieurdesign. Nieuwe kleuren, zoals Dark Olivine Green, breiden het kleurenpalet uit. Hoogwaardige, diervrije en duurzame materialen weerspiegelen de strategie van Volkswagen voor de volledig elektrische ID.-familie.
Imelda Labbé, bestuurslid voor Sales, Marketing en After Sales bij Volkswagen: “Met de tweede generatie van de ID.3 zetten we het succesverhaal van onze ID.-familie voort. Het design is volwassener geworden, de materialen in het interieur zijn van een beduidend hogere kwaliteit. De nieuwe ID.3 bevestigt onze hoge standaard op het gebied van kwaliteit, design en gebruiksgemak. Wij spelen consequent in op de wensen van onze klanten.” De nieuwe ID.3 is een van de tien e-modellen die VW tegen 2026 op de markt zal brengen.
Exterieur: aangescherpt design, verbeterde stroomlijn. Vanbuiten pakt het volledig elektrische model uit de compacte klasse uit met een frisse en aangescherpte look: de voorkant oogt met zijn geoptimaliseerde koelluchtopeningen en grote gelakte oppervlakken vanuit elke hoek zelfverzekerd en aangenaam. Dat komt onder meer door de nieuwe bumper. De motorkap lijkt nu langer omdat de zwarte strip onder de voorruit is weggevallen, terwijl uitsparingen aan de zijkanten de voorpartij verder uitrekken. VW optimaliseert de aerodynamica door de luchtstroom rond de voorwielen te verbeteren (Air Curtain). Achteraan lichten de tweedelige achterlichten voor het eerst ook op in de achterklep.
Interieur: hoogwaardig, duurzaam en diervrij. Het interieur van de nieuwe ID.3 combineert modern design met duurzame materialen. Nauwkeurige naden met kleurcontrast zorgen voor een nog betere kwaliteitsindruk. Voor de deurpanelen en stoelbekleding gebruikt VW het microvezelmateriaal Artvelours Eco, dat voor 71 procent uit gerecycleerde grondstoffen bestaat. Deze zogeheten secundaire grondstof wordt gewonnen bij de recyclage van plasticafval dat eerder minstens één keer is verwerkt. Artvelours Eco heeft bovendien qua look-and-feel en duurzaamheid dezelfde eigenschappen als klassieke nieuwe materialen. Bovendien is de interieuraankleding geheel diervrij.
Daarenboven zijn talrijke suggesties van klanten als productverbeteringen en ter verrijking van de standaarduitrusting meegenomen en uitgevoerd. Zachte oppervlakken met schuimvulling in de cockpit zorgen voor een nieuwe haptische ervaring. Ook de nieuw gemodelleerde deurpanelen hebben zachtere en grotere oppervlakken.
Nu ook standaard slim geconnecteerd. Standaardfuncties zoals Plug & Charge, waarbij de auto zich identificeert bij het aansluiten van de oplaadkabel op een terminal en het oplaadproces van start gaat, en de slimme e-routeplanner maken het opladen met de nieuwe ID.3 nog eenvoudiger en comfortabeler. De slimme e-routeplanner plant de oplaadstops op een langere route zo dat de bestemming zo snel mogelijk wordt bereikt, waarbij het systeem naast de laadtoestand van de batterij ook rekening houdt met de actuele verkeerssituatie en vooruitzichten. De planning van de oplaadstops verloopt dynamisch en is gebaseerd op de prestaties van de terminals. Zo kan de routeplanning twee korte oplaadprocessen met hoog vermogen voorstellen in plaats van één lang proces met laag vermogen. Bovendien worden bezette oplaadterminals herkend en dus niet in eerste instantie voorgesteld. Speciale bestemmingen kunnen via de gratis We Connect ID.-app in de auto geraadpleegd worden.
Modern en intuïtief bedieningsconcept. De nieuwe ID.3 beschikt over de nieuwste softwaregeneratie. Deze verbetert de systeemprestaties en is in staat om over-the-air updates te ontvangen. Het compacte bestuurdersdisplay met een schermdiagonaal van 13,4 centimeter (5,3 duim) wordt bediend via het multifunctiestuurwiel. In het midden van de console bevindt zich het nu standaard 30,5 centimeter (12 duim) grote aanraakscherm voor navigatie, telefonie, media, rijhulpsystemen en voertuiginstellingen. Ook in de menustructuur werd rekening gehouden met veel wensen van klanten. Zo is hij nu helderder gestructureerd en het oplaadmenu bevindt zich voortaan op het eerste niveau van het aanraakscherm.
Het optioneel verkrijgbare head-updisplay met augmented reality (AR Head-up Display) geeft onder meer informatie over de snelheid en dynamische navigatie-instructies die op de voorruit worden geprojecteerd. Voor de bestuurder lijken ze op een afstand van tien meter voor het voertuig te verschijnen, correct in perspectief en eenduidig.
Rijhulpsystemen2 van de nieuwste generatie. De optionele ‘Travel Assist with Swarm Data’3 is nu ook beschikbaar in de ID.3. Met de snelheids- en afstandsregeling ACC voor de geleiding in lengterichting van 0 km/u tot de topsnelheid en het rijstrookassistentiesysteem Lane Assist voor de overdwarse geleiding kan deze ‘bestuurdersassistent’ vertrouwen op twee beproefde systemen die in de nieuwe ID.3 volledig met elkaar in verbinding staan. Als er zwermgegevens beschikbaar zijn, hoeft de Travel Assist op secundaire wegen alleen een rijstrookbegrenzing te detecteren om de auto op de rijstrook te houden.
Kai Grünitz, bestuurslid voor Technical Development: “Met de nieuwe ID.3 brengen we hoogwaardige technologieën in de compacte klasse, overeenkomstig onze Volkswagen-claim om onze innovaties achtereenvolgens over het hele modellengamma aan te bieden. Dat weerspiegelt zich ook in de comfort- en rijhulpsystemen van de nieuwste generatie in de ID.3: met het gebruik van zwermgegevens in de Travel Assist zetten we de volgende stap op weg naar in hoge mate geautomatiseerd rijden.”
Volkswagen op de Way to ZERO. VW heeft een nieuwe mijlpaal bereikt op zijn traject richting uitstootvrije, op software gebaseerde mobiliteitsdienstverlener: sinds de lancering van de ID.-familie zijn wereldwijd al meer dan 600.000 ID.-modellen op basis van het modulaire platform voor elektrische aandrijvingen (MEB) geleverd. Inmiddels omvat het productgamma van Volkswagen zes ID.-modellen. Naast Zwickau en Dresden zal de nieuwe ID.3 vanaf het najaar van 2023 ook in de hoofdfabriek in Wolfsburg worden gebouwd.
1 ID.3 Pro: Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 16,0-15,3; CO2-uitstoot in g/km (gecombineerd): 0.
ID.3 Pro S: Stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd); 15,7; CO2-uitstoot in g/km (gecombineerd): 0.
Voor de voertuigen zijn alleen nog de verbruiks- en uitstootwaarden volgens WLTP en niet volgens NEDC beschikbaar. Gegevens over brandstofverbruik en CO2-uitstoot, met marges, zijn afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig
2. De rijhulpfunctie is alleen bruikbaar binnen de grenzen van het systeem. De bestuurder moet te allen tijde klaar zijn om het rijhulpsysteem te overrulen en wordt niet ontslagen van zijn verantwoordelijkheid om het voertuig omzichtig te besturen. De functie kan te allen tijde worden uitgeschakeld.
3. ‘Travel Assist with Swarm Data’: Het systeem kan worden gebruikt tot aan de topsnelheid van het voertuig. Alleen in combinatie met een navigatiesysteem. Alleen in combinatie met een actieve We Connect-licentie. Het online gedeelte van de Travel Assist with Swarm Data kan alleen worden gebruikt binnen het bereik van het gsm-netwerk en met de overeenkomstige privacy-instellingen. Het online gedeelte kan te allen tijde worden gedeactiveerd in de We Connect ID.-app. Het online gedeelte van de Travel Assist is beschikbaar in de volgende landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Om de online functies te activeren hebt u een Volkswagen ID.-gebruikersaccount nodig en moet u zich bij We Connect aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord. Bovendien moet online een apart We Connect-contract worden afgesloten met Volkswagen AG. Na levering van het voertuig hebt u 90 dagen de tijd om de online functie van de Travel Assist with Swarm Data te activeren. Na afloop van deze termijn begint de initiële gebruiksperiode van het online gedeelte van de Travel Assist with Swarm Data van 3 jaar (gratis). Het gebruik van het online gedeelte van de Travel Assist with Swarm Data wordt mogelijk gemaakt via een geïntegreerde internetverbinding. De desbetreffende datakosten binnen Europa worden door Volkswagen AG gedragen binnen het dekkingsgebied van het netwerk. De gegevensuitwisseling via het internet kan leiden tot extra kosten (zoals roamingkosten), afhankelijk van uw actuele gsm-tarief en vooral bij gebruik in het buitenland. Voor het leveren van de dienst is het noodzakelijk om bepaalde persoonsgegevens door te geven, zoals de locatie en het IP-adres van het voertuig. Meer informatie over de gegevensverwerking vindt u in de gegevensbeschermingsverklaring ‘Travel Assist met zwermgegevens’. De beschikbaarheid van de afzonderlijke diensten die in de pakketten beschreven worden, kan per land verschillen. De diensten zijn beschikbaar voor de overeengekomen contractperiode en kunnen tijdens de contractperiode inhoudelijk worden gewijzigd of stopgezet. Meer informatie vindt u op connect.volkswagen-we.com en bij uw Volkswagen-partner. Voor informatie over de tariefvoorwaarden voor mobiele telefonie kunt u contact opnemen met uw gsm-provider.
Uitrustingsspecificaties gelden voor de Duitse markt. De standaarduitrusting op andere markten kan afwijken.