Beroemde modellen, vergeten modellen : Golf Country (1990-1991)

Beroemde modellen, vergeten modellen : Golf Country (1990-1991)

In januari 1990, lanceerde Volkswagen de Golf Country, een bijzondere versie op hoge poten met vierwielaandrijving. Hij kende een korte carrière en het was in zekere zin de voorloper van de hedendaagse SUV…

Met een bodemvrijheid die 11 cm hoger is dan een normale Golf, een reservewiel op de achterklep en een stevige bullbar, is deze Country een echte eyecatcher. Het prototype was voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève in 1989. Het was het een verrassing omdat deze conceptwagen op basis van een vierwielaangedreven hatchback met een avontuurlijke look in die tijd ronduit vernieuwend oogde. De Country kwam in januari van het daaropvolgende jaar op de markt en was gebaseerd op de 5-deursversie van de Golf Syncro. De auto's werden vervolgens naar Magna Steyr in Graz, Oostenrijk, getransporteerd, waar ze op een speciaal ontwikkeld chassis werden gemonteerd. Door die ingreep werd de wielbasis verlengd van 2,47 m naar 2,48 men onder de motorkap was slechts één motor beschikbaar: de 1.8 injectiemotor van de GTI, waarvan het vermogen werd beperkt tot 98 pk. Omdat de Country 175 kg meer woog dan de Golf Syncro, haalde hij een topsnelheid van 155 km/u en accelereerde hij in 12 seconden van 0 tot 100 km/u. Hij werd niet ontworpen met het oog op bijzondere prestaties, maar leende zich perfect voor cross-country rijden dankzij de talrijke verbeteringen aan het onderstel. Dit model heeft niet minder 438 specifieke onderdelen! De uitrusting was op basis van het CL-afwerkingsniveau zodat het interieur eerder bescheiden bleef en bij de marktintroductie waren ook slechts vijf koetswerkkleuren beschikbaar. Later werd het kleurenpalet uitgebreid en er volgden tevens twee bijzondere series: Life Country en Cross Edition. Op amper twee jaar tijd werden er slechts 7.735 exemplaren gebouwd. Binnen het Golf-gamma is er nooit een opvolger gekomen voor de Country.

 

Vandaag gezien

De Golf Country oogt sympathiek dankzij de eerder "mannelijke" uitstraling en hij legde de basis voor de generatie hedendaagse SUV's zoals de T-Cross, T-Roc, de Tiguan of zelfs de Touareg. De Country gaf tevens de aanzet voor verhoogde modellen zoals de Passat Alltrack en diverse vierwielaangedreven versies die we vandaag kennen.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy