Eerste overzees autovrachtschip met emissiearme lng-aandrijving in dienst van Volkswagen-groep (vertaling)

Eerste overzees autovrachtschip met emissiearme lng-aandrijving in dienst van Volkswagen-groep (vertaling)

  • Minder uitstoot: kooldioxide tot 25%, stikstofoxiden tot 30%, roetdeeltjes tot 60% en zwaveloxiden tot 100%
  • Exclusief charterschip voor Volkswagen Konzernlogistik

Primeur in Emden: voor het eerst worden voertuigen uit Europa met een door vloeibaar aardgas (lng of liquid natural gas) aangedreven autovrachtschip van Europa naar Noord- en Midden-Amerika vervoerd. Op dinsdagavond vertrekt de SIEM CONFUCIUS met meer dan 4.800 voertuigen voor Noord-Amerika vanuit Emden naar Veracruz in de Golf van Mexico. De lng-aandrijving vermindert de uitstoot van kooldioxide tot 25 procent, van stikstofoxiden tot 30 procent, van roetdeeltjes tot 60 procent en van zwaveloxide tot 100 procent.

"We zijn trots dat we 's werelds eerste lng-voertuigtransporteur van deze omvang in gebruik mogen nemen. Dit is een belangrijk onderdeel van onze decarbonisatiestrategie", benadrukt Thomas Zernechel, hoofd van Volkswagen Konzernlogistik. Tegen 2025 wil het bedrijf, overeenkomstig de ecologische missieverklaring ‘goTOzero’, zijn totale CO2-uitstoot met 30 procent verminderen en in 2050 CO2-neutraal zijn. Om dit doel te bereiken moeten alle transporten – over water, weg en spoor – op klimaatvriendelijke wijze plaatsvinden. "We moeten nu actie ondernemen, want schepen als het lng-vrachtschip SIEM CONFUCIUS en binnenkort ook het zusterschip SIEM ARISTOTLE zullen jarenlang in de vaart zijn", zegt Zernechel.

Net als zijn zusterschip, dat naar verwachting nog dit jaar in gebruik wordt genomen, beschikt de technologisch zeer geavanceerde SIEM CONFUCIUS, met zijn 200 meter lengte en 38 meter breedte, over 13 autodekken en een capaciteit van 7.500 CEU (of car equivalent units), wat overeenkomt met ongeveer 4.800 voertuigen in de modelmix van de Volkswagen-groep, van personenauto's tot lichte bedrijfsvoertuigen. De schepen worden aangedreven door 12.600 kW sterke dual-fuel-scheepsmotoren met directe injectie en uitlaatgasnabehandeling van MAN Energy Solutions. In de Eco-modus varen ze met een snelheid van 16,5 knopen (30,6 km/u). De twee tanks in ieder schip, elk met een inhoud van 1.800 kubieke meter, volstaan om met de brandstof die in Europa is getankt, heen en terug te kunnen varen. Naast vloeibaar, diepgekoeld aardgas kunnen de autovrachtschepen in de toekomst ook met biogas of e-gas uit regeneratieve bronnen aangedreven worden.

Volkswagen Konzernlogistik organiseert, coördineert en realiseert wereldwijd ongeveer 7.700 vaarten van autovrachtschepen per jaar. Honderden lijn- en elf charterschepen, waarvan er nu twee worden vervangen door exemplaren op lng, zijn dagelijks op de wereldzeeën onderweg voor de groep. Ze worden ingezet om 2,8 miljoen nieuwe auto's per jaar te verschepen.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy