Caddy geschiedenis - Vier voorgangers, een succesverhaal

Caddy geschiedenis - Vier voorgangers, een succesverhaal

Het verhaal van de Caddy start in de VS, het land van de pick-ups. In Westmoreland bij Pittsburgh produceerde Volkswagen ooit de Golf 1, alias Rabbit.

Caddy 1 – 1978 tot 1992 (Europa) en 2007 (Zuid-Afrika)

Het verhaal van de Caddy start in de VS, het land van de pick-ups. In Westmoreland bij Pittsburgh produceerde Volkswagen ooit de Golf 1, alias Rabbit. Op basis hiervan werd vanaf 1978 een Rabbit pick-up ontwikkeld voor de Noord-Amerikaanse markt. In 1982 bracht Volkswagen dit multitalent met grote laadruimte als 'Caddy' naar Europa. Afgezien van de koplampen – vierkant in Noord-Amerika, rond in Europa – zijn de versies van de twee continenten nauwelijks te onderscheiden. De Caddy werd vanaf 1982 voor de Europese markt geproduceerd in Sarajevo, de huidige hoofdstad van Bosnië en Herzegovina, destijds Joegoslavië. Kort daarvoor, in 1981, was de productie van de Caddy ook van start gegaan in Uitenhage, Zuid-Afrika.

 

De eerste generatie van de Caddy maakte al indruk met een 1,83 meter lang laadvlak. Om de Caddy te kunnen gebruiken voor het beschermde transport van goederen, was een optionele hardtop uit glasvezelversterkte kunststof (GVK) beschikbaar voor de laadruimte – zo werd de pick-up een kleine stadsbestelwagen. In de jaren tachtig van de vorige eeuw boden carrosseriebouwers ook opbouwmogelijkheden aan, die van de Caddy een compacte camper maakten, en daarmee een voorloper van de latere Caddy Tramper en de huidige Caddy Beach. In Europa stopte de productie van de eerste Caddy, die gebaseerd was op de Golf 1, in 1992. De Zuid-Afrikaanse fabriek in Uitenhage daarentegen bleef dit betrouwbare werkpaard nog tot 2007 bouwen. Wereldwijd werden van de eerste generatie van de Caddy meer dan 207.000 exemplaren geproduceerd.

 

Caddy 2 (1995 tot 2003)

De tweede Caddy maakte zijn entree in 1995 en was op technisch vlak gebaseerd op de SEAT Ibiza en de Polo van Volkswagen. Er was ook een variant van ŠKODA. De Volkswagen Caddy werd ook bijna identiek aangeboden als de SEAT Inca, beide modellen werden op dezelfde productielijn in de Spaanse Martorell-fabriek gebouwd. In tegenstelling tot de Caddy 1 was de Caddy 2 in eerste instantie uitsluitend verkrijgbaar als gesloten bestelwagen en Combi met hoog dak. Met een goede reden: de eerste Caddy was al een bestseller in Europa, vooral in de versie met een hardtop. Op deze manier uitgerust, ontwikkelde de tweede Caddy zich tot een veelgevraagde stadsbestelwagen, die elke denkbare taak kon uitvoeren, van koerierdienst tot compacte specialist voor service- en ambachtelijke bedrijven.

 

De Caddy 2 werd uitsluitend met vleugeldeuren aangeboden. Het opslagvolume bedroeg een indrukwekkende 2,9 m³. In 1995 presenteerde Volkswagen met de 'Vantasy'-studie een eerste conceptueel voorproefje van de latere Caddy-campers (Tramp en Beach). In 1996 werd een Caddy pick-up op de markt gebracht, die qua bouw identiek was aan de ŠKODA Felicia en in Tsjechië werd geproduceerd. In 1997 volgde de Caddy Family, een voorloper van de latere compacte bestelwagens. Tegen de tijd dat de Caddy 2 uit productie werd genomen, hadden ongeveer 520.000 automobilisten gekozen voor een model van deze generatie of voor de bijna identieke modellen SEAT Inca en ŠKODA Felicia.

 

Caddy 3 (2003 tot 2010)

Volkswagen Commercial Vehicles lanceerde vervolgens in 2003 de derde generatie van de Caddy, een geheel nieuw ontwikkeld voertuig. Deze Caddy deelde het technische platform PQ35 met de vijfde Golf en de eerste Touran. Het ontwerp van de Touran en Caddy uit deze periode vertoonde parallellen, vooral in de voorpartij. Vanaf de B-stijlen was de met een hoog dak ontworpen Caddy echter een apart model, met 3,2 m³ laadruimte. Voor het eerst wordt voor de Caddy de keuze geboden tussen vleugeldeuren achteraan of een grote kofferklep. Een andere nieuwigheid in deze serie waren bovendien de praktische schuifdeuren achteraan.

 

De Caddy van de derde generatie bood tot zeven zitplaatsen en ontwikkelde zich in de bestelwagen- en Combi-versie al snel tot een van de meest succesvolle compacte transportvoertuigen van de jaren 2000. In 2004 werd ook de nieuwe Caddy Life gelanceerd, een goedkopere ‘van’ die dankzij zijn enorme veelzijdigheid bijzonder goed scoorde bij jonge gezinnen. Op de tweede rij had de nieuwe Caddy drie neer- en wegklapbare stoelen (enkele stoel plus tweezitsbank), op de derde rij optioneel nog twee enkele stoelen, die, als ze niet gebruikt werden, vlak op de laadvloer geklapt konden worden om ruimte te besparen.

 

In 2005 volgde de slim ontworpen Caddy Tramper – de eerste compacte camper uit deze serie. De Caddy-familie werd in 2007 vervolledigd met de Caddy Maxi, die werd uitgebreid van 4,41 naar 4,88 meter en die met zijn toegenomen laadvolume nieuwe doelgroepen veroverde als Life, Combi of Bestelwagen. Tussen 2003 en 2010 bereikte de Caddy 3 met meer dan 856.000 verkochte exemplaren volledig nieuwe dimensies op commercieel vlak. Het succesvolle model werd, net als later de Caddy 4 en nu de nieuwe Caddy, gebouwd in de Poolse fabriek van Volkswagen Commercial Vehicles in de stad Poznań.

 

Caddy 3 Update (2010 tot 2014)

In 2010 maakte de Caddy een doorstart met een grote update. De optisch en technisch verbeterde bestelwagen, Combi en compacte ‘van’ waren voortaan standaard uitgerust met ESP in alle uitvoeringen. Als een van de eerste voertuigen in zijn klasse was de nieuwe Caddy bovendien niet alleen beschikbaar met voorwielaandrijving, maar nu ook met de optionele 4MOTION-vierwielaandrijving. En dit in combinatie met beide wielbasissen. De Cross Caddy, die in 2013 werd gepresenteerd, was een cross-over van een compacte ‘van’ en een SUV, met een robuust exterieur en optionele vierwielaandrijving. Toen de derde Caddy in 2015 plaatsmaakte voor zijn opvolger, waren er in elf jaar tijd in totaal meer dan 1,6 miljoen exemplaren van deze generatie verkocht.

 

Caddy 4 (2015 tot 2020)

In februari 2015 stelde Volkswagen Commercial Vehicles in Poznań de vierde generatie van de Caddy voor aan de internationale media. Hij wordt verder gebouwd als Bestelwagen, Combi en compacte ‘van’, tot de geleidelijke invoering van de nieuwe vijfde Caddy-generatie. Hoewel de bestelwagen in principe een tweezitter is, kunnen de Combi en compacte ‘van’, die standaard vijf zitplaatsen tellen, optioneel als zevenzitter worden besteld, met net als de Caddy 3 twee extra individuele zitplaatsen op de derde rij. Kort na het debuut van de vierde generatie lanceerde Volkswagen Commercial Vehicles ook de opvolger van de Cross Caddy: de Caddy Alltrack, optioneel met vierwielaandrijving. Deze cross-over van een compacte ‘van’ en een SUV past meer dan ooit in de tijdsgeest. De Tramper werd de Caddy Beach, en de Caddy EcoFuel, de cng-versie van de Caddy 3, werd de Caddy TGI.

 

De vierde Caddy is voorzien van een groot aantal rijhulpsystemen, die het comfort en de veiligheid perfectioneren. Deze omvatten het omgevingscontrolesysteem Front Assist met geïntegreerde noodremfunctie voor de stad, de automatische afstandregeling ACC, vermoeidheidsdetectie en een anti-multicrashrem. Het concept, het ontwerp en de uitrusting van de Caddy zetten ook in deze generatie de succesvolle weg van zijn voorgangers verder. In maart 2018 rondde Volkswagen Commercial Vehicles met de Caddy de kaap van 2 miljoen exemplaren van de alleen in Poznań geproduceerde derde en vierde generatie. Eind 2019 stond de teller van de sinds 2015 verkochte vierde generatie op 722.000 verkochte exemplaren.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy