Happy birthday, K70 De stille game changer wordt 50

Happy birthday, K70 De stille game changer wordt 50

  • Eerste Volkswagen met waterkoeling en voorwielaandrijving zet de koers uit
  • Trendsetter met toekomstgericht design
  • Fan van het eerste uur herinnert zich: "Dat was een heel bijzondere tijd."

 

‘De VW K70 koesteren. Want met hem begint een totaal nieuw VW-hoofdstuk.’ Dat was de boodschap waarmee de Volkswagen K70 vijftig jaar geleden werd gelanceerd. Met watergekoelde voorwielaandrijving en een modern design luidde de middenklassenberline bij Volkswagen een nieuw tijdperk in.

 

Op 20 oktober 1970 hield Volkswagen in Salzgitter een persconferentie om de nieuwe K70 en de speciaal voor de productie van dit voertuig gebouwde fabriek te presenteren. De persmap begon met de woorden: "Een nieuwe Volkswagen, anders dan alle voorgaande: dat is de VW K70." De berline wees inderdaad op veel punten een nieuwe richting aan. Met dit model stond Volkswagen aan de vooravond van een nieuw, succesvol tijdperk.

 

Techniek. Met de watergekoelde motor en voorwielaandrijving in de K70 maakte Volkswagen de overstap naar een voor het merk volledig nieuw aandrijfconcept, dat zich later met succes heeft doorgezet met de Passat en de Golf. De K70 beschikte over een chassis met onafhankelijke wielophanging dat beantwoordde aan de allernieuwste normen. De buitengewoon lange wielbasis resulteerde in een bijzonder ruim interieur en tegelijkertijd ook in een bijzonder goed rijgevoel.

 

Veiligheid. Ondanks alle comfort lag een belangrijke focus op de actieve en passieve veiligheid. Kenmerken als de versterkte passagierscel, kreukelzones voor en achter, de brandstoftank achter in de afgeschermde ruimte en de standaardvoorbereiding voor veiligheidsgordels op alle zitplaatsen stelden nieuwe normen.

 

Design. Een ander belangrijk trendsettend aspect was het zakelijke design met zijn duidelijke lijnen, dat vandaag de dag nog steeds modern oogt. De berline is ontworpen door Claus Luthe, een van de belangrijkste autodesigners van zijn tijd. Elementen van zijn signatuur hebben ook invloed gehad op latere Volkswagen-modellen, zoals de Golf en de Polo.

 

Van meet af aan overtuigd

Karl-Günter Queißer is iemand die de K70 en de grote omwenteling bij Volkswagen vanaf het eerste uur heeft meegemaakt. In 1970 begon de nu 79-jarige zijn carrière bij Volkswagen in de nieuwe fabriek in Salzgitter, als schilder en lakker. Hij herinnert zich de eerste jaren nog goed, als een periode van verandering en een nieuw begin. "Dat was een heel bijzondere tijd", zo vat hij de periode met de K70 samen.

 

Hij was al snel overtuigd van de auto met zijn watergekoelde voorwielaandrijving, vier deuren en vooral het sensationele ruimteaanbod, zowel in het interieur als in de koffer. Al in de herfst van 1971 kocht hij zijn eerste K70. Tot dan toe had hij met een Kever gereden. De verandering was een kwantumsprong. Na drie K70's palmde een Volkswagen Golf zijn garage in. "Het gaat maar door", zegt de man die verandering oprecht toejuicht en met genoegen beleeft.

 

Van K70 tot ID.31

Vandaag rijdt hij met beide: een K70 LS en een Golf 8. Met de K70 maakt hij een droom waar en neemt hij met succes deel aan oldtimerrally's en -ritten. In september leidde een uitstap naar Salzgitter hem naar zijn oude werkplek. Eigenlijk had hij de vijftigste verjaardag van de K70 samen met zijn fanclub willen vieren met een rondrit en een jubileumevent, maar helaas lieten de omstandigheden dat dit jaar niet toe. Dus werd het een viering in ‘beperkte kring’ in Salzgitter, met herinneringen aan een heel bijzondere tijd. Onophoudelijk kwamen medewerkers met belangstelling naar dit bijzondere voertuig kijken, en oud-collega Queißer beantwoordde alle vragen met veel plezier en passie.

 

Hij is bijzonder trots op het feit dat hij tot nu toe met elke Golf-generatie heeft gereden. Met de Golf 8, de ‘digitale’, omarmt hij andermaal vernieuwing en uitdaging. Het gaat maar door. En voor hem is één ding zeker: er komt ook nog een ID.3 in de garage!

 

 

  1. ID.3 - Stroomverbruik in kWh/100 km (NEDC): 15,4-14,5 (gecombineerd), CO2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf