Aziatische première van de Taigun in New Delhi

Aziatische première van de Taigun in New Delhi

Volkswagen toont evolutie van SUV-studiemodel Taigun op Auto Expo in India

Donderdag 6 februari 2014 — Op Auto Expo 2014 in New Delhi, van 5 tot 11 februari in India, presenteert Volkswagen een doorontwikkelde versie van het SUV-studiemodel Taigun. Voornaamste kenmerken: compacte afmetingen, ruim interieur, efficiënte hightechmotor en reservewiel op de kofferklep.

Tegenover het eerste concept, dat eind 2012 werd voorgesteld in São Paulo, Brazilië, kreeg de nieuwe versie een nieuwe achterzijde met het reservewiel op de kofferklep. Beschermlijsten aan de zijdrempels, wielkasten en bumpers beklemtonen zijn robuuste karakter, terwijl ledschijnwerpers in de dakrailing zijn moderne uitstraling kracht bijzetten.

 

In het ruime interieur illustreert het studiemodel hoe Volkswagen zich een hoogwaardige en flexibel bruikbare SUV voor een betaalbare prijs voorstelt. Het design, de materialen en de plaatsing van de bedieningselementen zorgen samen met de zetelbekleding in beige en oranje en talrijke elementen in mat geanodiseerd aluminium voor een fris en jeugdig contrast.

 

De vierzits Taigun wordt aangedreven door een 1,0-liter TSI-motor van 81 kW/110 pk, met een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km (110 g CO2/km). Deze efficiënte krachtbron breidt het spectrum van de driecilinderbenzinemotor uit met rechtstreekse brandstofinspuiting en turbo-oplading. Zo opent Volkswagen een nieuw hoofdstuk in de downsizingstrategie. Met essentiële voordelen: de driecilindermotor is niet alleen zeer licht en zuinig, maar stelt bovendien zijn maximumkoppel van 175 Nm al ter beschikking vanaf 1.500 t/min.

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2011 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 8,265 miljoen exemplaren (2010: 7,203 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,3% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Meer dan één op vijf nieuwe wagens in West-Europa (23,0%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2011 bedroeg de totale omzet van de Groep 159 miljard euro (2010: 126,9 miljard). De winst na belasting nam in het boekjaar 2011 toe tot 15,8 miljard euro (2010: 7,2 miljard).