De nieuwe Golf: wereldpremière

De nieuwe Golf: wereldpremière

50 jaar Golf: wereldwijde bestseller gaat toekomst in met snel infotainment en plug-inhybride aandrijving met groot rijbereik

  • Verjaardagsupdate: 50 jaar geleden rolde de eerste van meer dan 37 miljoen Golfs van de productielijn. Nu volgt de wereldpremière van een nieuwe evolutiefase1
  • Nieuwe hard- en software: de Golf krijgt infotainment van de volgende generatie met een snelle processor, intuïtieve bediening en een slimme spraakassistent
  • Ongeveer 100 km elektrisch en een totaal rijbereik van 1.000 km: de nieuwe plug-inhybride verzoent e-mobiliteit met lange afstanden
  • Veel licht: de Golf krijgt nieuwe IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen2 met high-performance grootlichtfunctie en een verlicht VW-logo2 vooraan

Geperfectioneerd icoon. Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Golf. De serieproductie van de bestseller begon in maart 1974 in Wolfsburg. Na de eerste Golf zijn tot op heden meer dan 37 miljoen exemplaren gebouwd. Puur mathematisch gezien hebben in de afgelopen 50 jaar elke dag wereldwijd meer dan 2.000 mensen voor een nieuwe Golf gekozen. Daarmee is het compacte icoon de meest succesvolle Europese auto ooit en de meestverkochte VW aller tijden. Nu stelt Volkswagen in wereldpremière de nieuwste evolutiefase in de Golf-geschiedenis voor. Met een volledig nieuw ontwikkeld infotainmentsysteem en een plug-inhybride aandrijving van de volgende generatie. De beste Golf van de afgelopen 50 jaar staat nog deze zomer in de showrooms.

UITSPRAKEN OVER DE NIEUWE GOLF

Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen. “De Golf belichaamt al een halve eeuw de essentie van het merk Volkswagen: betaalbare mobiliteit voor iedereen op het hoogste technische niveau. Hij heeft zich telkens weer aangepast aan de behoeften van de klanten en groeide zo uit tot een wereldwijde bestseller. Precies daarop bouwen we nu voort met de nieuwste evolutiefase van deze modelreeks, met nog meer efficiëntie, comfort, waarde en een nieuw bedieningsconcept. Meer Golf is niet mogelijk.“

 

Andreas Mindt, designhoofd van het merk Volkswagen. “De Golf is een designicoon. Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard. Met zijn visuele stabiliteit en superieure uitstraling is hij uniek in de wereld van de compacte klasse. Typische Golf-designkenmerken zoals de C-stijlen maken al lang deel uit van het Volkswagen-DNA. De absolute herkenbaarheid en het klassenoverschrijdende zelfvertrouwen van de huidige Golf vormen voor ons in 2024 het uitgangspunt en de inspiratiebron om het design van de Golf van morgen te ontwikkelen.”

 

Bestseller in TOPVorm

Nieuw verlichtingsdesign. De nieuwe Golf en de nieuwe Golf Variant zijn herkenbaar aan hun gewijzigde voorkant. Visueel onderscheidend daarbij zijn het voor het eerst in Europa verlichte VW-logo2 en de nieuw ontworpen ledkoplampen. In de topversie zijn dat IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen2, die een nieuwe high-performance grootlichtfunctie bieden met een bereik tot 500 meter. De IQ.LIGHT-3D-ledachterlichten2 op beide koetswerkversies hebben eveneens een nieuw design.

Nieuw infotainment. In het interieur wordt de modelreeks gekenmerkt door een nieuw ontwikkeld en intuïtief bedienbaar infotainmentsysteem (MIB4) met een vrijstaand aanraakscherm, met aansluitend daaronder ergonomisch geoptimaliseerde en verlichte schuifregelaars met aanraakfunctie voor temperatuur- en volumeregeling. Ook nieuw: het geoptimaliseerde multifunctiestuurwiel en de nieuwe spraakassistent IDA2. Met behulp van natuurlijke taal kunnen niet alleen functies als airco, telefoon of navigatie worden bediend, maar IDA kan ook worden gebruikt om online informatie op te roepen over elk denkbaar gebied, van het weerbericht tot algemene kennis.

Nieuwe rijhulpsystemen. Het manoeuvreren met de Golf en Golf Variant wordt vergemakkelijkt door nieuwe rijhulpsystemen zoals het doorontwikkelde Park Assist Plus en het voor het eerst op de Golf aangeboden Park Assist Pro2 voor in- en uitparkeren met behulp van de smartphone3, evenals de nieuwe 360°-camerafunctie Area View2.

Nieuw aanbod aandrijvingen. De nieuwe plug-inhybride aandrijvingen met DC-snellaadfunctie bieden extra vermogen en een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 kilometer. Bijzonder interessant voor alle bestuurders die thuis geen wallbox hebben: de hoogst efficiënte mildhybride 48V-aandrijvingen. De Golf GTI1 is nog sportiever geworden: het vermogen van zijn turbomotor is met 15 kW toegenomen tot 195 kW (265 pk). De 2.0 TSI met 150 kW (204 pk)1 is dan weer 10 kW krachtiger geworden. Negen verschillende aandrijfsystemen, van mildhybride (eTSI) en plug-inhybride (eHybrid en GTE) tot turbobenzine (TSI) en turbodiesel (TDI), zullen in de lanceringsfase van de modelreeks beschikbaar zijn. Alle versies in één oogopslag:

Motorsysteem plus koetswerkversie

Vermogen (kW/pk)

Versnellingsbak

Wielaandrijving

Mildhybride

 

 

 

1.5 eTSI1 (Golf/Golf Variant)

85/115

7-traps-DSG

Voor

1.5 eTSI1 (Golf/Golf Variant)

110/150

7-traps-DSG

Voor

Plug-inhybride

 

 

 

eHybrid1 (Golf)

150/204

6-traps-eDSG

Voor

GTE1 (Golf)

200/272

6-traps-eDSG

Voor

Turbobenzine

 

 

 

1.5 TSI1 (Golf/Golf Variant)

85/115

Manuele 6-bak

Voor

1.5 TSI1 (Golf/Golf Variant)

110/150

Manuele 6-bak

Voor

2.0 TSI1 (Golf GTI)

195/265

7-traps-DSG

Voor

Turbodiesel

 

 

 

2.0 TDI1 (Golf/Golf Variant)

85/115

Manuele 6-bak

Voor

2.0 TDI1 (Golf/Golf Variant)

110/150

7-traps-DSG

Voor

Volkswagen heeft de meest succesvolle auto in Europa doorontwikkeld: de Golf

 

DE NIEUWE MODELLEN IN ÉÉN OOGOPSLAG

Zes uitrustingslijnen om mee te beginnen. Volkswagen brengt de nieuwe Golf en Golf Variant op de markt in een basisversie (Golf) met daarnaast de uitrustingsniveaus Life (midden), Style (elegante topuitvoering) en R-Line (sportieve topuitvoering). Daarenboven worden de twee iconische sportversies van de modelreeks onafhankelijk gepositioneerd: de Golf GTE1 en de Golf GTI1. Het motorgamma van de nieuwe Golf zal in eerste instantie bestaan uit twee plug-inhybride aandrijvingen (eHybrid1 en GTE1), twee mildhybride systemen met 48V-technologie (eTSI), vier turbobenzinemotoren (TSI) en twee turbodiesels (TDI). In de tweede helft van het jaar volgen ook weer de sportieve topmodellen Golf GTI Clubsport1, Golf R1 en Golf Variant R1 (waarvan de R-modellen beschikken over de vierwielaandrijving 4MOTION). Volgend jaar zullen ook nog andere vierwielaangedreven versies met een 150 kW sterke TSI-motor hun debuut maken. Voor het hele gamma geldt dat alle Golf-modellen beschikken over een nieuw ontwikkelde infotainmentgeneratie, een nieuwe en verlichte bediening van de automatische airco en nieuwe koplampen en achterlichten met ledtechnologie.

HET NIEUWE AANDRIJVINGSGAMMA

eHybrid en GTE met groot rijbereik. De nieuw ontwikkelde tweede generatie van Volkswagens plug-inhybride aandrijving levert in de nieuwe Golf eHybrid1 een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). De nog sportievere variant, de nieuwe Golf GTE1, ontwikkelt een systeemvermogen van 200 kW (272 pk). Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht via een 6-traps-DSG die speciaal werd ontworpen voor plug-inhybride aandrijvingen. Dankzij de overstap naar een nieuwe turbobenzinemotor van 1,5 liter (1.5 TSI evo2) met variabele turbocompressorgeometrie (VTG) plus een zeer efficiënt TSI-evo-verbrandingsproces en een nieuwe batterij van 19,7 kWh (netto/voorganger: 10,6 kWh) is de nieuwe plug-inhybride aandrijving extreem efficiënt. Het elektrische rijbereik bedraagt ongeveer 100 kilometer. De batterij wordt aan een wallbox en andere AC-laadpunten voortaan opgeladen met 11 kW (voorheen 3,6 kW). Bovendien kunnen de Golf eHybrid1 en de Golf GTE1 nu voor het eerst ook worden opgeladen aan DC-snellaadpunten met een vermogen tot 50 kW. Het aanzienlijk uitgebreide elektrische rijbereik en het snelladen maken van beide Golf-modellen in de dagelijks praktijk vaak pure e-voertuigen, terwijl ze op lange trajecten in hybride modus indruk maken met een zeer groot gezamenlijk rijbereik tot 1.000 kilometer.

Krachtigere TSI, efficiënte eTSI en TDI. De eTSI’s (1.5 TSI evo2) met 48V-technologie en cilinderuitschakeling (ACTplus), die altijd gekoppeld zijn aan een 7-traps-DSG, ontwikkelen vermogens van 85 kW (115 pk)1 en 110 kW (150 pk)1. Dezelfde turbobenzinemotor zonder 48V-systeem wordt gebruikt in de even krachtige, handgeschakelde Golf 1.5 TSI1. De Golf 2.0 TSI1, die volgt in 2025, pakt uit met een vermogenstoename; voortaan ontwikkelt hij 150 kW (204 pk)1 en dus 10 kW meer dan zijn voorganger. Deze motorversie is standaard uitgerust met de vierwielaandrijving 4MOTION (deze versie zal niet gecommercialiseerd worden in België). De 2 liter grote turbobenzinemotor van de nieuwe Golf GTI1 ontwikkelt nu 195 kW (265 pk)1, wat neerkomt op een toename van 15 kW. Het vermogen van de twee TDI-modellen is constant gebleven op 85 kW (115 pk)1 en 110 kW (150 pk)1. De Golf Variant is leverbaar met alle eTSI-, TDI- en TSI-motoren tot 150 kW.

DE NIEUWE EXTERIEURDETAILS

Exterieur met nieuw verlichtingsdesign. Aan de buitenkant zijn de doorontwikkelde Golf-modellen herkenbaar aan de nieuw ontworpen ledkoplampen, nieuwe ledachterlichten en een nieuwe voorbumper. De ledkoplampen zijn rechtlijniger geworden, visueel opvallender en naar binnen toe duidelijk smaller. Als alternatief voor de standaard hoofdkoplampen met ledtechnologie zullen in een eerste optionele uitbreidingsfase zogeheten Performance-koplampen2 verkrijgbaar zijn. In dat geval zal naast een extra leddwarsbalk2 in de grille ook voor het eerst in een Europese Volkswagen het verlichte VW-logo2 worden gebruikt. De V en W en de cirkel rond de letters worden aan de buiten- en binnenkant omrand door fijne lichtlijnen. Het verlichte VW-logo creëert een nieuw, onmiskenbaar Volkswagen-lichtdesign. Een andere blikvanger op verlichtingsvlak is de tweede optionele uitbreidingsfase van het ledsysteem: de nieuwste versie van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen2, eveneens met verlicht VW-logo. De IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen2 zijn uitgerust met een nieuwe high-performance grootlichtfunctie op basis van ledtechnologie, die in het donker tot 500 meter ver schijnt, wat aanzienlijk verder is dan gewoon groot licht. Het optiepack met IQ.LIGHT-matrixkoplampen2 omvat daarnaast ook de nieuw ontwikkelde 3D-ledachterlichten2, waarvan de Welcome- en Goodbye-scenario’s kunnen worden gepersonaliseerd aan de hand van de voertuiginstellingen (via het infotainmentsysteem). Er is keuze uit drie verschillende scenario’s.

Nieuwe kleuren en nieuwe velgen. Vier nieuwe kleuren vervolledigen de gamma van elf lakkleuren: Crystal Ice Blue Metallic2, Anemone Blue Metallic2, Oyster Silver Metallic2 en Grenadilla Black Metallic2. Nieuw in het gamma voor de versies R-Line, GTE en GTI is een optioneel zwart gelakt dak. Eveneens nieuw: vijf van de tot 19 duim2 grote lichtmetalen velgen.

DE NIEUWE INTERIEURDETAILS

Interieur met nieuwe infotainmentsystemen. Volkswagen heeft de hard- en software van de infotainmentsystemen in de Golf volledig nieuw ontwikkeld. Ze zijn nu gebaseerd op het modulaire infotainmentplatform van de vierde generatie (MIB4). De bediening is aanzienlijk verbeterd en vereenvoudigd dankzij een fundamenteel nieuwe grafische vormgeving en menustructuur van het aanraakscherm. Het in hoge mate intuïtieve infotainmentsysteem zal verkrijgbaar zijn in twee verschillende 16:9-schermformaten: het aanraakscherm van de basisversie Ready 2 Discover meet 26,4 cm (10,4 duim) in diagonaal, terwijl de topversie2 Discover een schermdiameter heeft van 32,8 cm (12,9 duim). De nieuwe MIB4-displays in tabletstijl hebben een visueel vrijstaand ontwerp. De eveneens nieuw ontworpen schuifregelaars met aanraakfunctie voor de temperatuur- en volumeregeling zijn nu ergonomischer en verlicht. Optioneel is voor de Golf en Golf Variant opnieuw een head-updisplay op de voorruit beschikbaar.

Het infotainmentscherm in detail. De nieuwe MIB4-systemen zijn intuïtief bedienbaar. De basis daarvoor is een nieuw ontwikkelde menustructuur van het display: het scherm is verdeeld in twee aanraakbalken – de Top Bar (boven) en de Bottom Bar (onder) – en het grote startscherm in het midden. De Top Bar en het startscherm kunnen door de bestuurder zelf in grote mate gepersonaliseerd worden met zijn favoriete directe toegangen. Het grote pluspunt: terwijl de bestuurder op het startscherm alle functies in de vorm van apps variabel kan oproepen, blijven de individueel configureerbare Top Bar en de statische Bottom Bar als permanente weergave op het display staan. Dat vereenvoudigt de bediening aanzienlijk. Bovendien werken de nieuwe MIB4-systemen ook heel snel. De menustructuur in detail:

  • Bovenaan – de Top Bar. De Top Bar is uiterst links voorzien van een nieuwe directe toegang, waarmee de bestuurder met één klik het hoofdmenu met een overzicht van alle apps kan oproepen. Rechts daarvan bevindt zich een gestileerde voertuigknop voor het nieuwe Car Control Center, dat directe toegang biedt tot de belangrijkste voertuigfuncties. Het hoofdmenu en het Car Control Center kunnen op elk moment worden opgeroepen zonder een actieve app te hoeven sluiten. Rechts van het Car Control Center zijn er nog meer directe toegangen die individueel kunnen worden toegewezen, bijvoorbeeld met knoppen voor de rijmodi, parkeerfuncties, rijhulpsystemen en de mediatheek.
  • Midden – het startscherm. Het grote startscherm combineert de content van de belangrijkste apps op vrij aanpasbare grafische tegels van verschillende grootte. In de tegels van het startscherm worden klassieke apps weergegeven, zoals navigatie, radio en geluidsinstellingen, maar ook nieuwe functies zoals de gevisualiseerde instructies van de spraakassistent IDA.
  • Onderaan – de Bottom Bar. De Bottom Bar omvat de permanente directe toegang tot de airco en de klimaatregeling van de stoelen, evenals de homeknop, waarmee de bestuurder op elk moment kan terugkeren naar het centrale startscherm.

Personaliseerbare Digital Cockpit Pro. De nieuwe Golf-modellen hebben standaard doorontwikkelde digitale instrumenten aan boord: de Digital Cockpit Pro (beeldschermdiagonaal: 26 cm/10,2 duim). De bestuurder kan twee verschillende grafische basisconfiguraties (infoprofielen) instellen met de overeenkomstige knoppen op het nieuwe multifunctiestuurwiel: Classic met ronde instrumenten en Progressive met weergavetegels. Het vlak tussen de ronde instrumenten of tegels kan vrij worden toegewezen, bijvoorbeeld voor de routebegeleiding van het navigatiesysteem of de weergaven van de rijhulpsystemen. Diverse informatie kan ook worden toegewezen aan de binnenste zones van de ronde instrumenten en tegels. Daarnaast zijn er ook modelspecifieke infoprofielen voor de Golf R-Line, de Golf GTI1 en de Golf GTE1.

DE NIEUWE RIJHULPSYSTEMEN

Beter parkeren. Nieuw aan boord van de Golf en Golf Variant is Park Assist Pro2, een systeem dat in- en uitparkeren op afstand mogelijk maakt met behulp van een smartphone3. De bestuurder stuurt het parkeerproces daarbij van buitenaf aan via zijn smartphone; de Golf stuurt, remt en versnelt autonoom binnen een vooraf bepaald kader3. Een andere nieuwe functie is Area View2, een systeem dat een 360-gradenzicht genereert door vier camera’s te laten samenwerken en het resulterende beeld door te sturen naar het aanraakscherm van het infotainmentsysteem.

DE NIEUWE STANDAARDUITRUSTINGEN

Zes uitrustingen in de lanceringsfase. De Golf en Golf Variant worden aangeboden in een basisversie (Golf), met daarnaast de duurdere uitrustingsniveaus Life, Style en R-Line. Zo dragen ze bij tot het ruime aanbod aan uitrustingsniveaus en motorversies dat zo typisch is voor de Golf. De standaardmotor in dat uitgebreide gamma is een zuinige viercilinder-turbobenzinemotor (1.5 TSI) met 85 kW (115 pk)1 en selectieve cilinderuitschakeling (ACTplus). De sportieve modellen Golf GTE1 en Golf GTI1 zijn apart gepositioneerd en gemotoriseerd.

Basisversie – Golf. Zelfs de basisversie Golf biedt standaard al voorzieningen als een automatische airco (Climatronic), het doorontwikkelde multifunctiestuurwiel, het sleutelvrije startsysteem Kessy Go, verkeersbordherkenning, snelheidsbegrenzer, parkeerhulp voor en achter, het nieuwe infotainmentsysteem (basisversie), draadloos App-Connect (draadloze integratie van smartphoneapps via Apple CarPlay en Android Auto), een telefooninterface, de Digital Cockpit en de nieuwe ledkoplampen en ledachterlichten.

Middenversie – Life. Het volgende uitrustingsniveau is de Golf Life. Die heeft nog een aantal extra details zoals een chroompack, buitenspiegels met geheugenfunctie, draadloos opladen voor smartphones, omgevingsverlichting buiten, driekleurige sfeerverlichting binnen, comfortstoelen met lendensteun voorin, een lederen multifunctiestuurwiel en automatische afstandsregeling ACC. Eveneens standaard: lichtmetalen 16-duimsvelgen.

Topversies – Style en R-Line. Toekomstige kopers van een nieuwe Golf of Golf Variant hebben de keuze tussen twee gelijkwaardige maar verschillend gepositioneerde topversies: Style en R-Line. De stijlvol aangeklede Golf Style wordt aan de buitenkant gekenmerkt door lichtmetalen 17-duimsvelgen, bumpers met chroomstrips in Style-design en Performance-koplampen in combinatie met een verlicht VW-logo aan de voorkant. Binnenin wordt de uitrusting uitgebreid met Sport-Comfortstoelen met ArtVelours-bekleding, een 14-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een sfeerverlichting met 30 kleuren. De standaarduitrusting wordt afgerond met een achteruitrijcamera (Rear View). De sportief georiënteerde Golf R-Line onderscheidt zich van de Golf Style door zijn specifieke bumpers in R-Line-design met talrijke elementen in zwarte hoogglans, eveneens in hoogglanzend zwart uitgevoerde drempelbekledingen en zwarte lichtmetalen 17-duimsvelgen met gepolijste buitenoppervlakken. Ten opzichte van de Golf Style onderscheiden het interieur en de functionele uitrusting zich door een multifunctioneel lederen sportstuur met schakelfunctie (voor de versies met automatische versnellingsbak met dubbele koppeling), de rijprofielselectie en topsportstoelen met stoelbekleding in R-Line-stof.

Compacte sportievelingen – GTE1 en GTI1. De Golf GTE1 is altijd nauw verwant geweest met de Golf GTI1. Beide modellen delen als nieuwste evolutiefase ook het GT-specifieke design van de voorkant. Dat omvat het grote honingraatkoelrooster in de bumper, die zijdelings wordt gekenmerkt door opvallende luchtgeleidingselementen en onderaan door een voorspoiler in de stijl van een racesplitter. Een ander GT-element is de gekleurde strip in het bovenste radiatorrooster en boven de nieuwe koplampen. In het geval van de Golf GTI1 is die traditioneel rood, terwijl die van de Golf GTE1 blauw is. Achteraan onderscheiden de twee modellen zich van elkaar: de Golf GTI1 heeft links en rechts van de zwarte diffusor telkens een ronde verchroomde uitlaatpijp. De Golf GTE1, die in de dagelijkse praktijk meestal elektrisch wordt aangedreven, wordt gekenmerkt door een elegante chroomlijst boven de diffusor in plaats van de uitlaatpijpen. De standaard lichtmetalen velg op beide modellen is de 17-duimsvelg Richmond. Binnenin maken de Golf GTI1 en Golf GTE1 indruk met topsportstoelen gekenmerkt door het legendarische ruitpatroon en een multifunctioneel lederen sportstuurwiel. Terwijl elementen zoals de sierstiksels, de randen van de voorste hoofdsteunen of de middenspaak van het stuurwiel in de Golf GTI1 in rood zijn uitgevoerd, wordt hier in de Golf GTE1 andermaal blauw gebruikt (Golf GTE1: sierstiksels op het stuurwiel in zwart). Andere standaarddetails op beide modellen zijn onder meer een met aluminium beklede versnellingspookknop, de sfeerverlichting met 30 kleuren, een Climatronic met 3 zones en het grote hoogwaardige infotainmentsysteem Discover. Voor het eerst kan de Golf GTI1 op verzoek ook worden voorzien van interieurtoepassingen in echt carbon.

50 jaar Golf: de geschiedenis van de bestseller

Golf I – 1974 tot 1983

Opvolger van de Kever. De eerste Golf van de serieproductie werd eind maart 1974 gebouwd in de Volkswagen-fabriek van Wolfsburg. De officiële marktlancering begon in mei. Tot dan toe had de Kever, met zijn motor achterin en achterwielaandrijving, decennialang zijn stempel gedrukt op het merk Volkswagen. Maar nu, met de eerste Golf, brak eindelijk een nieuw tijdperk aan: dat van de voorwielaandrijving en de motor voorin. Deze beweging was een paar maanden eerder al ingezet door de Scirocco en de Passat, die in 1973 waren gelanceerd. De eerste VW met een frontmotor en voorwielaandrijving was echter de K70, die in 1970 werd gepresenteerd en was overgenomen van NSU. Hoe dan ook, met de Golf was nu ook de klasse met het hoogste volumepotentieel overgeschakeld op de nieuwe technologie. De Golf I, ontworpen door Giorgetto Giugiaro en Volkswagen, moest als opvolger van de Kever, waarvan er meer dan 21,5 miljoen waren gebouwd, de grote verwachting inlossen om het succesverhaal van ‘s werelds meest succesvolle auto tot dan toe voort te zetten. Het moderne en veilige aandrijfconcept, de grote functionaliteit met achterklep en neerklapbare achterbankrugleuning, en het design waren echter zo overtuigend dat de miljoenste Golf al in oktober 1976 kon worden gevierd. Van de eerste generatie van de Golf – inclusief alle afgeleiden en de Jetta, die destijds ook louter een andere koetswerkversie was – werden wereldwijd 6,9 miljoen exemplaren verkocht.

Golf II – 1983 tot 1991

Eerste evolutiefase. Het was de tweede Golf waarmee de babyboomgeneratie, die geboren was in de jaren 60, leerde autorijden: terwijl zijn voorganger al de favoriet was geworden van alle rijschoolinstructeurs en -leerlingen, stond de nieuwe Golf nu definitief en onuitwisbaar gegrift in het geheugen van deze generatie, die er later zelfs naar werd vernoemd in een roman van de Duitse auteur Florian Illies. En het was deze Golf die de vooruitgang in het bijzonder democratiseerde – met technologieën zoals de geregelde katalysator, het antiblokkeerremsysteem en de eerste vierwielaandrijving in de modelreeks. Maar het geheim van het succes van deze Golf schuilt ook in het feit dat de designers het DNA van de eerste Golf hebben overgedragen op zijn opvolger, en zo de basis vormden voor een Golf-designcultuur voor de eeuwigheid. Dat DNA maakt elke Golf vandaag de dag nog steeds onmiddellijk herkenbaar. Na 6,3 miljoen exemplaren werd de tweede generatie van de Golf in de zomer van 1991 uit productie genomen.

Golf III – 1991 tot 1997

Alles voor de veiligheid. Met de derde Golf-generatie luidde Volkswagen vanaf augustus 1991 een nieuw veiligheidstijdperk in. Enerzijds was de Golf III de eerste generatie van de modelreeks die leverbaar was met frontale airbags (vanaf 1992), en anderzijds leidden grote stappen op het gebied van koetswerkontwerp tot een aanzienlijke verbetering van de crasheigenschappen. Maar er zijn nog talrijke andere mijlpalen in de modelreeks die verband houden met de Golf III: de eerste zescilindermotor (VR6), de snelheidsregelaar (cruisecontrol), de eerste oxidatiekatalysator voor dieselmotoren, de eerste dieselmotor met directe injectie en de eerste zijairbags. In 1997 werd de derde generatie vervangen nadat er 4,8 miljoen exemplaren van waren gebouwd.

Golf IV – 1997 tot 2003

Stijlicoon. Vandaag de dag beschouwen designexperts de Golf IV als een stijlicoon en richtinggevend voor de modelreeks, zeker ook omdat hij met zijn onmiskenbare design en zijn typische C-stijl een brug sloeg naar de Golf I uit 1974. Met de Golf IV bepaalde Volkswagen een compleet nieuwe kwaliteitsnorm in het segment. Tegelijk werd de democratisering van de veiligheid doorgezet met het debuut van ESP. Korte tijd later werd ESP standaard in de modelreeks, aanvankelijk in Duitsland. In 2001 was er de intussen als klassieker felbegeerde Golf IV GTI met 132 kW/180 pk, voor de 25e verjaardag van het GTI-model, in 2002 gevolgd door de eerste Golf met directe benzine-injectie (FSI) en het debuut van hoofdairbags als standaarduitrusting. Eveneens in 2002 presenteerde Volkswagen de sportiefste Golf tot dan toe: de 250 km/u snelle R32, de oerversie van de huidige Golf R. In 2003 was het deze Golf R32 die voor het eerst verkrijgbaar was met een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). In datzelfde jaar, na 4,9 miljoen exemplaren, ruimde de Golf IV op de productielijnen plaats voor de Golf V.

Golf V – 2003 tot 2008

Klassegrenzen afgeschaft. Het was de vijfde Golf, die met zijn comfort en dynamiek menig concurrent in de hogere middenklasse het nakijken gaf. Hetzelfde gold voor de kwaliteit. Een waarde die de stabiliteit van het lasergelaste koetswerk staafde, was de toename van de torsiestijfheid met 35 procent bij het debuut van de Golf V in 2003. Voor het eerst was de Golf nu ook leverbaar met optionele zijairbags achterin, zodat er samen met de zes standaard airbags (voor-, zij- en hoofdairbags) tot acht beschermende luchtkussens aan boord waren. De Golf V scoorde ook punten met zijn nieuwe vierarmige achteras, een nieuwe 7-traps-DSG, bixenonkoplampen, het debuut van de eerste turbomotor met directe benzine-injectie in de Golf GTI en ‘s werelds eerste twincharger met turbo en compressor. Toen de Golf VI in 2008 voorgesteld werd, waren van de Golf V in al zijn versies 3,4 miljoen exemplaren geproduceerd.

Golf VI – 2008 tot 2012

Compacte hightech klasse. In slechts vier jaar tijd zouden tegen eind juli 2012 nog eens 3,6 miljoen Golfs geproduceerd worden op basis van de zesde generatie, die in 2008 werd voorgesteld. En ook die Golf VI boekte grote vooruitgang op het vlak van veiligheid. Zijn andermaal lasergelaste koetswerk was zo stabiel dat hij met vlag en wimpel de maximale score van vijf sterren haalde in de EuroNCAP-crashtest. Bovendien werd de standaarduitrusting uitgebreid met een extra airbag: de knie-airbag. Op kwaliteitsvlak werd met name het interieur van de Golf VI als baanbrekend beschouwd. Nieuwe rijhulpsystemen zoals de automatische grootlichtregeling Light Assist, de Park Assist, de vertrekhulp op hellingen en technologieën zoals de adaptieve onderstelregeling DCC maakten van de World Car of the Year van 2009 de meest vooruitstrevende Golf tot dan toe. Eveneens bestelbaar: voorzieningen zoals het stop-startsysteem en de recuperatiemodus, de dynamische bochtverlichting en ledachterlichten.

Golf VII – 2012 tot 2019

Gewichtsspiraal omgebogen. Op 4 september 2012 vierde Volkswagen de wereldpremière van de Golf VII in Berlijn. Slechts één dag later begon in de eerste landen de voorverkoop van de zevende generatie van de bestseller waarvan tot dan toe 29,3 miljoen exemplaren waren verkocht. Het gewicht van de nieuwe Golf werd met maar liefst 100 kg verlaagd, waardoor de veelbesproken gewichtsspiraal werd omgebogen. Afhankelijk van de motorversie werd het brandstofverbruik tot 23 procent verlaagd ten opzichte van zijn voorganger. Daarnaast bracht Volkswagen de Golf op de markt met een hele reeks nieuwe rijhulpsystemen, zoals de anti-multicrashremfunctie, een proactief beschermingssysteem voor de inzittenden, evenals de automatische afstandsregeling ACC en het omgevingsbewakingssysteem Front Assist, inclusief noodremfunctie voor in de stad. In 2014 was er de nieuwe e-Golf, waarmee Volkswagen koers zette naar het tijdperk van de elektromobiliteit. Van de Golf VII verlieten 6,3 miljoen exemplaren de fabrieken.

Golf VIII – sinds 2019

Hedendaags en progressief. Terugblik: in oktober 2019 presenteert Volkswagen de achtste generatie van de Golf als wereldpremière in de Autostadt Wolfsburg. De voorverkoop start op 5 december 2019 en de eerste Golf VIII’s worden begin 2020 in ontvangst genomen door verdelers en kopers. Eén ding is zeker: nooit eerder was een Golf zo vooruitstrevend. Met zijn nieuwe mild- en plug-inhybride aandrijvingen elektrificeert hij de compacte klasse. Als een van de eerste auto’s in zijn segment maakt de VW geassisteerd rijden mogelijk via Travel Assist. Een andere nieuwigheid in de Golf is het debuut van de Car2X-technologie, die vooruitziend waarschuwt voor gevaren. Bovendien is zelfs de basisversie standaard uitgerust met functies zoals de rijstrookassistent Lane Assist, het omgevingsbewakingssysteem Front Assist, ledkoplampen, ledachterlichten, een automatische airco en een online infotainmentsysteem. In maart 2020 rondt Volkswagen het gamma af met de sportieve modellen Golf GTI, Golf GTE en Golf GTD. Met name in combinatie met de adaptieve onderstelregeling DCC en de voor het eerst in een Volkswagen toegepaste Driving Dynamics Manager maakt de achtste generatie een in deze klasse ongekende spreidstand tussen comfort en dynamiek mogelijk. Het debuut van de nieuwe Golf Variant volgt in september 2020. Een maand later rondt Volkswagen het gamma af met de wereldpremières van de Golf GTI Clubsport (221 kW/300 pk) en de vierwielaangedreven Golf R (235 kW/320 pk). Van de achtste Golf zijn tot nu toe meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. In totaal zijn tot nu toe meer dan 37 miljoen Golfs geproduceerd. De toekomst begint: met een nieuwe evolutiefase maakt de achtste generatie nu een doorstart.

 

  1. Bijna-productierijp voertuig.
  2. Line-afhankelijke of optionele uitrusting.
  3. Binnen de limieten van het systeem.

 

 

 

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf