Dieselupdate-actie van Volkswagen verloopt zoals gepland
Maandag 22 februari 2016 —
Nauwelijks drie weken nadat de implementatie van technische maatregelen voor de door de NOx-problematiek betroffen EA189-motoren gestart is, heeft de Volkswagen-groep in Duitsland al meer dan 50% van de eerste reeks voertuigen met succesvol afgehandeld. Afgelopen donderdag waren al 4.300 Volkswagens Amarok met nieuwe motorsturingssoftware uitgerust. Daardoor beantwoorden deze voertuigen opnieuw aan de grenswaarden van de Euro 5-uitstootnorm
- Na drie weken al meer dan de helft van de betrokken Amarok-voertuigen met nieuwe software uitgerust
- Volkswagen Passat volgt binnenkort
- Terugroepactie verloopt probleemloos
De Volkswagen-groep had in december 2015 aan de Duitse controle-instantie KBA de concrete technische maatregelen voor de door de NOx-problematiek betroffen EA189-motoren voorgesteld. Zoals afgesproken begon Volkswagen eind januari met de implementatie van de maatregelen voor de dieselmotoren met een cilinderinhoud van 2,0 liter.
In de loop van de volgende maanden is de update van de motoren met een cilinderinhoud van 1,2 en 1,6 liter gepland. Eind januari begon Volkswagen met het model Amarok. In maart volgen de exemplaren van de Volkswagen Passat met de betroffen 2.0 TDI-motoren. Naar schatting zal tegen het einde van het tweede kwartaal begonnen worden met de updates van de 1,2-litermotoren. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar zal de terugroepactie afgerond worden met de update van de voertuigen met 1,6-litermotor.
Voor de 1,2-, 1,6- en 2,0-litermotoren van het type EA189 is een software-update voorzien, een ingreep die minder dan een half uur in beslag neemt, zoals uit de update van de Amarok gebleken is. Bij de 1,6-litermotor wordt bijkomend een luchtstroomstabilisator in de luchtaanvoer geïnstalleerd. De duur van deze ingreep inclusief software-update wordt berekend op ongeveer 45 minuten.