Sneller dan een Formule 1: Volkswagen ID.R vestigt nieuw record in Goodwood (Vertaling)

Sneller dan een Formule 1: Volkswagen ID.R vestigt nieuw record in Goodwood (Vertaling)

  • Volkswagen ID.R schrijft met nieuw record alweer autosportgeschiedenis
  • Eerste elektrische auto die het algemene record breekt op het Festival of Speed
  • Romain Dumas was 1,7 seconden sneller dan het jarenoude Formule 1-record
 

Voor het eerst is een elektrische racewagen sneller dan een Formule 1: de Volkswagen ID.R heeft op het Goodwood Festival of Speed een nieuw algemeen record gevestigd en zo autosportgeschiedenis geschreven. Romain Dumas had 39,90 seconden nodig om het 1,86 kilometer lange racecircuit in het zuiden van Engeland te verslinden. Daarmee verbrak de 500 kW (680 pk) sterke elektrische racewagen het 20 jaar oude record met 1,7 seconden. Hij vierde zijn zege overigens in de Sunday Shootout op zondag. In 1999 had Nick Heidfeld met zijn ongeveer 574 kW (780 pk) sterke McLaren-Mercedes MP4/13 met verbrandingsmotor het vorige record gevestigd op de beroemde heuvelklimrace.

 

“Met dit nieuwe algemene record op het Goodwood Festival of Speed heeft de ID.R alweer bewezen dat de elektrische aandrijving van Volkswagen zelfs de sterkste conventionele aandrijflijnen kan overtreffen,” zo zei Volkswagen Motorsport-directeur Sven Smeets. “Romain Dumas heeft op dit korte maar lastige parcours het potentieel van de ID.R perfect benut en na zijn zege op de Pikes Peak en het elektrische record op de Nürburgring-Nordschleife nog een mijlpaal voor de elektromobiliteit gehaald. En uiteraard was dit een sterke prestatie van het hele team, dat voor het Festival of Speed op slechts heel weinig tijd een lichtgewichtversie van de ID.R heeft ontwikkeld.”

 

“Dat we met de ID.R het algemene record in Goodwood hebben gebroken, maakt me trots. Korte heuvelklimraces vormen een heel specifieke uitdaging. Omdat het parcours zo kort is, kon ik me niet het kleinste stuurfoutje permitteren en ook bij het afstellen van de ID.R moest elk detail kloppen. Dat stak extra nauw aangezien we niet op voorhand op het parcours konden testrijden”, zo zei Dumas, die in 2018 op dezelfde locatie ook al eens de algemene overwinning had binnengerijfd met de snelste elektrische tijd.

Sprintversie van de ID.R voor een gooi naar het Formule 1-record

Volkswagen Motorsport heeft de ID.R voor het Goodwood Festival of Speed doelgericht aangepast. In vergelijking met de records op de Pikes Peak en de Nürburgring onderscheidde de jongste evolutie van de elektrische racewagen zich onder meer door zijn lagere gewicht. “In vergelijking met de Nürburgring hebben we een kleinere batterij gebruikt en de vermogensontplooiing geoptimaliseerd. Daardoor weegt de nieuwe Sprintversie van de ID.R inclusief bestuurder minder dan 1.000 kilo,” zo vertelde François-Xavier Demaison, technisch directeur Volkswagen Motorsport. Bovendien reed de ID.R zijn recordrit zonder het speciaal voor de hogesnelheidsstukken van de Nürburgring ontwikkelde Drag-Reduction-System (DRS), dat door de kenmerken van het parcours in Goodwood niet nodig was.

 

Verder stelde technologisch partner Bridgestone, dat in 1999 ook al de banden leverde voor de toenmalige Goodwood-recordbreker, een speciale band ter beschikking voor de 1,86 kilometer lange sprintoefening. “We zijn trots dat we deel hebben mogen uitmaken van dit project en van het nieuwe record in Goodwood. Om de Volkswagen ID.R de best mogelijke banden voor dit parcours te kunnen geven, hebben we een bijzonder zachte variant ontwikkeld van de Bridgestone Potenza Slick,” zo vertelt Mark Tejedor, vicepresident OE Bridgestone EMEA. “En uiteraard zijn we blij dat Bridgestone nog steeds de band voor recordwagens is, ook na meer dan 20 jaar”.

 

Zo’n 180.000 bezoekers maken kennis met de elektrische modellen van de ID.-familie

Het Goodwood Festival of Speed ontving tijdens het weekend zo’n 180.000 bezoekers. Ook naast het circuit bood Volkswagen hen een spannende blik op de toekomst van de elektromobiliteit. Het merk gaf een eerste publieke voorsmaakje op de ID.31, die in 2020 als eerste model van de nieuwe ID.-familie op de markt zal komen. Met de conceptcars ID. BUZZ en ID. VIZZION gaf Volkswagen bovendien een vooruitblik op toekomstige varianten van de zuiver elektrische aangedreven modellenlijn.

 

 

  1. Het voertuig is in Europa niet in de verkoop verkrijgbaar.
Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf