Hannover Messe 2016: Volkswagen gaat resoluut voor digitalisering en e-mobility

Hannover Messe 2016: Volkswagen gaat resoluut voor digitalisering en e-mobility

  • Beursstand biedt uitgebreide vooruitblik op automobiliteit van de toekomst
  • Digitalisering geïllustreerd met innovatieve productiemethodes
  • Focus op Virtual Reality: veelzijdige toepassingsmogelijkheden, van ontwikkeling tot dienst na verkoop
  • Plug-in hybrides zetten elektromobiliteit bij Volkswagen in de schijnwerpers
  • Jubileum van een Volkswagen-klassieker: 40 jaar GTI 

Digitalisering, elektromobiliteit, Virtual Reality, connectiviteit: dat zijn de thema's die Volkswagen van 25 tot 29 april presenteert op de Hannover Messe 2016. Op zijn beursstand in Hannover biedt Volkswagen een uitgebreide vooruitblik op de automobiliteit van de toekomst – en beklemtoont daarbij zijn ambities om een voortrekkersrol te spelen in de technologische evolutie van de auto. Virtual Reality-technologieën, bv. voor de fabrieksplanning en op het vlak van de naverkoopdiensten, maken duidelijk dat de virtuele en reële wereld in de autosector steeds verder met elkaar versmelten.

 

Volkswagen beklemtoont dat het de digitalisering van de hele keten voor waardecreatie consequent bespoedigt. Daarbij kiest het in de productieplanning en bij de opleiding van medewerkers voor Virtual Reality-technologieën.

 

Met de zogenaamde Oculus Rift-bril maakt Volkswagen voor industriële toepassingen bijvoorbeeld gebruik van een technologie die oorspronkelijk voor videospellen ontwikkeld werd. In combinatie met een gebarensensor kunnen volledige installaties intuïtief worden nagebootst in de virtuele realiteit. Met de virtuele montageopleiding gebruikt Volkswagen de VR-technologie bovendien ook voor de kwalificering van zijn medewerkers. Daarbij wordt een deel van de fabricage eerst via videosequenties virtueel aangeleerd op de smartphone, zodat de medewerker zich optimaal kan voorbereiden op de aansluitende toepassing in de praktijk.

 

Het merk Volkswagen Commercial Vehicles gebruikt Virtual Reality in Hannover om de bezoekers een eerste vooruitblik te bieden op de nieuwe Crafter, die in de herfst zijn wereldpremière zal vieren. De VR-bril maakt vandaag al een virtuele kijk op de variabele configuratie van de laadruimte mogelijk.

 

Verder gunt Volkswagen de bezoekers ook al een blik op de fabriek van morgen, waarin de geconnecteerde productie zijn intrede doet. Met uiterst moderne robots, die interactie mogelijk maken met de medewerkers, opent Volkswagen nieuwe toepassingsgebieden in de productie. Het doel is om de medewerkers bij ergonomisch ongunstige activiteiten te ontlasten door het gebruik van robots. Zo worden de sterktes van mens en machine in de productie gecombineerd. In het domein van de productietechniek presenteert Volkswagen 3D-printing in Hannover. Getoond wordt de fabricage van componenten en productiemiddelen uit metaal en kunststof – een procedé dat in het bijzonder bij de productie van prototypes voordelen biedt.

 

Behalve op digitalisering focust Volkswagen ook op elektromobiliteit, en onderstreept dat met actuele modellen. Zo stelt Volkswagen op de Hannover Messe de plug-in hybride Passat GTE en het studiemodel Tiguan GTE voor. Terwijl de Passat GTE de eerste plug-in hybride van Volkswagen is die tegelijk in Berline- als in Variant-versie wordt aangeboden, beklemtoont de Tiguan GTE wat met de plug-in hybridetechnologie in de toekomst ook op het gebied van de Sport Utility Vehicles mogelijk zal zijn. De aanwezigheid op de beurs wordt afgerond met de volledig elektrisch aangedreven e-Golf. Hij wordt er geflankeerd door tal van objecten die duidelijk maken hoe elektromobiliteit en connectiviteit ondersteuning bieden in het dagelijkse leven. Mobiele onlinediensten, gebarenbediening en rijbijstandssystemen wijzen op de belangrijke connectivity-trends voor de nabije toekomst.

 

In het 40e jubileumjaar van de GTI wijdt Volkswagen op het salon in Hannover ook een deel van zijn stand aan deze klassieker op autogebied. De GTI van de eerste generatie uit 1976 wordt er tentoongesteld naast de jongste generatie, het speciale exemplaar GTI Clubsport met 265 pk.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy