Beroemde modellen, vergeten modellen - De Golf CitySTROMer (1996)

Beroemde modellen, vergeten modellen - De Golf CitySTROMer (1996)

Als pionier op vlak van elektromobiliteit lanceerde Volkswagen de eerste elektrische Golf CitySTROMer reeds in 1981. Een reeks die verder evolueerde samen met de technische vooruitgang en de verschillende generaties van het model.

De Golf werd in 1974 gelanceerd en zou de toekomst van Volkswagen radicaal veranderen dankzij zijn uiterst moderne technische concepten. Twee jaar later werd de Elektro-Golf onthuld : een antwoord op de oliecrisis van 1973. Er werden slechts enkele voertuigen als experiment vervaardigd en het was wachten tot 1981 op de geboorte van de Citystromer, een evolutie van de Elektro-Golf die gebouwd werd in samenwerking met RWE, een Duitse elektriciteitsproducent. Die gebruikte 20 van de 25 exemplaren tijdens een grootschalige test in reële omstandigheden. De CitySTROMer met loodbatterijen woog anderhalve ton en had een autonomie van 60 km. In 1985 werd de CitySTROMer II onthuld, die nog steeds gebruik maakte van de componenten van het eerste model, maar veel handiger was in het dagelijks gebruik dankzij talrijke praktische verbeteringen. Er werden een 70-tal stuks van vervaardigd en verkocht aan vooral particuliere klanten. De in 1993 gelanceerde CitySTROMer III, die samen met Siemens werd ontwikkeld, was in staat meer dan 90 km te rijden tegen een constante snelheid van 50 km/u, wat 27 jaar geleden een hoogstandje was! Maar dat was niet alles: het vergde slechts anderhalf uur om de batterij voor 80% op te laden en er was reeds een remenergierecuperatiesysteem aanwezig. Een interessant detail: de meeste Golf CitySTROMers bestaan nog steeds en zijn in handen van verzamelaars die er ook regelmatig mee rijden. Een mooi bewijs van de degelijkheid van hun concept en productie.

Vandaag gezien

Elektrische aandrijving is niet nieuw, meer nog het bestond ook al in de beginjaren van de auto. Hoewel het basisprincipe niet fundamenteel is veranderd, zijn de prestaties van de huidige generatie voertuigen danig geëvolueerd. Zo had de Golf III CitySTROMer met zijn loodbatterijen in de vroege jaren negentig een actieradius van amper 90 km. Vandaag is de nieuwe Volkswagen ID.3 in staat om meer dan 300 tot zelfs 500 km af te leggen (al naargelang de gekozen versie) dankzij zijn vernieuwende technologie.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy