Dubbele première op het GTI-Treffen: stagiairs uit Wolfsburg en Zwickau stellen eigenhandig ontwikkelde Golf-conceptcars voor

Dubbele première op het GTI-Treffen: stagiairs uit Wolfsburg en Zwickau stellen eigenhandig ontwikkelde Golf-conceptcars voor

→ Het team uit Wolfsburg toont de Golf GTI Next Level* met 302 kW (411 pk) en app-aansturing van zijn videogameschermen

→ De stagiairs uit Saksen debuteren met de Golf Variant GMOTION* met een 96 kW (131 pk) sterke aardgas- en vierwielaandrijving

Begin mei was een belangrijke dag voor twee teams van Volkswagen-stagiairs: in het kader van het 37ste GTI-Treffen debuteerden in een dubbele wereldpremière hun unieke, eigenhandig ontwikkelde en gebouwde Golf-prototypes. Jaarlijks komen tienduizenden autofans naar het legendarische evenement aan de Wörthersee. De jonge Volkswagen-medewerkers stellen er hun showcars aan het grote publiek voor: de Golf GTI Next Level uit Wolfsburg en de Golf Variant TGI GMOTION uit Zwickau.

 

Deze unieke Golf-projecten kwamen op nauwelijks negen maanden tijd tot stand op basis van de ideeën van 29 stagiairs uit 12 beroepen. Bij de vormgeving van de buitenzijde en het interieur droegen de jonge dames en heren heel wat vakmanschap bij, ze gebruikten digitale ontwikkelings- en productiemethodes zoals CAD-constructie en 3D-printen en ze programmeerden hun eigen apps voor de aansturing van speciale wagenfuncties via smartphone of tablet.

 

 

 

Eerste première: Golf GTI Next Level uit Wolfsburg

De Golf GTI Next Level wordt aangedreven door een 2.0-benzinemotor met een vermogen van 302 kW (411 pk) en een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.

 

De Next Level kwam tot stand met behulp van digitale technologie. De stagiairs hebben het design van de buitenzijde en het interieur vormgegeven met grafische computersystemen – zoals de complexe sound- en multimedia-installatie in de koffer van de tweezitter. Ze ontwierpen de zijpanelen en de houders voor de luidsprekers en subwoofers met CAD-computers en maakten ze met 3D-printers.

Bovendien programmeerden de stagiairs speciale apps om de elektrisch opklapbare koffervloer, het uitklapbare ledscherm en de ledverlichting van de onderkant van de auto via tablet of smartphone te kunnen aansturen.

 

Tweede première: Golf Variant TGI GMOTION uit Zwickau

14 junior werknemers van Volkswagen Saksen onthulden de Golf Variant TGI GMOTION* met 96 kW (131 pk) sterke 1.5 TGI-aardgasmotor, gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en geïntegreerde vierwielaandrijving. De stagiairs uit de autofabriek van Zwickau, de motorenfabriek van Chemnitz en de Gläserne Manufaktur uit Dresden hebben met hun peter een Wörthersee-showcar gecreëerd die sportiviteit, elegantie en terreinvaardigheid combineert. De GMOTION toont aan dat alternatieve aandrijfvormen geschikt zijn voor zowel gezinnen als zakenmensen.

 

De stagiairs maakten een schroefveerophanging die tot 40 millimeter verlaagd kan worden en een remsysteem met 4 zuigers. Bovendien hebben ze de wagenbodem aangepast aan de gasinstallatie en de vierwielaandrijving.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy