De nieuwe Beetle Dune: nieuwe cross-over start als coupé en cabriolet

De nieuwe Beetle Dune: nieuwe cross-over start als coupé en cabriolet

Donderdag 2 juni 2016  

  • De Beetle Dune brengt het gevoel van de Dune Buggy’s over naar de moderne tijd
  • Cross-overlook: offroad design, verhoogde ophanging en 18-duimsvelgen
  • Lifestylemodel: geraffineerd exterieur en interieur met exclusieve standaarduitrusting

De Beetle Dune samengevat:

 

  1. Met zijn offroad design verwijst de Beetle Dune naar de legendarische Dune Buggy’s uit de jaren 1960 en ‘70.
  2. Beetle Dune is beschikbaar als coupé en cabriolet.
  3. De kleur 'Sandstorm Yellow Metallic' werd specifiek voor de 'Dune' ontworpen.
  4. Geoptimaliseerde allroad-eigenschappen dankzij doorlopende beschermlijst, verhoogde bodemvrijheid en 18-duimsvelgen.
  5. De spaken van de lichtmetalen velgen 'Canyon' zijn als optie bestelbaar in de kleur 'Sandstorm Yellow Metallic'.
  6. Standaarduitrusting: snelheidsregelaar, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, Park Pilot, Hill Hold.
  7. Vijf efficiënte turbomotoren (TSI en TDI) met een vermogen van 77kW/105 pk tot 162 kW/220 pk.
  8. App-Connect haalt Apple en Google aan boord.
  9. Amerikaanse uitvinding: de New York Times gebruikte in de jaren 1930 als eerste medium de term 'Beetle'.
  10. Het exclusieve concept van de Beetle Dune zet na 77 jaar de traditie verder van de Kever-lifestylemodellen.

 

In de jaren 1960 en ‘70 zorgden de legendarische Dune Buggy’s wereldwijd voor een eindeloos zomergevoel. Een uitvinding uit Californië en ook een trend in Europa. Nu keert dit unieke gevoel terug met het cross-overmodel Beetle Dune. Als coupé en cabriolet maakt de ‘Dune’ de zomers goed en de winters beter, met sportieve koetswerkdetails en brede banden in de stijl van de Dune Buggy’s. Individualisering staat in dit geval ook synoniem voor verfijning, daarom werd de ‘Dune’ zowel vanbinnen als vanbuiten voorzien van exclusieve uitrustingselementen. Zo zet hij een traditie voort die bij Volkswagen ooit begon met de Kevers Cabrio van Hebmüller en Karmann. Al in 1949, 77 jaar geleden, bewezen deze versies van de Kever met open dak dat de productie van een zeer gewaagd lifestylemodel op basis van massaproductietechniek mogelijk is. Daaraan is er tot op heden niets veranderd. Voor Volkswagen vormt de Beetle Dune een beginpunt: de volledige modelreeks is een uniek eerbetoon aan het rijplezier. En welke auto kan dit beter dan de Beetle – de meest onconventionele auto van het verleden, het heden en de toekomst.

 

Een auto als levensstijl. Wie kiest voor de Beetle Dune, kiest voor de vrijheid om zich anders te verplaatsen. En nog meer als de ‘Dune’ wordt besteld in de speciaal voor dit model ontwikkelde kleur ‘Sandstorm Yellow Metallic’. 'Beetle’, ‘Dune’, ‘Sandstorm Yellow Metallic’ – veel anglicismen voor een Duitse wagen. Daar is echter niets mis mee, want de Beetle is al lang een wereldreiziger: hij werd bedacht en ontwikkeld in Duitsland, gebouwd en op enthousiasme onthaald in Mexico, geliefd in Azië, Europa en, zoals altijd, in de Verenigde Staten. Daar werd niet enkel de Dune Buggy en dus het tweede deel van de naam van de Beetle Dune bedacht, maar ook het eerste deel: 'Beetle'. Het was de New York Times die deze Volkswagen op 3 juni 1938 in een verhaal de naam 'shiny little beetle' ('glanzende kleine kever') gaf.

 

Op het eerste zicht een 'Dune'. De Beetle Dune is een aparte lijn binnen de modelreeks. Het cross-overmodel herken je meteen aan zijn met 10 mm verhoogde bodemvrijheid, zijn grotere spoorbreedte (+7 mm vooraan en +6 mm achteraan), de zwarte wielkast- en drempellijsten, lichtmetalen 18-duimsvelgen van het type 'Canyon', specifieke bumpers met een diffusor voor- en achteraan en het opschrift 'Dune' op de flanken. Een cross-over van de moderne tijd, voorwielaangedreven en efficiënt, robuust als een Dune Buggy, exclusief als een Hebmüller en Karmann.

 

Infotainmentsystemen

 

Apple en Google zijn aan boord. Elke Beetle, en daarmee ook de Dune, verlaat de Mexicaanse fabriek van Puebla en vertrekt richting Europa met als standaarduitrusting onder meer het infotainmentsysteem Composition Colour met een 5"-beeldscherm. Optioneel zijn de 6,3"-systemen Composition Media en Discover Media (met navigatie) verkrijgbaar. Deze drie varianten behoren tot de nieuwste generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB II). Voor de twee infotainmentsystemen met een beeldscherm van 6,3" biedt Volkswagen App-Connect aan en dus ook MirrorLink™, Google Android Auto™ en Apple CarPlay™. In combinatie met Discover Media zijn diverse onlinediensten (Car-Net Guide & Inform) als optie beschikbaar. Samen met de Composition Media en Discover Media biedt Volkswagen voor de Beetle Dune een premium soundsysteem (400 watt) van de Amerikaanse fabrikant Fender aan.

 

Motoren en transmissie

 

Volkswagen biedt de Beetle Dune in vijf Euro 6-motorisaties aan: drie benzine- (TSI) en twee dieselmotoren (TDI). Alle krachtbronnen zijn viercilindermotoren met directe injectie en turbodrukvoeding. Een stop-startsysteem met recuperatiemodus (terugwinning van remenergie) en manuele zesversnellingsbak behoren steeds tot de standaarduitrusting. De TSI-motoren ontwikkelen een vermogen van respectievelijk 77 kW/105 pk, 110 kW/150pk en 162 kW/220pk. Bij de TDI’s is dat 110 kW/150 pk. Alle motoren kunnen gecombineerd worden met de geautomatiseerde DSG-zes- of zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.