Designstudie van de flexibele snellaadpaal, representatief voor serieproductie

Designstudie van de flexibele snellaadpaal, representatief voor serieproductie

 

  • Volkswagen Group Components stelt powerbank voor e‑auto’s voor in Genève
  • Compacte afmetingen, flexibel inzetbaar: elektriciteit laden wanneer je die nodig hebt
  • Tijdelijk opslaan van duurzame stroom leidt tot CO2-neutrale mobiliteit
  • Op weg naar serieproductie: productie in Duitsland gaat van start in 2020

 

Op het autosalon van Genève onthult het merk Volkswagen Group Components de designstudie voor zijn flexibele snellaadpaal die representatief zal zijn voor de serieproductie. Door zijn compacte afmetingen kan hij overal worden opgesteld waar er nood aan is of waar nog geen laadinfrastructuur voorhanden is. Naar het principe van een powerbank kunnen er tot vier elektrische voertuigen tegelijk aan worden opgeladen, al dan niet aangesloten op het stroomnetwerk, en twee van de vier via DC-snelladen. Wanneer de laadpaal als tijdelijke opslag voor groene stroom wordt gebruikt, resulteert dit in CO2-neutrale mobiliteit. Aangesloten op het stroomnetwerk fungeert hij als vast laadpunt. Vanaf 2020 gaat de serieproductie in Duitsland van start in de vestiging van Hannover.

Powerbank voor e-voertuigen. De flexibele snellaadpaal werkt volgens het principe van een powerbank zoals die door miljoenen mensen tijdens het reizen wordt gebruikt voor hun smartphone, alleen opvallend groter en krachtiger. De laadcapaciteit ligt rond de 360 kWh. Dankzij de DC-snellaadtechnologie, met een laadvermogen van 100 kW, worden de batterijen van het elektrische voertuig in de kortst mogelijke tijd opgeladen. Wanneer de energie-inhoud van de in de laadpaal ingebouwde set batterijen daalt onder een bepaalde waarde, wordt de lege laadpaal gewoon met een volle uitgewisseld. Als men hem echter aansluit op het elektriciteitsnet, herlaadt de set batterijen zich onafgebroken zelfstandig op.

Herladen waar het u belieft. De designstudie die representatief is voor de serieproductie onthult de precieze afmetingen van de laadpaal. Met een oppervlakte van slechts 120 x 100 cm kan hij bijna overal worden opgesteld. Zo wordt elektrisch laden mogelijk op haast elke willekeurige plek. Het maakt helemaal niet uit of dat nu in de stad is, op festivals, in het stadion of op andere evenementen waar ook.

Laadpaal als bouwsteen van de energietransitie. Indien het laden van de laadpaal gebeurt via regeneratief opgewekte stroom, door zonnecellen of windenergie, kan de nieuwe laadpaal voor het eerst de duurzame stroom tijdelijk opslaan. Zo wordt elektrische mobiliteit CO2-neutraal. In het bijzonder landen die een groot deel van de regeneratief gewonnen stroom in het net injecteren, zullen via de nieuwe snellaadpalen bijgevolg een deel van deze energie voor het eerst kunnen bufferen. Tegelijk zorgt het tijdelijke opslaan van energie voor een ontlasting van het elektriciteitsnet op spitstijden.

Tweede leven voor batterijen uit e-auto’s. Technisch gezien is de laadpaal gebaseerd op het batterijengeheel van het MEB-platform van het Volkswagen-concern en zal zijn constructie worden afgestemd op de celmodules ervan. Naast het voordeel van een schaalbaarheid in diverse capaciteitsfasen geeft de laadpaal latere batterijen uit e-voertuigen een tweede leven. Want verliest de batterij na verloop van tijd laadcapaciteit en onderschrijdt ze een bepaalde verminderde restcapaciteit, dan wordt ze uitgewisseld. Als ze dan aansluitend slaagt voor een uitvoerige analyse, kan ze worden hergebruikt in een flexibele snellaadpaal en op die manier opnieuw worden ingezet. Dit vermindert sterk het inzetten van waardevolle grondstoffen.

Productievestiging Duitsland. De eerste flexibele snellaadpalen zullen in het kader van een pilootproject reeds in de eerste helft van 2019 in Wolfsburg, thuisstad van Volkswagen AG, worden geïnstalleerd en daar de bouw van een laadinfrastructuur in de stad ondersteunen. Vanaf 2020 start de serieproductie van de eerste snellaadpalen in de vestiging van Hannover.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy