Beroemde modellen, vergeten modellen - Lupo 3L (2000-2005)

Beroemde modellen, vergeten modellen - Lupo 3L (2000-2005)

De Lupo 3L, werd gelanceerd met de bedoeling om de zuinigste auto op de markt te worden. Om dat ook met succes te realiseren, onderging hij een stevige dieetkuur. Hier blikken we terug op een veeleer extreem model.

De Volkswagen Lupo, die in 1998 werd gelanceerd, was een bijzonder goed ontworpen compacte stadswagen, want ondanks de bescheiden koetswerkproporties bood hij erg veel interieurruimte en een verrassend comfort. Hij werd voorzien van compacte, maar bijzonder efficiënte motoren zodat dit de ideale basis was om een super zuinige versie van de ontwikkelen. De Lupo 3L (voor 3l per 100 km) werd ontworpen door Dr. Piëch, die destijds aan het hoofd stond van Volkswagen. Het zou de zuinigste en minst vervuilende auto op de markt worden. Om dit te realiseren, kwamen er grondige aanpassingen met het oog op gewichtsbesparing.  Er bleven slechts twee airbags vooraan over, de stuurbekrachtiging werd geschrapt, er waren geen elektrische ramen en ook de airconditioning werd afgevoerd. Het stuur en de stoelen werden gemaakt van magnesium, de geluidsdemping verdween en de deuren en ramen waren van aluminium. Het onderstel werd gedeeltelijk vervaardigd uit een lichtere legering en zelfs de beglazing was dunner. Maar dat volstond niet: de 3L werd uitgerust met een nieuwe 1.2 TDI driecilindermotor die ook in de Audi A2 werd gebruikt, goed voor 61 pk, 140 Nm koppel en een CO2-emissie van amper 81 g/km. Deze motor werd aan een gerobotiseerde Tiptronic-versnellingsbak met 5 versnellingen gelinkt. Die beschikte toen al over een start-stop systeem en dat was 20 jaar geleden een technologisch hoogstandje. Om de aerodynamica te verbeteren had de Lupo 3L een meer gesloten radiatorrooster dan de "gewone" versies. Hij stond bovendien op 14-duimsvelgen die smaller waren dan die van de standaardversie. De totaalaanpak van de auto etaleerde de voorsprong van Volkswagen op vlak van brandstofbesparing. Helaas hadden deze ingrijpende aanpassingen ook een fors prijskaartje, wat deze versie duurder maakte. Die prijs beperkte enigszins het commerciële succes. Nog een klein voorbeeld om aan te tonen hoe ver de Lupo 3L technisch gezien zijn tijd vooruit was: hij voldeed in 1998 reeds aan de Euro 4-norm, hoewel die pas op 1 januari 2006 verplicht zou worden!

 

Vandaag gezien

Hoewel de keuze voor een dieselmotor in een stadswagentje vandaag eerder tegen de stroom in lijkt te gaan, kan men alleen maar bewondering hebben voor de beslissing om 20 jaar geleden een dergelijke auto te bouwen. Dit model was niet voorbestemd om een bestseller te worden, maar deze technologie kwam de rest van het Volkswagen-gamma zeker ten goede. Er werd toen al gebruik gemaakt van nieuwigheden zoals een vrijloopsysteem, stop-starttechnologie en diverse lichtgewicht legeringen.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy