70ste verjaardag van de Transporter - Volkswagen California story

70ste verjaardag van de Transporter - Volkswagen California story

 

Naar aanleiding van de 70ste verjaardag van de Transporter en van het komende autosalon in Brussel waar die verjaardag in de kijker zal worden gezet, hebben wij een bundeling van persberichten gemaakt over de geschiedenis van een van de meest tot de verbeelding sprekende versies van allemaal: de California.

 

De lokroep van de vrijheid

Het prille begin van de Volkswagen Camper

De Volkswagen Camper bestaat 65 jaar! In 1951 verbouwde het bedrijf Westfalia de Volkswagen bestelwagen tot een kampeerwagen met tal van accessoires, die werden verkocht onder de naam «Camping Box». Dat leidde al snel tot de geboorte van de Volkswagen Camper die werd ontwikkeld door de Duitse constructeur. Het voertuig profiteerde voluit van de eerste naoorlogse reisgolf. De Camper was ook cruciaal voor de export naar de Verenigde Staten, en werd er een cultobject voor de Hippie-generatie.

Vandaag produceert Volkswagen gemiddeld 4.000 California’s – de huidige versie van de Camper - per jaar. In 2011 werd een nieuw record gevestigd met meer dan 6.000 verkochte exemplaren, wat een stijging van meer dan 100% betekent tegenover 1997, toen « slechts » 3.200 California’s werden verkocht. Het verhaal begon echter in de jaren 1950…

In de fifties kwam Mickey Mouse ook naar Duitsland en op het witte doek zag men sterren ontluiken als Audrey Hepburn, Brigitte Bardot, James Dean, Marilyn Monroe, Marlon Brando… In de USA was de muziekwereld al in de ban van de rock & roll en deze muziek zou ook naar het Oude Continent overwaaien. Op dat ogenblik was de Europese jeugd nog onder de indruk van Caterina Valente en haar broer Silvio Francesco omwille van hun leuke teksten. Hun zuiders temperament en hun ongedwongen melodieën wekten zin op om exotische reizen te maken en de wijde wereld te ontdekken.

Men droomde van de natuur, onbekende bestemmingen, meren, bergen … De mensen wilden eropuit trekken, afstand nemen van hun werkomgeving en de weg van het avontuur inslaan door nonchalant grenzen (toen heel reële) te overschrijden.  Ze konden van een autonomie genieten, die enkel de Volkswagen Camper hen kon bieden.

De eerste Camper werd de voorloper van een nieuwe categorie voertuigen die al snel zou uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen. De globetrotters vertrouwden erop, de hippies hielden ervan - zoals ze erin ook van elkaar hielden - en waar andere voertuigen tegen hun grenzen aanliepen, ging de bestelwagen gewoon door. Vandaag geven verzamelaars, die deze Volkswagens nog steeds gebruiken, hem een ereplaats in de autogeschiedenis.

Met 25 pk was het zeker geen laagvlieger, maar het vermogen van de luchtgekoelde boxermotor - uit de VW Kever - volstond om vlot naar verre bestemmingen te reizen. Wat destijds als «vlot» werd ervaren, is naar onze huidige normen een vrij gezapig tempo.

Eén van de voornaamste troeven van deze Camper was dat hij elk type weg moeiteloos verteerde. Hoewel hij nauwelijks snelheden boven 100 km/u haalde, stond hij bekend voor zijn klimvermogen op steile cols. Daar waar heel wat voertuigen hun ambities in een grote rookwolk zagen opgaan, zette de Camper zijn klim sereen verder en toonde daarmee aan dat zijn luchtgekoelde boxer geen enkel obstakel of hoogte vreesde. Op dat vlak presteerde hij duidelijk beter dan de meeste watergekoelde motoren uit die tijd.

De volgende zes decennia zette de VW Camper de traditie verder, tot groot jolijt van de artiesten, muzikanten, globetrotters en autoliefhebbers in het algemeen. Zo groeide deze Camper langzaam uit tot het symbool voor vrijheid op vier wielen.

 

 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy