Ford en Volkswagen breiden wereldwijde samenwerking voor autonoom rijden en elektrificatie uit
- Volkswagen investeert samen met Ford in Argo AI, een bedrijf dat is gespecialiseerd in softwareplatformen voor autonoom rijden, waarvan de geschatte bedrijfswaarde zo stijgt naar meer dan 7 miljard dollar. Dankzij deze samenwerking kunnen beide autoconstructeurs onafhankelijk van elkaar het Self-Driving System van Argo AI in hun eigen modellen integreren en op die manier een groot schaalvoordeel realiseren.
- Ford zal Volkswagens modulaire platform voor elektrische voertuigen MEB gebruiken voor minstens één emissievrij volumemodel, dat vanaf 2023 in Europa zal worden aangeboden. Doordat Ford toegang krijgt tot de door Volkswagen reeds op grote schaal toegepaste e-architectuur, kan het merk zijn voertuigportfolio nog efficiënter uitbouwen.
- Ford en Volkswagen liggen helemaal op schema voor de ontwikkeling van bestelwagens en middelgrote pick-ups, die vanaf 2022 voor elk merk afzonderlijk in specifieke regio’s verdeeld zullen worden. Gedeelde ontwikkelingskosten leveren aanzienlijke synergie-effecten op.
- De wereldwijde Ford-Volkswagen-alliantie voorziet geen kapitaalverstrengeling tussen beide constructeurs en zou jaarlijks verstrekkende efficiëntieverbeteringen moeten opleveren.
Ford Motor Company en Volkswagen AG breiden hun wereldwijde samenwerking uit. Ze omvat voortaan ook de domeinen elektromobiliteit en, via Argo AI, autonoom rijden voor introductie op de Amerikaanse markt en in Europa. Daarmee willen beide bedrijven hun concurrentievermogen vergroten, hun producten nog beter afstemmen op de wensen van klanten wereldwijd, en tegelijkertijd synergieën realiseren in termen van kosten en investeringen.
De CEO’s Dr. Herbert Diess (Volkswagen AG), Jim Hackett (Ford) en Bryan Salesky (Argo AI) bevestigden dat Volkswagen samen met Ford zou gaan investeren in Argo AI, een bedrijf dat gespecialiseerd is in autonoom rijden. Door de toekomstige samenwerking met Volkswagen en Ford is het Self-Driving System (SDS) van Argo AI het eerste systeem voor autonoom rijden dat zowel in Europa als in de VS op de markt gebracht zal worden.
De wereldwijde aanwezigheid van beide constructeurs biedt Argo AI bovendien de mogelijkheid om de technologie op meer markten te verspreiden. Volkswagen en Ford willen onafhankelijk van elkaar het SDS van Argo AI in hun eigen voertuigen gebruiken, om de respectieve mobiliteitsdiensten van de twee bedrijven uit te bouwen. Het SDS van Argo AI is ontworpen om volledig geautomatiseerd rijden op SAE-niveau 4 mogelijk te maken en door middel van volledig geautomatiseerde voertuigen nieuwe mogelijkheden te bieden voor met name autodelen of leveringsdiensten in de binnenstad.
Ford en Volkswagen krijgen in ruil daarvoor een gelijk aandeel in Argo AI, zodat beide constructeurs samen een aanzienlijke meerderheidsparticipatie hebben in het bedrijf. De resterende aandelen zullen worden gebruikt voor een incentivepool voor werknemers van Argo AI. Deze overeenkomst is onderworpen aan de goedkeuring van de bevoegde controlediensten en de uitvoering van contractuele voorwaarden.
Jim Hackett, President en CEO van Ford: “Terwijl Ford en Volkswagen in de toekomst onafhankelijke concurrenten blijven, vergroot onze gezamenlijke samenwerking met Argo AI het prestatievermogen, de schaalvoordelen én de geografische reikwijdte van autonoom rijden. Synergieën op verschillende gebieden van onze wereldwijde samenwerking zullen ervoor zorgen dat wij met volle energie slimme voertuigen kunnen ontwikkelen voor een slimme wereld.”
Ford wordt ook een van de eerste autoconstructeurs die het modulaire platform voor elektrische voertuigen MEB van de Volkswagen-groep zullen gebruiken. Vanaf 2023 zal het bedrijf een emissievrij volumevoertuig op MEB-basis aanbieden op de Europese markt. Ford rekent in Europa op een verkoop van meer dan 600.000 voertuigen binnen zes jaar. Daarnaast overweegt Ford ook nog een tweede voertuig op MEB-basis aan te bieden op de Europese markt.
Onderdeel van Fords Europese strategie is voortbouwen op de eigen sterke punten en die verder uitbouwen. Dit omvat bedrijfsvoertuigen, aantrekkelijke cross-overs en geïmporteerde iconen zoals de Mustang en Explorer.
Volkswagen heeft sinds 2016 omgerekend ongeveer 7 miljard Amerikaanse dollars geïnvesteerd in de ontwikkeling van zijn MEB-architectuur. Alleen al in het komende decennium zullen meer dan 15 miljoen nieuwe voertuigen van de groep op het MEB gebaseerd zijn.
Ford investeert in totaal 11,5 miljard dollar in de elektrificatie van zijn wereldwijde voertuigenaanbod. Dat omvat ook het gebruik van de MEB-architectuur van Volkswagen. Zo wil Ford het aanbod aan elektrische voertuigen voor Europese klanten vergroten en zijn duurzaamheidsdoelstellingen bereiken.
“In de toekomst zullen steeds meer klanten samen met het milieu de voordelen genieten van de baanbrekende e-voertuigarchitectuur van de Volkswagen-groep. Onze alliantie met Ford ontwikkelt zich steeds veelbelovender. We onderzoeken ook nog andere mogelijkheden om samen te werken”, zei Diess. “De schaalvoordelen van ons modulaire e-platform MEB verlaagt de ontwikkelingskosten voor emissievrije voertuigen en stelt ons in staat om de wereldwijde verspreiding van EV’s nog te vergroten en te versnellen. Dat verbetert de positionering van beide bedrijven door een betere kapitaalefficiëntie, een grotere groei en een sterkere concurrentiepositie.”
De samenwerking tussen beide bedrijven gaat verder dan de gezamenlijke investering in Argo AI, maar voorziet niet in een onderlinge kapitaalverstrengeling. Ze is ook onafhankelijk van de investering in Argo AI. De alliantie wordt geleid door een gezamenlijk bestuursorgaan dat bestaat uit leidinggevenden van beide bedrijven, met aan het hoofd beide CEO’s, Diess en Hackett.
Volkswagen en Ford zitten naar eigen zeggen op schema in hun geplande ontwikkeling van middelgrote pick-ups voor de wereldmarkt vanaf 2022, gevolgd door andere bedrijfsvoertuigen.
Gelijke aandelen in Argo AI
Volkswagen investeert in totaal 2,6 miljard dollar in Argo AI. Enerzijds door financiële middelen te verstrekken ten bedrage van 1 miljard dollar, en anderzijds door zijn dochteronderneming Autonomous Intelligent Driving (AID) in te brengen, die wordt geschat op 1,6 miljard dollar. Bij AID werken ongeveer 200 experten, van wie de meeste technologieën in verband met autonoom rijden hebben ontwikkeld voor de Volkswagen-groep. Daarnaast zal Volkswagen over een periode van drie jaar voor in totaal 500 miljoen dollar aan aandelen van Argo AI overnemen van Ford. Ford zal de resterende 600 miljoen dollar van een geplande investering van 1 miljard dollar in Argo AI betalen. Argo AI wordt inclusief de volledige transactie van beide bedrijven gewaardeerd op meer dan 7 miljard dollar. Volkswagen en Ford hebben uitzicht op een aanzienlijk potentieel voor winstgevende groei door nieuwe activiteiten aan te boren, die verband houden met autonoom rijden.
Argo AI streeft een nauwe samenwerking met Ford en Volkswagen na. Beide autoconstructeurs moeten toegang krijgen tot technologieën die ze voor de ontwikkeling en serieproductie op grote schaal van zelfrijdende voertuigen kunnen inzetten. Een denkpiste gaat in de richting van een veilig, betrouwbaar en duurzaam gebruik van zelfrijdende voertuigen voor autodelen of goederenleveringsdiensten.
Bryan Salesky, medeoprichter en CEO van Argo AI: “Dankzij zijn duidelijke missie en het engagement van onze partners om de ontwikkelde technologieën in hun voertuigen te gebruiken heeft Argo AI altijd toptalent kunnen aantrekken. Door de fusie met AID krijgt ons team een nog internationalere uitstraling. Ik ben er zeker van dat we mede daardoor de beste specialisten ter wereld warm kunnen maken voor Argo AI. Dankzij het engagement van Ford en Volkswagen kan bovendien de technologie van Argo AI in bijna elke Noord-Amerikaanse en Europese markt ingezet worden, bij verschillende merken en in de meest uiteenlopende voertuigarchitecturen.”
De AID-zetel in München wordt het Europese hoofdkantoor van Argo AI, geleid door Karlheinz Wurm, momenteel nog CEO van AID. Samen met AID groeit het team van Argo AI van tot op heden 500 medewerkers naar ongeveer 700 personeelsleden wereldwijd. Naast het wereldwijde hoofdkwartier in Pittsburgh (Pennsylvania) en het kantoor in München beschikt Argo AI nu over vijf ontwikkelingscentra. De andere locaties zijn Dearborn (Michigan), Cranbury (New Jersey) en Palo Alto (Californië). Samen met Ford test Argo AI zijn SDS in Miami en Washington DC. Daar is ook de uitrol van commerciële mobiliteitsdiensten gepland.
Ford gebruikt Volkswagens modulaire platform voor elektrische voertuigen MEB voor 600.000 auto’s
Ford wil een eigen, puur op batterijen werkende elektrische auto ontwikkelen op basis van het modulaire e-platform van Volkswagen. De auto, die ontwikkeld zal worden in Fords Duitse ontwikkelingscentrum Köln-Merkenich, zou in 2023 op de markt moeten komen.
Beide bedrijven willen daarnaast ook hun samenwerking op het gebied van EV’s uitbreiden. Ford en Volkswagen evolueren naar aanbieders van duurzame en betaalbare mobiliteit, waarbij elektromobiliteit voor beide een even grote strategische prioriteit is.
De overeenkomst met Ford is een hoeksteen binnen de elektromobiliteitsstrategie van Volkswagen. Door de hiermee bereikte verdere groei van de elektrificatie in de auto-industrie worden ook de wereldwijde inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs en de daarin vastgelegde CO2-neutraliteit tegen 2050 te bereiken, ondersteund.
Samenwerking voor bedrijfsvoertuigen en pick-ups gepland
Ford en Volkswagen liggen op schema in hun eerder aangekondigde samenwerking op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen en middelgrote pick-ups, om hun concurrentiepositie op bepaalde belangrijke markten te versterken. De alliantie zorgt voor aanzienlijk meer efficiëntie voor beide bedrijven.
In het kader van deze samenwerking zal Ford voor beide bedrijven middelgrote pick-ups ontwikkelen en produceren voor klanten in Europa, Afrika, het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Zuid-Amerika. De introductie op de belangrijkste markten is gepland tegen 2022. Bovendien plant Ford vanaf 2022 voor de Europese markt de ontwikkeling en productie van grotere bedrijfswagens voor beide constructeurs, terwijl Volkswagen voor beide partners een City Van zal lanceren op de Europese markt en op een aantal geselecteerde markten wereldwijd.
Zowel Ford als Volkswagen is wereldwijd goed gepositioneerd op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen, met bekende modellen zoals de Transit en Ranger van Ford en de Transporter, Caddy en Amarok van Volkswagen.
Volkswagen en Ford gaan ervan uit dat de wereldwijde vraag naar middelgrote pick-ups en bedrijfsvoertuigen in de komende vijf jaar zal blijven stijgen. Door de nauwe samenwerking willen beide constructeurs nieuwe technologieën en andere innovaties sneller op de markt brengen en hun fabrieken efficiënter benutten.
********************
For news releases, related materials and high-resolution photos and video, visit
www.media.ford.com and https://www.volkswagen-newsroom.com/
Forward Looking Statements
Statements included herein may constitute “forward-looking statements” within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward-looking statements are based on current expectations for future events. Actual results could differ materially from those stated because of risks, uncertainties and other factors, including those related to market acceptance of new and existing products and mobility services; defects that result in delays in new model launches, recall campaigns, or increased warranty; modifications to product plans to comply with safety, emissions, fuel economy, and other regulations; and cybersecurity risks. Forward-looking statements speak only as of the date of their initial issuance. For additional discussion, see Item 1A in Ford’s 2018 Form 10-K report.
Picture: Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess and Ford President and CEO Jim Hackett.