Beroemde modellen, vergeten modellen – SP1/SP2 (1972-1976)

Beroemde modellen, vergeten modellen – SP1/SP2 (1972-1976)

De SP1/SP2, die door Volkswagen Brazilië werd bedacht en geproduceerd, is een coupé met een zeer originele lijn die gebaseerd was op de lokaal geproduceerde Variant. Een zeldzaamheid die als één van de mooiste modellen uit de jaren 70 wordt beschouwd !

In het begin van de jaren 70 werden er zeer weinig wagens in Brazilië ingevoerd omwille van de erg hoge invoertaksen. Het lokale filiaal van Volkswagen, Volkswagen do Brasil, was in ruime mate onafhankelijk van het Duitse moederhuis en produceerde modellen aangepast aan de noden van de plaatselijke markt. Als aanvulling op de zeer originele Karmann-Ghia TC lanceerde de filiaalleider een nieuw project dat tot de SP 1 en 2 zou leiden. Op esthetisch vlak stamt deze coupé duidelijk uit de jaren 70. Hij was gebaseerd op de Braziliaanse Variant 1600 en vertoonde een fraaie maar vrij complexe koetswerklijn, met een zeer lange snuit die contrasteerde met de eerder gedrongen achterpartij. Net als de andere Volkswagens uit die periode werd de luchtgekoelde motor achteraan in overhang geplaatst, onder de koffervloer van de wagen. Ook al waren de aandrijving en verscheidene onderdelen geleend van andere modellen, toch had de SP heel wat specifieke elementen, waaronder het dashboard in zwarte kunststof dat het interieur een uiterst sportief accent bezorgde. De SPS1 werd in 1972 gelanceerd en maakte gebruik van de 1600cc motor die slechts 54 pk produceerde. Na slechts 162 exemplaren kreeg de wagen een 1700cc blok van 65 pk en de naam SP2 aangemeten. Hoewel dit model op basis van zijn prestaties geen echte sportieveling was, leverde SP2 zijn passagiers toch unieke sensaties omwille van de bijzonder lage zitpositie, zijn verleidelijke lijn en zijn opwindend motorgeluid. In totaal werden 10.193 exemplaren geproduceerd tot in 1976. Er werd trouwens ook een SP3 met een watergekoelde 1800cc motor van 100 pk afkomstig van een Passat ontwikkeld door Volkswagen en gebouwd voor een Braziliaanse dealer. Het koetswerk werd lichtjes aangepast om de aandrijving te koelen, maar jammer genoeg kende dit project geen vervolg.

 

Vandaag gezien

Met 15.000 werknemers in het land is Volkswagen Brazilië een zeer belangrijk en extreem dynamisch filiaal van het merk. Vandaag commercialiseert men er de modellen die we ook in België kennen, naast specifieke producten die ontwikkeld werden voor de lokale markt, zoals de Gol, Virtus of Voyage. Als bijzonderheid beschikken ze over de TotalFlex-technologie, die toelaat te rijden op ethanol (gewonnen uit rietsuikerafval), benzine of een mix van beide brandstoffen.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy