Volkswagen en Ford ondertekenen akkoorden voor een wereldwijde alliantie rond lichte vrachtvoertuigen, elektrificatie en autonoom rijden (vertaling)

Volkswagen en Ford ondertekenen akkoorden voor een wereldwijde alliantie rond lichte vrachtvoertuigen, elektrificatie en autonoom rijden (vertaling)

  • De twee constructeurs werken samen rond lichte vrachtvoertuigen. Volkswagen Commercial Vehicles ontwikkelt en bouwt een model voor leveringen in de stad, Ford een Transporter voor het 1-tonsegment. Daarnaast introduceert Volkswagen vanaf 2022 met de Amarok een middelgrote pick-up op basis van het Ford Ranger-chassis
  • In totaal zullen de drie bedrijfsvoertuigenprojecten leiden tot de productie van ongeveer 8 miljoen voertuigen
  • Ford zal een elektrisch model voor Europa bouwen op basis van de modulaire elektrische architectuur MEB van Volkswagen. Vanaf 2023 zullen gespreid over meerdere jaren meer dan 600.000 exemplaren worden geproduceerd
  • Dankzij de recent afgeronde investering van Volkswagen in Argo AI zijn Ford en Volkswagen nu partners in autonoom rijden. Beide bedrijven zullen het Self-Driving System (SDS) van Argo onafhankelijk van elkaar in modellen integreren
  • De samenwerking voorziet niet in kapitaalbanden tussen de twee constructeurs en moet jaarlijks tot verregaande efficiëntieverbeteringen leiden

Ford Motor Company en Volkswagen AG hebben verdere akkoorden ondertekend omtrent hun bestaande wereldwijde samenwerking. Met de projecten die nu overeen zijn gekomen zouden de producten nog beter moeten afgestemd zijn op de klantenwensen in Europa en andere streken. Op die manier worden de respectieve sterktes van beide bedrijven benut op het vlak van middelgrote pick-ups, bedrijfsvoertuigen en elektrische modellen. De plannen voor de samenwerking werden vorig jaar door Ford en Volkswagen aangekondigd.

Met deze alliantie willen de twee ondernemingen hun klanten onder meer sneller nieuwe technologie en een bredere modelkeuze bieden. Uitgaand van een aanhoudende groei van de wereldwijde vraag naar bedrijfsvoertuigen en krachtige elektrische modellen verwachten beide partners grote schaaleffecten voor hun respectieve portfolio’s.

 

De Volkswagen-Fordalliantie zal:

  • inzetten op een door Ford ontwikkelde en geproduceerde middelgrote pick-up. Vanaf 2022 zal die als Amarok worden opgenomen in het gamma van Volkswagen Commercial Vehicles.
  • de activiteit van bedrijfsvoertuigen bij de twee constructeurs reeds volgend jaar versterken met een model voor leveringen in de stad op basis van de jongste Caddy dat door Volkswagen Commercial Vehicles wordt ontwikkeld en gebouwd. Ford zal later als ander project een gemeenschappelijke bestelwagen in het 1-tonsegment ontwikkelen.
  • de elektromobiliteitsstrategie van beide bedrijven ondersteunen aangezien Ford vanaf 2023 een eigen elektrisch model voor de Europese markt zal aanbieden op basis van de modulaire elektrische architectuur MEB van Volkswagen.

 

Samen zullen de drie bedrijfsvoertuigenprojecten van de alliantie leiden tot de ontwikkeling en productie van zo’n 8 miljoen voertuigen.

“Gezien de Covid-19-pandemie en haar gevolgen voor de wereldwijde economie is het meer dan ooit van cruciaal belang om veerkrachtige allianties op te bouwen tussen sterke bedrijven,” zegt Volkswagenleider Dr. Herbert Diess. “Deze samenwerking zal de ontwikkelingskosten op efficiënte wijze reduceren, een sterkere wereldwijde verspreiding van elektrische en bedrijfsvoertuigen mogelijk maken en de positie van beide ondernemingen duidelijk versterken”.

“Deze alliantie komt op een moment van groot enthousiasme over de integratie van steeds intelligentere geconnecteerde voertuigen in een steeds slimmere wereld,” zegt Ford-CEO Jim Hackett. “Er ontstaan hier aan de ene kant enorme mogelijkheden voor een innovatieve oplossing voor de wereldwijde mobiliteitsvragen en om uitstekende voordelen te creëren voor onze klanten. Tegelijk moeten bedrijven zorgvuldig nadenken hoe ze hun geld investeren”.

Zowel Ford als Volkswagen hebben sterke commerciële bestelwagen- en pick-upactiviteiten over de hele wereld. Daar horen populaire modellen bij als de Transit en de Ranger van Ford en de Transporter, Crafter, Caddy en Amarok van Volkswagen Commercial Vehicles.

“Bedrijfsvoertuigen zijn vandaag voor Ford van cruciaal belang en het is een activiteit die we nadrukkelijk verder willen doen groeien. De samenwerking met Volkswagen voor deze platformen zal beide bedrijven grote financiële voordelen bieden bij de ontwikkeling en in de fabrieken en faciliteiten,” zei Jim Farley, Chief Operating Officer van Ford.

“Los daarvan zal Ford de komende twee jaar zijn aanbod aan batterij-elektrische varianten van de Ford Transit en de Ford F-150 aanvullen voor bedrijfsvoertuigenklanten, die steeds meer belang hechten aan een nuluitstoot en die nood hebben aan krachtige vormen van connectiviteit, dataverwerking en kunstmatige intelligentie”.

“De samenwerking met Ford is een belangrijke bouwsteen van onze Strategie GRIP 2025+ en maakt deel uit van de huidige transformatie van Volkswagen Commercial Vehicles,” zegt Thomas Sedran, bedrijfsleider van Volkswagen Commercial Vehicles. “Deze samenwerking op de lange termijn met Ford zal onze reeds zeer goede positie op vooral onze Europese kernmarkten nog versterken op het vlak van lichte vrachtvoertuigen en bewijst dat wij ons plan stap voor stap succesvol tot uitvoering brengen”.

Het gebruik van het MEB-platform van Volkswagen door Ford in Europa is daarnaast een belangrijke pijler van de elektromobiliteitsstrategie van Volkswagen en ondersteunt de inspanningen van beide bedrijven om de Klimaatdoelstellingen van Parijs uit 2015 te behalen. Volkswagen en Ford willen daarnaast ook andere mogelijkheden uitproberen in de samenwerking rond elektrische voertuigen.

Vanaf 2023 gaat Ford ervan uit op meerdere jaren meer dan 600.000 elektrische voertuigen op basis van het MEB-platform te kunnen leveren. Het geplande model moet veel binnenruimte combineren met de voordelen van een elektrische aandrijving. Het model wordt ontworpen en gebouwd bij Ford in Keulen-Merkenich. Daarmee breidt Ford zijn gamma van elektrische modellen uit naast de volledig elektrische Mustang Mach-E, die in 2021 wordt geïntroduceerd.

Daarnaast zullen beide constructeurs onafhankelijk van elkaar het Self-Driving System (SDS) van Argo AI kunnen gebruiken voor eigen sterk presterende autonome voertuigen. Vorige week rondde Volkswagen zijn aangekondigde investering in Argo AI af. Ford bezit reeds eigendoms- en ontwikkelingsbelangen in het in Pittsburgh gevestigde bedrijf.

De beslissing van Volkswagen en Ford om elk in Argo AI te investeren toont aan hoe de alliantie in kan staan voor de ontwikkeling van baanbrekende technologieën die veel tijd en middelen vergen. Het SDS van Argo AI is vandaag het eerste systeem voor autonoom rijden met commerciële plannen in zowel Europa als in de Verenigde Staten. Dankzij de wereldwijde activiteiten van zowel Ford als Volkswagen bereikt het platform van Argo AI het tot op heden grootste geografische gebruikspotentieel van alle zelfrijdende technologieën. Dat is een belangrijke factor om een dergelijk systeem kostenefficiënt en met succes te ontwikkelen.

 

De alliantie van Volkswagen en Ford leidt bij geen van beide partijen tot eigendom van elkaar, zodat beide bedrijven verder concurrenten blijven.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy